Skip to main content

Waarschijnlijk al een veel gestelde vraag, maar ik zie door de bomen even het bos niet meer op dit forum.

Ik reis tegenwoordig nog maar zelden met de trein, dwz slechts enkele keren per jaar. Het is dan ook eigenlijk zonde dat ik, na afloop van mijn studenten-ov 10 jaar geleden, ieder jaar betaal voor mijn Dalurenabonnement. Maar ja, die ene keer dat ik wél de trein pak trekt die 40% korting me wel over de streep. Beetje hypocriet, maar het werkt dus wel…

Nu overweeg ik een flex abonnement. Mijn zeldzame treinreizen zijn meestal echter zo last minute, dat ik me afvraag of dat werkt. Als ik 's ochtends besluit om 's middags de trein te nemen, kan ik dan op dat moment nog van flex basis naar flex dal? En klopt het dat ik het daarna weer (een maand later) kan omzetten, zodat ik voor die ene reis 1 maand tarief betaal (5,60)? Bij een langere rit is die 40% korting + 5,60 namelijk misschien wel goedkoper dan voltarief. 

Oftewel, hoe last minute kan ik beslissen om gebruik te willen maken van een kortingsabonnement? En als het inderdaad zo werkt als ik hierboven schets, waar zit dan het addertje onder het gras, wat zie ik over het hoofd? 

​​​​

 

Hoi Ap89,

Als ik 's ochtends besluit om 's middags de trein te nemen, kan ik dan op dat moment nog van flex basis naar flex dal?

Ja, dat kan. Een wijziging gaat vrijwel direct in.

En klopt het dat ik het daarna weer (een maand later) kan omzetten, zodat ik voor die ene reis 1 maand tarief betaal (5,60)?

Dat klopt inderdaad. Als je een abonnement minimaal een maand hebt, kun je het dagelijks wijzigen. Kosten worden per dag verrekend. Om van Flex Basis weer naar een betaald abonnement te gaan hoef je zelfs geen maand te wachten.

Oftewel, hoe last minute kan ik beslissen om gebruik te willen maken van een kortingsabonnement?

Een wijziging van abonnement gaat vrijwel direct in. Je kunt er zeker binnen een uur gebruik van maken.

En als het inderdaad zo werkt als ik hierboven schets, waar zit dan het addertje onder het gras, wat zie ik over het hoofd?

Geen addertjes. Je moet er alleen zelf aan denken om het weer te wijzigen, anders blijft het abonnement doorlopen.

 

En kijk ook zeker eens naar andere abonnementen. Als je bv. een keer een (retour)reis maakt in het weekend, kan Weekend Vrij al snel voordelig zijn.


Ik doe het ook zo. Aangezien ik vrijwel uitsluitend in het weekend in Nederland kom, gebruik ik bijna alleen maar Weekend Voordeel en Weekend Vrij, afhankelijk van wat de reisplannen zijn. Ik zet dan meteen een herinnering in mijn agenda precies 1 maand later om het abonnement weer naar Basis terug te zetten.


Er is 1 klein addertje,

Indien u geen NS flex hebt dan betaalt u voor Weekend Voordeel €10 administratiekosten.

 

Bij Dal Voordeel (nu in de aanbieding voor €2,50 p.m eerste 3 maanden, normaal €5,60) of weekend vrij betaalt u geen administratiekosten.

 

Neem eerst dal voordeel of weekend vrij €34,95 (per maand, dus ongeveer €8,75 per weekend). Als u NS flex klant bent dan kunt u alsnog (zonder administratiekosten) het abonnement weekend voordeel nemen.

Dit is inclusief gratis OV chipkaart (indien nodig) bij een betaalde abonnement.

 

Officieel duurt het wijzigen van abonnement 1 uur, meestal krijg ik na 15 minuten een mail dat wijzigingen in is gegaan. Indien de OV chipkaart verlopen is dan duurt een wijziging 7 dagen.

 

U betaalt per maand vooruit, maar per dag. U neemt vandaag abonnement, zeg op 5 november op dan betaalt u op 1 november het hele maand vooruit, en bij het volgende factuur (1 december) krijgt u het te veel betaalde bedrag terug (of wordt verrekend met openstaande bedrag).


Reageer