Het probleem
Sinds het live gaan van het NS Flex product wordt dit per definitie gebruikt bij het inchecken voor al het openbaar vervoer. Staat er een NS Flex product op je OV-chipkaart, dan zul je ook met NS Flex inchecken wanneer je reist met bus, tram en metro. Voor velen is dit een voordeel, gezien alle kosten van het openbaar vervoer in rekening worden gebracht met één overzichtelijke factuur. Voor sommigen is dit echter een probleem, omdat NS Flex niet goed samenwerkt met kortingsabonnementen van regionale vervoerders. Deze werken namelijk nog volgens ‘Reizen op Saldo’ en dat gaat niet altijd goed samen met NS Flex. Combineer je deze op dezelfde kaart, dan wordt er geen gebruik gemaakt van dat regionale kortingsabonnement.
Let op: Dit probleem komt niet voor in combinatie met de afgekochte (“vrij”) abonnementen van de regionale vervoerders, hierbij werkt alles wél correct.
Tot dusver was de work-around om een tweede OV-chipkaart aan te schaffen, eentje voor elk abonnement. Uiteraard een niet zo wenselijke situatie.
De oplossing!
Vanaf heden is deze omweg niet meer nodig! Het bus, tram en metro gedeelte binnen het NS Flex product kan uitgezet worden. Het NS Flex product zal dan puur gebruikt worden voor treinreizen. Maak je een reis met bus, tram of metro. dan zal er weer gebruik gemaakt worden van saldo. Regionale kortingsabonnementen geldig voor bus, tram of metro op de kaart, die werken met saldo, zullen dan ook weer gebruikt worden!
Maar hoe dan?
Vooralsnog is het niet mogelijk om deze aanpassing zelf te doen via je Mijn NS account. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice. Nadat een medewerker de wijziging voor je heeft aangevraagd, krijg je een e-mail met instructies, wat kortweg inhoudt dat je langs een kaartautomaat moet gaan om de aanpassing door te voeren.