Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex | NS Community
beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex


Reputatie 5
Het valt me in Mijn NS op dat de overstapkorting bij NS Flex minder royaal wordt doorberekend dan zonder NS Flex, als er een reis van NS tussen zit.

Voorbeeld:
13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

Voor deze reis is mij 2 maal de opstartkosten berekend (HTM 1,43 euro, (NS vrij reizen), RET 1,53 euro), terwijl er minder dan 35 minuten overstaptijd zat tussen de 2 regionale vervoerders.

De RET incheckpoort gaf nog netjes aan dat ik overstapkorting zou krijgen (Overstap OK) maar uiteindelijk blijkt dit niet gegeven te zijn in Mijn NS.

Kan ik teveel betaalde kosten nog terugkrijgen? En is er misschien een oplossing voor de toekomst? Ik kan natuurlijk met meerdere kaarten gaan reizen maar dat is wel een hoop gedoe. Ik vraag me ook af of deze manier dubbele instapkosten rekenen wel wettelijk is toegestaan?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 14 February 2020, 10:11

Bekijk origineel

187 reacties

Reputatie 7

Het zou natuurlijk wel zo netjes zijn, als NS klanten pro-actief informeert maar zelfs dat lijkt teveel gevraagd. Treurig. Het weerhoudt mij ervan over te stappen naar Flex ook omdat andere issues, die allemaal in het nadeel van de klant uitpakken, maar niet opgelost worden...

Inmiddels heb ik reactie en persoonsgegevens op kunnen sturen. Hopelijk komt hier wat uit. Ik lees jullie ontevredenheid en begrijp het volledig. Ik begrijp ook dat mijn begrip vast geen voldoening geeft. Achter de schermen doe ik hard mijn best om tot de kern van het probleem te komen. 

Een update volgt snel.

Snel is even vaag als ruim begrip. Laten we afspreken dat er binnen een week een update komt, ook als er van de afdeling die dit probleem moet oplossen, geen reactie wordt ontvangen. Dan weten we meteen, hoeveel prioriteit dit heeft. 

Na zeven maanden is een beetje druk op de ketel niet al te veel gevraagd.

 

We kunnen in ieder geval constateren dat dit echt te veel gevraagd was voor de NS. Als NS-personeel elke keer dat ze boodschappen doen in de supermarkt € 1,00 extra dienen te betalen omdat ze NS-personeel zijn. Vinden ze dat net als het uitblijven van een antwoord op dit topic ook normaal???

Zou één van de moderators op pagina 6 van dit topic de naam van de medewerker van de OV Ombudsman willen verwijderen. Ik kreeg hier zoeven een verzoek voor. 

 

Bij voorbaat dank.

Zou één van de moderators op pagina 6 van dit topic de naam van de medewerker van de OV Ombudsman willen verwijderen. Ik kreeg hier zoeven een verzoek voor. 

 

Bij voorbaat dank.

Deze naam is verwijderd. Bedankt voor het signaleren! 

Update: Inmiddels heb ik een reactie gekregen over de status van het oplossen. De afgelopen weken / maand heeft de prioriteit hiervan laag gelegen, gezien de vele storingen die onze systemen hebben platgelegd. In hoeverre er sindsdien wel verder gewerkt kon worden aan een oplossing durf ik niet te zeggen, ik heb bij deze om een nieuwe update gevraagd.

Update: Helaas heb ik deze week nog geen verder nieuws. Ik heb de situatie via een andere route geëscaleerd, ik hoop dat ik via dit wel iets te horen krijg.

Stijn is helaas nog niet aan het werk dus ik geef een update:

NS heeft een vergelijkbare klacht doorgezet naar de betreffende busvervoerder. Immers, de softwarebepaling moet bij elke vervoerder goed ingeregeld zijn. Deze situatie bleek bekend te zijn bij de betreffende vervoerder: er ging in de berekening van de prijs inderdaad iets mis waardoor in sommige gevallen het dubbele overstaptarief bij een overstap wel berekend werd. De betreffende vervoerder en TLS (Translink) hebben gewerkt aan een oplossing. Zij hebben NS gemeld dat in maart een update zal worden doorgevoerd in de TLS-software waardoor de prijsberekening bus-trein-bus correct zal worden uitgevoerd bij busvervoerders en het probleem hiermee hopelijk zich niet meer voordoet.

Stijn is helaas nog niet aan het werk dus ik geef een update:

NS heeft een vergelijkbare klacht doorgezet naar de betreffende busvervoerder. Immers, de softwarebepaling moet bij elke vervoerder goed ingeregeld zijn. Deze situatie bleek bekend te zijn bij de betreffende vervoerder: er ging in de berekening van de prijs inderdaad iets mis waardoor in sommige gevallen het dubbele overstaptarief bij een overstap wel berekend werd. De betreffende vervoerder en TLS (Translink) hebben gewerkt aan een oplossing. Zij hebben NS gemeld dat in maart een update zal worden doorgevoerd in de TLS-software waardoor de prijsberekening bus-trein-bus correct zal worden uitgevoerd bij busvervoerders en het probleem hiermee hopelijk zich niet meer voordoet.

Fijn om te horen dat er nu (eindelijk) iets aan gedaan gaat worden.

 

Blijft natuurlijk wel de vraag staan: hoe de reizigers die dit betreffen, gecompenseerd gaan worden voor een jaar teveel betalen. Dit is per reiziger ongeveer € 400,00. Ik neem toch niet aan dat de desbetreffende vervoerder dit zomaar in eigen portemonnee mag steken.

Er veranderd niets aan hoe we hier tot dusver mee zijn omgegaan. Reizigers die hierdoor extra kosten hebben opgelopen kunnen contact op nemen met de onze Klantenservice, wij zullen die extra kosten dan compenseren.

Nu NS massaal over gaat op FLEX zou ik graag toch willen dat NS deze dagelijkse oplichting van de reizigers staakt. Zouden jullie een update kunnen geven en tevens aan kunnen geven waarom jullie vinden dat ondanks dit soort praktijken FLEX wel kan worden doorgevoerd.

 

Ik vind NS een beetje terug in de tijd van meneer Timo Huges eerlijk gezegd.

 

 

Reputatie 7

Er veranderd niets aan hoe we hier tot dusver mee zijn omgegaan. Reizigers die hierdoor extra kosten hebben opgelopen kunnen contact op nemen met de onze Klantenservice, wij zullen die extra kosten dan compenseren.

De conclusie is dus dat Flex toch niet zo gemakkelijk is dan wat NS altijd beweerde: om te voorkomende dat er ongemerkt teveel wordt geïncasseerd, moet de klant dus het werk van NS doen. Je kunt er als klant niet op vertrouwen dat de facturen correct zijn en mag dus maandelijks de factuur doorspitten en bij de klantenservice het teveel betaalde terug vragen.

Wat een gemak! Vooral ook, zoals ook uit meerdere topics op dit forum blijkt, er geen mogelijkheid is, de facturen in te zien en NS weigert die op te sturen…

Is dit een voorbeeld van hoe NS de klant op plaats 1, 2 en 3 zet?

Je kan niet iets gaan invoeren wat aantoonbaar ervoor zorgt dat een deel van de klanten extra gaat betalen. Als je dat nl doet dan ben je met voorbedachte rade aan oplichting bezig lijkt mij.

 

Maar ik laat mij graag overtuigen als NS dat anders ziet.

Hier heeft Maxime NS een antwoord op gegeven in dit topic. Het komt er op neer dat NS Flex momenteel werkt zoals het zou moeten werken.

Hier heeft Maxime NS een antwoord op gegeven in dit topic. Het komt er op neer dat NS Flex momenteel werkt zoals het zou moeten werken.

Dat antwoord van Maxime lijkt mij onjuist zoals RobertB al aangaf. Ik snap niet waarom je daar dan naar verwijst. Ik neem aan dat je ook dit gelezen hebt.

 

Het zojuist (door @Maxime NS?) gemarkeerde ‘beste antwoord’ klopt dus totaal niet, en ‘ik heb het niet bevestigd gekregen… ik verwacht dat als… ’ lijkt me ook niet de beste bewoording voor een sluitend antwoord, maar dat terzijde. :sweat:

 

Dat jullie hier natuurlijk ook weer niet op reageren zegt heel veel over jullie organisatie. 

 

Een toepasselijke song voor NS>

 

 

Dit is de terugkoppeling die we van NS Flex ontvangen hebben. Vandaar dat ik daar naar verwijs. Ik heb er op dit moment niks aan toe te voegen. 

Dart is dan bijzonder triest. Fijne werkgever die dit zo stelt. Zijn dus gewoon pure leugens omdat men het blijkbaar niet kan oplossen. 

Badge +3

Teruglezende ben ik erg benieuwd of het 9 maanden geleden gemarkeerde antwoord over aanpassingen in de software van TLS (dus de CiCo apparaten in bussen e.d.) het probleem bij NS Flex oplost.

Bij reizen op saldo zal dit ongetwijfeld het geval zijn, maar bij Flex doen die apparaten niets anders dan plaats en tijd van in/uitchecks registreren, TLS deze doorgeven aan NS, die vervolgens de berekening maakt voor de prijs.

Als NS dus niet zelf ook iets gewijzigd heeft aan het Flex systeem dat de prijs berekent, dan is er waarschijnlijk nog helemaal niets veranderd. :rolling_eyes:

Zal het zelf eens testen, wordt vervolgd.

Reputatie 7

Is deze kwestie nu opgelost? Het lijkt er niet op.

Sinds twee maanden ben ik aan de Flex. Tijdens het maken van een declaratie, zie ik zojuist in ‘Mijn NS’ → Reishistorie en Transacties dat bij een overstap van HTM (tram 1 in Delft) naar RET (tram 7 in Rotterdam) binnen 35 minuten (met daartussen een treinrit van Delft naar Rotterdam C) de overstap korting niet is berekend.

Ik ben benieuwd of het op de factuur wel correct berekend wordt, want bij het inchecken in Rotterdam, kwam de melding ‘Overstap OK’.

Wordt vervolgd … 

Reputatie 7

Is deze kwestie nu opgelost? Het lijkt er niet op.

Sinds twee maanden ben ik aan de Flex. Tijdens het maken van een declaratie, zie ik zojuist in ‘Mijn NS’ → Reishistorie en Transacties dat bij een overstap van HTM (tram 1 in Delft) naar RET (tram 7 in Rotterdam) binnen 35 minuten (met daartussen een treinrit van Delft naar Rotterdam C) de overstap korting niet is berekend.

Ik ben benieuwd of het op de factuur wel correct berekend wordt, want bij het inchecken in Rotterdam, kwam de melding ‘Overstap OK’.

Wordt vervolgd … 

 

Volgens mij heeft NS het inmiddels opgelost door de spelregels in haar voordeel te veranderen. Als er een treinreis tussen 2 busreizen inzit wordt er gewoon 2 keer het instaptarief bij busreizen berekend.

Zoals ik het begrijp moet het zijn opgelost. Indien je te veel kosten maakt dan is dat hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval. Je kan je dan richten tot onze klantenservice om dit te laten herstellen.

Reputatie 7

Zoals ik het begrijp moet het zijn opgelost. Indien je te veel kosten maakt dan is dat hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval. Je kan je dan richten tot onze klantenservice om dit te laten herstellen.

Hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval?

Daar begrijp ik uit dat het dus niet opgelost is want bij het reizen op saldo was dat nooit hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval, dat ging namelijk altijd goed. 

Fantastisch Flexibel dat Fijne Flex dat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid altijd de Factuur moet doorspitten omdat hoogst waarschijnlijk sporadisch (of consequent?) teveel in rekening wordt gebracht.

Ik mag hopen voor de moderators (en al het andere dat NS personeel) dat NS wel in staat is, Foutloze salarisstroken te Fabriceren en het juiste salaris over te maken. 🙂

Badge +3

De spelregels zijn echt niet veranderd, want dat zou tegen de basisregels van het ov-chipkaart systeem zijn.

NS mag dus niet zeggen dat bij Flex een btm-trein-btm reis anders berekend mag worden dan bij reizen op saldo (al dan niet met een abonnement).

De workaround is ook nog hetzelfde… neem maar contact op als het mis gaat (wat je dus zelf wel eerst moet signaleren via je reishistorie/factuur).

Of zoiets sporadisch (af en toe) of structureel is (bij deze specifieke reis oftewel HTM-RET met een NS ritje ertussen) laat ik even in het midden, dat mag @Bertus testen door dezelfde reis nogmaals te maken :rolling_eyes:

Reputatie 7

 @Robert B ,

Ik reis nu zo weinig mogelijk en voel er weinig voor, ‘testritjes’ te maken om te testen of de overstap korting nu wel of niet goed berekend wordt. Ik ben van mening, dat dit gewoon goed berekend moet worden. Als NS weet, dat dit niet goed berekend wordt en ook al komt het hoogstwaarschijnlijk sporadisch voor, dan is het eigenlijk aan NS om de klanten daarover proactief  te informeren door dit bijvoorbeeld op de factuur te vermelden.

@Erryt NS , 

Ik ben nog eens de reishistorie gedoken. Van alle reizen die gemaakt zijn met HTM (of EBS) → NS → RET (en andersom) is de overstapkorting niet juist berekend. Komt dit nu hoogst waarschijnlijk sporadisch (of structureel) alleen voor bij overstappen tussen HTM - NS - RET ?

Ik begrijp dat je alleen de boodschapper in deze bent, maar hoogst waarschijnlijk is het probleem niet opgelost maar wellicht moet van de ‘afdeling flex’ dit als antwoord gecommuniceerd worden, maar wellicht kan dit nog eens onder de aandacht worden gebracht?

 

Badge +3

Als dit bij reizen op saldo (geen NS Flex) ook gebeurt is het een groot probleem, want volledig tegen de voorwaarden van de OV-chipkaart in.

Voor geld terug moet je dan bij HTM/EBS/RET zijn, soms kent men het ‘probleem’ zelfs!

Als dit bij NS Flex gebeurt (en dat is dus structureel!) dan moet het factureringssysteem van NS Flex maar aangepast worden, hoef je niemand proactief te informeren en hoef jij als klant ook niet te bellen :sweat_smile:

Voor geld terug bij Flex moet je in ieder geval bij NS zijn, en ook daar is het probleem dus bekend maar vindt men dat het om ‘sporadische’ afwijkingen gaat… (neem maar contact op als er iets niet klopt).

Reputatie 7

Uit ervaring (en dus uit eigen waarneming), weet ik zeker dat bij het reizen op saldo de overstappen, binnen de daarvoor gestelde 35 minuten van HTM (of EBS) naar RET (en andersom), ook al werd daartussen met NS gereisd, nooit en te nimmer het instaptarief dubbel in rekening werd gebracht.

Deze reizen maak ik zowel voor het werk als privé en bij het maken van declaraties voor de werkgever, heb ik nooit meegemaakt dat het instaptarief dubbel werd berekend, als binnen 35 minuten werd overgestapt.

Hoewel volgens NS in een ‘hoogst waarschijnlijk sporadisch geval’ het voorkomt, dat er teveel wordt berekend: feit is dan deze problematiek dus niet is opgelost. En, in mijn waarneming is dit niet ‘hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval’, maar structureel, tenzij NS het zo probeert te verdraaien dat het alleen misgaat bij overstappen van HTM naar RET en het daarom maar ‘hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval’ is. Ofwel: recht praten wat krom is.

Ik begrijp nu waarom NS graag ziet, dat iedereen op rekening gaat rijden. En ook dat de ambitie dit op te lossen verdwenen is omdat NS nu te druk is, haar ‘service’ in te zetten, door haar klanten, zonder enig bewijs, te beschuldigen van fraude en misbruik.

Zou de ambtenaar die bij de Belastingdienst (Dienst Toeslagen) het veld moest ruimen, bij NS een nieuwe kans hebben gekregen?

Reageer