News

PILOT: Treinreizen met GPS

PILOT: Treinreizen met GPS

Toon eerste bericht

119 reacties

Badge +3

Ik heb ook een uitnodiging gekregen om mee te doen aan de proef, maar wil dan wel even weten hoe de GPS-proef en OV Chip Plus zich tot elkaar verhouden.

Ik zie geen reden waarom dat elkaar zou bijten, want bij Tmgps gebruik je je ov-chipkaart niet en hoef je ook niet in- en uit te checken.

Het naderen van een station (die geofence, denkbeeldig gebied rondom een station) is voldoende om in de app een reis te kunnen starten, waarbij je dus een qr code krijgt om poortjes te openen en voor controle in de trein.

Dus precies hetzelfde wat je nu met je ov-chipkaart doet kan dan met een telefoon, en het scheelt je het vooraf boeken.

Ja, maar het is mij niet duidelijk wat gaat gelden voor de facturering: OV Chip Plus, of de GPS-reis? Dat wil ik toch wel heel erg graag weten van een moderator, die dit even navraagt. 

Reputatie 6
Badge +2

Normaal bepaalt de 35-minutenregel of je een reis voortzet ("overstap") of een nieuwe reis begint. Geldt deze regel ook bij Treinreizen met GPS? Zo ja, welke twee momenten zijn dan van toepassing om te bepalen of de tijdsduur daartussen minder dan 35 minuten is?

 

Ik heb inmiddels in https://www.ns.nl/binaries/_ht_1642582943385/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-treinreizen-met-gps-tmgps.pdf gevonden dat de 35-minutenregel ook hierbij geldt. Zo’n geofence lijkt me wel minder exact dan poortjes met bijbehorende scheidingswanden. Er mag geen onduidelijkheid kunnen ontstaan of je volgens het gps-systeem al dan niet korter dan 35 minuten het station verlaten hebt. Op ieder moment zou je moeten kunnen zien of je volgens het systeem binnen of buiten het station bent, voor het geval je je ergens in het grensgebied ophoudt.

Wel positief is dat je per reis kan beslissen of je met gps of met de OV-chipkaart reist. Bij reizen waarbij onduidelijkheden het reizen met gps ongeschikt maken kan je kiezen voor reizen met de OV-chipkaart.

Ik heb de vraag uitgezet. Ik laat het je zo snel mogelijk weten.

Het is mogelijk, VIRM. Je maakt de reis met je telefoon vanwege dat je de app gebruikt en niet met de OV-chipkaart waardoor niet plus wordt gepakt maar treinreizen met GPS.

Top! Dank voor het navragen!
 

Reputatie 2

Ik ben ook 1 van de 50… voel me vereerd en bedankt aan NS voor de uitnodiging Ik heb ook wel vragen maar ga ze bewust niet stellen omdat nu op voorhand te gaan speculeren over allerlei zaken echt niet gaat werken. Ik wil eerst zelf een beeld hebben hoe dit uitgelegd wordt en de werking hier van wil testen.

Ah, mooi om te lezen dat er ook Communityleden zijn geselecteerd! Ik ben benieuwd naar je ervaringen, Xander2111986!

Reputatie 3

Het Amerikaanse gps is minder nauwkeurig dan het Europese Galileo. Waarom wordt dat niet gebruikt?

Badge +3

Het Amerikaanse gps is minder nauwkeurig dan het Europese Galileo. Waarom wordt dat niet gebruikt?

Er wordt gebruik gemaakt van de locatie van je telefoon (waar die denkt dat hij is), niet van een systeem om vanuit de ruimte jouw locatie te detecteren.

Als je telefoon de Galileo sattelieten ondersteunt zullen die dus (ook) gebruikt worden, en zal je locatie ietwat nauwkeuriger zijn.

Een meter of 5 verschil (maximale afwijking GPS t.o.v. 1 meter bij Galileo, met voldoende sattelieten ‘zichtbaar’) maakt overigens weinig uit, en binnen een stationsgebouw heb je toch geen bereik.

Reputatie 6
Badge +2

We hebben inmiddels wat terugkoppeling mogen ontvangen op de openstaande vragen. Hierbij de antwoorden voor @marv87 en @Dennis

- hoe werkt bij bij trein vervangend vervoer?

De rit met treinvervangend vervoer kan altijd (goed) worden berekend, mits de reiziger ingeswiped blijft. De bussen voor treinvervangend vervoer staan doorgaans vlak bij het station (in het geofence van het station) en zetten de reizigers weer af vlakbij een ander station (ook weer in de geofence). Als een vertrek of eindpunt van het treinvervangend vervoer buiten de geofence van het station valt, dan zou het kunnen dat (een deel van) de reis niet in rekening wordt gebracht. Tijdens het testen is er meermaals met treinvervangend vervoer getest (gepland en ongepland) en al die ritten zijn goed verwerkt. Er wordt op het moment nog gekeken of er nog stations zijn waarbij de vertrek/aankomstpunten van het treinvervangend vervoer buiten de geofence van het station ligt. Dan zullen deze geofences van de betreffende stations nog aangepast worden.

- hoeveel batterij zal er nodig zijn om dit gedurende de reis aan te hebben staat? 

Dat verschilt een beetje per telefoon en per app (Arriva/NS, Android/iOS), maar met alle apps kun je > 8 uur reizen met (alleen) de TmGPS app actief. Ervaring tijdens het testen leert dat de andere activiteiten op je mobiele telefoon doorgaand een veel grotere belasting op je batterijniveau zijn dan deze app. Je moet er rekening mee houden dat deze app iets (ca 5% per uur) van je batterij vergt en je er wel rekening mee moet houden dat de batterij het tot het einde van je reis mee moet kunnen gaan, omdat je anders geen geldig vervoerbewijs meer hebt, dus bij twijfel bij het inchecken kun je beter je OV-Chipkaart gebruiken.

-hoe vaak wordt het gps signaal opgevraagd? Er staat dat de gps niet aan staat voor je reis, hoe weet de app dan of je in een station bent?

Op het moment dat je de app opent, gaat de app kijken of je je in een geofence bevind. Zolang dat niet het geval is, geeft de app de locatiegegevens niet door aan de back-office van Translink en worden deze gegevens dan ook niet opgeslagen. Ook tijdens het reizen worden alleen de locatiegegevens in de onmiddelijke nabijheid van de stations doorgegeven en opgeslagen. Maar de app werkt alleen als de app toegang heeft tot je locatiegegevens van je telefoon. Dus GPS moet altijd aan staan bij gebruik van de app. Alleen worden er buiten de treinstations geen locatiegegevens doorgegeven of opgeslagen

- werkt de app ook goed op plekken waar gps niet goed werkt? Bijv station breda of de tunnels in Amsterdam centraal of schiphol.

De app heeft voor een goede werking gps locaties nodig, maar kan goed kan met een tijdelijke onderbreking van de gps-signalen omgaan. Alleen een langdurige stilstand in een tunnel zou tot problemen (uitswipen) kunnen leiden. Tijdens het testreizen zijn hierdoor (na de beginfase) geen problemen meer veroorzaakt. Mocht tijdens deze proef blijken dat dit wel tot problemen kan leiden, dan kan er nog gespeeld worden met de instellingen hoe lang een dergelijke onderbreking mag duren.

Reagerend op het systeem dat nu getest gaat worden hoor ik graag van NS hoe nauwkeurig gps bepaalt of je binnen of buiten de poortjes (of een andere grens) bent, en of je op je telefoon kan zien of horen dat je de grens passeert, en/of aan welke kant van de grens je volgens het systeem bent.

De geofence grens ligt altijd buiten de poortjes van het station. Als de stationsnaam in het swipe-in scherm van je app wordt getoond, bevind je je binnen het geofence van dat betreffende station.

Reputatie 6

Misschien wel een beetje moeilijk om te beantwoorden maar als ik lees “De geofence grens ligt altijd buiten de poortjes van het station. Als de stationsnaam in het swipe-in scherm van je app wordt getoond, bevind je je binnen het geofence van dat betreffende station.” roept dat bij mij enige vragen op. Je kan je dus op openbaar terrein bevinden terwijl je volgens de app in/op het station bent. Dan heb ik het over stations zonder poortjes, met poortjes kan je het zien. Een vaste “lijn” als grens tussen openbaar en “NS terrein” is daar tot op de centimeter nauwkeurig te bepalen. Hoe zit dat met stations zonder poortjes? Wat is daar de grens? Is dat de geofence grens die de app aangeeft of de “echte” grens. Heeft zo een geofence grens enige juridische status of wordt het gebied tussen de echte en de geofence grens een soort niemandsland?


 

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb de vragen uitgezet, Philned. We komen er zo snel mogelijk op terug! 

Reputatie 7
Badge +3

 

- hoe werkt bij bij trein vervangend vervoer?

De rit met treinvervangend vervoer kan altijd (goed) worden berekend, mits de reiziger ingeswiped blijft. De bussen voor treinvervangend vervoer staan doorgaans vlak bij het station (in het geofence van het station) en zetten de reizigers weer af vlakbij een ander station (ook weer in de geofence). Als een vertrek of eindpunt van het treinvervangend vervoer buiten de geofence van het station valt, dan zou het kunnen dat (een deel van) de reis niet in rekening wordt gebracht. Tijdens het testen is er meermaals met treinvervangend vervoer getest (gepland en ongepland) en al die ritten zijn goed verwerkt. Er wordt op het moment nog gekeken of er nog stations zijn waarbij de vertrek/aankomstpunten van het treinvervangend vervoer buiten de geofence van het station ligt. Dan zullen deze geofences van de betreffende stations nog aangepast worden.

 

Bij station De Vink is het vertrekpunt en eindpunt van de NS bussen de halte voor de stadsbus op de Trompweg. dat is zo'n 400 meter van het station. Valt dat binnen de geofence? Als dat zo is valt mijn huis (iets minder dan 400 meter de andere kant van het station) dan ook binnen de geofence?

 

Reputatie 6
Badge +2

Bij station De Vink is het vertrekpunt en eindpunt van de NS bussen de halte voor de stadsbus op de Trompweg. dat is zo'n 400 meter van het station. Valt dat binnen de geofence? Als dat zo is valt mijn huis (iets minder dan 400 meter de andere kant van het station) dan ook binnen de geofence?

Het vertrek- en eindpunt van het treinvervangend vervoer, zal wel binnen de geofence zijn. Als jouw huis aan de andere kant binnen de 400 meter van het station staat, zal deze niet binnen de geofence vallen. Dit is dan alleen in de richting van de opstapplaatsen van het treinvervangend vervoer.

Reputatie 7
Badge +3

Ik woon vlak bij een station en fiets of wandel regelmatig onder het spoor door en langs 2 sporen in verschillende richtingen. Stel dat ik die app heb, gaat die er vanuit dat ik dan met de trein reis?

Badge +3

Die geofence zal wel een meter of 500 rondom een station én waar een spoor ligt ingetekend zijn.

Dat laatste met name voor stations zoals Schiphol, Delft, Best, Blaak etc. want men moet natuurlijk wel weten in welke trein je zit (pas een locatie bekend als je uit de tunnel bent).

Voor De Vink zal dus in ieder ook de Trompweg (en de looproute daarheen) absoluut tot het ‘stationsgebied’ gerekend moeten worden, want anders gaat dat mis bij treinvervangend vervoer.

Voor @Momo geen zorgen, want ten eerste (nog) geen smartphone :laughing: en ten tweede doet de app niets met je locatie behalve aangeven dat je ‘in de buurt’ van een station bent, en dus kunt ‘inchecken’ (reis starten vanaf dat station). De P+R zal dus (logischerwijs) ook binnen de geofence vallen. Het in de buurt zijn van een station betekent dus nooit dat je aan het reizen bent, alleen dat je vanaf daar kunt ‘inchecken’.

Maar nu de hamvraag…Een NS bus rijdt helemaal niet langs het spoor dus wordt je automatisch uitgecheckt!

Dat is mooi als het eindpunt van die bus je bestemming is (je betaalt alleen maar tot het station dat je verlaten hebt) maar als je vervolgens (langer dan 35 minuten met de bus) weer aankomt op een station en verder wilt reizen zit je dus wel met 2 losse reizen omdat je weer opnieuw moet inchecken/reis starten.

Geen langeafstandskorting meer dus, en dat kan bij spits/dal ook nog extra kosten opleveren. Uiteraard kan je dat via de app of de Klantenservice dan wel corrigeren mag ik hopen?

Edit: uiteraard zal een NS bus binnen 35 minuten wel stoppen bij een ander station, en dan word je daar weer ‘gezien’ (dus je bent nog onderweg).

Badge +3

Andersom ook wel grappig,

Als je echt dichtbij een station woont (binnen de geofence) zou je bij thuiskomst zonder handmatig uitchecken nog steeds aan het reizen zijn… :sweat_smile:

Maar ja, binnenshuis heeft een telefoon toch geen gps-bereik en word je na enige tijd alsnog uitgecheckt op de laatst geregistreerde locatie, in jouw geval De Vink.

Oh, en nu heel diep… bij busvervoer waarbij je binnen 35 minuten weer verder kunt met een trein (neem bijv. Maastricht - Eindhoven - Den Bosch - Utrecht met busvervoer tussen Eindhoven en Den Bosch) kan je jezelf dus uitchecken in Eindhoven en in Den Bosch weer inchecken mét behoud van langeafstandskorting en zonder kosten voor de bus.

Maar goed dat kan nu ook al (met je ov-chipkaart). Mag niet want je moet weer inchecken voor de bus bij een mobiele paal eigenlijk, maar ja die dingen kunnen niets met een qr code.

Dus dat doen we dan maar in Den Bosch pas weer (paaltje op station), en hoe je van Eindhoven naar Den Bosch gereisd bent doet er niet toe.

Reputatie 7
Badge +3

Die geofence zal wel een meter of 100 rondom een station én waar een spoor ligt ingetekend zijn.

Dat laatste met name voor stations zoals Schiphol, Delft, Best, Blaak etc. want men moet natuurlijk wel weten in welke trein je zit (pas een locatie bekend als je uit de tunnel bent).

Voor De Vink zal dus in ieder ook de Trompweg (en de looproute daarheen) absoluut tot het ‘stationsgebied’ gerekend moeten worden, want anders gaat dat mis bij treinvervangend vervoer.

Voor @Momo geen zorgen, want ten eerste (nog) geen smartphone :laughing: en ten tweede doet de app niets met je locatie behalve aangeven dat je ‘in de buurt’ van een station bent, en dus kunt ‘inchecken’ (reis starten vanaf dat station). De P+R zal dus (logischerwijs) ook binnen de geofence vallen. Het in de buurt zijn van een station betekent dus nooit dat je aan het reizen bent, alleen dat je vanaf daar kunt ‘inchecken’.

 

Het gaat niet om zorgen voor mij persoonlijk maar gewoon om hoe het werkt. Als iemand reist met GPS, het station verlaat maar nog wel binnen de geofence blijft (die in sommige situaties best ruim kan zijn vanwege een wat verder gelegen locatie voor NS bussen) niet zelf uitswipet, en vervolgens na meer dan 35 minuten weer gaat verder reizen (of terug reist), geldt dat dan als een nieuwe reis of dezelfde reis? 

Het is dan denk ik wel gunstig voor degenen die overstappen op een station als Sloterdijk. Heel het station zal dan binnen de geofence zijn en maakt het niet meer uit of je via de poortjes overstapt of niet.

 

Reputatie 6
Badge +2

Reagerend op het systeem dat nu getest gaat worden hoor ik graag van NS hoe nauwkeurig gps bepaalt of je binnen of buiten de poortjes (of een andere grens) bent, en of je op je telefoon kan zien of horen dat je de grens passeert, en/of aan welke kant van de grens je volgens het systeem bent.

De geofence grens ligt altijd buiten de poortjes van het station. Als de stationsnaam in het swipe-in scherm van je app wordt getoond, bevind je je binnen het geofence van dat betreffende station.

Betekent dit dat je deze ‘meting’ alleen kan doen als ‘reizen met gps’ uit staat? Het is sowieso nuttig dat je zo kan onderzoeken waar de grens ligt, maar voor het aan de hand van de 35-minutenregel bepalen welke verplaatsingen wel en welke niet kunnen als je wilt voorkomen dat je een nieuwe reis begint kan je het dan niet direct gebruiken.

Badge +3

Het is dan denk ik wel gunstig voor degenen die overstappen op een station als Sloterdijk. Heel het station zal dan binnen de geofence zijn en maakt het niet meer uit of je via de poortjes overstapt of niet.

Dat is het zeker, want de qr code opent poortjes en die transacties worden (voor zover ik lees) niet geregistreerd. So far so good..

Zou wel wat zijn als je op Sloterdijk ‘gezien’ wordt (wegens gps info onderweg) Op Sloterdijk zelf heeft je telefoon immers geen enkel idee waar je bent, maar je was er wel!

,,, en extra kosten gaat rekenen als je niet eens door poortjes gaat (de omlooproute via spoor 11/12 en bij teveel betalen met een ov-chipkaart bel maar even...)

Had je maar via Beverwijk moeten reizen, ook al was via Sloterdijk (of Zaandam, cross platform zelfs) veel sneller volgens de Reisplanner.

Poortjes ontwijken (dus trappen lopen op Sloterdijk, hoe suf ook) zal wel bekend zijn bij veel/sommige reizigers, maar hoe gaat Tmgps daar eigenlijk mee om?

Volgens de ‘regels’ dus kortse route tussen Castricum en Haarlem mag je helemaal niet via Sloterdijk, maar ga je gang (Reisplanner zegt het) en ontwijk de poortjes want anders betaal je te veel!

Met gps is het duidelijk dat je omgereisd hebt (15 TE extra dus)… Betalen maar, of via Sloterdijk vergeten we maar even, want dat mag/moest volgens de Reisplanner. :sweat_smile:

Reputatie 6
Badge +2

Het is inderdaad mooi dat je door poortjes kan gaan en toch niet voor de toegestane omweg hoeft te betalen:

8.1 Als u reist door middel van Tmgps van NS dan wordt uw Ritprijs per
vervoerder bepaald op basis van uw Reisroute. Uw Reisroute wordt
vergeleken met de NS Reisplanner. Als u volgens een door de NS
Reisplanner geadviseerde route heeft gereisd, dan wordt de kortst
mogelijke reisafstand in tariefeenheden tussen uw vertrek- en
aankomststation met de betreffende vervoerder in rekening gebracht.
Als u niet via een door de NS Reisplanner geadviseerde route heeft gereisd,
dan wordt de daadwerkelijk door u afgelegde reisafstand in tariefeenheden
in rekening gebracht. Als u tijdens uw reis met meerdere treinvervoerders
reist, dan wordt per treinvervoerder een Ritprijs berekend.
Bij de start van de MVP wordt uw Reisroute nog niet vergeleken met de
NS Reisplanner. De Ritprijs die tijdens de start dan wel beginfase van de
MVP in rekening wordt gebracht, zal daarom steeds gebaseerd zijn op de
kortst mogelijke reisafstand in tariefeenheden tussen uw vertrek- en
aankomststation (met de betreffende treinvervoerder). Bij aanvang van de
MVP zal dus nog niet de daadwerkelijk door u afgelegde reisafstand in tariefeenheden
in rekening worden gebracht als u niet volgens een door de NS
Reisplanner geadviseerde route bent gereisd. In de loop van de MVP zal wel
rekening worden gehouden met de door de NS Reisplanner geadviseerde
routes bij de bepaling van de Ritprijs. Het kan dus zijn dat u in de loop van de
MVP een andere Ritprijs in rekening gebracht krijgt voor dezelfde treinreis
dan bij aanvang van de MVP.

Reputatie 6

Reagerend op het systeem dat nu getest gaat worden hoor ik graag van NS hoe nauwkeurig gps bepaalt of je binnen of buiten de poortjes (of een andere grens) bent, en of je op je telefoon kan zien of horen dat je de grens passeert, en/of aan welke kant van de grens je volgens het systeem bent.

De geofence grens ligt altijd buiten de poortjes van het station. Als de stationsnaam in het swipe-in scherm van je app wordt getoond, bevind je je binnen het geofence van dat betreffende station.

Betekent dit dat je deze ‘meting’ alleen kan doen als ‘reizen met gps’ uit staat? Het is sowieso nuttig dat je zo kan onderzoeken waar de grens ligt, maar voor het aan de hand van de 35-minutenregel bepalen welke verplaatsingen wel en welke niet kunnen als je wilt voorkomen dat je een nieuwe reis begint kan je het dan niet direct gebruiken.

Dat klopt. Als je bent ingecheckt en je verlaat het station dan blijft het laatste station alsnog staan tot je uitcheckt. Als je niet bent ingecheckt en je verlaat het station dan zal de app niet meer het station aangeven. Op deze manier zou je de grens kunnen vinden.

Verder heb ik om verduidelijking gevraagd rondom Sloterdijk en de kosten van deze rit Robert B. Hier komen we nog op terug.

Badge +3

De reactie/quote van Dennis uit de voorwaarden is eigenlijk al voldoende, als via Sloterdijk een reisadvies is dan worden in ieder geval tijdens de proef geen extra kosten gerekend, maar dat kan later dus veranderen (hopelijk niet).

Dus als je van Roermond naar Nijmegen reist (kortste route is met Arriva) dan mag je ook met NS via Eindhoven, maar dat zal dus later veranderen (omdat via Eindhoven eigenlijk nooit een reisadvies is).

Reputatie 6
Badge +2

als via Sloterdijk een reisadvies is dan worden in ieder geval tijdens de proef geen extra kosten gerekend, maar dat kan later dus veranderen (hopelijk niet).

Je leest volgens mij niet goed.

Reageer