beantwoord

prijsverschillen

  • 21 April 2024
  • 5 reacties
  • 156 Bekeken

Vorige week zondag van Dalfsen naar Amersfoort, met 40% korting. De heenreis vanaf 13.39 (checkin) kost volgens reishistorie 7,80 en de terugreis (checkin: 16.15) 8,58. Hoe kan dat?

Gechat met NS. Volgens de medewerker is de prijs van 8,58 normaal en hij/zij weet niet waardoor de prijs van 7,80 komt.
Volgens de reisplanner is de prijs met 40% korting echter 9,95.

Nu ben ik de weg helemaal kwijt.

Hoe zit dit nu?

icon

Beste antwoord door Robert B 21 April 2024, 13:53

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6

De genoemde bedragen 7,80 (heenreis) en 8,58 (terugreis) zijn alleen de (korting)prijzen voor het NS-traject Zwolle-Amersfoort v.v. Kennelijk is het aandeel Blauwnet (Dalfsen-Zwolle v.v.) niet geregistreerd. Voor de heenreis zou er nog 2,15 bij moeten komen, voor de terugreis 1,48.

De tariefstructuur van NS en Blauwnet zijn verschillend. Daardoor is de (totale) heenreis in dit geval iets goedkoper dan de terugreis.

Reputatie 7
Badge +2

Van Dalfsen naar Amersfoort reis je met Arriva en NS. € 9,95 is daarbij de prijs voor de hele rit, maar € 8,58 alleen voor Amersfoort - Zwolle.

Omdat de tarieven bij NS en Arriva niet gelijk zijn per tarief eenheid en je ook nog met een verschillend aandeel van de langeafstandskorting per vervoerder zit gaan de prijzen van de afzonderlijke reisdelen eigenlijk altijd van elkaar verschillen.

Dat komt omdat je op de heenweg de dure eerste kilometers al bij Arriva gehad hebt, dus zijn de kilometers bij NS goedkoper dan wanneer je Zwolle - Amersfoort zou reizen zonder daarvoor met Arriva te reizen.

Terug is het juist andersom en betaal je bij NS de normale prijs, maar zijn de Arriva-kilometers goedkoper door de langeafstandskorting.

Zo te zien reis je op saldo en is bij Mijn NS dus alleen de ritprijs met NS te zien. Als je dan via OV-chipkaart de historie bekijkt zal je zien dat je ook bij Arriva twee verschillende prijzen betaald hebt, maar het totaal in beide gevallen € 9,95 is.

Reputatie 3

https://community.ns.nl/abonnementen-2/waar-komt-dit-prijsverschil-vandaan-85505 is dit uitgebreid besproken.

 

Ik denk dat de kosten van Blauwnet (Arriva) nog niet verwerkt zijn. Bij uw factuur moet u kunnen zien.

 

U bent nu €20 kwijt + minimaal €2,20 abonomentsprijs (weekend voordeel). Voor iets meer (€26,21 p/mnd 2 maanden aanbieding, daarna €34,95 p/mnd) reist u onbeperkt in het weekend en officiële feestdagen met abonnement weekend vrij (ook met Blauwnet). Na 1 maand dagelijks opzegbaar of aanpasbaar.

 

 

Grofweg, hoe meer kilometers er gemaakt wordt hoe goedkoper in verhouding het wordt.

Badge +3

Ik denk dat de kosten van Blauwnet (Arriva) nog niet verwerkt zijn. Bij uw factuur moet u kunnen zien.

Als ls er in- en uitgecheckt is bij Blauwnet weet een NS poortje dat (althans de eerder gereisde tariefeenheden, niet waar je ingestapt bent) en zou er € 7,80 moeten staan voor Zwolle - Amersfoort (toaalbedrag € 9,95). Dit klopt dus.

Dat die € 2,15 voor Dalfsen - Zwolle nog ontbreekt in je (NS Flex) reishistorie kan gebeuren, maar bij reizen op saldo krijg je die nooit te zien (want de NS weet niet waar je vandaan kwam, omdat ze reizen bij andere vervoerders niet mogen inzien). Daarvoor kan je bij OV-chipkaart kijken met een Mijn OV-chip account.

Voor de terugreis betaal je € 8,58 aan NS en daarna nog € 1,48 aan Blauwnet (totaal € 10,06). Het deel met Blauwnet zal later wel verschijnen (als je NS Flex hebt), maar die € 8,58 klopt.

Het verschil komt omdat NS heeft een ander tariefstelsel heeft dan Blauwnet, zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1704966727326/content/assets/ns-nl/tarieven/2024/consumenten/ns-tarievenlijst-consumenten-2024.pdf pag. 6 en verder.

Blauwnet rekent € 1,08 starttarief plus een prijs per kilometer (grofweg gelijk aan tariefeenheden) waarover je 40% korting krijgt.

Op de terugweg mag Blauwnet niet opnieuw het starttarief rekenen (want het is een overstap), en dat scheelt je dus € 0,67 op de € 2,15 voor de heenreis, want je krijgt ook nog wat korting wegens de eerder gereisde kilometers bij NS. Het (eerste) deel met NS is dan duurder, want daar zit geen reis aan vooraf.

Badge +3

Zo te zien reis je op saldo en is bij Mijn NS dus alleen de ritprijs met NS te zien. Als je dan via OV-chipkaart de historie bekijkt zal je zien dat je ook bij Arriva twee verschillende prijzen betaald hebt, maar het totaal in beide gevallen € 9,95 is.

De terugweg is € 10,06 maar voor de rest klopt je uitleg.

 

Reageer