Skip to main content

Ik heb een daluren vrij abonnement. 
ik wil graag een toevoeging doen door voor 40 euro extra eerste klas te reizen in de daluren. Gelden dan voor reizen eerste klas dezelfde tijden als voor daluren vrij? Met andere woorden. Als ik om 15.50 incheck kan ik vrij reizen ook als de reis doorgaat na 16.00 uur. Mag ik dan die reis ook na 1600 uur in  de eerste klas zitten?

Ja, ook voor reizen in de eerste klas is het tijdstip van inchecken bepalend. Inchecken in de daluren betekent dus in de spitsuren eerste klas mogen zitten.

Wellicht ten overvloede: om voor 40 euro per maand extra eerste klas te kunnen reizen, moet u uw abonnement wijzigen in NS Flex Dal Vrij, dus wat u al hebt, en dan daarbij de optie selecteren om eerste klas te mogen reizen. Wissel niet van klasse met de optie in Mijn NS of de app, want dan betaalt u per reis een toeslag. Dat loopt al snel op tot ruim meer dan 40 euro.


Kan ik dat nog wijzigen? Ik heb sinds vandaag dal vrij. En ik zie geen optie om dat aan te passen. 


U kunt dat zelf pas aanpassen nadat er een maand verstreken is, want dat is de minimale tijd tussen twee abonnementswissels.

U zou wel aan de klantenservice kunnen vragen of ze deze wijziging voor u willen doorvoeren. Aangezien het gaat om een wijziging naar een duurder abonnement, zijn ze daar vaak wel toe bereid. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.


En mochten ze toch moeilijk doen, kun je je ook nog beroepen op het herroepingsrecht.


Veel dank voor de snelle antwoorden.

En weet u ook of ik met mijn abonnement met de Arriva trein naar Liege mag reizen? En tot slot. Als ik om 15.50 in Randwijck op een Arriva trein stap en ‘omcheck’ in Maastricht naar NS om 16.10. Geldt dan 15.50 of 16.10?

nogmaals dank. 


Liege is geen Nederlands tariefpunt. Daar heb je dus een internationaal ticket voor nodig. Als je in Nederland je Dal Vrij gebruikt, kun je bij het internationale ticket aangeven dat je 100% korting in Nederland hebt.

Bij Flex-abonnementen telt het eerste tijdstip van inchecken, ook na een overstap naar een andere vervoerder. Als je dus om 15.50 uur in Randwijck incheckt, en in Maastricht overstapt om 16.10 uur, blijft het eerdere tarief gelden.


Super bedankt. 


In Duitsland staan op Herzogenrath, Aachen HBF (RE18), Emmerich, Praest (RE19), en Weerner, Leer Ostfriesl (RS6) OV chipkaart paal van Arriva, Gronau Westf (RE51 RB64) staat een paal van Blauwnet. 

Alleen naar deze stations in het buitenland kan je volgens Nederlandse (abonnement)tarief met je OV chipkaart reizen.


Nog een weetje:

Als je in Liège een internationaal ticket koopt om in de middagspits terug te reizen binnen Nederland, dan geeft je NS Dal Vrij abonnement toch 100% korting, omdat het een internationale reis is.

Koop je int. ticket dan helemaal tot je eindbestemming, niet tot de grens, en check je Dal Vrij nergens in.

Zie https://www.nsinternational.com/nl/tickets/boek-binnenlands-en-internationaal-treintraject-in-een-keer 

en in het bijzonder

https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen .

Toon bij conducteurs-controle altijd eerst je internationale ticket en zeg dan dat je Dal Vrij kortingskaart is bij je int. ticket en geen zelfstandig vervoersbewijs en daarom niet ingecheckt is.

Als je de reis regelmatig gaat maken en je voor in België ook een abonnement krijgt, dan werkt het misschien weer anders. Het moet ook niet te simpel zijn.

 

Oh, ik zie nu dat je bij inreis in Nederland kans ziet om voor 16:00 uur in te checken. Dat kan natuurlijk ook.


Reageer