Skip to main content

Hoi

graag hulp voor mijn vriendin.

Ze wil in Almere een buskaart voor 65+ er, kost EUR25pm. Ze heeft alleen de bus nodig, tussen Molenbuurt Noord en Stripheldenbuurt Noord. Met de 40% korting voor 65+ op haar OVkaart op rekening kost het haar EUR79+ (ze bezoekt haar man elke dag).

Aan de bus balie van ALLGO moest ze eerst vragen bij NS om BUS met 65+ korting af te halen… ‘anders betaal je 2x’. Dan pas mag mijn vriendin het EUR25pm op haar OVkaart laten regelen, wat nu NIET kan omdat er al ‘bus’ op staat. Het duurt aanders soms weken, met formulieren invullen en foto opsturen enz. dus gewoon op het al bestande OVkaart op rekening regelen zou ‘makkelijker’ zijn.

Bij de balie van NS (nu maar een lokkette in Almere Centrum) kon dat niet...’het is alles of niets’ zei de meneer)… maar mevrouw van de bus zegt dat ze regelmatig mensen stuurt om juist dat te doen!

KAN het uberhaubt dat het OVkaart op rekening content verandert kan zijn? Het is natuurlijk het handigste als mijn vriendin klaar voor *eventuele* treinreizen klaar was met haar OVkaart op rekening. Ze hoeft het toch zeker niet weg te doen?

Een APARTE kaart voor de bus kon wel van de mevrouw achter de balie, maar ‘duurt mogelijk weken!’ dus dat willen we voorkomen.

Wij komen er niet uit. Kan iemand helpen?

Vriendelijke groeten,

Caroline

 

Het gedeelte Bus/Tram/Metro kan via NS klantenservice van de kaart gehaald, waarna er een bus abonnement opgezet kan worden. NS klantenservice is telefonisch, via X, Facebook of chat bereikbaar.


En normaalgesproken natuurlijk ook aan een balie waar dit ooit juist moest. Vreemd dat TS daar weggestuurd werd.


Als die balie in Almere een simpel informatie-hokje is zullen ze daar wel geen apparatuur hebben om een ov-chipkaart uit te lezen. Bij de balie van ALLGO zou het in principe ook moeten kunnen, maar die zullen waarschijnlijk een NS product niet zomaar mogen verwijderen.

Voor de rest is er een hele goede kans dat het ALLGO abonnement gewoon werkt i.c.m. Flex BTM, omdat het een vrij reizen product is dat voorrang krijgt op NS Flex. In de rest van Nederland reist uw vriendin dan gewoon op rekening in bus, tram en metro (met automatisch 34% leeftijdskorting).

Mocht er bij het inchecken in de bus 'Reizen op Rekening NS’ getoond worden dan gaat het mis, en kan het BTM deel van Flex alsnog van de kaart verwijderd worden. Gewoon proberen dus.

Hiervoor neemt u contact op met de Klantenservice (telefoon, chat) en moet het verwijderen daarna nog even bevestigd worden (bestelling ophalen) bij een automaat op het station, supermarkt of Primera e.d, of een ophaalpunt bij een raam van de bus (kaart er enkele seconden voor houden).

Mocht ze toch een tweede persoonlijke ov-chipkaart willen, die kost € 7,50 en krijg je binnen een week (vaak sneller, maar beetje afhankelijk van PostNL). Te bestellen via https://www.ov-chipkaart.nl/persoonlijke-ov-chipkaart-aanvragen


Reageer