Regionaal BTM en NS Flex op dezelfde kaart - Vanaf nu mogelijk! | NS Community
Sticky News

Regionaal BTM en NS Flex op dezelfde kaart - Vanaf nu mogelijk!

  • 9 March 2020
  • 64 reacties
  • 10044 Bekeken
Regionaal BTM en NS Flex op dezelfde kaart - Vanaf nu mogelijk!

Het probleem

Sinds het live gaan van het NS Flex product wordt dit per definitie gebruikt bij het inchecken voor al het openbaar vervoer. Staat er een NS Flex product op je OV-chipkaart, dan zul je ook met NS Flex inchecken wanneer je reist met bus, tram en metro. Voor velen is dit een voordeel, gezien alle kosten van het openbaar vervoer in rekening worden gebracht met één overzichtelijke factuur. Voor sommigen is dit echter een probleem, omdat NS Flex niet goed samenwerkt met kortingsabonnementen van regionale vervoerders. Deze werken namelijk nog volgens ‘Reizen op Saldo’ en dat gaat niet altijd goed samen met NS Flex. Combineer je deze op dezelfde kaart, dan wordt er geen gebruik gemaakt van dat regionale kortingsabonnement.

Let op: Dit probleem komt niet voor in combinatie met de afgekochte (“vrij”) abonnementen van de regionale vervoerders, hierbij werkt alles wél correct.

Tot dusver was de work-around om een tweede OV-chipkaart aan te schaffen, eentje voor elk abonnement. Uiteraard een niet zo wenselijke situatie.

De oplossing!

Vanaf heden is deze omweg niet meer nodig! Het bus, tram en metro gedeelte binnen het NS Flex product kan uitgezet worden. Het NS Flex product zal dan puur gebruikt worden voor treinreizen. Maak je een reis met bus, tram of metro. dan zal er weer gebruik gemaakt worden van saldo. Regionale kortingsabonnementen geldig voor bus, tram of metro op de kaart, die werken met saldo, zullen dan ook weer gebruikt worden!

Maar hoe dan?

Vooralsnog is het niet mogelijk om deze aanpassing zelf te doen via je Mijn NS account. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice. Nadat een medewerker de wijziging voor je heeft aangevraagd, krijg je een e-mail met instructies, wat kortweg inhoudt dat je langs een kaartautomaat moet gaan om de aanpassing door te voeren.


64 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hele verstandige workaround op deze wijze, al is het nog niet optimaal. Zeker een verbetering.

Het vereist wel een goede communicatie met duidelijke en correcte voorlichting.

Het gaat niet automatisch - veel mensen zullen dat veronderstellen - en er moeten extra handelingen verricht worden.

Ik voel aan mijn elektronische likdoorn waar we binnenkort vragen over zullen krijgen. Een stickytopic zoals nu met duidelijke en concreteuitleg voor verschillende situaties, lijkt me verstandig.

Badge +3

Het is inderdaad een workaround, met als gevolg dat je buiten het verzorgingsgebied van je (zone/ster/regio) abonnement ook weer saldo nodig hebt.

Overigens vind ik het nogal een riskante uitspraak om te zeggen dat alle vrij reizen abonnementen van stads/streekvervoerders wél goed zouden werken i.c.m. NS Flex, want ik zie nog regelmatig berichten voorbij komen waar dat niet het geval is (of lijkt te zijn). Maar misschien zijn dat dan alsnog ‘kortingsabonnementen’ (zoals BTM Dal Vrij, waar je vóór 9:00 voltarief betaalt, dus geen 100% afgekocht reisrecht).

Ik vind het in ieder geval een goede oplossing voor mensen die graag één kaart willen gebruiken. Zolang ze maar terdege op de hoogte zijn wat het verwijderen van de BTM-component voor gevolgen heeft.

Nu zijn BTM reizen meestal niet zo gek duur, en je kaart mag €4 in de min komen, maar toch. Automatisch opladen zou dan zeker aan te raden zijn om ongemak te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +4

Zodra je op saldo reist, ook als is dat ten dele, is automatisch opladen voor iedereen een gemak. De consequentie is dan wel dat dit makkelijk mogelijk is met Flex. 

Badge +3

Bedoel je ‘op voorwaarde dat het makkelijk/mogelijk is’?

Dat is geen probleem, Flex en automatisch opladen bijten elkaar totaal niet. De enige reden dat bij een overstap naar Flex automatisch opladen stopgezet wordt is volgens mij* om het saldo van de kaart te kunnen verwijderen. Daarna kan je het gewoon weer aan zetten.

* Dat is namelijk ook nodig als je het (volledige) saldo van een kaart aan een balie wilt laten uitbetalen.

Reputatie 1

Weten jullie ook hoe het zit met regionale abonnementen die geldig zijn in bus en trein?

Bij het Dalvoordeel Noord Nederland kan je namelijk met korting reizen in de bus en treinen van Arriva.

Als ik voor de trein van Arriva incheck, check ik dan in met NS flex of met het Dalvoordeel Noord Nederland?

Badge +3

Bij mijn weten gaan de Arriva Noord/Oost abonnementen niet goed samen met Flex, althans voor treinreizen.

In dat geval reis je (blijkt uit eerdere berichten) op NSFlex en dat is jammer want de Arriva abonnementen kennen bijv. geen middagspits.

Reputatie 4

Hoe zit het met het de combinatie van NS Flex en Dal Voordeel Oost.

Weet iemand of dit samenwerkt?

Volgens de webshop van Breg niet, maar het kan zijn dat dit nog niet is aangepast.

https://www.breng.nl/nl/shop/ovchipcardproduct/1352

Reputatie 4

Hoe zit het met het de combinatie van NS Flex en Dal Voordeel Oost.

Weet iemand of dit samenwerkt?

Volgens de webshop van Breg niet, maar het kan zijn dat dit nog niet is aangepast.

https://www.breng.nl/nl/shop/ovchipcardproduct/1352

Op zicht zal het wel kunnen maar dan moet contact opnemen met klantenservice die zetten dan Ns flex op rekening reizen bus en tram metro uit dan reis je  op saldo Ov schipkaart korting reizen  @Robert B hij ken jouw wel iets meer over vertellen

Badge +3

Gedaan via privébericht:

Het is echt een kwestie van proberen. Zie je in bussen Reizen op Rekening i.p.v. je Dal Voordeel Oost dan gaat het niet goed.

Je kunt dan via de Klantenservice (of bij een balie van een vervoerder) de BTM component van Flex laten verwijderen. Daarna heb je voor bussen wél weer saldo nodig, maar in de trein reis je nog gewoon op Flex (op rekening dus).

Zojuist wilde ik een NS-flex abonnement aanvragen. Echter kreeg ik de pop-up; ‘’Heeft u een abonnement voor bus, tram, metro of van een andere treinvervoerder op uw OV-chipkaart? Dan adviseren wij u nog niet over te stappen op NS Flex.’’
Zoals ik lees uit eerdere berichten is dit dus eigenlijk niet meer het geval bij een abonnement met een vrij-traject? Ik heb zelf een U-OV abonnement waarbij ik gratis met de bussen en trams in de regio Utrecht kan reizen (geen korting). Kan ik dus nu met een gerust hart overstappen of blijft dit dus ook een kwestie van proberen 🙂? 

Reputatie 4

Zojuist wilde ik een NS-flex abonnement aanvragen. Echter kreeg ik de pop-up; ‘’Heeft u een abonnement voor bus, tram, metro of van een andere treinvervoerder op uw OV-chipkaart? Dan adviseren wij u nog niet over te stappen op NS Flex.’’
Zoals ik lees uit eerdere berichten is dit dus eigenlijk niet meer het geval bij een abonnement met een vrij-traject? Ik heb zelf een U-OV abonnement waarbij ik gratis met de bussen en trams in de regio Utrecht kan reizen (geen korting). Kan ik dus nu met een gerust hart overstappen of blijft dit dus ook een kwestie van proberen 🙂

Zolang je vrij reis met bus met abonnement dat zelf aangeeft is er niks aan de hand dan ken gewoon ns flex conbineren 

Hoi. Dit klinkt als goed nieuws maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Want breng/arriva heeft naast bussen ook treinreizen.

Ik heb een Breng/Arriva weekend vrij abonnement met doordeweeks korting op bus en trein reizen en heb op een andere kaart m'n NS flex dal voordeel.

Ik moet als ik naar een kameraad wil eerst met een Breng bus, daarna NS trein en dan overstappen op een Arriva trein.

Meerdere kaarten gebruiken dus. Heel vervelend.

 

Ik wil dus bij alle vervoerders die korting pakken. Dus ook NS flex dal voordeel op dezelfde kaart.

 

Kan dat nu?

 

Vorig jaar ging dit meerdere keren niet goed. 

 

Nu dus wel?

Dus als ik met Arriva met de trein ga wordt het NSFlex abonnement dan gebruikt of mijn Weekend vrij abonnement?

 

Geldt dat voor zowel doordeweeks als in het weekend? 

 

Ik wil als ik met Arriva/BRENG reis het Arriva/breng abonnement gebruiken.

 

En als ik met een NS trein reis het NS Flex abonnement

 

Op dezelfde kaart.

Moet toch kunnen dit?

Badge +3

Dit gaat volgens mij niet werken, hooguit voor de bussen van Arriva/Breng en daarvoor zal misschien de BTM component van Flex uitgezet moeten worden en heb je dus saldo nodig.

Voor deze combinatie is het echt noodzakelijk om met twee kaarten te werken. Op zich zou Dal Voordeel voor treinen voldoende moeten zijn, maar dit specifieke Arriva abonnement kent geen middagspits voor trein. Dat gaat dus hoogstwaarschijnlijk mis, net als in het verleden.

Het verstandigst is om Flex op de huidige kaart te stoppen en te verwijderen, en Flex Dal Voordeel aan te vragen op een (gratis) nieuwe kaart. Of een klassiek Dal Voordeel te nemen, maar dat is een jaarabonnement.

 

Hoe zit het met IJsselmond Altijd Vrij? Dit is een busabonnement, maar geeft ook recht op gratis reizen in de Blauwnettrein Kampen - Zwolle. Werkt dit ook met NS Flex? 

Reputatie 4

Hoe zit het met IJsselmond Altijd Vrij? Dit is een busabonnement, maar geeft ook recht op gratis reizen in de Blauwnettrein Kampen - Zwolle. Werkt dit ook met NS Flex? 

Zolang vrij abonnement is kan samen op met NS flex behalve als je korting abonnement hebt voor bus daar heb je saldo 

Badge +3

Zoals @Andyret2 zegt geven vrij reizen abonnementen in de regel geen problemen bij stads/streekvervoer (bus/tram/metro zone/ster/regio abonnementen), maar let op met treinen!

Kwestie van proberen dus. Krijg je bij Blauwnet inchecken (trein) Reizen op Rekening NS te zien, dan gaat het mis, en betaal je (voltarief of de kosten volgens je NS abonnement) via NS Flex.

Er bleken afgelopen maanden voor honderden euros aan kosten door de NS in rekening te zijn gebracht die onder het HTM abonnement hadden moeten vallen. Vorig jaar ging dit wel goed. Pas bij vervanging van de pas is dit mis gegaan. De reactie hierop van de NS is ‘dat is dan jammer, had u beter op moeten letten'. Dit kan echt niet waar zijn! Ik zal hier helaas een kort geding voor moeten starten om dit terug te vorderen. Had ik geweten dat dit allemaal zo verschrikkelijk slecht in elkaar zit dan had ik nooit een abonnement genomen.

Goedemiddag PRMR71. Welkom bij de NS Community.

Had je tevoren de kaartvervanging ook de combinatie NS Flex & Regionaal HTM op 1 OV-chipkaart?

Jazeker. Dit bevestigde men ook. Ik heb ook asngetoond dat het toen wel goed ging. De reacrie was 'vreemd, geen idee waarom het toen wel goed ging'. Ik heb bij aanvraag van de vervangende kaart ook nog specifiek gevraagd of alle abonnementen mee gaan naar de nieuwe kaart. Dat zou het geval zijn, ik hoefde verder feen actie te ondernemen. Op basis daarvan ben ik er ook altijd vanuit gegaan dat het na de kaartvervanging gern probleem was. Het is echt een schandaal. Ik eis zonder meer restitutie, desnoids moet dat maar via een kort geding. Om diegenen die op dezelfde wijze worden benadeeld zal ik hier ook zeker ruchtbaarheid aan gaan geven.

Bij het ontvangen van een nieuwe OV-chipkaart dient het BTM-gedeelte van NS Flex opnieuw handmatig uitgezet te worden. Zo te lezen is dit niet duidelijk gecommuniceerd en is een tegemoetkoming wat mij betreft op zijn plaats. Stuur je mij je NAW-gegeven, geboortedatum en OV-chipkaartnummer toe in een privébericht? Dan bekijk ik graag of ik dit voor je kan regelen.

Ok. Het punt is dat de kaart aantoonbaar  wel correct werkte vòòr vervanging. Dit was in januari. Men biedt 'coulancehalve' aan drie maanden te vergoeden en bleef op het standpunt dat ik zelf had moeten opletten. Ik ga niet akkoord met een dergelijke tegemoetkoming. Jullie zitten hier echt fout. Ik zal de gegevens zenden en ga voor nu er van uit dat dit  volledig word rechtgezet. Aksdan dank voor de genomen moeite. Mocht dit niet het geval zijn dan onderneem ik alsnog de genoemde stappen; we leven gelukkig in een rechtsstaat waar dit soort zaken niet onbeantwoord hoeven blijven.

Bij het ontvangen van een nieuwe OV-chipkaart dient het BTM-gedeelte van NS Flex opnieuw handmatig uitgezet te worden. 

kon BTM uitzetten bij Flex voor januari (weet niet sinds wanneer PRMR71 deze combinatie al had) trouwens al? Of hebben Flex BTM en HTM-abonnement toen gewoon goed gewerkt naast elkaar en na de vervanging om wat voor reden dan ook niet meer?

kon BTM uitzetten bij Flex voor januari trouwens al? Of hebben Flex BTM en HTM-abonnement toen gewoon goed gewerkt naast elkaar en na de vervanging om wat voor reden dan ook niet meer?

Wij kunnen het BTM gedeelte van NS Flex uitzetten sinds 20 februari 2020. Scherp wel mweiss!

Exact op 22-2-2020 begon het factureren van de Htm reizen die onder het abonnement vielen. Zeer goed mogelijk dus! Dank voor de scherpe bijdrage!

Reageer