beantwoord

Geld terug door vertraing en daardoor moest ik de dag erna reizen

  • 13 January 2024
  • 40 reacties
  • 646 Bekeken

Afgelopen zondag 7 januari was er een wisselstoring tussen Meppel en Zwolle. Ik nam de trein van 2145 in Groningen en moest naar Den Haag. Nadat we zsm een taxi naar Zwolle hadden genomen kon ik de trein naar Voorburg nog nemen.

Eenmaal in Amersfoort was er geen machinist waardoor ik gewoon niet meer thuis zou komen. Ik kon gelukkig nog naar Utrecht waar ik bij iemand kon ‘slapen’. Inmiddels was het 1:30. De volgende ochtend moest ik gewoon werken dus ben ik s’ochtends vroeg naar huis gegaan. Ik heb een NS Flex weekend vrij abonement waardoor ik ‘gratis’ reis in het weekend. Nu moest ik maandag reizen van Utrecht naar Voorburg en de volle mep betalen. Deze kosten waren 12,40. Dit had ik anders niet gemaakt dus wil dit graag terug krijgen.

icon

Beste antwoord door Olav93 13 January 2024, 14:55

Bekijk origineel

40 reacties

Indien dat duidelijk is kan de reiziger contact met ons opnemen waarna in overleg naar een oplossing kan worden gezocht. Het is niet eens mogelijk om pro actief alternatieven aan te bieden aangezien het voor ons niet van te voren bekend is waar de reiziger naar toe gaat.

Er hoeft niet in overleg naar een oplossing te worden gezocht. TS kiest de oplossing, namelijk later doorreizen. Formeel blijft zijn kaartje gewoon geldig. De NS hoeft niets te doen.

Contact opnemen is niet nodig, er staat immers niet dat de reiziger 'op verzoek' hier recht op heeft. Dat staat elders wel diverse malen in de tekst van de verordening.

​​​​​​Wanneer TS een papieren kaartje had gehad, dan had hij gewoon op maandag in de trein kunnen stappen en de conducteur het verhaal uitleggen. 

 

Daar zitten te veel ogen en haken aan. Met een klein overleg is er veel mogelijk. Als er zonder overleg extra kosten worden gemaakt bestaat het risico dat wij niets kunnen/ mogen doen.

Daar zitten te veel ogen en haken aan. Met een klein overleg is er veel mogelijk. Als er zonder overleg extra kosten worden gemaakt bestaat het risico dat wij niets kunnen/ mogen doen.

Er worden geen extra kosten gemaakt, want TS reist nog steeds van A via B naar C.

De EU-verordening is naar mijn mening duidelijk, TS heeft recht op voortzetting van zijn reis op maandag. Geen enkele haak, geen enkel oog.

 

Indien er een laatste trein vertraging heeft op een zondag kan een Weekend Vrij abonnementhouder altijd de dag erna zonder overleg een reis maken onder het mom dat hij die reis eigenlijk op zondag wilde maken.

Indien er een laatste trein vertraging heeft op een zondag kan een Weekend Vrij abonnementhouder altijd de dag erna zonder overleg een reis maken onder het mom dat hij die reis eigenlijk op zondag wilde maken.

Wanneer de NS fraude vermoedt, kan zij navragen bij de reiziger waaruit blijkt dat de reiziger inderdaad al op zondag van plan was om de reis te maken.

Overleg met de klantenservice gaat hieraan niets veranderen. Het is makkelijk voor een fraudeur om even in de chat te typen dat hij wil gaan reizen, maar dat dat niet kon en dat hij nu op maandag reist. 

Maar nogmaals: fraudegevoeligheid speelt geen rol.

We kunnen blijven speculeren wat ik persoonlijk best interessant vind, maar dat verandert niets aan onze voorwaarden. Vooralsnog is het zo dat je geen recht hebt op restitutie indien je zelf beslist een alternatief te nemen wat geld kost.

We kunnen blijven speculeren wat ik persoonlijk best interessant vind, maar dat verandert niets aan onze voorwaarden. Vooralsnog is het zo dat je geen recht hebt op restitutie indien je zelf beslist een alternatief te nemen wat geld kost.

Oh gelukkig, ik was al bang dat ik je aan het vermoeien was. Ik doe dit soort discussies namelijk beroepsmatig ;)

Maar inderdaad. De voorwaarden zijn duidelijk. Nu is de vraag of de voorwaarden in strijd zijn met het EU-recht. Dat kan alleen de geschillencommissie of de rechter beantwoorden. TS weet wat hij moet doen als hij geld terug wil. 

Voor de meelezers wil ik de tip geven om van te voren contact met ons op te nemen. Het achteraf via een rechter of geschillencommissie te moeten regelen lijkt mij best een gedoe. Dan is het ook nog de vraag of je het geld wel terug krijgt.

Badge +3

Frauderen is relatief simpel (als je de weg weet)

Maar wie gaat er nu een ticket kopen voor zondag en dan hopen op uitval zodat je er maandag (alsnog) mee kan reizen?

Ik denk niemand, maar je kan dan wel met een Weekend Vrij abonnement de dag erna van Vlissingen naar Groningen gaan reizen.

Badge +3

Ik denk niemand, maar je kan dan wel met een Weekend Vrij abonnement de dag erna van Vlissingen naar Groningen gaan reizen.

Wilde nog een reactie posten maar die is weg (kan aan mij liggen), maar zoiets als dit dus 

en deze 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer heb je 60 minuten vertraging, als NS communiceert dat de prognose is dat de vertraging 60 minuten bedraagt?

Ik reisde die zondagavond op datzelfde traject alleen een paar uur eerder dan TS. Ik zag dat er wisselstoring was tussen Zwolle en Meppel en heb nog via X gevraagd of het beide richtingen was. De prognose was op dat moment zo dat ik ruim 1,5 uur later thuis zou zijn.

Ik was uiteindelijk 3 kwartier later thuis, omdat ik het geluk had snel in de vervangende bus te kunnen stappen.

Voor mijn keuzedag krijg ik niets terug.

Die storing was er met een korte onderbreking de hele avond. En ook elders waren er vertragingen.

 

Reputatie 2

@MoDe Of je 90 of 45 minuten vertraging had maakt in jouw geval niets uit. De regeling om op een andere dag te reizen komt ook bij 90 minuten te vervallen aangezien je gekozen hebt om wel het hele traject af te leggen. Het is geen 2 halen, 1 betalen aanbieding. Als je bij een te verwachten vertraging van 60 minuten kiest om niet te reizen mag je op een andere datum naar keuze reizen.

 

Ik denk niemand, maar je kan dan wel met een Weekend Vrij abonnement de dag erna van Vlissingen naar Groningen gaan reizen.

Dat kan niet zomaar. Mensen die thuis op de bank zitten kunnen er geen misbruik van maken aangezien een geldige check-in aanwezig moet zijn om in het bezit te zijn van een vervoerbewijs. En stel dat iemand ervan zou willen profiteren zou je het hele weekend in de reisplanner moeten kijken, in het geval van een storing je bezigheden van dat moment laten vallen, naar het station fietsen, inchecken, uitchecken en de volgende dag naar de plek reizen waar eerder een verstoring was. De kans dat iemand dit doet én dat je op maandag naar deze specifieke bestemming zou willen is piepklein. In het kader van fraudebestrijding is het duizend keer effectiever om conducteurs bij elk e-ticket een ID te laten controleren of kritisch naar de pasfoto's kijken bij persoonlijke chipkaarten.

 

Indien er een laatste trein vertraging heeft op een zondag kan een Weekend Vrij abonnementhouder altijd de dag erna zonder overleg een reis maken onder het mom dat hij die reis eigenlijk op zondag wilde maken.

Hoe kan men hiervan gebruik maken? Inchecken op zondag zonder uit te checken en op maandag hiermee verder reizen?

Reputatie 7
Badge +3

@john852

Het klopt dat ik nergens recht op heb, omdat ik niet van die reis heb afgezien. Het gaat er mij om dat als ik op dat moment van mijn reis had afgezien omdat de verwachtte vertraging 60+ minuten is, ik er achteraf nog rechten aan kan ontlenen als blijkt dat werkelijke vertraging 60- minuten bleek te zijn.

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de verordening heb je er recht op als je redelijkerwijs kan verwachten dat vertraging minimaal 60 minuten bedraagt. Dus als NS dat als prognose communiceert, mag je dat als reiziger ook redelijkerwijs verwachten, lijkt me. Dat je met enig geluk toch eerder op je bestemming had kunnen zijn, doet dan niet ter zake.

Reageer