Skip to main content

Mijn ov chipkaart is sinds 26 juni 2024 verlopen. Toch gek als ik vanaf 20 augustus 2024 opeens een flex daluren abonnement heb, twee maanden na het verlopen van de kaart..? Ik ga opeens een incasso betalen, en het beëindigen hiervan? Ik ben al 3 dagen bezig dit te beëindigen. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd en er is nog steeds niks gebeurd. Inmiddels de hele kaart laten blokkeren, maar het abonnement stopzetten, daarvoor mag ik morgen weer terugbellen? Want een verlopen kaart stopzetten gaat lastig..? Geld afschijven overigens niet. 

En hoe ik achter de incasso kwam, door een BRIEF die is gestuurd om mij op de hoogte te brengen van een verhoging. Hoezo krijg ik dan geen brief als ik überhaupt een maandelijkse incasso krijg of een brief dat mijn OV chip verloopt? Daarnaast ook nooit mail gehad over deze hele zaak. En ik ben op de hoogte dat NS en OV twee bedrijven zijn, echter kan NS zo inzien tot wanneer mijn kaart geldig is, dus persoonlijk vind ik dat een zwak argument. 

Ik vind het een schande hoe NS met haar klanten omgaat en een schande dat de maanden waarvoor betaald is, terwijl de kaart verlopen is niet vergoed worden. Het is absurd dat een kaart 2 maanden verlopen is en dat er opeens een nieuw abonnement opzit die betaald wordt en waar ik nu met pijn en moeite vanaf kom…? Op de site staat at je hiervan op de hoogte wordt gebracht, alleen zijn ze mij toevallig vergeten en zit ik met de gebakken peren. 

Uw abonnement beëindigen niet op datum van beëindigen van uw OV chipkaart.

Als het goed is heeft u een mail gekregen dat u een nieuwe foto moet uploaden of hebt u een nieuwe gratis OV chipkaart toegestuurd gekregen.

U kunt in uw persoonlijke account uw abonnement beëindigen, of door bellen of chatten met NS.

Abonnement stopzetten in het verleden kan niet. U moet de kosten van het abonnement en incassokosten betalen.

Heb je dat abonnement zelf aangevraagd? En staat deze ook in jouw mijnNS op jouw kaartnummer?

Een abonnement kun je ook online beëindigen.

Een abonnement heb je niet zomaar opeens, dat moet je altijd zelf aanvragen en op de OV-chipkaart zetten.

Kan het misschien zijn dat je eerst als ex-student een jaar lang gratis een Flex Dal Voordeel abonnement had en dat dat per 20 augustus is afgelopen? Zo'n abonnement loopt dan na het gratis jaar gewoon door en dan moet je dit daarna zelf betalen, tenzij je zelf opzegt. 

Welkom bij de NS Community!

Ja, als je nu ‘ineens’ kosten krijgt voor een Dal Voordeelabonnement op een verlopen kaart zal dat wel om https://www.ns.nl/studenten/afgestudeerd gaan.

Dat abonnement had je dus al eerder, want op een kaart die verlopen is kunnen geen abonnementen besteld worden.

Maar helaas is het dus niet zo dat een abonnement stopt zodra je kaart verloopt (of na het eerste jaar), al weet de NS natuurlijk precies wanneer je kaart verloopt (tot wel 5 jaar van tevoren), en zit je dus met een abonnement waarmee helemaal niet (meer) gereisd kan worden. Neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, social media).

Vernieuwen van je kaart kan via OV-chipkaart tot 1 jaar na de einddatum, je abonnement(en) komen dan op de nieuwe kaart en de € 7,50 kan je terugkrijgen van NS (als het om Dal Voordeel gaat), maar als je toch al minstens 5 maanden niet gereisd hebt lijkt me dat niet aan de orde.

@Seinhuis , nee dat heb ik niet.. NS heeft mijn account niet juist gekoppeld, waardoor ik nooit mails heb ontvangen.

Gaat me ook om het feit dat ik 3 dagen bezig ben een abonnement stop te zetten, zou makkelijker kunnen in bijna 2025.. 

Je zou kaartvernieuwing kunnen aanvragen bij OV-chipkaart. Het abonnement wordt dan overgezet op de nieuwe kaart en zou je dan wel kunnen opzeggen. De kosten voor de noeuwe kaart kun je bij NS klantenservice terugvragen. De kosten voor abonnement en incassokosten kun je niet terug vragen.

Reageer