Regionaal BTM en NS Flex op dezelfde kaart - Vanaf nu mogelijk! | NS Community
Sticky News

Regionaal BTM en NS Flex op dezelfde kaart - Vanaf nu mogelijk!

  • 9 March 2020
  • 64 reacties
  • 10045 Bekeken
Regionaal BTM en NS Flex op dezelfde kaart - Vanaf nu mogelijk!

Het probleem

Sinds het live gaan van het NS Flex product wordt dit per definitie gebruikt bij het inchecken voor al het openbaar vervoer. Staat er een NS Flex product op je OV-chipkaart, dan zul je ook met NS Flex inchecken wanneer je reist met bus, tram en metro. Voor velen is dit een voordeel, gezien alle kosten van het openbaar vervoer in rekening worden gebracht met één overzichtelijke factuur. Voor sommigen is dit echter een probleem, omdat NS Flex niet goed samenwerkt met kortingsabonnementen van regionale vervoerders. Deze werken namelijk nog volgens ‘Reizen op Saldo’ en dat gaat niet altijd goed samen met NS Flex. Combineer je deze op dezelfde kaart, dan wordt er geen gebruik gemaakt van dat regionale kortingsabonnement.

Let op: Dit probleem komt niet voor in combinatie met de afgekochte (“vrij”) abonnementen van de regionale vervoerders, hierbij werkt alles wél correct.

Tot dusver was de work-around om een tweede OV-chipkaart aan te schaffen, eentje voor elk abonnement. Uiteraard een niet zo wenselijke situatie.

De oplossing!

Vanaf heden is deze omweg niet meer nodig! Het bus, tram en metro gedeelte binnen het NS Flex product kan uitgezet worden. Het NS Flex product zal dan puur gebruikt worden voor treinreizen. Maak je een reis met bus, tram of metro. dan zal er weer gebruik gemaakt worden van saldo. Regionale kortingsabonnementen geldig voor bus, tram of metro op de kaart, die werken met saldo, zullen dan ook weer gebruikt worden!

Maar hoe dan?

Vooralsnog is het niet mogelijk om deze aanpassing zelf te doen via je Mijn NS account. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice. Nadat een medewerker de wijziging voor je heeft aangevraagd, krijg je een e-mail met instructies, wat kortweg inhoudt dat je langs een kaartautomaat moet gaan om de aanpassing door te voeren.


64 reacties

Reputatie 4

@Robert B ik kan nog aan laten staan hebt hem nog niet opgehaald maar kan dan als nog annuleren ? want abonnement moet ik nog wel ophalen ?

 

Reputatie 4

dan wil ik het wel testen

Reputatie 4

als ik een maand abonnement met onbeperkt reizen had ik niet gedaan want btm vrij producten gaan samen goed maar met dal voordeel weet ik niet snapje vandaar dat zekerheid uit laten zetten 

Verstandig op zich, maar wel jammer want het zou een goede testcase geweest zijn voor reizen met EBS (op saldo, kortingsabbonement) i.c.m. Flex BTM op dezelfde kaart.


ik hebt even klantenservice bericht gestuurt dat ze ongedaan kunnen maken ik hebt nog niet opgehaald hebt wel bijgezet dat wou testen ook want hebt nog niet afgehaald dus even wachten tot terug kunnen reageren dan kan pas afhalen met 10 automatish opladen en dal voordeel

Badge +3

Hiervoor kan je in ieder geval bij een NS automaat* terecht, en dan alléén je EBS abonnement ophalen. De verwijdering van Flex BTM (Reizen op Rekening bus tram metro) kan je dan overslaan.

Werkt je EBS abonnement niet goed, dan verwijder je alsnog het Flex BTM product.

* Bij een supermarkt enz. kan het ook, maar let dan goed op welke bestelling je wél en welke je niet wilt ophalen. Oudere apparaten in supermarkten haalden soms alle bestellingen in één keer op en dat is in dit geval niet wat je wilt (zelfde probleem als met Keuzedagen), vandaar dat op een station handiger is.

Reputatie 4

Hiervoor kan je in ieder geval bij een NS automaat* terecht, en dan alléén je EBS abonnement ophalen. De verwijdering van Flex BTM (Reizen op Rekening bus tram metro) kan je dan overslaan.

Werkt je EBS abonnement niet goed, dan verwijder je alsnog het Flex BTM product.

* Bij een supermarkt enz. kan het ook, maar let dan goed op welke bestelling je wél en welke je niet wilt ophalen. Oudere apparaten in supermarkten haalden soms alle bestellingen in één keer op en dat is in dit geval niet wat je wilt (zelfde probleem als met Keuzedagen), vandaar dat op een station handiger is.

 

ik heb ze bij ret gehaald ik hebt nog net contact gehad ik ga btm straks op laten zetten en dan automatisch 10 saldo opladen en kijken hoe volgende week dan gaat lopen ik bent benieuwd

Reputatie 4

Hiervoor kan je in ieder geval bij een NS automaat* terecht, en dan alléén je EBS abonnement ophalen. De verwijdering van Flex BTM (Reizen op Rekening bus tram metro) kan je dan overslaan.

Werkt je EBS abonnement niet goed, dan verwijder je alsnog het Flex BTM product.

* Bij een supermarkt enz. kan het ook, maar let dan goed op welke bestelling je wél en welke je niet wilt ophalen. Oudere apparaten in supermarkten haalden soms alle bestellingen in één keer op en dat is in dit geval niet wat je wilt (zelfde probleem als met Keuzedagen), vandaar dat op een station handiger is.


dan weet ik ook voortaan dat misschien inderdaad dat bij ns automaat besta bestelling kan afhalen die ken je dan kiezen volgens mij ook maar dan weet ik dat ieder geval 

Reputatie 1

Je kan via onze klantenservice, Flex voor bus, tram en metro laten uitzetten. Nadat je dat bij een automaat activeert, reis je hierbij weer op saldo en zal je de Meereizen Bundel bij Connexxion gewoon moeten kunnen gebruiken.

Hoi Maxime (en alle anderen die het willen weten),

Inmiddels heb ik het uitgeprobeerd. Die Meerreizen bundel van Connexxion gaat gewoon samen met NS flex dal vrij. Als de meerreizenkaart van toepassing is boekt hij zo'n rit af en als ik buiten die tijden in de bus zit gewoon op rekening treinbusmetro. Dit ter info.

 

Badge +3

Geweldig, bedankt @Gratisupgradezoeker precies zoals ik in gedachten had.

Geen garantie dat soortgelijke dingen overal en altijd werken maar bij afgekocht reizen producten gaat het eigenlijk altijd goed bij de betreffende vervoerders.

Die worden dan als eerste aangesproken, en bij niet geldig (bijv. een incheck vóór 9:00) valt men terug op wat er dan wel zou gelden (NS Flex BTM dus, voltarief op rekening).

Dikke +1 voor Connexxion in dit geval (eigen producten eerst).

Reputatie 4

Je kan via onze klantenservice, Flex voor bus, tram en metro laten uitzetten. Nadat je dat bij een automaat activeert, reis je hierbij weer op saldo en zal je de Meereizen Bundel bij Connexxion gewoon moeten kunnen gebruiken.

Hoi Maxime (en alle anderen die het willen weten),

Inmiddels heb ik het uitgeprobeerd. Die Meerreizen bundel van Connexxion gaat gewoon samen met NS flex dal vrij. Als de meerreizenkaart van toepassing is boekt hij zo'n rit af en als ik buiten die tijden in de bus zit gewoon op rekening treinbusmetro. Dit ter info.

 

dus je hoef geen saldo opladen bij meereisbundel hoe gaat ter werk word soort tegoed opgeladen ?

Badge +3

Het gaat om dit product. Je betaalt dus van tevoren een vast bedrag en krijgt daarvoor een product op je kaart waarmee je tien reizen kunt maken. Voor de reizen zelf is dan geen saldo meer nodig.

Reputatie 2

Inmiddels is de laatste reactie in dit topic ruim een jaar geleden, wellicht is er nog wat veranderd.

 

Ik ben NS Flex gebruiker vanaf dag 1 (3 september 2018 om precies te zijn), maar eigenlijk zit ik erover na te denken om Syntus Utrecht / U-OV Dal Voordeel te nemen, zodat je met 40% korting in de provincie Utrecht reist.

Helaas bestaat dat nog niet in een Flex variant, dus zal ik weer op saldo moeten gaan reizen. In theorie kan ik BTM laten uitzetten door NS, maar ik reis sporadisch wel eens in andere gebieden, waar op rekening reizen wel weer handig zou zijn. Weet iemand of dit Dal Voordeel product een hogere prio heeft dan NS Flex BTM? Zodat ik het eventueel alsnog op de OV-Chipkaart kan laten staan. Of is dit hoe dan ook af te raden?

Badge +3

De situatie is nog altijd hetzelfde: het wordt afgeraden om een kortingsproduct voor BTM op dezelfde kaart te hebben staan als Reizen op Rekening BTM, omdat het niet helder is hoe het zit met de prioriteit van beide producten en het risico bestaat dat u te veel betaalt.

Zelfs al zou u de gok willen nemen en beide producten op dezelfde kaart zetten, dan nog zult u saldo moeten laden voor de reizen in Utrecht. In die zin maakt het niet zoveel uit of u dan buiten die regio op saldo of op rekening reist, want er moet toch saldo op de kaart staan.

Ik zou u adviseren Reizen op Rekening BTM te laten uitzetten, dan het kortingsproduct voor Utrecht te laden, en dan automatisch opladen te activeren. Dan reist u op rekening per trein, eventueel met een NS Flex-abonnement, en daarbuiten op saldo zonder zelf steeds saldo te hoeven laden.

Reputatie 2

Dank! Dan toch maar BTM stopzetten. Ik bedacht me net dat ik nog een 2e ongebruikte OV-Chipkaart met NS Flex Basis heb liggen. Ik kan natuurlijk op 1 van de 2 BTM op rekening stop laten zetten, en als ik alsnog op rekening wil reizen, pak ik de andere daarvoor.

Reputatie 7
Badge +3

Dank! Dan toch maar BTM stopzetten. Ik bedacht me net dat ik nog een 2e ongebruikte OV-Chipkaart met NS Flex Basis heb liggen. Ik kan natuurlijk op 1 van de 2 BTM op rekening stop laten zetten, en als ik alsnog op rekening wil reizen, pak ik de andere daarvoor.

Je kunt op die 2e kaart flex er af halen en daar het regioabonnement zetten als je op beide kaarten flex hebt.

Reageer