NS Flex voor Kinderen is Live! | NS Community
Sticky News

NS Flex voor Kinderen is Live!

  • 13 September 2019
  • 123 reacties
  • 6934 Bekeken
NS Flex voor Kinderen is Live!

NS Flex voor Kinderen!

Zoals een aantal leden op onze Community al hebben gemerkt is NS Flex voor Kinderen inmiddels beschikbaar. Nu is het overduidelijk dat er vanuit jullie als leden van deze community vragen zijn. Om te voorkomen dat er vele topics worden gemaakt, en alles onoverzichtelijk wordt, dit verzameltopic.

Wat weten we al?

NS Flex voor Kinderen is beschikbaar voor kinderen tussen 12 tot en met 17 jaar. Alle NS Flex abonnementen zijn mogelijk. Na de keuze voor het abonnement krijg je onderstaande scherm in beeld. Daar geef je aan dat je voor je kind bestelt.

 

 

1d0fcda1-07e4-44af-ae58-39b86728eb9d.jpg


Vervolgens vul je eerst jouw gegevens als aanvrager in, daarnaast volg je de stappen in het scherm.

Wat vragen we van jullie?

De NS Community is al vaker een bron van goede vragen gebleken en daarvan maken we graag gebruik. Geef in dit topic aan waar je tegenaan loopt, wat voor vragen je hebt of wat je van het product vindt. Wij, als moderators, pakken deze vragen vervolgens op en proberen hierop zo goed mogelijk antwoord te geven.

 

 


123 reacties

Ik heb een NS Flex abonnement afgesloten voor mijn minderjarig kind.

Nu krijg ik een mail dat de factuur voor 10 euro (afsluitkosten) te vinden is bij de facturen in MijnNS. Maar ik zie bij mij de nodige facturen staan, behalve die van de mail.

Moet ik nu een extra MijnNS account aanmaken voor mijn kind, of kan ik de ov-chipkaart toevoegen aan mijn account en zo ook de facturen zien?

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Je bent zelf de contracthouder en krijgt dus ook de facturen (als het goed is). De Mijn NS account waar je die kunt inzien heeft als inlognaam het e-mailadres naar welke de mail is verstuurd.

De ov-chipkaart toevoegen is optioneel, dat zou voor de facturen niet uit moeten maken maar is natuurlijk wel zo handig als je het abonnement ooit wilt wijzigen.

Op de administratiekosten van 10 euo had je 5 euro kunnen besparen door Flex Dal Voordeel te nemen, en dat na een maand om te zetten naar Flex Basis of Weekend Voordeel.

Je bent zelf de contracthouder en krijgt dus ook de facturen (als het goed is). De Mijn NS account waar je die kunt inzien heeft als inlognaam het e-mailadres naar welke de mail is verstuurd.

Daar ging ik ook vanuit. Ik heb al jaren een NS abonnement en bijbehorende Mijn NS. De mail over de factuur is ook naar mij gestuurd (als aanvrager waarschijnlijk) en dat is ook het mailadres waarmee ik inlog bij Mijn NS.

Echter zie ik alleen de facturen van mijn eigen Flex abonnement en niet deze factuur. In de mail staat het ook als “Uw eerste factuur”, want het is de eerste van dit kinder Flex abonnement.

En als ik de kaart koppel, kan ik wel de reishistorie zien, maar niet het abonnement wijzigen. Dus op de een of andere manier heb ik het wel aangevraagd, maar heb ik er geen controle meer op...

Badge +3

Je bent zelf de contracthouder en krijgt dus ook de facturen (als het goed is). De Mijn NS account waar je die kunt inzien heeft als inlognaam het e-mailadres naar welke de mail is verstuurd.

En als ik de kaart koppel, kan ik wel de reishistorie zien, maar niet het abonnement wijzigen. Dus op de een of andere manier heb ik het wel aangevraagd, maar heb ik er geen controle meer op…

Dat het abonnement niet te wijzigen is zal wel komen omdat het nog in de eerste maand zit, maar dan zou er een melding moeten verschijnen met een datum vanaf wanneer het wel te wijzigen is.

NS Flex Basis is in de eerste maand overigens wel te wijzigen (mocht je dat willen), maar dat moet dan via de Klantenservice. 

Krijg je de melding ‘Alleen de contracthouder mag het abonnement wijzigen.’ dan is er iets mis, en kan je navraag doen bij de Klantenservice wie dan de contracthouder is. Je kind kan dat niet zijn, want die is minderjarig.

Reputatie 7
Badge +3

Je bent zelf de contracthouder en krijgt dus ook de facturen (als het goed is). De Mijn NS account waar je die kunt inzien heeft als inlognaam het e-mailadres naar welke de mail is verstuurd.

Daar ging ik ook vanuit. Ik heb al jaren een NS abonnement en bijbehorende Mijn NS. De mail over de factuur is ook naar mij gestuurd (als aanvrager waarschijnlijk) en dat is ook het mailadres waarmee ik inlog bij Mijn NS.

Echter zie ik alleen de facturen van mijn eigen Flex abonnement en niet deze factuur. In de mail staat het ook als “Uw eerste factuur”, want het is de eerste van dit kinder Flex abonnement.

En als ik de kaart koppel, kan ik wel de reishistorie zien, maar niet het abonnement wijzigen. Dus op de een of andere manier heb ik het wel aangevraagd, maar heb ik er geen controle meer op...

Wat bedoel.je met kinder flex? Is dat kidsvrij? Wanneer je een abonnement aanvraagt, komt die factuur niet in MijnNS. Kidsvrij is een saldo-abonnement, dus daar krijg je geen maandelijkse factuur van.

Badge +3

Wat bedoel.je met kinder flex? Is dat kidsvrij? Wanneer je een abonnement aanvraagt, komt die factuur niet in MijnNS. Kidsvrij is een saldo-abonnement, dus daar krijg je geen maandelijkse factuur van.

Kids Vrij heeft niets met Flex te maken natuurlijk (4-11 jaar) en is gratis. Dus daar zal je inderdaad geen facturen van krijgen, en dus ook geen e-mail dat er een (eerste) factuur voor je klaar staat.

Dus het minderjarige kind zal wel een ‘jongere’ zijn (12+ maar nog geen 18), en als er 10 euro inschrijfkosten staat dan gaat het om Flex Basis of Weekend Voordeel.

De Sherlock Holmes in mij zegt dat er dan een bijbehorende factuur moet zijn, ergens! :rofl:

En als de e-mail verstuurd is naar de contracthouder, met hetzelfde adres als jouw Mijn NS login dan ongeveer daar… 

Het betreft inderdaad een Flex voor een jongere. En ik vind het prima dat de kosten van mijn rekening af gaan, ik heb het zelf aangevraagd. Maar dan wil ik wel graag ook in de toekomst de facturen zien als er mee gereisd wordt en ik moet betalen.

Ik ga nog eens nadenken waar die factuur dan ergens moet uithangen (en waar toekomstige facturen voor dit abonnement terecht komen). 

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Reputatie 7
Badge +3

Het betreft inderdaad een Flex voor een jongere. En ik vind het prima dat de kosten van mijn rekening af gaan, ik heb het zelf aangevraagd. Maar dan wil ik wel graag ook in de toekomst de facturen zien als er mee gereisd wordt en ik moet betalen.

Ik ga nog eens nadenken waar die factuur dan ergens moet uithangen (en waar toekomstige facturen voor dit abonnement terecht komen). 

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

De 1e factuur van aanschaf (€10) komt in de mail. De volgende facturen zullen rond de tijd dat het bedrag afgeschreven wordt in MijnNS (inloggen via website) komen. Gebeurt dat dan niet, neem dan telefonisch via Twitter Facebook of chat contact op met de klantenservice.

Badge +3

Voor de aanschaf van een nieuw NS Flex abonnement hoor je óók gewoon een factuur te krijgen, ook al zegt NS van niet. Daar was laatst nog een topic over, waarbij @Momo aantoonde dat je die factuur inderdaad gewoon krijgt.

Ik kan het nu niet nakijken want Mijn NS heeft weer eens een storing (Uw producten kunnen niet worden geladen, en Facturen doet ook weer eventjes niets).

De mail zelf is geen ‘factuur’ want er is geen bijlage met o.a. je adresgegevens en BTW bedrag.

Bovendien gaat de mail over een (eerste) factuur die voor je klaar zou staan, dus zeg maar waar dan?

Zakelijke klanten krijgen facturen wél als bijlage in e-mails, maar dat is dan alleen het voorblad dus geen uitgebreide reishistorie e.d.

[..]

Dan zou je dit moeten zien:

 

Ter info voor iedereen die denkt dat de knop “ik bestel voor mijn kind” niet bestaat: blijkbaar is de website wat veranderd. Je krijgt dit scherm nu pas na dat je minimaal 3x op “Ga verder” geklikt hebt.
 

Badge +3

Nee toch? https://www.ns.nl/nsflex/webshop

Waarbij ‘mijn kind’ elke minderjarige mag zijn natuurlijk.😴

Kleinkind, buurmeisje, nichtje/neefje… ga je gang.

Ik kom via jouw link eerst op een heel ander scherm waarna ik moet doorklikken. 

Gifje van doorklikproces

Niet erg, maar wel verwarrend.

Badge +3

Je moet inderdaad eerst een abonnement selecteren, waarna je ‘Dit wordt je bestelling’ krijgt, waarna je ‘Verder moet gaan’. Daarna krijg je alle opties (inloggen, nieuw bij NS) waar de knop ‘voor een kind’ bij staat.

Als update op mijn reactie van 20 januari 2022, bij (nieuw) bestellen van NS Flex krijg je behalve de bevestigingsmail óók een keurige factuur (zie Mijn NS - Betaaloverzicht, nieuwe naam).

Die factuur staat er als € 0,00 maar de inhoud is super duidelijk. Specificatie, prijs, BTW en natuurlijk ‘Door u reeds betaald’ (want nieuw besteld en de eerste maand afgerekend met iDeal).

Het duurde een tijdje en wat frustratie voordat we er achter waren. Maar de flow “ik bestel voor mijn kind” is alleen beschikbaar als je NIET bent ingelogd. Als je namelijk al wel bent ingelogd dan krijg je die optie NIET in het bestelformulier. Dit kan duidelijker.

Tip voor NS: pas deze flow of tenminste de informatie aan voor het KIND dat is ingelogd en ook voor de OUDER die is ingelogd. Nu is het een frustrerend aanvraagproces.

Reputatie 5

 

Waarbij ‘mijn kind’ elke minderjarige mag zijn natuurlijk.😴

Je kind kan meerderjarig zijn, dat werkt ook gewoon.

Als je al ingelogd bent dan is de optie 'ik bestel voor mijn kind' inderdaad niet beschikbaar zoals @AmberWilGoedeTreinverbindingen aangeeft. Om te bestellen moet je dus eerst uitloggen.

Zelfs niet als je al een abonnement voor je kind hebt en wilt wijzigen. Om te wijzigen moet je dus ook eerst uitloggen, Flex bestellen met de optie 'ik bestel voor mijn kind', gegevens van kind opnieuw invoeren en dan de OV-chipkaart van je kind kiezen waarvan je het Flex-abonnement wilt wijzigen. Erg gebruiksonvriendelijk dus.

Badge +3

Dat is wel een goede, blijkbaar denkt de webshop als je ingelogd bent dat je een bestaand abonnement wilt wijzigen (net zoals wanneer je vanuit Mijn NS klikt op ‘Ander abonnement kiezen’).

Reputatie 2

Ik wil een Kids Vrij bestellen, maar eigenlijk lijkt het me handig om deze te kunnen combineren met het BTM gedeelte voor reizen op rekening. Weet iemand hier of die combi mogelijk is? Ik weet dat je tegenwoordig het BTM gedeelte kan laten uitzetten, maar eigenlijk zou je juist het treingedeelte van je NS Flex willen laten uitzetten. Zodat je trein doet met Kids Vrij en de rest met BTM van NS Flex.

Het is helaas bij ons niet mogelijk om het treingedeelte voor NS Flex uit te zetten. Wellicht kan dat wel met Arriva, maar dat zou je daar moeten navragen.

Badge +3

Kids Vrij combineren met automatisch opladen is wel mogelijk. Dan is het iets meer werk om bij te houden of de juiste bedragen worden betaald, maar er hoeft niet meer steeds saldo geladen te worden.

Reputatie 2

Dank beide, dan toch eerst maar enkel met Kids Vrij starten. En bovendien lijk je in behoorlijk wat regio's in Nederland ook nog niet te hoeven betalen in het OV van 4 t/m 11 jaar. Dus misschien is het in de praktijk niet eens nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Dank beide, dan toch eerst maar enkel met Kids Vrij starten. En bovendien lijk je in behoorlijk wat regio's in Nederland ook nog niet te hoeven betalen in het OV van 4 t/m 11 jaar. Dus misschien is het in de praktijk niet eens nodig.

Kidsvrij moet op een persoonlijke ov kaart van het kind en is een reizen op saldo product. Je zult minimaal €4 op de kaart moeten hebben voor bussen e.d. kidsvrij kan niet gecombineerd worden met flex op dezelfde kaart.

Kidsvrij is alleen geldig bij treinvervoerders. Bij enkele andere vervoerders reizen kinderen mits onder begeleiding gratis of anders met leeftijdskorting.

Reputatie 2

Dank, moet helemaal goed komen.

Moet sowieso nog even wachten, want bestellen lukt pas op de vierde verjaardag.

Reputatie 6
Badge +1

Dank, moet helemaal goed komen.

Moet sowieso nog even wachten, want bestellen lukt pas op de vierde verjaardag.

Had hetzelfde probleem. Je kunt wel via ov-chipkaart.nl al een kaart kopen vanaf 3 jaar en 50 weken, zodat je snel op reis kunt als je wilt.

Reageer