NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening | NS Community
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening


Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.

Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.

NS Flex in het kort
  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.

Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?
NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.

Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.
Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.[b]

Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?
Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.

Wanneer ontvang ik mijn factuur?
Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.
De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.

Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.

378 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dat is nu juist de optie die er niet in moet zitten. De overige opties vind ik zo gek nog niet.
Reputatie 7
@Esperanza Heel terechte vraag. Wij werken aan een oplossing die er inderdaad voor moet zorgen dat het saldo dat nog op je OV-chipkaart staat “automatisch” wordt teruggegeven. Ons idee is om het saldo van de kaart te verwijderen op het moment dat een klant toch naar de automaat gaat om de NS Flex-bestelling op te halen. Het saldo wordt dan op de volgende factuur verrekend. Helaas is deze oplossing nu nog niet beschikbaar.

Een tijdelijke oplossing is de volgende: bij een servicebalie kan het saldo op de kaart worden teruggevraagd. Op dit moment kost dat nog €1 administratiekosten; vanaf 1 januari 2018 is dat gratis. Je hoeft dus gelukkig niet eerst je abonnement op te zeggen.
Ik gebruik NS-Flex nu een maand, en het enig probleem wat ik tot nu toe heb is de inzage in de lopende kosten.

Ik moest mijn declaratie invullen van een zakelijke reis. Maar ik krijg nu keurig een overzit van alle in- en uit-check punten, maar geen bedragen. Mijn baas zal er blij mee zijn, maar ik minder, dus ik heb de NS-Tarievenkaart en de tarieven er maar eens bij gepakt en heb ouderwets trajectpunten bij elkaar opgeteld en daar het tarief bij gezocht, maar ik kan dus geen overzicht overhandigen bij mijn declaratie.

Kan een lopend kostenoverzicht niet worden toegevoegd aan de OV-chipkaart app, of een andere plek als het maar inzichtelijk is.
Badge +3
Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt.
Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.

Werkt dit ook bij andere vervoerders, gezien de huidige situatie met klassewissels op de NS Business Card?
Scherp, goede vraag!
Ik kreeg eergisteren een mail waarin stond dat mijn NS Flex factuur klaarstaat op de website. Dit is fijn en overzichtelijk. Het is nu echter wel zo dat mijn NS Flex wordt afgeschreven één dag voordat mijn salaris wordt bijgeschreven. Dit zou betekenen dat ik óf elke maand vlak voor de afschrijving extra geld op mijn betaalrekening moet zetten, óf de hele maand meer geld daarop moet laten staan (wat mij niet wenselijk lijkt, gezien dit om een paar honderd euro gaat), óf, als ik het vergeet, dat de automatische incasso mislukt (wat me voor de NS ook niet wenselijk lijkt). Is het mogelijk of wordt het mogelijk gemaakt in de toekomst om de incassodatum op te schuiven naar het eind van de maand? Ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen praktischer is qua salarisbetaling, en dat het ook voor de NS makkelijker is aangezien dan de kans groter is dat de incasso gewoon lukt.

Ik vind het idee van achteraf betalen en een automatische incasso een hele verbetering ten opzichte van automatisch opladen en dus heel veel losse afschrijvingen. Echter als ik er nu elke maand op moet gaan letten doet dat wel af aan het gemak van betalen waar ik juist zo positief over ben. Ik hoop dat hier een oplossing voor is!
Reputatie 7
@Herbie, Anna en Tochjo
Deze vragen gooi ik in de projectgroep, zodat wij jullie van een goed antwoord kunnen voorzien. Tot snel dus!
Dat wisselen van klasse stuit mij tegen de borst. Ik reis nu eerste klas en ben blij met de ruimte die ik over het algemeen heb. Als dit wordt ingevoerd ben ik bang dat ik minder gemakkelijk een plaats zal kunnen vinden.

Leuk dat er gesproken wordt over controle in een drukke trein, maar dat is echt niet juist. Ik zie echt nooit een HC als het druk is in de trein.
Reputatie 7
@Herbie68
In jouw bericht geef je aan dat je graag de kosten van jouw NS Flex abonnement wilt inzien binnen jouw OV-chipkaart account. NS Flex is een product van NS, waarbij alle gemaakte reizen inclusief reishistorie, binnen jouw MijnNS omgeving duidelijk staan aangegeven. Begrijp ik uit jouw bericht dat jij binnen jouw MijnNS omgeving geen prijzen achter de reizen ziet staan? (let op: voor sommige reizen kan het 24 tot 48 uur duren voor deze verwerkt zijn)

@Anna1123

Vooralsnog staat een wijzigingsmoment voor de incassodatum niet op de planning. Dit is niet gebruikelijk bij de NS producten tot nu toe, maar dat sluit niet uit dat bij grote vraag hiernaar de optie niet alsnog beschikbaar kan worden gesteld. We kijken n.a.v. deze testfase en de feedback die wij ontvangen, of er veel animo is voor het kiezen van een incassodatum. Voor nu blijft de incasseringsdatum gebonden aan de ingangsdatum van het abonnement.

@Tochjo
De klassewissel werkt ook bij andere vervoerders. Jouw andere vragen zijn in mijn uitvraag nog niet behandeld. Reminder is verstuurd, excuses!
@Tochjo
De klassewissel werkt ook bij andere vervoerders. Jouw andere vragen zijn in mijn uitvraag nog niet behandeld. Reminder is verstuurd, excuses!

Wat is er dan feitelijk anders aan de klassewissel voor consumenten dat deze ineens wel werkt bij andere vervoerders. Er wordt immers nog steeds niks naar de kaart geschreven.
Reputatie 6
Badge +2
betaalrekening (..) de hele maand meer geld daarop moet laten staan (wat mij niet wenselijk lijkt, gezien dit om een paar honderd euro gaat)
Als het om het renteverlies gaat, dat is tegenwoordig niet veel. bijdragevandennis
Reputatie 7
@Tochjo Ik heb hier de antwoorden op jouw vragen:

• 1e klas reizen in de spitsuren als in de daluren is ingecheckt? Ja, dat mag. Het incheckmoment is bepalend.
• 1e klas reizen in de daluren als in de spitsuren is ingecheckt? Nee, dat mag niet. Om dezelfde reden: het incheckmoment bepalend. Als je toch eerste klas wil reizen, kan je wel gebruik maken van de tijdelijke klassewissel in MijnNS. Er wordt dan eersteklastarief (zonder korting) berekend.
• 1e klas reizen als in de daluren is ingecheckt, daarna in de spitsuren is uitgecheckt en binnen 35 minuten opnieuw is ingecheckt in de spitsuren (overstap op station met gesloten poortjes tussen perrons)? Ja, dit mag. Het van-rit-naar-reis-principe is ook op NS Flex van toepassing. Dit voorbeeld wordt dus gezien als overstap, waarbij het eerste incheckmoment bepalend is.

Wat ik dus eigenlijk wil weten is hoe de verrekening in de backend plaatsvindt als de hoofdconducteur doorgeeft dat ik in de 1e klas reis met Dal Vrij, en in hoeverre dit verschilt van het reguliere Dal Vrij-abonnement. Op dit punt is er dus geen verschil met de ROS abonnementen. Wat wel een verschil is, is de financiële afhandeling. Als je terecht in de 1e klas zit, dan is er (in beide gevallen) niets aan de hand, zit je met NS Flex onterecht in de 1e klas, dan volgt een correctietarief op de factuur (en geen Uitstel van Betaling in de trein).
Badge +3
Het LOCOV heeft inmiddels een advies uitgebracht naar aanleiding van een adviesaanvraag van NS.

In zijn advies geeft het LOCOV aan de situatie waarbij men ervoor kan kiezen de meerkosten voor de eerste klas af te kopen in de vrij-reizenperiode, waarbij men dus bijvoorbeeld bij Dal Vrij standaard 1e klas incheckt bij reizen in de daluren en 2e klas in de spitsuren, verwarrend te vinden. Graag wil ik hier expliciet aangeven dat die mogelijk voor mij juist een van de grootste voordelen van NS Flex is. Ik zou het begrijpen als bij aanschaf een keuze gemaakt moet worden voor altijd 1e klas of altijd 2e klas, maar zou graag zien dat dan later alsnog bij een abonnement voor de 2e klas de 1e klas kan worden afgekocht voor de vrij-reizenperiode. Ik hoop dat het advies van het LOCOV er niet toe leidt dat de door mij gewenste mogelijkheid niet zal worden geboden.

Overigens heeft het LOCOV ook de inconsequentie opgemerkt van de upgrades naar de eerste klas bij andere vervoerders voor NS Flex en de NS Business Card. Het LOCOV verzoekt NS te bevestigen dat deze beperking bij NS Flex inderdaad niet geldt, en vervolgens om deze dan ook op te heffen voor de NS Business Card.
Goed om te horen, ik ben dus niet de enige gek hier. Dat zou dus wel betekenen dat andere vervoerders aangesloten zijn op de NS backoffice voor NS Flex. Dan mag de vlag uit! 😃
Heb even gespeeld met een controleapparaat van Keolis.... Registratie is bij de businesscard inderdaad onmogelijk, en van NS Flex weet men nog helemaal niks. Werd bij het noemen van de naam schaapachtig aangekeken.

"Over de Businesscard doen we in de regel niet erg moeilijk overigens."
Reputatie 7
@Henk_NL Ik heb inmiddels terugkoppeling op jouw vragen. Vervolgvragen zijn meer dan welkom, uiteraard.

OV breed is door alle vervoerders besloten om voor achteraf betalen (reizen op rekening) gebruik te maken van een centrale backoffice. In deze centrale backoffice registeren we de abonnementen van de klant en ook de klasse. Doordat we de klasse registeren in een centrale backoffice in plaats van op de kaart is het mogelijk om online een klassewissel door te voeren.

Deze centrale backoffice is van het gehele OV en dus niet specifiek van of voor NS. Alle vervoerders hebben dan ook de mogelijkheid om een verbinding te maken met de centrale backoffice. NS heeft dit inmiddels gerealiseerd, maar het is aan de andere vervoerders om te bepalen wanneer zij hierop willen gaan aansluiten.

NS Flex is het eerste (en op dit moment ook nog het enige) product dat gebruik maakt van deze centrale backoffice. Maar er zullen ongetwijfeld meer producten volgen. Dit kunnen abonnementen van NS zijn of van de andere vervoerders. De Business Card is uiteraard een hele voor de hand liggende. Momenteel wordt bekeken wat nodig is om ook de Business Card aan te sluiten op de centrale backoffice. De mogelijkheden rondom klassewissel zijn dan ook gelijk. Uiteraard zullen we dit pas doen als we zeker weten of het voor NS Flex goed werkt en dat willen we eerst grondig met klanten beproeven.
De inconsistentie klopt dus, NS Flex kijken ze je bij andere vervoerders schaapachtig aan, en NS 'kijkt' of het mogelijk gaat worden om de BC om te gaan zetten naast NS Flex op deze nieuwe NS-backoffice (ja, ik noem het met opzet een NS-product). Mkay.

Persoonlijk verbaas ik mij erover dat NS de bal zo expliciet bij de andere vervoerders legt die dan ook maar mee moeten gaan doen, terwijl je juist zou verwachten dat men zich hard maakt voor het eigen product (NS Flex). Helaas hebben we dezelfde houding al eerder gezien bij de Businesscard en andere vervoerders (bepaalde CXX bussen bijvoorbeeld) die hier niet correct mee omgaan.
Reputatie 7
Dat klopt, maar om dit product goed vorm te geven, is koppeling tussen de database van de verschillende vervoerders noodzakelijk. Een dergelijk verband kan uiteindelijk alleen maar meer producten als gevolg hebben.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben zeker geïnteresseerd in het reizen op rekening. Maar mijn Voordeelabonnement oude stijl wordt niet ondersteund. Naar mijn inschatting zijn er nog tienduizenden houders van een Voordeelurenabonnement. Waarom mogen die niet meedoen met de proef?
Reputatie 7
Het Voordeeluren abonnement wordt niet meer ondersteund in dit soort nieuwe processen, juist omdat NS een nieuwe slag wilde maken met het DalVoordeel abonnement. Het Voordeelurenabonnement blijft natuurlijk wel bestaan, maar we konden het niet meenemen in NS Flex. Begrijp goed dat dit dan een nieuw product zou worden: NS Flex Basis met het Voordeelurenabonnement 'supplement'. Het is 'mixed signals' om dit abonnement enerzijds niet meer aan te bieden als alleenstaand abonnement, maar anderzijds wel weer voor NS Flex beschikbaar te stellen.
https://www.treinreiziger.nl/consumentenorganisaties-kritisch-op-ns-flex/
Reputatie 7
Ik ben zeker geïnteresseerd in het reizen op rekening. Maar mijn Voordeelabonnement oude stijl wordt niet ondersteund. Naar mijn inschatting zijn er nog tienduizenden houders van een Voordeelurenabonnement. Waarom mogen die niet meedoen met de proef?

Bijna 900 000 aldus het door Henk geciteerde stuk. Oei... dat zijn er inderdaad heel veel.
Toch is de logica van de NS hier enigszins te volgen: het VDU-abonnement is iets wat moet worden uitgefaseerd.
Ik had ook graag NS Flex achteraf betalen bij mijn Nationale Strippenkaart gehad, maar daar kan ik ook naar fluiten.
Reputatie 7
Badge +3
Het is precies zoals de Consumentenorganisaties aangeven: er is geen enkele goede reden te bedenken waarom achteraf betalen niet zou kunnen worden gekoppeld aan het oude Voordeelurenabonnement. De enige reden is dat NS de houders van het oude Voordeelurenabonnement een beetje wil pesten door ze achter te stellen bij nieuwe abonnementsvormen.

Helaas voor NS zal dat allemaal weinig uitmaken. Ik heb zo'n vermoeden dat de 900.000 kaarthouders zo ongeveer tot hun dood hun oude rechten willen behouden. NS zit nog decennia met deze kaarthouders opgescheept. Dan kun je ze net zo goed betalen op rekening aanbieden.

In de praktijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Het enige verschil is dat ik geen €10 borg meer op mijn kaart hoef te hebben en niet meer hoef op te laden. Als ik zou willen, zou ik dat nu ook kunnen regelen door automatisch opladen te regelen. Wel zijn er een paar functies van NS Flex die wel handig zijn, met name het regelen van een klasseverhoging tijdens de rit.

Aan de andere kant zou het ook aanbieden van NS Flex aan de Voordeelurenkaarthouders wel een mooi gebaar zijn. Het gaat om mensen die vaak al decennia een Voordeelurenkaart hebben en bij ieder ander bedrijf als de ultieme vaste klant zouden worden gewaardeerd. Bij de ANWB word je Platinum-lid als je langer dan 25 jaar lid bent.
Badge +3
NS heeft inmiddels een reactie gegeven op het advies van de consumentenorganisaties. In veel gevallen besluit NS ondanks de opmerkingen van het LOCOV toch zoals in de adviesaanvraag werd voorgesteld.

Mocht NS trouwens nog behoefte hebben aan iemand die NS Flex Dal Vrij met afgekocht eerste klas reisrecht in de daluren wil testen, dan houd ik me aanbevolen 🙂
Reputatie 7
Badge +3
http://nieuws.ns.nl/saldoloos-reizen-weer-een-stap-dichterbij/

Ruim drie maanden reizen ze nu al saldoloos, de 100 testers van NS Flex. En hun conclusie tot zover? De ervaringen van het reizen met NS Flex met de trein, bus, tram en metro zijn positief. Gemak, geen zorgen en geen gedoe waren een aantal van de woorden die de testers gebruikten op het speciale klantforum.Nooit meer na te hoeven denken over of er wel voldoende saldo op de OV-chipkaart staat geeft een onbezorgd gevoel. De testgroep groeit vanaf vandaag naar 500 reizigers.

De enthousiaste reacties zijn een aanmoediging voor de collega’s die dagelijks werken aan de ontwikkeling van NS Flex. Want NS Flex is nog niet af. Tijdens deze testperiode worden feedback en ervaringen van onze testers zo snel mogelijk vertaald naar concrete verbeteringen. Zo wordt voortaan bij een overstap naar NS Flex het resterende saldo op je OV-chipkaart automatisch verrekend op de eerste factuur.

Een andere belangrijke wens van de testers is om nog beter inzicht te krijgen in gemaakte reizen en de kosten daarvan. In Mijn NS staat al een uitgebreid overzicht van alle OV-reizen en kosten. Binnenkort wordt dit ook inzichtelijk in de NS-app. Ook komt er een kostenteller, zodat reizigers in één oogopslag kunnen zien hoeveel kosten er tot dan toe zijn gemaakt.

Met NS Flex reis je met de OV-chipkaart in het hele OV, maar betaal je met een factuur achteraf. Met de NS-app kunnen reizigers opties aan- en uitzetten. Zo kun je onderweg upgraden naar de eersteklas of maandelijks je abonnement aanpassen aan je actuele reisgedrag.

Aanmelden voor NS Flex kan nog niet, nieuwe testers ontvangen hiervoor een uitnodiging. Nog heel even geduld dus: naar verwachting is NS Flex in de zomer van 2018 beschikbaar voor alle reizigers.

Reageer