beantwoord

hoe kan ik bezwaar indien tegen correctietarief

  • 31 March 2024
  • 22 reacties
  • 608 Bekeken

Goedemiddag afdeling klantenservice NS

Op factuurnummer450014938092, overeenkomst 810851024 de.nr 0208524844 is een correctietarief toegepast van € 20. Mijn kleindochter van 15 is voor het eerst per trein van Zwijndrecht naar Utrecht geweest. Bij het zoeken naar de juiste plaats is ze per ongeluk in een eerste klas coupe gestapt .Ze was met 4 vriendinnen, die hadden een dagkaart maar zaten ook eerste klas. . Ze heeft nog geen 2 minuten in de 1ste klas gezeten en had misschien beter op moeten letten. Waar ik moeite mee heb is alleen bij mijn kleindochter een corectietarief in rekening is gebracht. Haar vraag is of er niet eerst een waarschuwing gegeven zou kunnen worden ? Verder heb ik 2 x telefonisch knakt gehad met de NS. Tot  2 x toe werd mij verteld dat ik een brief zou krijgen over de boete en dan pas kan reageren. Ik heb geen brief gehad het correctietarief stond op een verzamelnota. Kortom zou u zich willen beraden . In afwachting van uw gewaardeerde reactie.

Met vriendelijke groet

Jos Bax 

icon

Beste antwoord door Vareo 31 March 2024, 17:58

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge

Wij kunnen niet bij uw gegevens en kunnen u ook niet verder helpen. Alleen contact opnemen met de klantenservice kan meer duidelijkheid brengen. Tot zover u dat al niet gedaan heeft.

@Volkerak48

Kijk eens op Correctietarief en instaptarief | Klantenservice | NS | NS en wat betreft dit kanaal op Contactinformatie KlanteNService | NS Community

(De laatste link is wat lastiger te vinden.)

EDIT: De conducteur heeft neem ik aan aangegeven dat ze recht had op een eerste klas zitplaats na het doorvoeren van het correctietarief. Of niet? Van een HC mag je n.l. verwachten dat deze het beter weet dan een vijftienjarige en dat hij of zij duidelijk communiceert. Succes! 

Reputatie 7
Badge +3

De reden dat alleen bij uw kleindochter een correctietarief in rekening is gebracht zal zijn omdat zij met een OV-chipkaart met NS Flex reisde en de vriendinnen met een dagkaart (zal dan een Jongerendagkaart zijn gezien de leeftijd). Bij NS Flex kan de conducteur een registratie maken dat iemand in de 1e klas zit (of helemaal niet ingechcekt heeft) waarna een correctietarief volgt. Dit kan niet met een dagkaart of met een OV-chipkaart op saldo. Er zou dan handmatig een UVB (uitstel van betaling) gemaakt moeten worden maar bij onterecht eerste klas zitten worden reizigers dan ook vaak teruggestuurd naar de 2e klas. 

Bij een UVB krijg je later een brief in de bus met instructies hoe te betalen. Bij NS Flex en een correctietarief wordt er geen brief verstuurd en de betaling gaat via de maandelijkse Flex factuur. Waarom er dan tot 2 keer wordt gezegd dat u wel een brief zou krijgen snap ik ook niet. 

Reputatie 7
Badge +3

5 vriendinnen en geen van allen had in de gaten dat ze 1e klas waren gaan zitten? Niet gezien dat de stoelen een andere kleur hadden en het eentje boven de deur gemist? Jouw dochter heeft blijkbaar flex. De conducteur heeft bij controle aangevinkt dat zij 1e klas zat en als zij daar geen geldig vervoersbewijs voor had, dan volgt bij flex automatisch een correctietarief. De 4 vriendinnen hadden geluk, bij een e-ticket moet handmatig een boete uitgeschreven worden. Het uitschrijven van 4 boetes kost dan wat tijd. Misschien kunnen de vriendinnen de boete delen?

Anders wordt het telefonisch, via X, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice in de hoop op coulance.

 

Reputatie 7
Badge +1

De reden dat alleen bij uw kleindochter een correctietarief in rekening is gebracht zal zijn omdat zij met een OV-chipkaart met NS Flex reisde en de vriendinnen met een dagkaart (zal dan een Jongerendagkaart zijn gezien de leeftijd). Bij NS Flex kan de conducteur een registratie maken dat iemand in de 1e klas zit (of helemaal niet ingechcekt heeft) waarna een correctietarief volgt. Dit kan niet met een dagkaart of met een OV-chipkaart op saldo. Er zou dan handmatig een UVB (uitstel van betaling) gemaakt moeten worden maar bij onterecht eerste klas zitten worden reizigers dan ook vaak teruggestuurd naar de 2e klas. 

Bij een UVB krijg je later een brief in de bus met instructies hoe te betalen. Bij NS Flex en een correctietarief wordt er geen brief verstuurd en de betaling gaat via de maandelijkse Flex factuur. Waarom er dan tot 2 keer wordt gezegd dat u wel een brief zou krijgen snap ik ook niet. 

Vind ik wel zeer bijzonder. Degene met een OV-chipkaart krijgt een boete en de overige 4 niet?? Vind ik eerlijk gezegd niet kunnen. (of je stuurt ze weg of je geeft iedereen een boete) Dat ze het verschil tussen 1e en 2e klasse niet wisten vind ik bij een 15-jarige wat ongeloofwaardig. Daarbij maakt het ook niet uit hoelang ze daar gezeten heeft. Tot slot dat de klantenservice weer een wazig verhaal heeft verzonnen, komt hier veel te vaak voor. NS doet ook bijna niets met alle nuttige adviezen die hier door reizigers worden gegeven.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad wat bijzonder, de ene persoon wel een “boete” in de vorm van een correctietarief en de anderen niet. Het is voor de conducteur ook wel lekker makkelijk om zonder wat te zeggen dit te registeren, dat is het voordeel van NS Flex, voordeel voor NS dan wel. Aan de andere kant, als de anderen zonder Flex ook een boete hadden gekregen zou dat zover ik weet het verschil tussen 1e en 2e klas plus de wettelijke verhoging van €50 zijn, en dat is dan weer flink meer dan de €20 correctietarief. En dan is dat weer bijzonder. Blijft natuurlijk ongewenst dat er verschil is in behandeling en de te betalen “boete” tussen iemand met Flex en zonder Flex. 

Reputatie 7

Een sneu voorval.

Een correctietarif is echter geen boete en kan via de Klantenservice sowieso worden teruggebracht tot de werkelijke ritprijs. Omdat het geen boete is zult u ook geen brief ontvangen.

De meerprijs voor 1e klas van Zwijndrecht naar Utrecht is, voor zover vol tarief werd gereisd, €11 euro en indien met 40% korting werd gereisd €6,60.

Het verschil met het correctietarief van €20, zou u terug dienen te ontvangen.

Uitleg vindt u in de eerste link die @Tijdvoor hierboven heeft gegeven.

Reputatie 7
Badge +1

Een sneu voorval.

Een correctietarif is echter geen boete en kan via de Klantenservice sowieso worden teruggebracht tot de werkelijke ritprijs.

Een correctietarief is natuurlijk wel gewoon een boete uit oogpunt van de klant gezien. (je betaalt gewoon 20 euro voor niets). De ritprijs wordt toch betaald door in- en uitchecken? 

Reputatie 7
Badge +3

Een sneu voorval.

Een correctietarif is echter geen boete en kan via de Klantenservice sowieso worden teruggebracht tot de werkelijke ritprijs.

Een correctietarief is natuurlijk wel gewoon een boete uit oogpunt van de klant gezien. (je betaalt gewoon 20 euro voor niets). De ritprijs wordt toch betaald door in- en uitchecken? 

De ritprijs door in/uitcheck is hier 2e klas prijs. Er zou gevraagd kunnen worden of die €20 gecorrigeerd kan worden naar de meerprijs voor 1e klas.

Reputatie 7

Een sneu voorval.

Een correctietarif is echter geen boete en kan via de Klantenservice sowieso worden teruggebracht tot de werkelijke ritprijs.

Een correctietarief is natuurlijk wel gewoon een boete uit oogpunt van de klant gezien. (je betaalt gewoon 20 euro voor niets). De ritprijs wordt toch betaald door in- en uitchecken? 

De ritprijs door in/uitcheck is hier 2e klas prijs. Er zou gevraagd kunnen worden of die €20 gecorrigeerd kan worden naar de meerprijs voor 1e klas.

 

Dat had je ook wel meteen mogen aangeven @MoDe, wel zo fair. 

Reputatie 7
Badge +4

Een correctietarief is evenals de 50 euro formeel geen boete. Het is een administratieve verhoging. Het verschil met een boete is dat die feitelijk door vertegenwoordigers van de overheid, vaak de politie, wordt opgelegd. Zelfs dan wordt de overtreding meestal als schikking afgehandeld, al kun je er strikt genomen mee naar de rechter gaan om het aan te vechten. De reden waarom niemand dat doet, is dat een verklaring van een beëdigd ambtenaar, en dat is elke politieagent, zwaarder weegt dan een verklaring van iemand die dat niet is. 

Een conducteur controleert of iemand een geldig vervoersbewijs heeft of niet. Zo niet, dan kan een administratieve maatregel volgen, die we populair, maar ten onrechte, een boete noemen. 

Dit in tegenstelling wat op niet te noemen fora wordt gesuggereerd. Daar heeft het status als je met juridische termen smijt die het eigenbelang ondersteunen. Als het overtuigend klinkt dan is dat voor sommigen daarmee waarheid. We komen dit soort bijdragen hier ook een enkele keer tegen.

Het recht functioneert echter vaak anders dan het eigen rechtvaardigheidsgevoel, zeker als alles aan het eigenbelang ondergeschikt is.

Het maakt juist heel veel uit of het een boete is of een administratieve maatregel van NS. In dat laatste geval kan NS die kwijtschelden, NS kan dat nooit en echt nooit met een boete.  Het neemt niet weg dat je wel  moet betalen als NS niet kwijtscheldt. Dat is afgedekt. De juristen van NS zijn niet gek.

Het is natuurlijk volstrekte onzin dat een vijftienjarige niet weet dat ze zonder eersteklaskaartje niet in de eerste klas mag zitten, ook geen twee minuten. Zo stom is uw dochter echt niet.

Wat met deze leeftijd wel meespeelt dat er een strerke groepsdwang is om toch maar mee te doen met de groep om eerste klas te gaan zitten. Ze willen niet onderdoen aan anderen. Onderschat die factor niet, en de conducteur had of ze allemaal een maatregel op moeten leggen, die is echt wel terecht, of ze allemaal moeten wegsturen. Dat was wijzer geweest dan een van de vijf te sanctioneren.

De reden waarom Klantenservice zo reageert zou kunnen zijn dat er toch een verhaal bij hen ligt. Het klopt in ieder geval niet wat er gezegd wordt.

De reden waarom uw dochter wel een maatregel kreeg en de anderen niet is voor ons puur speculatie. Als wat ouderwetse vader zou ik dochterlief eens diep in de ogen kijken of ze wellicht wat ongelukkige opmerkingen zou hebben gemaakt.

Opa Bommel heeft weliswaar wat traditionele opvattingen over goed en kwaad, wat kan mag daarmee nog niet, maar dit gaat tegen het gevoel van rechtvaardigheid in.  Het is geen goed gebaar naar kinderen. Ze moeten wel leren dat het niet mag.

Afgezien van wat @Momo in haar uitstekende bijdrage al heeft genoemd, lijkt me het maken van opmerkingen naar de conducteur denkbaar, maar natuurlijk niet zeker  als reden Het is niet meer dan zoeken naar een verklaring. 

Goedemiddag afdeling klantenservice NS

... een correctietarief toegepast van € 20. Mijn kleindochter van 15 is voor het eerst per trein van Z...

Een correctietarief...etc

De reden waarom uw dochter wel een maatregel kreeg en de anderen niet is voor ons puur speculatie. Als wat ouderwetse vader zou ik dochterlief eens diep in de ogen kijken of ze wellicht wat ongelukkige opmerkingen zou hebben gemaakt.

Opa Bommel heeft weliswaar …..

 

​​​​

@Thom 🤓 Tijdvoor een leesbrilletje? ;)

;)

 

Reputatie 7

@Tijdvoor 

Vrees dat (enkel) een leesbrilletje niet zou hebben geholpen.

 

@Thom 

In niet genoemde fora zelden zo veel feitelijke en onfatsoenlijke onzin in één post bij elkaar gezien.

Nu ben ik niet bekend met strips, maar zie wel dat Bommel in de onvolprezen Wikipedia wordt gekarakteriseerd als o.a. dom, ijdel onzeker, naïef, laf, onnadenkend en onvoorzichtig in zijn oordelen. Laten we het er daar dan maar op houden.

Badge +3

De reden waarom uw dochter wel een maatregel kreeg en de anderen niet is voor ons puur speculatie.

Mijn vermoeden/speculatie is omdat de conducteur bij Flex een knop/melding (mogelijke) Afwijking registreren te zien krijgt, waarna hij/zij twee dingen kan doen:

  • Op de knop drukken (de melding wegtikken) en het systeem het verder laten uitzoeken, met als gevolg 20 euro correctietarief
  • Het laten voor wat het is en het vervoerbewijs van de volgende persoon scannen

Intuitief zullen de meesten wel gewoon op die knop drukken, maar als het hele gezelschap naar de 2e klas verwezen werd is het natuurlijk wel zuur 😥

Reputatie 7
Badge +4

Daar houden we niet over op. De democratische rechtstaat is me te lief. Deze fora zijn bedreigend, omdat ze die ondergraven. Het kenmerk op deze fora is dat men zichzelf als intelligent beschouwt en ieder die een ander standpunt heeft helaas niet tot hun elite behoort. Kijk naar de bekende sites op Youtube die uiteindelijk maar door een heel klein groepje mensen en soms zelfs eenlingen wordt gerund. Het is triest te zien dat dit bij de informatie zelfs als kanaal wordt beschouwd. Het zou me overigens niet verbazen als deze werkwijze het vertrouwen dermate ondergraaft dat die helemaal mislukt. 

Verder mijd ik politiek getinte bijdragen hier, ik heb er uitgesproken opvattingen over, maar daar is dit forum niet voor bedoeld. en moet er ook niet voor worden gebruikt. Reageren behoort te zijn op de inhoud van een bijdrage en niet op de toonzetting van een reactie daarop.

Ik blijf reageren op de vragen van mensen zoals ik dat hier al bijna een decennium doe met om maar eens een serieus te nemen medelid hier te citeren met ‘bijna altijd zeer zin zinnige bijdragen’, dat door vrijwel alle mensen die er hier toe doen van een like werden voorzien. Hij feliciteerde me overigens met de 24000e bijdrage. 

Ik denk dat u de essentie van deze strips van Maarten Toonder en vooral de kwaliteit ervan toch maar eens beter moet bestuderen. De strips van Bommel waren enig in hun soort. Een prachtig taalgebruik en diep gelaagd.

De milde bijdrage ging over heel wat anders en wie wil zemelen over een leesbrilletje ziet kennelijk niet dat de bijdrage toch echt ergens anders over ging. Kennelijk is dat niet wat telt, dat is dan jammer, al hou ik er bij Nooduitgang,  altijd rekening mee dat het als ironie is bedoeld. 

Als u begrijpt wat ik bedoel. Vooral de naam van een. prachtige strip van Toonder.

Badge +3

Ben wel (of juist eigenlijk niet) benieuwd naar die niet te noemen Russische propaganda-machine fora, en hoe die de NS denken te ondermijnen door mensen op te stoken om illegaal 1e klas te reizen 😅

Natuurlijk niet, en in geen geval ooit. De niet genoemde fora ondergraven inmiddels de democratie vanwege de vele bedenkelijke opvattingen die als feiten worden gepresenteerd. Deze ellende wordt mogelijk nog aangestuurd door de propagandamachine uit Rusland ook.

Onder het mom van het bestrijden van ondemocratische opvattingen en Russische propaganda wordt steeds vaker in de EU iedere niet gewenste mening verboden. Dat heet in gewoon Nederlands de invoering van censuur. 

Je leeest verder altijd wel over de Russische inmenging in media en politiek maar nooit over de Amerikaanse inmenging, zie de regelrechte Amerikaanse politieke chantage rond ASML. Geleidelijke kolonisatie van Nederland door de VS lijkt me een groter probleem voor de democratie.

 

Deze fora zijn bedreigend, omdat ze die ondergraven. 

Deze fora zijn vooral bedreigend voor gevestigde orde wiens belangen ze ondergraven. Afwijkende meningen worden als bedreigend gezien zeker als ze veel aanhang blijken te genereren, dat is van alle tijden.

Reputatie 7
Badge +4

Ben wel (of juist eigenlijk niet) benieuwd naar die niet te noemen Russische propaganda-machine fora, en hoe die de NS denken te ondermijnen door mensen op te stoken om illegaal 1e klas te reizen 😅

 

Deze is wel grappig. Had eigenlijk in ons satirische ‘Even relaitveren’- topic gemogen. ;-)

Badge +3

Oh, en wat @Tijdvoor eerder zei klopt, na het registreren van de afwijking (met als gevolg die 20 euro correctietarief) had de kleindochter gewoon in de 1e klas mogen blijven zitten!

Ik zou dan toch eens kijken wat de Klantenservice met het verhaal kan… als ze inderdaad allemaal weggestuurd zijn naar de 2e klas.

Reputatie 7

Een sneu voorval.

Een correctietarif is echter geen boete en kan via de Klantenservice sowieso worden teruggebracht tot de werkelijke ritprijs.

Een correctietarief is natuurlijk wel gewoon een boete uit oogpunt van de klant gezien. (je betaalt gewoon 20 euro voor niets). De ritprijs wordt toch betaald door in- en uitchecken? 

 

Nee, een correctietarief (de naam zegt het al) is geen boete maar een forfaitair (standaard) tarief dat bij ontbrekende gegevens in rekening wordt gebracht. Je betaalt die 20€ niet voor niets maar (forfaitair) voor het 1e klas reisrecht. Op basis van de feitelijke ritgegevens kan er, in principe, een nacalculatie plaatsvinden waardoor uiteindelijk niet meer dan de werkelijke ritprijs wordt betaald. https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarief-en-instaptarief.html

Een wettelijke verhoging (UVB) wordt daarentegen een boete genoemd. https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/uitstel-van-betaling.html

Er is thans sprake van een ratjetoe aan maatregelen die (te) weinig duidelijkheid bieden en o.a. tot een ongelijke behandeling kunnen leiden. Even afwachten hoe lang dat allemaal in stand blijft.

Badge +3

Die pagina https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/uitstel-van-betaling.html mag wel eens geredigeerd worden.

Een incassobureau rekent 40 euro, of bedoelt men dat de NS er zelf nog even 25 euro bij telt voordat de vordering naar een incassobureau gaat ❓

Betalingskenmerk zal het boetekenmerk zijn (een L of andere letter met daarna 6 cijfers).

Reputatie 7

 

Ik blijf reageren op de vragen van mensen 

 

Bijkomend punt is dat in dit topic niemand iets gevraagd heeft. Het bericht van TS is, waarschijnlijk via de onbeholpen en onzorgvuldige routing ,hier in de openbaarheid gekomen. Mag aannemen dat dit in het geheel niet de bedoeling van TS was.

Aangezien wij de Klantenservice niet zijn waren wij ook niet de geadresseerden.

 

Reageer