Skip to main content

Op 14 februari start de NS met een proef om een nieuwe manier van treinreizen te testen: treinreizen met GPS via je mobiele telefoon. In dit topic lees je kort wat dit inhoudt, hoe het werkt en zullen een paar veelgestelde vragen worden beantwoord.


Treinreizen met GPS: wat is het?

Treinreizen met GPS is een proef met als doel om te kunnen reizen in het openbaar vervoer zonder OV-chipkaart. Je ‘checkt’ in en uit met je mobiele telefoon, via een speciale app van de NS (NS Lab Bèta app). Aan de hand van GPS informatie wordt er via de app bepaald met welke trein je reist. Je hoeft dus niet meer je OV-chipkaart te gebruiken, ook niet als je een overstap maakt naar een andere vervoerder. Bovendien weet de app precies of je nog in de trein zit of het station al hebt verlaten, dus vergeten om de reis in de app te beëindigen is geen probleem!

De proef

Meedoen met de proef?

Deze eerste proef zal beperkt blijven tot een groep van 50 reizigers. Deelnemers van de NS Lab-app met een lopend NS Flex abonnement (NS Flex Basis uitgezonderd) kunnen vanaf 31 januari een e-mail ontvangen met een uitnodiging. Enkel als je bent uitgenodigd kun je meedoen aan de proef, het is momenteel niet mogelijk om jezelf aan te melden of in te schrijven.

Treinreizen met GPS: hoe werkt het?

Algemeen

Zoals de naam al aangeeft, wordt er aan de hand van GPS data in combinatie met de geofence van een station bepaald vanaf en naar welk station een reis gemaakt wordt. Een geofence is een virtuele afbakening van een bestaande geografische locatie, in dit geval de stationsgebieden en spoorlijnen in Nederland.

Zodra de app herkent dat een stationsgebied is betreden, kan er in de app een treinreis gestart worden. Na het starten van een reis levert de app een barcode (E-ticket), die gebruikt kan worden om poortjes te passeren en die getoond kan worden aan een conducteur bij controle in de trein.

Met deze barcode kan de hele dag tot 04:00 's ochtends gereisd worden, waarna hij automatisch wordt verwijderd. Bij aankomst op een eindbestemming kan een reis ook actief beëindigd worden via de app. Het is echter niet erg als dit wordt vergeten, aangezien de app aan de hand van de GPS informatie ook kan zien wanneer het stationsterrein is verlaten anders dan met de trein. Zodoende wordt enkel de gemaakte reis in rekening gebracht.

Tariefbepaling, kosten en facturatie

Treinreizen gemaakt met GPS worden via een bestaand NS Flex contract en dus de maandelijkse factuur in rekening gebracht. Het lopende NS Flex abonnement bepaalt een eventuele korting en de ritprijs. Het wijzigen van het reisproduct, het uitvoeren van een klassewijziging en overige aanpassingen aan een abonnement werken allen nog via de reguliere NS Flex processen.

Aan de hand van de GPS data wordt bepaald op welk traject er gereisd is en welke treinen er zijn genomen. Hiermee kan dan ook onderscheid gemaakt worden tussen verschillende vervoerders, waardoor er geen nieuwe reis gestart hoeft te worden als er een overstap is naar een andere vervoerder. De gemaakte reizen komen dan gewoon op de NS Flex factuur te staan volgens het tarief gebaseerd op het tijsdtip van het eerste vertrek.

Een belangrijk verschil is echter wel dat bij treinreizen met GPS het tarief bepaald wordt door de geplande vertrektijd van de eerste trein die in de totale reis is gemaakt. Bij het reizen met de OV-chipkaart wordt het tarief bepaald door het tijdstip van inchecken. Bij treinreizen met GPS werkt dit dus net iets anders. Dit heeft echter ook als gevolg dat vertraging van een trein geen effect zal hebben op het tarief, gezien de geplande vertrektijd daarvoor wordt gebruikt

Privacy

GPS data wordt enkel gebruikt vanaf het moment dat een reis in de app gestart wordt totdat deze reis beëindigd of dat het stationsgebied verlaten wordt. De gegevens die jij vanuit jouw telefoon beschikbaar stelt om met de app te kunnen reizen, zijn alleen bekend bij Translink. Translink informeert NS alleen over de noodzakelijke gegevens om de reis te kunnen factureren (beginpunt, eindpunt, overstappunten, tijdstippen).

Voor een volledig overzicht en uitleg van het gebruik van jouw gegevens, hebben we een Privacy Statement opgesteld.

Informatie voor deelnemers

Ik heb me aangemeld n.a.v. een uitnodiging. Wat nu?

Nadat je je hebt aangemeld ontvang je van ons direct een bevestiging. Op 14 februari zul je vervolgens een e-mail ontvangen met verdere instructies. Zodra je die stappen hebt gevolgd, kun je gaan reizen met GPS.

Wat moet ik doen om te kunnen reizen met Treinreizen met GPS?

Nadat je een instructie per e-mail hebt ontvangen, kan je de NS Lab Bèta app downloaden. Reis je met een Android telefoon? Dan download je via de Google Play Store de app. Reis je met een iPhone, dan krijg je via ‘Testflight’ een uitnodiging om de NS Lab Bèta te installeren.

Stap 1: Open de app en klik op Profiel
Stap 2: Login met je Mijn NS-account en voeg je OV-chipkaart toe.
Stap 3: Doorloop de app, we nemen je aan de hand mee.
Stap 4: Alles geïnstalleerd? Dan ben je klaar om te pionieren!

Kom je er niet uit? Lees hier wat je na aanmelding kan verwachten, hoe je de NS Lab Bèta app kan downloaden en wat je moet doen om ‘Treinreizen met GPS’ te activeren. Ook zie je in dit document de schermen die je in de app ziet als je gaat reizen.

Er klopt iets niet aan een weergegeven reis of de bijbehorende prijs.

Bij elke gemaakte reis kun je een verzoek tot correctie indienen wanneer je denkt dat de weergegeven reis niet klopt. Dit kan je doen door in de NS Lab Bèta-app bij het scherm GPS-reizen op de knop Vraag indienen te klikken. Daarna kun je een bericht schrijven die per e-mail binnenkomt bij de klantenservice van Translink.

Indien de weergegeven reis wel klopt, maar als de prijs onjuist is, neem dan contact op met de NS Klantenservice en vermeld waarom het bedrag niet klopt. We helpen je graag verder en zoeken voor je uit wat er is misgegaan.


Dit topic is bewust beknopt gehouden met relatief algemene informatie over deze proef. Specifiekere informatie kan gevonden worden op de Treinreizen met GPS website en met name de uitgebreide Q&A. Heb je na dit topic nog vragen, neem dan eerst een kijkje op deze pagina’s.

Indien je ook daar ook geen antwoord vinden op jouw vraag, plaats dan gerust een reactie!

Reagerend op het systeem dat nu getest gaat worden hoor ik graag van NS hoe nauwkeurig gps bepaalt of je binnen of buiten de poortjes (of een andere grens) bent, en of je op je telefoon kan zien of horen dat je de grens passeert, en/of aan welke kant van de grens je volgens het systeem bent.

De geofence grens ligt altijd buiten de poortjes van het station. Als de stationsnaam in het swipe-in scherm van je app wordt getoond, bevind je je binnen het geofence van dat betreffende station.

Betekent dit dat je deze ‘meting’ alleen kan doen als ‘reizen met gps’ uit staat? Het is sowieso nuttig dat je zo kan onderzoeken waar de grens ligt, maar voor het aan de hand van de 35-minutenregel bepalen welke verplaatsingen wel en welke niet kunnen als je wilt voorkomen dat je een nieuwe reis begint kan je het dan niet direct gebruiken.

Dat klopt. Als je bent ingecheckt en je verlaat het station dan blijft het laatste station alsnog staan tot je uitcheckt. Als je niet bent ingecheckt en je verlaat het station dan zal de app niet meer het station aangeven. Op deze manier zou je de grens kunnen vinden.

Wat bedoel je bij ‘reizen met gps’ met ‘ingecheckt zijn’? Het enige wat daarover staat is dat het niet van toepassing is.


Reagerend op het systeem dat nu getest gaat worden hoor ik graag van NS hoe nauwkeurig gps bepaalt of je binnen of buiten de poortjes (of een andere grens) bent, en of je op je telefoon kan zien of horen dat je de grens passeert, en/of aan welke kant van de grens je volgens het systeem bent.

De geofence grens ligt altijd buiten de poortjes van het station. Als de stationsnaam in het swipe-in scherm van je app wordt getoond, bevind je je binnen het geofence van dat betreffende station.

Betekent dit dat je deze ‘meting’ alleen kan doen als ‘reizen met gps’ uit staat? Het is sowieso nuttig dat je zo kan onderzoeken waar de grens ligt, maar voor het aan de hand van de 35-minutenregel bepalen welke verplaatsingen wel en welke niet kunnen als je wilt voorkomen dat je een nieuwe reis begint kan je het dan niet direct gebruiken.

Dat klopt. Als je bent ingecheckt en je verlaat het station dan blijft het laatste station alsnog staan tot je uitcheckt. Als je niet bent ingecheckt en je verlaat het station dan zal de app niet meer het station aangeven. Op deze manier zou je de grens kunnen vinden.

Wat bedoel je bij ‘reizen met gps’ met ‘ingecheckt zijn’?

Ik pak dan even een stukje uit onze Q&A. “Om te kunnen reizen hoef je niet in- en uit te checken. Wel moet je in de app je reis starten (door in te swipen). ”  Ik heb het nu inchecken genoemd omdat het een soortgelijke functie heeft, maar ik refereerde naar het “ In swipen” binnen de app. 


Je leest volgens mij niet goed.

Oh ja, er staat ‘met de betreffende vervoerder’ dus dat is tussen Roermond en Nijmegen (rechtstreeks) met Arriva en via Eindhoven - Den Bosch met NS. Dat pikken ze er natuurlijk wel uit.

Voor Sloterdijk is het dus nog afwachten, maar worden er tijdens de proef geen extra kosten gerekend omdat de koppeling met de Reisplanner er nog niet is. Ik hoop dat er voor via Sloterdijk een uitzondering komt omdat het:

  1. Een veel voorkomend reisadvies is
  2. Je nu ook al extra kosten kunt voorkomen door over te stappen op Zaandam (cross-platform)
  3. En anders de omlooproute via spoor 11/12 op Sloterdijk kunt volgen (zonder poortjes)

Reagerend op het systeem dat nu getest gaat worden hoor ik graag van NS hoe nauwkeurig gps bepaalt of je binnen of buiten de poortjes (of een andere grens) bent, en of je op je telefoon kan zien of horen dat je de grens passeert, en/of aan welke kant van de grens je volgens het systeem bent.

De geofence grens ligt altijd buiten de poortjes van het station. Als de stationsnaam in het swipe-in scherm van je app wordt getoond, bevind je je binnen het geofence van dat betreffende station.

Betekent dit dat je deze ‘meting’ alleen kan doen als ‘reizen met gps’ uit staat? Het is sowieso nuttig dat je zo kan onderzoeken waar de grens ligt, maar voor het aan de hand van de 35-minutenregel bepalen welke verplaatsingen wel en welke niet kunnen als je wilt voorkomen dat je een nieuwe reis begint kan je het dan niet direct gebruiken.

Dat klopt. Als je bent ingecheckt en je verlaat het station dan blijft het laatste station alsnog staan tot je uitcheckt. Als je niet bent ingecheckt en je verlaat het station dan zal de app niet meer het station aangeven. Op deze manier zou je de grens kunnen vinden.

Wat bedoel je bij ‘reizen met gps’ met ‘ingecheckt zijn’?

Ik pak dan even een stukje uit onze Q&A. “Om te kunnen reizen hoef je niet in- en uit te checken. Wel moet je in de app je reis starten (door in te swipen). ”  Ik heb het nu inchecken genoemd omdat het een soortgelijke functie heeft, maar ik refereerde naar het “ In swipen” binnen de app. 

Bij de 35-minutenregel (dus op een tussenstation) correspondeert met ‘ingecheckt zijn’ iets anders, namelijk je binnen de grenzen van het station bevinden. Dat had je dus ook kunnen bedoelen.

 

Ik heb de indruk dat je met ‘in swipen’ een nieuwe reis begint, dat is dus vaak juist niet de bedoeling bij het gebruikmaken van de 35-minutenregel. ‘Als je bent ingecheckt en je verlaat het station dan blijft het laatste station alsnog staan tot je uitcheckt.’ lijkt te betekenen dat je pas na het beëindigen van een reis kan zien of je je buiten de grenzen van het station bevindt.


Je leest volgens mij niet goed.

 

Voor Sloterdijk is het dus nog afwachten, maar worden er tijdens de proef geen extra kosten gerekend omdat de koppeling met de Reisplanner er nog niet is. Ik hoop dat er voor via Sloterdijk een uitzondering komt omdat het:

  1. Een veel voorkomend reisadvies is
  2. Je nu ook al extra kosten kunt voorkomen door over te stappen op Zaandam (cross-platform)
  3. En anders de omlooproute via spoor 11/12 op Sloterdijk kunt volgen (zonder poortjes)

Uit de geciteerde voorwaarden blijkt dat je bij een reis die in de Reisplanner staat sowieso niet extra betaalt, en de eerste tijd bij geen enkele omweg.


Misschien wel een beetje moeilijk om te beantwoorden maar als ik lees “De geofence grens ligt altijd buiten de poortjes van het station. Als de stationsnaam in het swipe-in scherm van je app wordt getoond, bevind je je binnen het geofence van dat betreffende station.” roept dat bij mij enige vragen op. Je kan je dus op openbaar terrein bevinden terwijl je volgens de app in/op het station bent. Dan heb ik het over stations zonder poortjes, met poortjes kan je het zien. Een vaste “lijn” als grens tussen openbaar en “NS terrein” is daar tot op de centimeter nauwkeurig te bepalen. Hoe zit dat met stations zonder poortjes? Wat is daar de grens? Is dat de geofence grens die de app aangeeft of de “echte” grens. Heeft zo een geofence grens enige juridische status of wordt het gebied tussen de echte en de geofence grens een soort niemandsland?

De geofence moet zo groot zijn dat je altijd op de app kunt inswipen, voordat je door een gesloten gate moet bij een gesloten station. Bij een open station moet de geofence groot genoeg zijn dat je op alle perrons en in de wachtruimten binnen de geofence bevindt, zodat je altijd kunt inswipen voordat je een trein binnen stapt en zodat je binnen een geofence blijft zolang je op je volgende trein blijft wachten. De geofence wordt bepaald door de app. Zolang de stationsnaam in je app getoond wordt, bevind je je binnen de geofence van dat station.

De geofence heeft in zoverre een juridische status, dat deze van belang is bij het bepalen van je recht op Lange Afstandskorting (LAK) bij een overstap.

Ook in de OV-Chipkaart wereld verloopt je recht op LAK als je langer dan 35 minuten bent uitgecheckt. Datzelfde geldt ook voor Treinreizen met gps.

Als je je ingeswiped buiten de geofence van een station begeeft, of uit swiped dan start de teller voor de 35 minuten die je je buiten een station mag begeven tijdens een overstap. Als je je dan na meer dan 35 minuten nog steeds (of weer) buiten het geofence begeeft of bent uitgeswiped en je daarna verder reist, dan start je een nieuwe reis (en begint je LAK weer op 0). Uitswipen telt als je buiten het geofence van een station begeven.


Hoe lang is de cooldown? Lang genoeg om een paar slechte GPS metingen te negeren?


Wat bedoel je precies met de cooldown, Henk_NL? Er is een goede werking van de gps locaties nodig, maar het werkt ook nog goed met tijdelijke onderbreking van de gps-signalen. Tijdens de proef wordt er nog gekeken naar hoe lang deze onderbrekingen mogen duren.


Is de 5-minutenmarge van toepassing?


Is de 5-minutenmarge van toepassing?

Je hebt het hier over de marge bij het inchecken met de Daluren? Dit is niet van toepassing bij Treinreizen met GPS.


Is de 5-minutenmarge van toepassing?

Je hebt het hier over de marge bij het inchecken met de Daluren? Dit is niet van toepassing bij Treinreizen met GPS.

OK, dus als je trein om 18:28 vertrekt kan je beter geen gps gebruiken, maar om 18:25 gewoon inchecken.


Is de 5-minutenmarge van toepassing?

Je hebt het hier over de marge bij het inchecken met de Daluren? Dit is niet van toepassing bij Treinreizen met GPS.

OK, dus als je trein om 18:28 vertrekt kan je beter geen gps gebruiken, maar om 18:25 gewoon inchecken.

En als je rond het eind van de daluren op het station aankomt en nog met dalurenkorting wil gaan reizen, moet je ook vaak voor gewoon inchecken kiezen.

 

Anderzijds is het handig bij gps dat als je om 18:00 aankomt en de trein gaat om 18:30 en je wil met korting reizen, je binnen het station kan wachten en winkelen zonder nog om 18:25 te moeten uit- en inchecken.


Tijdens de proef wordt er nog gekeken naar hoe lang deze onderbrekingen mogen duren.

Dat was dus mijn vraag. Of ja, niet enkel onderbreking, maar vooral ook incorrecte bepalingen.


Verder heb ik om verduidelijking gevraagd rondom Sloterdijk en de kosten van deze rit Robert B. Hier komen we nog op terug.


Om hier nog even op terug te komen:

Als de route in de reisplanner is aangegeven, dan zal er na de koppeling met de reisplanner niets veranderen voor deze route en zal de kortste afstand in rekening worden gebracht. Je gaat dus niet te veel betalen als je deze rit via Sloterdijk maakt.


Andere media vinden er ook wat van: https://www.nu.nl/tech/6183528/treinreizen-op-basis-van-gps-ze-kunnen-ook-zien-hoelang-je-op-de-wc-zit.html


Dat wordt vandaag gewoon reizen met de chipkaart. De update van de NS Lab app blijft maar crashen. Goed begin van de proef zo!
h


@VIRM Is het jou gelukt het reizen met GPS te activeren binnen de lab app? Mij lukt dat totaal niet krijg geen optie na het toevoegen van account en kaart….


@VIRMIs het jou gelukt het reizen met GPS te activeren binnen de lab app? Mij lukt dat totaal niet krijg geen optie na het toevoegen van account en kaart….

Je moet de NS Lab Beta app hebben.


 

Ah oke deze is op mijn telefoon onvindbaar…. Heb jij een direct link? De Playstore van Google laat deze dus niet zien.

Ik zie alleen deze

https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.ns.innovatieapp&hl=nl&gl=US


Ah oke deze is op mijn telefoon onvindbaar…. Heb jij een direct link? De Playstore van Google laat deze dus niet zien.

https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.ns.android.activity.beta maar ik denk niet dat die het is, en de juiste app niet in de Play Store staat maar via een link in je uitnodiging te downloaden is.


Hoe kom je daar bij? Dat is helemaal niet de juiste… of ik begrijp het verkeerd…

Check deze link

https://www.ns.nl/reisinformatie/treinreizen-met-gps/deelname.html?utm_source=ns&utm_medium=email&utm_campaign=22_wk7_nsr_c12768_treinreizenmetgps&utm_content=12274_5&utm_term=service_tmg_video_btn&ESI=A12F1F53-E73F-4994-8974-05C44CD71AE6#video


Zag  het, heb mijn reactie al aangepast.

Voor Treinreizen met gps download je de app NS Lab Bèta. Doe je mee aan de proef? Dan ontvang je per e-mail instructies hoe je Treinreizen met gps in deze app activeert en start.


Nee dat is juist het vervelende er is geen link en ook nog eens 0 support mogelijk… je kunt alleen de klantenservice bellen maar zij weten ook niks dus… een support mogelijkheid zou zeer welkom zijn..


Nee dat is juist het vervelende er is geen link en ook nog eens 0 support mogelijk… je kunt alleen de klantenservice bellen maar zij weten ook niks dus… een support mogelijkheid zou zeer welkom zijn..

Hmm, ik zie in de Store (bij die NS Beta app) wel een link naar https://community.ns.nl/ns-app-beta-versie-67/beta-versie-android-56098 maar daar heb ik geen toegang toe.

Voor de rest het adres beta.mlab@ns.nl daar kunnen ze je vast helpen. Geef aan dat het om Tmgps gaat en je uitgenodigd bent.


Thanks voor de email! Ik ga dat zeker even doen als ik er verder niet uit ga komen. Sta nu in contact met de ns klantenservice. Lijkt toch iemand mogelijk wat meer te weten.


Reageer