Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

388 reacties

Badge +3
Het LOCOV heeft inmiddels een advies uitgebracht naar aanleiding van een adviesaanvraag van NS.

In zijn advies geeft het LOCOV aan de situatie waarbij men ervoor kan kiezen de meerkosten voor de eerste klas af te kopen in de vrij-reizenperiode, waarbij men dus bijvoorbeeld bij Dal Vrij standaard 1e klas incheckt bij reizen in de daluren en 2e klas in de spitsuren, verwarrend te vinden. Graag wil ik hier expliciet aangeven dat die mogelijk voor mij juist een van de grootste voordelen van NS Flex is. Ik zou het begrijpen als bij aanschaf een keuze gemaakt moet worden voor altijd 1e klas of altijd 2e klas, maar zou graag zien dat dan later alsnog bij een abonnement voor de 2e klas de 1e klas kan worden afgekocht voor de vrij-reizenperiode. Ik hoop dat het advies van het LOCOV er niet toe leidt dat de door mij gewenste mogelijkheid niet zal worden geboden.

Overigens heeft het LOCOV ook de inconsequentie opgemerkt van de upgrades naar de eerste klas bij andere vervoerders voor NS Flex en de NS Business Card. Het LOCOV verzoekt NS te bevestigen dat deze beperking bij NS Flex inderdaad niet geldt, en vervolgens om deze dan ook op te heffen voor de NS Business Card.
Reputatie 7
@Tochjo Ik heb hier de antwoorden op jouw vragen:

• 1e klas reizen in de spitsuren als in de daluren is ingecheckt? Ja, dat mag. Het incheckmoment is bepalend.
• 1e klas reizen in de daluren als in de spitsuren is ingecheckt? Nee, dat mag niet. Om dezelfde reden: het incheckmoment bepalend. Als je toch eerste klas wil reizen, kan je wel gebruik maken van de tijdelijke klassewissel in MijnNS. Er wordt dan eersteklastarief (zonder korting) berekend.
• 1e klas reizen als in de daluren is ingecheckt, daarna in de spitsuren is uitgecheckt en binnen 35 minuten opnieuw is ingecheckt in de spitsuren (overstap op station met gesloten poortjes tussen perrons)? Ja, dit mag. Het van-rit-naar-reis-principe is ook op NS Flex van toepassing. Dit voorbeeld wordt dus gezien als overstap, waarbij het eerste incheckmoment bepalend is.

Wat ik dus eigenlijk wil weten is hoe de verrekening in de backend plaatsvindt als de hoofdconducteur doorgeeft dat ik in de 1e klas reis met Dal Vrij, en in hoeverre dit verschilt van het reguliere Dal Vrij-abonnement. Op dit punt is er dus geen verschil met de ROS abonnementen. Wat wel een verschil is, is de financiële afhandeling. Als je terecht in de 1e klas zit, dan is er (in beide gevallen) niets aan de hand, zit je met NS Flex onterecht in de 1e klas, dan volgt een correctietarief op de factuur (en geen Uitstel van Betaling in de trein).
Reputatie 6
Badge +2
betaalrekening (..) de hele maand meer geld daarop moet laten staan (wat mij niet wenselijk lijkt, gezien dit om een paar honderd euro gaat)
Als het om het renteverlies gaat, dat is tegenwoordig niet veel. bijdragevandennis
@Tochjo
De klassewissel werkt ook bij andere vervoerders. Jouw andere vragen zijn in mijn uitvraag nog niet behandeld. Reminder is verstuurd, excuses!

Wat is er dan feitelijk anders aan de klassewissel voor consumenten dat deze ineens wel werkt bij andere vervoerders. Er wordt immers nog steeds niks naar de kaart geschreven.
Reputatie 7
@Herbie68
In jouw bericht geef je aan dat je graag de kosten van jouw NS Flex abonnement wilt inzien binnen jouw OV-chipkaart account. NS Flex is een product van NS, waarbij alle gemaakte reizen inclusief reishistorie, binnen jouw MijnNS omgeving duidelijk staan aangegeven. Begrijp ik uit jouw bericht dat jij binnen jouw MijnNS omgeving geen prijzen achter de reizen ziet staan? (let op: voor sommige reizen kan het 24 tot 48 uur duren voor deze verwerkt zijn)

@Anna1123

Vooralsnog staat een wijzigingsmoment voor de incassodatum niet op de planning. Dit is niet gebruikelijk bij de NS producten tot nu toe, maar dat sluit niet uit dat bij grote vraag hiernaar de optie niet alsnog beschikbaar kan worden gesteld. We kijken n.a.v. deze testfase en de feedback die wij ontvangen, of er veel animo is voor het kiezen van een incassodatum. Voor nu blijft de incasseringsdatum gebonden aan de ingangsdatum van het abonnement.

@Tochjo
De klassewissel werkt ook bij andere vervoerders. Jouw andere vragen zijn in mijn uitvraag nog niet behandeld. Reminder is verstuurd, excuses!
Dat wisselen van klasse stuit mij tegen de borst. Ik reis nu eerste klas en ben blij met de ruimte die ik over het algemeen heb. Als dit wordt ingevoerd ben ik bang dat ik minder gemakkelijk een plaats zal kunnen vinden.

Leuk dat er gesproken wordt over controle in een drukke trein, maar dat is echt niet juist. Ik zie echt nooit een HC als het druk is in de trein.
Reputatie 7
@Herbie, Anna en Tochjo
Deze vragen gooi ik in de projectgroep, zodat wij jullie van een goed antwoord kunnen voorzien. Tot snel dus!
Ik kreeg eergisteren een mail waarin stond dat mijn NS Flex factuur klaarstaat op de website. Dit is fijn en overzichtelijk. Het is nu echter wel zo dat mijn NS Flex wordt afgeschreven één dag voordat mijn salaris wordt bijgeschreven. Dit zou betekenen dat ik óf elke maand vlak voor de afschrijving extra geld op mijn betaalrekening moet zetten, óf de hele maand meer geld daarop moet laten staan (wat mij niet wenselijk lijkt, gezien dit om een paar honderd euro gaat), óf, als ik het vergeet, dat de automatische incasso mislukt (wat me voor de NS ook niet wenselijk lijkt). Is het mogelijk of wordt het mogelijk gemaakt in de toekomst om de incassodatum op te schuiven naar het eind van de maand? Ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen praktischer is qua salarisbetaling, en dat het ook voor de NS makkelijker is aangezien dan de kans groter is dat de incasso gewoon lukt.

Ik vind het idee van achteraf betalen en een automatische incasso een hele verbetering ten opzichte van automatisch opladen en dus heel veel losse afschrijvingen. Echter als ik er nu elke maand op moet gaan letten doet dat wel af aan het gemak van betalen waar ik juist zo positief over ben. Ik hoop dat hier een oplossing voor is!
Scherp, goede vraag!
Badge +3
Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt.
Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.

Werkt dit ook bij andere vervoerders, gezien de huidige situatie met klassewissels op de NS Business Card?
Ik gebruik NS-Flex nu een maand, en het enig probleem wat ik tot nu toe heb is de inzage in de lopende kosten.

Ik moest mijn declaratie invullen van een zakelijke reis. Maar ik krijg nu keurig een overzit van alle in- en uit-check punten, maar geen bedragen. Mijn baas zal er blij mee zijn, maar ik minder, dus ik heb de NS-Tarievenkaart en de tarieven er maar eens bij gepakt en heb ouderwets trajectpunten bij elkaar opgeteld en daar het tarief bij gezocht, maar ik kan dus geen overzicht overhandigen bij mijn declaratie.

Kan een lopend kostenoverzicht niet worden toegevoegd aan de OV-chipkaart app, of een andere plek als het maar inzichtelijk is.
Reputatie 7
@Esperanza Heel terechte vraag. Wij werken aan een oplossing die er inderdaad voor moet zorgen dat het saldo dat nog op je OV-chipkaart staat “automatisch” wordt teruggegeven. Ons idee is om het saldo van de kaart te verwijderen op het moment dat een klant toch naar de automaat gaat om de NS Flex-bestelling op te halen. Het saldo wordt dan op de volgende factuur verrekend. Helaas is deze oplossing nu nog niet beschikbaar.

Een tijdelijke oplossing is de volgende: bij een servicebalie kan het saldo op de kaart worden teruggevraagd. Op dit moment kost dat nog €1 administratiekosten; vanaf 1 januari 2018 is dat gratis. Je hoeft dus gelukkig niet eerst je abonnement op te zeggen.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is nu juist de optie die er niet in moet zitten. De overige opties vind ik zo gek nog niet.
Reputatie 7
Alleen al om de mogelijkheid om ter plekke te upgraden naar de eerste klasse, zou ik zeggen, doe mij maar zo'n NS Flex!

Maar, waarom zijn houders van het VDU uitgesloten om te testen?
Badge +3
Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas
Ik vraag me af hoe de implementatie hiervan bij Dal Vrij geregeld is. Concreet: iemand heeft NS Flex Dal Vrij en daarbij het 1e klas reizen in de daluren afgekocht. Mag deze persoon dan
  • 1e klas reizen in de spitsuren als in de daluren is ingecheckt?
  • 1e klas reizen in de daluren als in de spitsuren is ingecheckt?
  • 1e klas reizen als in de daluren is ingecheckt, daarna in de spitsuren is uitgecheckt en binnen 35 minuten opnieuw is ingecheckt in de spitsuren (overstap op station met gesloten poortjes tussen perrons)?

Wat ik dus eigenlijk wil weten is hoe de verrekening in de backend plaatsvindt als de hoofdconducteur doorgeeft dat ik in de 1e klas reis met Dal Vrij, en in hoeverre dit verschilt van het reguliere Dal Vrij-abonnement.
Reputatie 7
Dat is een heel terechte vraag Esperanza, daarvoor zal ik de betrokken afdeling bij betrekken. Ik hoop z.s.m. antwoord te hebben voor je!
Ik ben vorige week toen ik een email kreeg over dit Flex Abo, meteen overgestapt. Was zo enthousiast! En ben ik nog steeds over het concept. Voor mij is dit echt een uitkomst aangezien in ongeregeld met de trein reis en elke maand kan aanpassen of opzeggen.
Nadat ik de overstap online had aangevraag en nog wel moest activeren bij een kaartautomaat, kwam ik erachter dat het saldo wat ik op mijn OV kaart (Daluren abo) had staan, wat bijna € 60,- was, NIET in mindering wordt gebracht op de maandelijkse verbruikskosten die je maakt buiten je afgesloten Flex Abo.
Ik heb hierover contact gehad met de Klantenservice van NS en zij vertelden mij dat je pas weer beschikking krijgt over het bedrag wat op je OV kaart staat, als je je Abo totaal opzegt.
Het lijkt mij een logische oplossing om het tegoed wat iemand heeft op zijn OV kaart of terug te storten, of te verrekenen met de kosten die buiten het afgesloten Abo worden gemaakt.
Ik begrijp dat dit een test fase is, dus vandaar mijn punt om dit zo snel mogelijk aan te passen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier tegen aanloopt.
Het zou tevens handig zijn om dit aan te geven aan klanten die een overstap maken indien bovengenoemde opties niet mogelijk zijn op korte termijn. Zo kunnen zij dus zelf beslissen of zij eerst hun het credit op hun OV kaart willen opmaken of met een credit op een kaart willen zitten waar je pas bij kan als je je Abo ooit opzegt.
Ook zou het handig zijn om aan te geven dat indien een klant een ovestap maakt naar het Flex Abo, dat dat per direct ingaat, en dat de kosten daarvoor binnen een week gefactureerd worden. Het abo gaat dus niet in na activatie bij de NS Kaartautomaat, wat mij ook logischer had geleleken. Nu zit ik dus ook met een incasso datum, die mij niet uitkomt.
Reputatie 7
Als extra informatie voor reizigers die het product niet goed op de kaart kunnen laden:
Wanneer je het NS Flex product bij de kaartautomaat op dient te laden, kan het zijn dat jouw RoS (Reizen op Saldo) wel wordt verwijderd maar het NS Flex product niet wordt opgehaald. Dit is te voorkomen door de OV-chipkaart lang genoeg voor de scanner te houden, zodat beide transacties worden gedaan. Merk je dat jouw RoS nu opeens niet meer op de kaart staat, maar het NS Flex product ook niet? Ga dan langs de kaartautomaat, kies voor 'ophalen bestellingen' en laad daar alsnog het NS Flex product op jouw kaart. Mochten hier nog vragen uit voortvloeien, lees ik dat graag!
Effectief hetzelfde proces als met de BC dus wanneer er geen informatie is? Nouja, netjes.
De hoofdconducteur kan het tijdstip waarop de klassewissel is doorgevoerd inzien.
Impliceert dat dat er (semi-)live contact is met de backend vanuit de MCL? Want fysiek een wijziging naar de kaart schrijven doe je niet natuurlijk.

Dat klopt inderdaad. Als de HC geen verbinding heeft of geen 1e klasse constateert wordt er geregistreerd dat de reiziger in de 1e klasse is aangetroffen. Achteraf vindt er in de 'backend' dan een verrekening plaats.
De hoofdconducteur kan het tijdstip waarop de klassewissel is doorgevoerd inzien.
Impliceert dat dat er (semi-)live contact is met de backend vanuit de MCL? Want fysiek een wijziging naar de kaart schrijven doe je niet natuurlijk.
Als proef willen we inderdaad de functionaliteit bieden om ná het inchecken nog een klassewissel uit te kunnen voeren zodat men bij gebrek aan een plaats in de 2e klasse nog kan uitwijken naar de 1e klasse. De tijd waarin men deze klassewissel kan doorvoeren is beperkt en start vanaf het moment van inchecken. Uiteraard evalueren we de uitkomsten van deze proef.
Los van de evaluatie zijn de hier genoemde risico’s op misbruik bekend. De hoofdconducteur kan het tijdstip waarop de klassewissel is doorgevoerd inzien. Bij NS Flex wordt bovendien bij zwartrijden de boete verrekend op de factuur (net als bij de NS BusinessCard). Hierdoor kunnen we ook achteraf goed controleren.

Wat verder goed is om te weten is dat de reiziger die zijn 1e klasse reisrecht heeft afgekocht een stuk voordeliger uit is dan de reiziger die via de incidentele klassewissel het voltarief betaald voor de 1e klasse toeslag. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen reizen op saldo en reizen op rekening.
Reputatie 7
Wat betreft het upgraden van het vervoerbewijs in de trein of op het perron zijn er veel vragen/opmerkngen gekomen in dit topic. Ik zal Danny NS vragen om hier wat dieper op in te gaan. Uiteraard is dit product net begonnen, waarbij juist deze feedback nuttig is om mee te nemen in de verbeterprocessen.
Laten we van een situatie uitgaan waarin de reiziger inderdaad gelijk heeft, maar zijn gelijk niet krijgt. Die komt in de molen van klantenservice terecht. De reiziger kent de normen en waarden en gaat netjes het gesprek aan. Krijgt zijn gelijk niet. Belt nogmaals, krijgt weer zijn gelijk niet. Schrijft een mail, stuurt een brief, krijg geen antwoord (want extreme achterstand). Intussen is het geld wel afgeschreven en moet je maar hopen dat je het ooit terugkrijgt. Die reiziger raakt gefrustreerd. Belt nog een keer, ditmaal gefrustreerd. Wordt boos aan de telefoon, klantenservicemedewerker krijgt (weer) een scheldceremonie te horen, reiziger krijgt weer geen gelijk. Het is een vaste reiziger, dus die gaat verhaal halen bij smw's op het station. "Sorry meneer, moet u met klantenservice regelen". En ga zo maar door...

Realistischer scenario dan het lijkt, weet ik inmiddels uit ervaring.

Hobby zelf het een en ander in online communities. Het zal je verbazen hoeveel verhalen ik hoor van beheerders die boze gebruikers aan de deur hebben gehad omdat ze verbannen zijn. Laat staan hoe vaak ikzelf inmiddels uitgescholden en bedreigd ben.
Reputatie 5
Dat is mijn punt ook. Als je vindt dat zo'n correctietarief/boete onterecht is kun je de klantenservice daarmee vervelen. Die hebben daar de tijd en de middelen voor. De conducteur heeft betere dingen te doen.

Reageer