NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening | NS Community
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening


Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.

Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.

NS Flex in het kort
  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.

Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?
NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.

Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.
Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.[b]

Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?
Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.

Wanneer ontvang ik mijn factuur?
Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.
De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.

Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.

378 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Is het op een oude kaart en heeft u een reizen op saldo-abonnement opgezegd? Dan moet u het abonnement eerst activeren op een automaat. Als u een nieuwe ov-chipkaart met Flex heeft genomen, zou het moeten werken.

 

Een geldig Flexabonnement vraagt niet om saldo. Er zijn maar een paar zeldzamesituaties waarbij dit zo is. Ik vrees dat u het activeren op het automaat bent vergeten. Of gaat het om Syntus Flex?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een ns flex abonnement aangeschaft, maar toen ik met de bus wilde reizen kon ik niet inchecken, omdat er niet genoeg saldo op mijn ov stond. Hoe kan dit?


Neem even telefonisch via Twitter Facebook of chat contact op met NS klantenservice. Soms zet men bus/trein/metro uit bij mensen die een busabonnement hebben. Mogelijk kan dat het probleem.

Kan het zijn dat je het abonnement nop een bestaande kaart hebt gezet en niet bij een automaat geactiveerd hebt?

Ik heb me geabonneerd voor de NS Flex Weekend Vrij vroeg in de ochtend om zaterdag 17 April, maar ik kon mijn abonnement niet ophalen bij dey station automaat. Dus gebruik ik mijn OV card te reizen aangezien ik moet snel de train gebruiken. Maar later haal ik de bestelen op bij een andere automaat bij een andere station. 

Ik wil alle geld die ik heb besteden op die train terug krijgen. Waarom bestel ik een packet maar betal ik nog Gewoon.

Ik wil graag weten hoe ik die Kan oplossen! 

Goedemorgen, 

 

Wat jammer dat je je abonnement niet direct kon activeren en kon gebruiken. Onze klantenservice (bellen, chatten of via Twitter of Facebook) kan even met je meekijken en je helpen met restitutie. Hopelijk werkt bij je volgende reis je abonnement gewoon zoals hoort. 

 

 

Ik zou graag willen dat ik de bankrekening van mijn abonnement zou kunnen wijzigen, zonder dat die site crashed.

 

Kan iemand dat regelen? Dit is om gek van te worden.

Goedemiddag RoelandW. Het is helaas niet mogelijk voor de Klantenservice om een NS Flex rekeningnummer te wijzigen. Dit moet echt via je Mijn NS account, behalve in uitzonderlijke gevallen, waarvoor een verzoek ingedien kan worden naar een achterliggende afdeling.

Ik zou je echter wel willen adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice, gezien er mogelijk iets anders aan de hand is met je Mijn NS account wat de ‘crashende site’ veroorzaakt. Mijn collega's kunnen dan op zijn minst even mee kijken.

Onze Klantenserivce is telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').

Badge +3

Ik denk dat het bij een servicebalie ook wel lukt, op vertoon van een ID en bankpas.

Hoi ik heb een NS weekend vrij besteld en ook opgehaald maar er staat reizen op rekening?

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS Flex reis je op rekening en dat is ook wat je ziet wanneer je incheckt. Daar wordt niet weergegeven welk Flex abonnement je hebt. Wat je ziet is dus correct. 

Wil je wel ergens terug zien welk abonnement je hebt, dan is dat te zien in je MijnNS account.

Waar kan ik betalen als ns besluit mijn abo te beeindigen? 

Reputatie 6
Badge +2

Bij het inchecken van mijn NS Flex Dal Vrij mis ik het tarief waarop ik reis heel erg. In plaats van ‘Reizen op rekening’ zou ik willen weten of ik met 100% korting of op vol tarief reis. Zou dit als tekst neergezet kunnen worden?


Het antwoord was " Op het moment van inchecken is dat niet bekend, op de kaart staat het namelijk niet.”

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Aanvullend zou het ook mooi zijn als het tijdstip dat de reis begonnen is bij de kaartautomaat kan worden opgevraagd. Vaak kan dit wel door de reiziger worden berekend uit de transactiegegevens, maar dat is niet alleen lastiger en foutgevoelig, maar bij veel in- en uitchecken niet eens mogelijk.

Waar kan ik betalen als ns besluit mijn abo te beeindigen? 

Is jouw abonnement al beëindigd? Anders kan je het beste even contact opnemen met onze Klantenservice, zodat een collega direct met je mee kan kijken in jouw gegevens. 

Mijn collega kan dan aangeven hoeveel er nog openstaat en op welk rekeningnummer je dit kunt overmaken. 

Badge +3

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Op zich een goed idee om bij een incheck een regeltje te tonen ‘Tarief: Spits/Dal/Weekend’ (en bij een overstap gewoon ‘Overstap OK’ zoals nu). Dat voorkomt in ieder geval deels het probleem van te vroeg inchecken (bijv. om 18:24), of onverwachte kosten na langer dan 35 minuten uitgecheckt zijn.

Op een vrijdagavond kan een CiCo niet bepalen of ‘dal’ of ‘weekend’ van toepassing is, dus dan zal er ‘weekend’ getoond moeten worden.

Op zich ook geen probleem, want je betaalt voor ieder abonnement op vrijdagavond gewoon hetzelfde als in het weekend. Daar zullen dan wel weer vragen over komen, ook al is het verder een prima oplossing.

Reputatie 6
Badge +2

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Op zich een goed idee om bij een incheck een regeltje te tonen ‘Tarief: Spits/Dal/Weekend’ (en bij een overstap gewoon ‘Overstap OK’ zoals nu). Dat voorkomt in ieder geval deels het probleem van te vroeg inchecken (bijv. om 18:24), of onverwachte kosten na langer dan 35 minuten uitgecheckt zijn.

Op een vrijdagavond kan een CiCo niet bepalen of ‘dal’ of ‘weekend’ van toepassing is, dus dan zal er ‘weekend’ getoond moeten worden.

Op zich ook geen probleem, want je betaalt voor ieder abonnement op vrijdagavond gewoon hetzelfde als in het weekend. Daar zullen dan wel weer vragen over komen, ook al is het verder een prima oplossing.

Ik neem aan dat je bedoelt dat bij een overstap ook wordt vermeld Spits/Dal/Weekend. Steeds maar zeggen "hetzelfde als vorige keer” (overstap) is gevoelig voor het missen van een bericht van verandering. Je kan beter steeds de actuele toestand vermelden. Dan nog is vermelding wanneer de reis begonnen is informatiever (voor wie de voorwaarden van zijn eigen abonnement kent), gezien de zesuursregel. Dat doen de automaten van Arriva en Qbuzz ook (vreemd genoeg alleen op een geprint bonnetje, niet op het schermpje).

Badge +3

Ik bekeek het andersom, bij Overstap OK weet je (in geval van Flex) dat je je reis gewoon vervolgt en dus niet in een andere tariefperiode beland bent (wegens meer dan 35 minuten uitgecheckt, 6 uursregel overschreden e.d.) en er dus geen nieuwe rit/reis begint.

Zie je Spits/Dal/Weekend dan is dat dus een helder signaal dat er een nieuwe reis begint.

Maar goed, laten NS en Qbuzz en GVB/Connexxion eerst maar eens de problemen oplossen waarbij een dal/spits overstap of bus-trein-bus reisstructureel tot (extra) kosten leidt.

Reputatie 6
Badge +2

Ik bekeek het andersom, bij Overstap OK weet je (in geval van Flex) dat je je reis gewoon vervolgt en dus niet in een andere tariefperiode beland bent (wegens meer dan 35 minuten uitgecheckt, 6 uursregel overschreden e.d.) en er dus een nieuwe rit/reis begint.

Ja, dat vind ik dus niet zo handig, dat je van een toestand alleen zegt "hetzelfde als vorige keer”, en niet nog eens zegt hoe die is. Als je dan ten onrechte denkt dat je vrij gereisd hebt, of het niet zeker weet, bijvoorbeeld omdat een schermpje niet goed leesbaar was of je niet hebt opgelet, heb je niets aan die “nieuwe informatie”.

Reputatie 6
Badge +2

Bij het inchecken van mijn NS Flex Dal Vrij mis ik het tarief waarop ik reis heel erg. In plaats van ‘Reizen op rekening’ zou ik willen weten of ik met 100% korting of op vol tarief reis. Zou dit als tekst neergezet kunnen worden?


Het antwoord was " Op het moment van inchecken is dat niet bekend, op de kaart staat het namelijk niet.”

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Aanvullend zou het ook mooi zijn als het tijdstip dat de reis begonnen is bij de kaartautomaat kan worden opgevraagd. Vaak kan dit wel door de reiziger worden berekend uit de transactiegegevens, maar dat is niet alleen lastiger en foutgevoelig, maar bij veel in- en uitchecken niet eens mogelijk.


Omgekeerd is het ook erg nuttig. Als je in de spits bent ingecheckt en in de daluren overstapt wordt je hiermee gewaarschuwd dat je nog steeds het spitstarief betaalt.

 

Als er op het incheckscherm te weinig ruimte is om het belang van het weergegeven tijdstip dat de reis begonnen is te vermelden kan dat bij de productvoorwaarden duidelijk worden vermeld.

 

Ik zie die informatie staan op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html. Staat die eigenlijk wel ook op https://www.ns.nl/flex ? Ik zie het zo gauw niet.

Reputatie 6
Badge +2

Bij het inchecken van mijn NS Flex Dal Vrij mis ik het tarief waarop ik reis heel erg. In plaats van ‘Reizen op rekening’ zou ik willen weten of ik met 100% korting of op vol tarief reis. Zou dit als tekst neergezet kunnen worden?


Het antwoord was " Op het moment van inchecken is dat niet bekend, op de kaart staat het namelijk niet.”

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Aanvullend zou het ook mooi zijn als het tijdstip dat de reis begonnen is bij de kaartautomaat kan worden opgevraagd. Vaak kan dit wel door de reiziger worden berekend uit de transactiegegevens, maar dat is niet alleen lastiger en foutgevoelig, maar bij veel in- en uitchecken niet eens mogelijk.


Omgekeerd is het ook erg nuttig. Als je in de spits bent ingecheckt en in de daluren overstapt wordt je hiermee gewaarschuwd dat je nog steeds het spitstarief betaalt.

 

Als er op het incheckscherm te weinig ruimte is om het belang van het weergegeven tijdstip dat de reis begonnen is te vermelden kan dat bij de productvoorwaarden duidelijk worden vermeld.

 

Ik zie die informatie staan op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html. Staat die eigenlijk wel ook op https://www.ns.nl/flex ? Ik zie het zo gauw niet.


Zie ook

"in de oude situatie kon ik bij inchecken direct zien tegen welke van de drie tarieven ik reisde en kon daar zo nodig actie op ondernemen (bijvoorbeeld uitchecken indien het volle tarief van toepassing was en mijn reis uitstellen tot een later moment)”

 

Roger85 verduidelijkt hier nog eens het belang van het onderscheid tussen vooraf de kosten van een nieuwe rit weten enerzijds, en achteraf anderzijds, vooral als er een goedkoper alternatief is.

Reputatie 6
Badge +2

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Op zich een goed idee om bij een incheck een regeltje te tonen ‘Tarief: Spits/Dal/Weekend’ (en bij een overstap gewoon ‘Overstap OK’ zoals nu). Dat voorkomt in ieder geval deels het probleem van te vroeg inchecken (bijv. om 18:24), of onverwachte kosten na langer dan 35 minuten uitgecheckt zijn.

Op een vrijdagavond kan een CiCo niet bepalen of ‘dal’ of ‘weekend’ van toepassing is, dus dan zal er ‘weekend’ getoond moeten worden.

Op zich ook geen probleem, want je betaalt voor ieder abonnement op vrijdagavond gewoon hetzelfde als in het weekend. Daar zullen dan wel weer vragen over komen, ook al is het verder een prima oplossing.


Zoals gezegd geeft de aanvangstijd van de huidige reis de volledige informatie over het verdere kortingverloop voor wie de regels kent, maar ik vind het wel een goed idee om aanvullend die tijd in te delen in een van de drie categorieën:

Spits: ma-vr 6:35-8:54, 16:05-18:24

Dal: ma 4:00-6:34, 8:55-16:04, 18:25-23:59,

     di-do 0:00-6:34, 8:55-16:04, 18:25-23:59,

     vr 0:00-6:34, 8:55-16:04

Weekend: vr 18:25 - ma 3:59

 

Overigens klopt het niet op https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/4 dat de dalurenaanvulling van Weekend Vrij

Van maandag tot en met vrijdag van 9.00 - 16.00 en van 18.30 - 6.30 uur

zou zijn, want ma 4:00-6:34 ontbreekt (zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1622457016142/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf).

Hallo

 ik heb een NS Flex abonnement voor 40% korting in het weekend en feestdagen. Nu hoef ik mijn kaart niet meer op te laden. Maar geldt dit ook voor gebruik van de bus diensten.  Moet er dan ook geen saldo op mijn kaart staan? Vast bedankt voor het antwoord.

 

Badge +3

Dat klopt, met NS Flex reist u ook in bus, tram en metro op rekening. Merk op dat uw abonnement alleen geldig is voor reizen per trein, dus voor reizen met bus, tram en metro betaalt u altijd vol tarief.

Dankjewel

Halo, Morgen vertrekt mijn trein om 8:59 uur. Kan ik die nemen of moet ik een trein later nemen omdat ik in de daluren moet reizen?

 

Reputatie 7
Badge +3

Halo, Morgen vertrekt mijn trein om 8:59 uur. Kan ik die nemen of moet ik een trein later nemen omdat ik in de daluren moet reizen?

 


Dat hangt van jouw vervoersbewijs af. Met een daluren-abonnement of keuzedag kun je vanaf 8.55 uur inchecken om tegen daluren-tarief te reizen. Je hebt dan 4 minuten om de trein van 8.59 uur te halen.

Met een dalurenkaartje (online gekocht);mag je niet in een trein zijn die in de spits vertrekt. Je zult dan een aanvullend vervoersbewijs nodig hebben tot het eerstvolgende station in de daluren.

Ik heb een vraag ben overgestapt van Traject vrij naar Ns Flex traject vrij maar mijn Traject vrij abonnement loopt tot 15 oct 2021 maar. Mijn nieuwe abonnement  gaat op 14 sep in  stopt mijn incasso van traject vrij op de veertiende sep

Reageer