Skip to main content

5 dagen geleden vergat ik in te checken bij een sation zonder poortje. Bij het uitstappen ben ik wel gewoon uitgecheckt. Onderweg ben ik gecontroleerd en merkte de conducteurn niet op dat ik niet was ingecheckt. Na enkele dagen krijg ik bericht dat een correctietarief van € 50 in rekening wordt gebracht. Dat is al in tegenspraak met de informatie dat het correctietarief bij een NS flex abonnement € 20 is. Er zou na 48 uur een link moeten volgen om geld terug te vragen en de wrkelijke ritprijs te betalen, maar die link komt er gewoon niet. De ritprijs is eenvoudig te berekenen op basis van mijn normale routine van woon- werkverkeer. Ik kan dus geen geld terug vragen en er is geen enkele andere manier om dit bij de NS kenbaar te maken. Overigens ontbreekt ook na 5 dagen nog steeds de terugreis in mijn reishistorie. Dat heb ik ook nodig om mijn reiskosten bij mijn werkgever te declareren. Door deze nalatigheid van de NS loop ik nu dus in totaal € 60 mis.

U zat niet ingecheckt in de trein, dus het correctietarief is  €50.

Voor het corrigeren van de ritprijs zou ik even contact opnemen met de klantenservice.

Men noemt het vergeten in te checken als dit pas bij uitchecken geconstateerd wordt en alleen een ongeldig vervoerbewijs als dat bij controle wordt geconstateerd. Ook de rechtbank heeft eerder verondersteld dat dit onduidelijk is en mogelijk ongewenst feitelijk beide tegelijk van toepassing. NS is daarop in een tussenvonnis gevraagd dit uit te leggen. Een eindvonnis in die zaak is helaas nog niet vindbaar (dus waarschijnlijk nog niet of pas korr geleden uitgesproken).

Welkom @Bas W64 

Als je met NS Flex controle krijgt en niet of bij een verkeerde vervoerder ingecheckt bent volgt een corrrectie van 50 euro.

Als je daarna uitcheckt (door poortjes naar buiten gaat) wordt er niet alsnog 20 euro bovenop gegooid. Bij reizen op saldo met een abonnement (of als student) kost dat je wel 10 euro, maar krijg je bij controle een handgeschreven UvB met een code waar je mee door poortjes kunt.

Als je een in- of uitcheck mist (zonder controle onderweg) kost dat met NS Flex in principe 20 euro, maar het systeem zal dat aan de hand van je reishistorie (normale routine van woon- werkverkeer) automatisch proberen te corrigeren.

Die melding over 50 euro correctietarief zou binnen enkele minuten moeten komen, niet pas na enkele dagen. Neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat) voor je opties.

Het is geen nalatigheid van NS wat jou geld kost, maar van jouzelf. Jij had immers niet ingecheckt.

Neem via de andere kanalen contact op met NS klantenservice. Soms wordt de 1e keer correctietarief vanwege reizen zonder vervoersbewijs gecorrigeerd.

Reageer