Skip to main content
We zijn natuurlijk altijd heel blij met feedback van onze klanten. Ook voor NS Flex hebben we dit gedaan, in de vorm van een kwalitatief onderzoek (vragen en opdrachten) en kwantitatief onderzoek (een enquête).



Heel tof: maar liefst 90 procent van de ondervraagden geeft NS Flex een 8 of hoger!



Positief:

  • De overstapflow in Mijn NS
  • Het is fijn dat klanten een bericht krijgen dat hun factuur klaar staat
  • Het inzien van de reishistorie
  • Geen onzekerheid over je saldo
  • NS Flex werkt overal, dus ook bij andere treinvervoerders en bij bus, tram en metro



Er kwamen (ook belangrijk!) ook verbeterpunten uit de feedback:

  • Het resterend saldo terugstorten (en dat kan inmiddels!)
  • Inzicht in kosten kan laagdrempeliger (hier zijn we mee bezig)



Klanten geven aan een gevoel van vrijheid te ervaren dankzij NS Flex. En daar zijn wij als NS natuurlijk heel blij mee!



Heb je zelf ook nog feedback? We horen graag van je!

  

Ik heb best wel interesse in dit product, maar vind het wel enigszins misleidend dat er staat ov-fiets inbegrepen en fietsenstalling. Bij verder lezen (sorry, ik bereid mij altijd voor) blijkt dat de factuur voor de ov-fiets afgeschreven gaat worden en de is de eerste 24 uur gratis. 90% van de mensen maakt maximaal 15 uur gebruik van de fietsenstalling. Vind ik eigenlijk een beetje een wassen neus. Het enige voordeel is dus de korting.

 

Een ander ding dat mij opviel is dat als je 20% korting wil tijdens de spits en 40%korting in de daluren dat je dan meer betaald per rit dan alleen 40% korting tijdens de daluren (ik heb hier de abonnementskosten in de berekening meegenomen zonder evt. korting) zelfs met twee treinkaartjes betaal je minder.

 

Dit gaat overigens over het traject Gouda-Dordrecht 2 dagen per week. Abonnement is ook niet lonend zodat een parttimer in het ov toch weer behoorlijk het schip in gaat en dus uit noodzaak voor de auto moet gaan kiezen.

 

 

 

Het abonnement voor de OV-fiets en de fietsenstalling zijn inbegrepen. Bij niet-Flex abonnementen moet je deze apart bestellen. De kosten voor het huren of stallen van een fiets zijn inderdaad niet inbegrepen, die zijn gelijk voor iedereen.

Of een Dal Voordeel of een Altijd Voordeel (of welk abonnement dan ook) voordelig is, verschilt natuurlijk per persoon en per traject.

Het grote verschil van Flex t.o.v. niet-Flex, is dat u op rekening reist. U hoeft dus geen saldo meer op uw OV-chipkaart te hebben. Alle kosten die u maakt, worden een keer per maand gefactureerd en automatisch afgeschreven.

Goed dat u zich voorbereidt en zo niet voor vervelende verrassingen komt te staan.


Goedemiddag lies72 en welkom bij de NS Community.

Ik heb best wel interesse in dit product, maar vind het wel enigszins misleidend dat er staat ov-fiets inbegrepen en fietsenstalling. Bij verder lezen (sorry, ik bereid mij altijd voor) blijkt dat de factuur voor de ov-fiets afgeschreven gaat worden en de is de eerste 24 uur gratis. 90% van de mensen maakt maximaal 15 uur gebruik van de fietsenstalling. Vind ik eigenlijk een beetje een wassen neus. Het enige voordeel is dus de korting.

Ik snap niet zo goed wat hier misleidend aan is? Om gebruik te kunnen maken van het huren van OV-fietsen is een OV-fiets abonnement nodig. Bij NS Flex zit deze inbegrepen, zonder NS flex heb je deze los nodig. Dat geldt hetzelfde voor het gebruikmaken van het stallen op rekening product. Het is puur een gemaksding dat deze producten inbegrepen zitten in een NS Flex reisproduct.

Een ander ding dat mij opviel is dat als je 20% korting wil tijdens de spits en 40%korting in de daluren dat je dan meer betaald per rit dan alleen 40% korting tijdens de daluren (ik heb hier de abonnementskosten in de berekening meegenomen zonder evt. korting) zelfs met twee treinkaartjes betaal je minder.

Het Altijd Voordeel abonnement is inderdaad een stuk duurder dan Dal Voordeel, omdat je hiermee korting krijgt tijdens de spits. Voor alle abonnementen geldt echter dat ze niet altijd rendabel zijn. Als jij maar 2 dagen in de week reist op een relatief kort traject, waarbij je ook deels in de daluren reis, dan zal een Altijd Voordeel abonnement inderdaad niet voordelig zijn.


Taalkundig klopt er natuurlijk niets van. NS gebruikt simpelweg het woord abonnement verkeerd. Een abonnement suggereert dat je onder gebruiksvoorwaarden betaalt om van een dienst gebruik te maken. 

Wat er feitelijk gebeurt bij het afsluiten van NS Flex is dat je ook geregistreerd bent om gebruik te maken van de betaalde diensten OV-fiets en Stallen op rekening. Meer of minder is het niet.

We hebben inmiddels tientallen vragen voorbij zien komen van mensen die het vreemd vinden dat ze moeten betalen voor de OV-fiets terwijl ze volgens NS een ‘abonnement’ hebben. Hoog tijd dat NS andere terminologie gaat gebruiken als de klanten het niet goed begrijpen.

Het lijkt me geen misleiding. Eerder gebrekkige kennis van het Nederlands bij NS.


 

                                                                                                      

 

Op zaterdagmorgen 3 februari stapte ik even na 9 uur in Assen uit de Sprinter naar Groningen (aankomst 9.27 uur). Een half uur later kwam ik erachter dat ik mijn mobiel in de trein had laten liggen.

Mijn vriendin belde de klantenservice van de NS en ze werd daar door een zeer vriendelijke en efficiënte  medewerkster van de NS te woord gestaan. Nadat de noodzakelijke gegevens waren gewisseld, vertelde ze dat mijn mobiel al gevonden was! En dat wij het konden ophalen bij het Servicepunt op het station Groningen.

Bij deze wil ik de medewerkster  en vooral de conducteur (passagier?) van de Sprinter zeer hartelijk bedanken. Wat heeft u mij een hoop ellende bespaard! Dank!

Mijn complimenten voor de NS

Marijke

 


Ondanks dat het een beetje off-topic is wil ik je wel bedanken voor dit mooie compliment. Ik zal proberen het compliment bij deze collega te krijgen.


Ik ben erg ontevreden over het Flex abonnement. Heb zojuist geprobeerd dit om te zetten in het oude Dalvrij, wat helaas niet meer mogelijk blijkt.

Mijn kritiekpunt is vooral dat de display geen informatie geeft bij in/uitschecken. Hierdoor is het onlangs gebeurd dat ik per ongeluk incheckte in de spits, en pas achteraf zie dat ik bijna 20 euro moet betalen - terwijl de reis anders gratis was geweest. Ben hier werkelijk verbolgen over. Een kleine vergissing van enkele minuten, en betalen maar.

Ook na een rit in bus/tram/metro zie je niet wat het gekost heeft. Zo vervelend!

Tenslotte is het ons onlangs niet gelukt iemand mee te laten reizen op mijn flexkaart met korting. Na een heel zoekproces op Google verscheen de mededeling dat dit niet mogelijk is op een Flex abbo. Dat schijnt anders te zijn, maar in elk geval: Met vier slimme vrouwen zochten we een half uur op onze foontjes, en is het desondanks niet gelukt die korting te krijgen. Extreem ingewikkeld, wat een eenvoudige handeling zou moeten zijn.


Ik ben erg ontevreden over het Flex abonnement. Heb zojuist geprobeerd dit om te zetten in het oude Dalvrij, wat helaas niet meer mogelijk blijkt.

Mijn kritiekpunt is vooral dat de display geen informatie geeft bij in/uitschecken. Hierdoor is het onlangs gebeurd dat ik per ongeluk incheckte in de spits, en pas achteraf zie dat ik bijna 20 euro moet betalen - terwijl de reis anders gratis was geweest. Ben hier werkelijk verbolgen over. Een kleine vergissing van enkele minuten, en betalen maar.

Ook na een rit in bus/tram/metro zie je niet wat het gekost heeft. Zo vervelend!

Tenslotte is het ons onlangs niet gelukt iemand mee te laten reizen op mijn flexkaart met korting. Na een heel zoekproces op Google verscheen de mededeling dat dit niet mogelijk is op een Flex abbo. Dat schijnt anders te zijn, maar in elk geval: Met vier slimme vrouwen zochten we een half uur op onze foontjes, en is het desondanks niet gelukt die korting te krijgen. Extreem ingewikkeld, wat een eenvoudige handeling zou moeten zijn.

Op incheckpaaltjes staat de tijd. Je kunt voor incheck zien op het daluren zijn of spitsmijden.

Wanneer je een reis plant via 9292 kun je de kosten zien.

Wat betreft samenreiskorting:

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

 

 


Ik ben erg ontevreden over het Flex abonnement. Heb zojuist geprobeerd dit om te zetten in het oude Dalvrij, wat helaas niet meer mogelijk blijkt.

Mijn kritiekpunt is vooral dat de display geen informatie geeft bij in/uitschecken. Hierdoor is het onlangs gebeurd dat ik per ongeluk incheckte in de spits, en pas achteraf zie dat ik bijna 20 euro moet betalen - terwijl de reis anders gratis was geweest. Ben hier werkelijk verbolgen over. Een kleine vergissing van enkele minuten, en betalen maar.

Ook na een rit in bus/tram/metro zie je niet wat het gekost heeft. Zo vervelend!

Inderdaad een vervelende terugval naar iets primitievers. Bij een verandering zouden de goede dingen behouden moeten blijven. Als dat niet kan zou je per reis moeten kunnen switchen tussen op saldo en flex. Dat kan niet erg moeilijk zijn om te programmeren.


Inderdaad een vervelende terugval naar iets primitievers. Bij een verandering zouden de goede dingen behouden moeten blijven. Als dat niet kan zou je per reis moeten kunnen switchen tussen op saldo en flex. Dat kan niet erg moeilijk zijn om te programmeren.

Dat is ingewikkelder dan je denkt want poortjes en paaltjes zijn ‘dom’ en kunnen niet in de backend kijken welk Flex abonnement je hebt of kijken of je saldo/rekening geselecteerd hebt, dus die doen alleen iets met wat er op een kaart zelf staat.

Ze hebben daar ook geen tijd voor (zoals contactloos betalen bij een winkel, dat duurt zomaar enkele seconden). Bij controle in de trein kan een HC natuurlijk wel alles inzien.


Inderdaad een vervelende terugval naar iets primitievers. Bij een verandering zouden de goede dingen behouden moeten blijven. Als dat niet kan zou je per reis moeten kunnen switchen tussen op saldo en flex. Dat kan niet erg moeilijk zijn om te programmeren.

Dat is ingewikkelder dan je denkt want poortjes en paaltjes zijn ‘dom’ en kunnen niet in de backend kijken welk Flex abonnement je hebt of kijken of je saldo/rekening geselecteerd hebt, dus die doen alleen iets met wat er op een kaart zelf staat.

Ze hebben daar ook geen tijd voor (zoals contactloos betalen bij een winkel, dat duurt zomaar enkele seconden). Bij controle in de trein kan een HC natuurlijk wel alles inzien.

Switchen tussen op saldo en flex zou bij een kaartautomaat mogelijk gemaakt kunnen worden. Bij de poortjes en paaltjes hoeft er niets te veranderen, die kunnen nu ook al op de ov-chipkaart aflezen of het op saldo of flex is, en dienovereenkomstig handelen.


Met Flex heb je niets bij een kaartautomaat te zoeken, zelfs niet als je saldo wilt laden voor bus/tram/metro.

Samenreiskorting, Klassewissel e.d. regel je in Mijn NS, en een optie ‘vandaag op saldo’ o.i.d. zie ik er niet van komen.

Poortjes/paaltjes zouden wel kunnen aangeven of een incheck in spits/dal/weekend is, zodat je als je te vroeg bent weer uit kunt checken en dan wachten tot het juiste tijdstip. Dat kan ook helpen voor reizigers die om 8:54 inchecken en denken korting te krijgen omdat de trein pas na 9:00 gaat.


Poortjes/paaltjes zouden wel kunnen aangeven of een incheck in spits/dal/weekend is, zodat je als je te vroeg bent weer uit kunt checken en dan wachten tot het juiste tijdstip. Dat kan ook helpen voor reizigers die om 8:54 inchecken en denken korting te krijgen omdat de trein pas na 9:00 gaat.

Dit is niet het behoud van het goede, het helpt alleen bij het inchecken voor de eerste rit.


Poortjes/paaltjes zouden wel kunnen aangeven of een incheck in spits/dal/weekend is, zodat je als je te vroeg bent weer uit kunt checken en dan wachten tot het juiste tijdstip. Dat kan ook helpen voor reizigers die om 8:54 inchecken en denken korting te krijgen omdat de trein pas na 9:00 gaat.

Dit is niet het behoud van het goede, het helpt alleen bij het inchecken voor de eerste rit.

Voor of je met korting reist wordt er gekeken naar 1e incheck bij flex. Verander je bij flex van vervoerder dan blijft 1e incheck gelden. Bij op saldo krijg je dan een nieuwe incheck.

 


Poortjes/paaltjes zouden wel kunnen aangeven of een incheck in spits/dal/weekend is, zodat je als je te vroeg bent weer uit kunt checken en dan wachten tot het juiste tijdstip. Dat kan ook helpen voor reizigers die om 8:54 inchecken en denken korting te krijgen omdat de trein pas na 9:00 gaat.

Dit is niet het behoud van het goede, het helpt alleen bij het inchecken voor de eerste rit.

Voor of je met korting reist wordt er gekeken naar 1e incheck bij flex. Verander je bij flex van vervoerder dan blijft 1e incheck gelden. Bij op saldo krijg je dan een nieuwe incheck.

Ja, om die reden zou het soms nuttig zijn om van op saldo te switchen naar flex, en voor de reizen met maar één vervoerder terug te switchen naar op saldo als je van de voordelen daarvan gebruik wil maken. Het zou natuurlijk nog beter zijn als dit voordeel van flex ook bij op saldo zou gelden, maar dat is zoals bekend nog lastig.

 


Reageer