Op 14 februari start de NS met een proef om een nieuwe manier van treinreizen te testen: treinreizen met GPS via je mobiele telefoon. In dit topic lees je kort wat dit inhoudt, hoe het werkt en zullen een paar veelgestelde vragen worden beantwoord.
Treinreizen met GPS: wat is het?
Treinreizen met GPS is een proef met als doel om te kunnen reizen in het openbaar vervoer zonder OV-chipkaart. Je ‘checkt’ in en uit met je mobiele telefoon, via een speciale app van de NS (NS Lab Bèta app). Aan de hand van GPS informatie wordt er via de app bepaald met welke trein je reist. Je hoeft dus niet meer je OV-chipkaart te gebruiken, ook niet als je een overstap maakt naar een andere vervoerder. Bovendien weet de app precies of je nog in de trein zit of het station al hebt verlaten, dus vergeten om de reis in de app te beëindigen is geen probleem!
De proef
Meedoen met de proef?
Deze eerste proef zal beperkt blijven tot een groep van 50 reizigers. Deelnemers van de NS Lab-app met een lopend NS Flex abonnement (NS Flex Basis uitgezonderd) kunnen vanaf 31 januari een e-mail ontvangen met een uitnodiging. Enkel als je bent uitgenodigd kun je meedoen aan de proef, het is momenteel niet mogelijk om jezelf aan te melden of in te schrijven.
Treinreizen met GPS: hoe werkt het?
Algemeen
Zoals de naam al aangeeft, wordt er aan de hand van GPS data in combinatie met de geofence van een station bepaald vanaf en naar welk station een reis gemaakt wordt. Een geofence is een virtuele afbakening van een bestaande geografische locatie, in dit geval de stationsgebieden en spoorlijnen in Nederland.
Zodra de app herkent dat een stationsgebied is betreden, kan er in de app een treinreis gestart worden. Na het starten van een reis levert de app een barcode (E-ticket), die gebruikt kan worden om poortjes te passeren en die getoond kan worden aan een conducteur bij controle in de trein.
Met deze barcode kan de hele dag tot 04:00 's ochtends gereisd worden, waarna hij automatisch wordt verwijderd. Bij aankomst op een eindbestemming kan een reis ook actief beëindigd worden via de app. Het is echter niet erg als dit wordt vergeten, aangezien de app aan de hand van de GPS informatie ook kan zien wanneer het stationsterrein is verlaten anders dan met de trein. Zodoende wordt enkel de gemaakte reis in rekening gebracht.
Tariefbepaling, kosten en facturatie
Treinreizen gemaakt met GPS worden via een bestaand NS Flex contract en dus de maandelijkse factuur in rekening gebracht. Het lopende NS Flex abonnement bepaalt een eventuele korting en de ritprijs. Het wijzigen van het reisproduct, het uitvoeren van een klassewijziging en overige aanpassingen aan een abonnement werken allen nog via de reguliere NS Flex processen.
Aan de hand van de GPS data wordt bepaald op welk traject er gereisd is en welke treinen er zijn genomen. Hiermee kan dan ook onderscheid gemaakt worden tussen verschillende vervoerders, waardoor er geen nieuwe reis gestart hoeft te worden als er een overstap is naar een andere vervoerder. De gemaakte reizen komen dan gewoon op de NS Flex factuur te staan volgens het tarief gebaseerd op het tijsdtip van het eerste vertrek.
Een belangrijk verschil is echter wel dat bij treinreizen met GPS het tarief bepaald wordt door de geplande vertrektijd van de eerste trein die in de totale reis is gemaakt. Bij het reizen met de OV-chipkaart wordt het tarief bepaald door het tijdstip van inchecken. Bij treinreizen met GPS werkt dit dus net iets anders. Dit heeft echter ook als gevolg dat vertraging van een trein geen effect zal hebben op het tarief, gezien de geplande vertrektijd daarvoor wordt gebruikt
Privacy
GPS data wordt enkel gebruikt vanaf het moment dat een reis in de app gestart wordt totdat deze reis beëindigd of dat het stationsgebied verlaten wordt. De gegevens die jij vanuit jouw telefoon beschikbaar stelt om met de app te kunnen reizen, zijn alleen bekend bij Translink. Translink informeert NS alleen over de noodzakelijke gegevens om de reis te kunnen factureren (beginpunt, eindpunt, overstappunten, tijdstippen).
Voor een volledig overzicht en uitleg van het gebruik van jouw gegevens, hebben we een Privacy Statement opgesteld.
Informatie voor deelnemers
Ik heb me aangemeld n.a.v. een uitnodiging. Wat nu?
Nadat je je hebt aangemeld ontvang je van ons direct een bevestiging. Op 14 februari zul je vervolgens een e-mail ontvangen met verdere instructies. Zodra je die stappen hebt gevolgd, kun je gaan reizen met GPS.
Wat moet ik doen om te kunnen reizen met Treinreizen met GPS?
Nadat je een instructie per e-mail hebt ontvangen, kan je de NS Lab Bèta app downloaden. Reis je met een Android telefoon? Dan download je via de Google Play Store de app. Reis je met een iPhone, dan krijg je via ‘Testflight’ een uitnodiging om de NS Lab Bèta te installeren.
Stap 1: Open de app en klik op Profiel
Stap 2: Login met je Mijn NS-account en voeg je OV-chipkaart toe.
Stap 3: Doorloop de app, we nemen je aan de hand mee.
Stap 4: Alles geïnstalleerd? Dan ben je klaar om te pionieren!
Kom je er niet uit? Lees hier wat je na aanmelding kan verwachten, hoe je de NS Lab Bèta app kan downloaden en wat je moet doen om ‘Treinreizen met GPS’ te activeren. Ook zie je in dit document de schermen die je in de app ziet als je gaat reizen.
Er klopt iets niet aan een weergegeven reis of de bijbehorende prijs.
Bij elke gemaakte reis kun je een verzoek tot correctie indienen wanneer je denkt dat de weergegeven reis niet klopt. Dit kan je doen door in de NS Lab Bèta-app bij het scherm GPS-reizen op de knop Vraag indienen te klikken. Daarna kun je een bericht schrijven die per e-mail binnenkomt bij de klantenservice van Translink.
Indien de weergegeven reis wel klopt, maar als de prijs onjuist is, neem dan contact op met de NS Klantenservice en vermeld waarom het bedrag niet klopt. We helpen je graag verder en zoeken voor je uit wat er is misgegaan.
Dit topic is bewust beknopt gehouden met relatief algemene informatie over deze proef. Specifiekere informatie kan gevonden worden op de Treinreizen met GPS website en met name de uitgebreide Q&A. Heb je na dit topic nog vragen, neem dan eerst een kijkje op deze pagina’s.
Indien je ook daar ook geen antwoord vinden op jouw vraag, plaats dan gerust een reactie!