Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen? | NS Community
beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 September 2020
  • 120 reacties
  • 8881 Bekeken

Reputatie 3

Eind 2020 wordt mijn Weekend Vrij Abonnement omgezet in NS Flex.

Helaas combineert Flex niet met andere abonnementen op dezelfde kaart en wordt je gedwongen om krediet op te bouwen.

Ik wil gewoon direct voor mijn reis betalen en niet achteraf (want dan moet ik constant ervoor zorgen dat ik genoeg geld op mijn rekening heb -- nog erger dan opladen)

Hoe kan ik op saldo blijven reizen ipv op rekening zonder enorme prijsverhogingen en verdwenen voordelen?

icon

Beste antwoord door loklok8 17 September 2020, 12:24

Bekijk origineel

120 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Edit: StijnHommes wil graag dat iedereen weet dat hij dit antwoord niet heeft gekozen.

 

Kort gezegd, voor jouw abonnement is dat niet mogelijk. Bijna alle abonnementen gaan over naar NS Flex tegen het einde van dit jaar. 

Alleen het Dal Voordeel abonnement blijft nog in zijn huidige vorm bestaan. Daarnaast komt er een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart voor reizigers die niet op rekening willen reizen. Nadeel is wel dat die 2 kaarten duurder worden dan het NS Flex abonnement.

Reizigers die zowel over NS Flex als een regionaal kortingsabonnement beschikken kunnen door de klantenservice het bus, tram, metro (BTM) gedeelte van NS Flex uitzetten. Je reist dan met de trein op rekening en in de bus, tram en metro weer op saldo.

 

Welke voordelen vind je dat er verdwijnen als je overstapt op NS Flex? 

Goedemiddag StijnHommes. Helaas is het antwoord heel simpel: niet, in ieder geval niet bij jouw abonnement. Vanaf 2020 zullen de meeste traditionele abonnementen verdwijnen. Enkel via Dal Voordeel zul je nog op saldo kunnen blijven reizen. Alle andere abonnementen zullen enkel via NS Flex beschikbaar zijn (naast een maandvariant van Altijd Vrij en Traject Vrij).

Prijsverhogingen zouden er niet moeten zijn. Er veranderd niets aan de abonnementskosten (sterker nog, als je momenteel overstap naar NS Flex Weekend Vrij krijg je zelfs een fikse korting) en ook de ritprijzen blijven hetzelfde. Het enige wat veranderd is de manier van betalen.

De combinatie met je andere abonnementen kan in vele gevallen al opgelost worden. Bij NS Flex hebben we tegenwoordig te mogelijkheid om het bus, tram en metro gedeelte uit te zetten, zodat je daar alsnog op saldo reist. Op die manier werkt NS Flex wel in combinatie met vele abonnementen die voor bus, tram en metro geldig zijn.

Reputatie 3

Reizigers die zowel over NS Flex als een regionaal kortingsabonnement beschikken kunnen door de klantenservice het bus, tram, metro (BTM) gedeelte van NS Flex uitzetten. Je reist dan met de trein op rekening en in de bus, tram en metro weer op saldo. 

Dus als je dat niet doet zorgt de NS ervoor dat je ook in BTM op rekening reist? Dat mag de NS toch niet besluiten voor een andere vervoerder? Wat een zootje! Dit is niet makkelijker wat de NS voor ogen zei te hebben.

Dus mijn enige opties zijn duurder reizen of toch Flex gebruiken en wachten op het moment dat ze op het verkeerde tijdstip een incasso doen.

By the way, “Er komt een prepaid Traject Vrij Maandkaart” Waarom is die er nog niet?

 

Reputatie 3

Het enige wat veranderd is de manier van betalen.

En dat is nu juist het probleem. De manier van betalen is verkeerd.

De combinatie met je andere abonnementen kan in vele gevallen al opgelost worden. Bij NS Flex hebben we tegenwoordig te mogelijkheid om het bus, tram en metro gedeelte uit te zetten, zodat je daar alsnog op saldo reist. Op die manier werkt NS Flex wel in combinatie met vele abonnementen die voor bus, tram en metro geldig zijn.

Als ik dan toch moet switchen dan wil ik een Traject Vrij en Weekend Vrij abonnement combineren, maar juist dat schijnt volgens de klantenservice niet op 1 kaart te kunnen.

Sommige mensen willen nu eenmaal niet op rekening reizen en ik kan mij dat heel erg goed voorstellen eerlijk gezegd. Dat automatische incasso er is voor de maandelijkse vaste lasten zoals daar zijn Gas, Water, Licht, Zorgverzekering en Huur of Hypotheek snap ik volkomen (Zijn vaste lasten). Maar dat we automatische incasso achteraf gaan doen voor treinkaartjes?? Ik heb het eerlijk gezegd nooit begrepen en ik zal het denk ik ook nooit gaan begrijpen. Ik denk wel dat de financiële administratie bij NS flink opgeschaald mag worden door dit besluit.

Reputatie 7
Badge +1

Dus als je dat niet doet zorgt de NS ervoor dat je ook in BTM op rekening reist? Dat mag de NS toch niet besluiten voor een andere vervoerder? Wat een zootje! Dit is niet makkelijker wat de NS voor ogen zei te hebben.

Ik zie het probleem hier niet zo van in. De NS incasseert de reiskosten voor de klant en maakt deze vervolgens weer over naar de vervoerder, die wordt hiermee niet benadeeld. Sowieso bestaat er sinds de introductie van de OV-Chipkaart al een soortgelijk systeem. TLS incasseert namelijk de kosten voor de reizigers die op saldo reizen en maakt deze vervolgens over naar de vervoerder, dus een tussenpartij is niet nieuw.

Reputatie 3

Het probleem is dat de NS als tussenpartij niet onpartijdig is en het feit blijft dat er onnodig op krediet gereist wordt. Saldo moet standaard blijven tenzij de klant anders beslist. Niet standaard wijzigen naar rekeningreizen en geen alternatief bieden voor de klanten die dat niet willen.

Reputatie 7

Ik snap het probleem op rekening reizen niet normaal zet je het reisbedrag op de OV

kaart en is het gereserveerd voor het OV nu laat je dat bedrag gewoon op je rekening staan en reserveer het voor OV en wordt het later geïncasseerd.

Het is iets anders maar er veranderd in wezen niets het bedrag staat alleen op de rekening en niet op de kaart.

Het verschil is dat je anders vooruitbetaald het bedrag op je kaart en bij reizen op rekening achteraf.

Reputatie 7
Badge +1

Ik kan begrijpen dat mensen graag een direct inzicht willen hebben op de kosten die ze maken, zodat ze niet voor verassingen komen te staan. De volledige controle valt met Flex weg. Vooral voor mensen die moeite hebben om hun geldzaken op orde te houden is NS Flex niet ideaal. Net als eigenlijk dat sommigen liever met contant geld betalen dan om alles te gaan lopen pinnen.

NS is trouwens niet de enige hierin die het reizen op rekening invoert. Ook het GVB gaat aan het einde van dit jaar volledig over op Flex voor abonnementen die enkel geldig zijn bij de GVB.

Dat automatische incasso er is voor de maandelijkse vaste lasten zoals daar zijn Gas, Water, Licht, Zorgverzekering en Huur of Hypotheek snap ik volkomen (Zijn vaste lasten). Maar dat we automatische incasso achteraf gaan doen voor treinkaartjes??

De abonnementskosten betaal je altijd vooraf en wijzigt niet in bedrag, dus die kan je rekenen tot je vaste lasten. De extra kosten die je maakt zijn uiteraard variabel en betaal je achteraf.

De abonnementskosten betaal je altijd vooraf en wijzigt niet in bedrag, dus die kan je rekenen tot je vaste lasten. De extra kosten die je maakt zijn uiteraard variabel en betaal je achteraf.

 

Ik denk dat NS hier weer een groep reizigers van zich gaat vervreemden. Dat zijn er inmiddels wel veel aan het worden (de VDU-ers, de niet willen reizen ivm corona en nu dus dit weer). Ik vind NS tot op heden weinig flexibel overkomen. (Vaak wel als er bij NS iets fout gaat). Tot nu toe ook nog niets gezien of gehoord van het nieuwe hoofd.

Reputatie 7
Badge +3

Bij iedere verandering zijn er altijd mensen die de verandering niet goed vinden. Dat was ook zo bij de invoering van de OV-chipkaart waarbij je altijd moest zorgen voor genoeg saldo ipv dat je per reis je kaartje kocht en betaalde. En dat genoeg saldo is vaak meer saldo dan je voor je reis nodig hebt. Hoeveel klachten zijn er in de loop van de tijd niet geweest van mensen dat je om te kunnen reizen er eerst €20 aan saldo op moet zetten om een ritje van maar €5 te maken? En vervolgens kunnen ze niet meer inchecken voor de terugreis omdat het saldo te laag is en moet er dus weer saldo geladen worden. En als ze daarna heel lang niet reizen staat het restant saldo nog op de kaart en daar kunnen ze niets mee. Met Flex heb je dat saldo niet nodig, dus er staat nooit geld op de kaart niets te doen. 

Voor de één zal de verandering naar Flex een verbetering zijn en voor een ander weer niet. Het is daarom wel jammer dat je bij de meeste NS abonnementen de keuze niet meer hebt.

Reputatie 3

Voor de één zal de verandering naar Flex een verbetering zijn en voor een ander weer niet. Het is daarom wel jammer dat je bij de meeste NS abonnementen de keuze niet meer hebt.

En dat is het punt. Een zogenaamd Flex abonnement zou de reiziger de keuze moeten geven. Geld wat op mijn OV chipkaart staat kan niet per ongeluk aan iets anders worden uitgegeven en op rekening reizen geeft geen optie om het afschrijfmoment te bepalen. Totaal niet Flex, dus.

D….

 

Ik denk dat NS hier weer een groep reizigers van zich gaat vervreemden. Dat zijn er inmiddels wel veel aan het worden (de VDU-ers, de niet willen reizen ivm corona …...

Ik had nog niet gehoord dat er vastgesteld was dat NS de oorzaak was van Corona :sunglasses:

Reputatie 7
Badge +3

Voor iemand anders is de situatie misschien compleet anders. Geld wat op de OV-chipkaart staat kunnen ze niet voor iets anders gebruiken, en dit is misschien geld wat ze wel nodig hebben. 

Zelf heb ik jarenlang een Traject Vrij abonnement gehad, daarmee reis je ook op rekening wanneer je buiten je traject reist en ik vond het prettig om me niet druk te hoeven maken of ik wel genoeg saldo had en ook niet iedere keer hoefde op te laden. 

Je kunt ook een aparte rekening nemen voor het afschrijven van je reiskosten, dan stort je daar elke week een x bedrag op zodat je kunt reizen.  Kun je zelfs automatisch door de bank laten regelen als je elke week ongeveer dezelfde kosten maakt. 

Dat is dan ongeveer vergelijkbaar met reizen op saldo waarbij je geld ook op een aparte acount staat.

D….

 

Ik denk dat NS hier weer een groep reizigers van zich gaat vervreemden. Dat zijn er inmiddels wel veel aan het worden (de VDU-ers, de niet willen reizen ivm corona …...

Ik had nog niet gehoord dat er vastgesteld was dat NS de oorzaak was van Corona :sunglasses:

Je hebt helemaal gelijk @Jeroen Jeroen. Dit is natuurlijk niet veroorzaakt door NS, maar wel een vervelend gevolg van de situatie waar we nu met zijn allen in zitten. We zijn er helaas niet vanaf en ik denk dat die campagne om reizigers weer in de trein te krijgen in ieder geval een paar maanden te vroeg is. Het zou mij echt niet verbazen als er morgen voor bijvoorbeeld Amsterdam, Den Haag en Rotterdam forse beperkende maatregelen genomen gaan worden. Dit zal dan ook zijn impact hebben op het reizen naar deze steden. De reiziger die ook beschikking hebben over andere reismogelijkheden dan de trein zie ik op korte termijn zeker niet terugkeren in de trein.

Reputatie 3

Je kunt ook een aparte rekening nemen voor het afschrijven van je reiskosten, dan stort je daar elke week een x bedrag op zodat je kunt reizen.  Kun je zelfs automatisch door de bank laten regelen als je elke week ongeveer dezelfde kosten maakt. 

Dat is dan ongeveer vergelijkbaar met reizen op saldo waarbij je geld ook op een aparte acount staat.

Een extra rekening kost ook geld...

Reputatie 7

Misschien is het in de huidige situatie beter de volledige invoering van alleen flex abonnementen uit te stellen tot financieel betere tijden. De corona crisis en de financiële gevolgen daarvan krijgen op veel mensen een sterke impact en als je moet leven van maand tot maand zonder financiële buffer kan een keuze tussen klassiek en flex wel eens hard nodig zijn als de maand te lang is voor het inkomen dat je hebt om in ieder geval mobiel te blijven.

Wat gaat er b.v. gebeuren als niet in aanmerking komt voor flex dan kan je geen enkel abonnement meer afsluiten, nu heb je nog de keuze voor klassiek.

Mijn eerste reactie was gericht op de stabiele situatie van mijzelf.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar het zijn juist de Flex-abonnementen die het voor reizigers mogelijk maken om per maand hun abonnement af te schalen wanneer daar financiële noodzaak is. Een doorlopend jaarabonnement met contract is dan een molensteen om de nek.

Ik heb overigens best begrip voor de mensen die het niet prettig vinden om op krediet te reizen. Naar die menselijke maat zou ook door NS meer gekeken mogen worden. Verder is het natuurlijk een knelpunt wanneer bijvoorbeeld kredietchecks het voor mensen onmogelijk maken om een abonnement te nemen terwijl ze op dit moment wel een abonnement kunnen nemen. 

Reputatie 7

En gaat de incasso een keer mis en reageer je te laat vanwege financiele perikelen moet je zes maanden wachten als er geen klassiek meer is en je zal het maar nodig hebben voor je werk.

D….

 

Ik denk dat NS hier weer een groep reizigers van zich gaat vervreemden. Dat zijn er inmiddels wel veel aan het worden (de VDU-ers, de niet willen reizen ivm corona …...

Ik had nog niet gehoord dat er vastgesteld was dat NS de oorzaak was van Corona :sunglasses:

Je hebt helemaal gelijk @Jeroen Jeroen. Dit is natuurlijk niet veroorzaakt door NS, maar wel een vervelend gevolg van de situatie waar we nu met zijn allen in zitten. We zijn er helaas niet vanaf en ik denk dat die campagne om reizigers weer in de trein te krijgen in ieder geval een paar maanden te vroeg is. Het zou mij echt niet verbazen als er morgen voor bijvoorbeeld Amsterdam, Den Haag en Rotterdam forse beperkende maatregelen genomen gaan worden. Dit zal dan ook zijn impact hebben op het reizen naar deze steden. De reiziger die ook beschikking hebben over andere reismogelijkheden dan de trein zie ik op korte termijn zeker niet terugkeren in de trein.


Ik zie toch nog steeds dat de treinen redelijk druk zijn in vergelijking met een paar weken geleden, zo ook vanmorgen heel vroeg weer gezien dat de drukte op sommige trajecten toch weer bijna ouderwets is. Al zijn er ook nog genoeg treinen die echt rustiger zijn maar het verschil is zeer duidelijk te zien.

En de vraag is hoeveel mensen zich nu nog echt druk maken om de Corona, ik krijg steeds meer de indruk dat iedereen Corona moe is en er klaar mee is en gewoon doorgaat met leven zoals voorheen het geval en zich alleen houden aan het mondkapje en proberen wat afstand te houden tot anderen.

Vergeet niet dat alle maatregelen voortgekomen zijn uit de problemen in de ziekenhuizen en dat diezelfde problemen er op dit moment nog niet zijn, meeste mensen welke nu besmet zijn hebben dus mildere symptomen dan in het voorjaar en hoe ver moet je dan gaan met alles weer afgrendelen en beperken ???

Maar goed, dit was geheel off topic want het ging hier om de overgang van op saldo reizen naar achteraf betalen.

 

 

Badge +3

Er zijn een boel haken en ogen (nog net geen beren op de weg) maar ik snap het bezwaar niet zo goed over het verschil tussen een klassiek Weekend Vrij en de Flex versie.

Voor beide krijg je immers maandelijks te maken met precies dezelfde incasso (zolang je doordeweeks niet reist), en als je de BTM component uit laat zetten kan je gewoon op saldo met bus/trein/metro zoals nu. Alleen saldo laden bij NS automaten lukt dan niet meer, dus dat moet je bijv. bij een supermarkt doen of online bestellen, of automatisch opladen aan zetten.

Een ander nadeel is je privacy. NS krijgt bij Flex toegang tot al je reisgevens, óók die van andere treinvervoerders én BTM. Zonder dat géén Flex mogelijk. Maar goed, volgens de AVG mag NS die niet gebruiken anders dan voor het opstellen van een factuur. Toch durf ik wel te beweren dat er (al dan niet geanonimiseerd) de nodige analyses op losgelaten zullen worden.

Ben trouwens ook wel benieuwd hoe men omgaat met het overzetten van minderjarigen en studenten naar Flex. Flex maakt je SRP namelijk vrijwel zeker stuk (BTM uitzetten helpt daarbij niet) en minderjarigen mogen geen Flex contracthouder zijn, dus zal er een volwassene toegevoegd moeten worden. En studenten zullen een tweede kaart erbij moeten krijgen bij o.a. Weekend Vrij.

En inderdaad, hoe gaat men om met mensen met een negatieve (BKR) kredietregistratie, of mensen die onder bewind staan? Een bewindvoerder zal niet gauw een automatische incasso toestaan, die zal eventuele abonnementskosten maandelijks zelf (handmatig/ingepland) willen betalen, waarbij (reis)kosten die niet onder het abonnement vallen voor de klant/cliënt zelf zijn (zoals nu, saldo laden van je leefgeld en anders pech, dan kan je niet reizen).

En dan nog het probleem dat als je een tijdje krap zit, je zomaar tegen een situatie aan kunt lopen waarbij heel je abonnement geblokkeerd wordt en je vervolgens 6 maanden geen nieuw abonnement kunt nemen.

Edit: een nieuw Flex abonnement kan je gewoon weer krijgen na het betalen van je (rest)schuld aan een incassobureau.

Genoeg potentiële bezwaren/nadelen en onduidelijkheden dus.

Badge +3

Oh, en als je in september al overstapt naar Flex krijg je een jaar lang €6 korting per maand op Wekeend Vrij. Dat is dan wel een groot voordeel, naast het eenvoudig kunnen pauzeren tijdens vakanties.

Mensen met een negatief kredietregistratie kunnen geen NS Flex abonnement afsluiten. Of dat in de toekomst gaat veranderen durf ik niet te zeggen. Ook krijg je momenteel nog 3 herinneringen voordat de factuur wordt doorgezet naar een incasso bureau waarna je een half jaar geen nieuw NS Flex abonnement kan nemen.

Mensen met een negatief kredietregistratie kunnen geen NS Flex abonnement afsluiten. 

voor klanten die een klassiek abonnement hebben en over (moeten) stappen naar flex klopt dit niet, want bij een overstap vindt geen kredietcheck plaats

Reageer