trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed? | NS Community

trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed?


Reputatie 1
ik heb een dal abonnement en stap in Dordrecht over op de merwedelingelijn (vroeger arriva, nu Qbuzz). Ik zorg ervoor dat ik voor 6:30 op Dordrecht ben zodat ik voor de spits ben ingecheckt voor op beide trajecten. Nu rijdt de stoptrein niet, en stap ik dus in de spits over waardoor ik dus moet betalen.

236 reacties

Reputatie 7

Ik heb de OV ombudsman inmiddels ook geínformeerd dat het nog steeds niet opgelost is.

Badge +3

Ik denk dat die nul euro bij Qbuzz “per ongeluk goed” is. Het kan best dat op de factuur daar alsnog zoals gebruikelijk in dit soort gevallen een fout bedrag komt te staan. Het kan ook zijn dat dit handmatig alvast goed gedaan is, maar dat niet meteen de automatisch gemaakte fout is gecorrigeerd.

Nee, het gaat bij Qbuzz → NS altijd goed, maar andersom NS → Qbuzz dus steevast fout.

Dat er 2e klas staat is omdat dat past bij de verkeerde aanname dat de rit telt als reizen in de spits (ik neem aan dat bij jou staat ingesteld dat je dan 2e klas wil reizen)

De Merwedelingelijn heeft sowieso geen 1e klas, maar je zult inderdaad het schuifje de knop in Mijn NS of de NS app op 2e klas hebben staan.

Reputatie 7

Ik denk dat die nul euro bij Qbuzz “per ongeluk goed” is. Het kan best dat op de factuur daar alsnog zoals gebruikelijk in dit soort gevallen een fout bedrag komt te staan. Het kan ook zijn dat dit handmatig alvast goed gedaan is, maar dat niet meteen de automatisch gemaakte fout is gecorrigeerd.

Nee, het gaat bij Qbuzz → NS altijd goed, maar andersom NS → Qbuzz dus steevast fout.

Dat er 2e klas staat is omdat dat past bij de verkeerde aanname dat de rit telt als reizen in de spits (ik neem aan dat bij jou staat ingesteld dat je dan 2e klas wil reizen)

De Merwedelingelijn heeft sowieso geen 1e klas, maar je zult inderdaad het schuifje in Mijn NS of de NS app op 2e klas hebben staan.

Van dat schuifje wist ik niet, heb ik tot op heden niets mee gedaan. Staat inderdaad wel op 2e klas.

 

Maar de grote vraag is wanneer gaat NS in samenspraak met Qbuzz dit nu eindelijk eens oplossen. Dat antwoord van Jouke mag ook wel weggehaald worden. Ik vind dit toch wel opzichtig falen. 

 

In andere topics is weleens gesteld dat als Qbuzz of NS benadeeld zou zijn, hoelang het dan zou duren voordat er zou worden ingegrepen. Nu het dus om reizigers gaat is het antwoord meer dan 2½ jaar blijkbaar. 

Reputatie 6
Badge +2

 

het gaat bij Qbuzz → NS altijd goed, maar andersom NS → Qbuzz dus steevast fout.

Dat weet ik, maar wat wil je daarmee zeggen?

Reputatie 7

Dat de teveel betalende reiziger op 1, 2 en 3 staat.

Badge +3

 

het gaat bij Qbuzz → NS altijd goed, maar andersom NS → Qbuzz dus steevast fout.

Dat weet ik, maar wat wil je daarmee zeggen?

Dat die € 0,00 bij Qbuzz voor een (eerste) incheck buiten de spits niet ‘per ongeluk’ goed gaat, maar gewoon gaat zoals het hoort.

Oh wacht, ik keek verkeerd. Het gaat dus om NS-Qbuzz-Qbuzz met Dal Vrij, waarbij de eerste overstap (in de spits) mis gaat, maar een volgende overstap ineens wél weer goed gaat.

Voor reizen op saldo zou het 3e deel natuurlijk wel geld kosten.

Reputatie 7

@Robert B:

 

Het duurde zeer lang alvorens het laatste deel van mijn reis binnenkwam, ik had nl tussendoor even uitgecheckt in Gorinchem en weer opnieuw ingecheckt. Tot voor gisteren leek alles te kloppen want alleen de reis tussen Geldermalsen en Gorinchem ontbrak en voor het tweede deel Gorinchem-Dordrecht stond gewoon € 0,00 aangegeven. Wat schetst mijn verbazing toen ik vanochtend keek en voor het traject Geldermalsen-Gorinchem wel € 3,66 in rekening is gebracht?? Ook merkwaardig is dat overal 1e klasse staat, maar voor dit gedeelte van het traject opeens 2e klasse. (ik heb dalvrij 1e klas). Lijkt er toch op ook al door de zeer late doorgifte van dit deel dat er iets handmatig (maar dan wel fout) gecorrigeerd wordt?? Afijn ik heb gezien mijn eerdere post weer wat te doen vandaag. Na 2 jaar dus nog steeds niet opgelost. Ik zal voor het verzenden van de klacht nog even wachten op de factuur, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ie € 3,66 dan opeens verdwenen is.

 

 

 

Ik heb inmiddels ook de factuur binnen. Die € 3,66 staat er inderdaad gewoon op. De reis van 16.35 uur tot 17.09 uur is niet gecorrigeerd daar staat dus op de factuur ook € 0,00. Ondertussen vind ik het echt zwaar teleurstellend dat ze in die 2 jaar dus blijkbaar nog niets verbeterd is. Zowel NS als Qbuzz zouden zich diep moeten schamen. Het feit dat er vanuit NS totaal niet geregeerd wordt zegt m.i. genoeg over de klantvriendelijkheid van het bedrijf. Afijn ik ga dus maar klachtenbrieven schrijven.  

Badge +3

En dan ben jij nog een van de oplettende reizigers…

Dat je die € 3,66 via de Klantenservice terug krijgt moge duidelijk zijn maar je zult zo’n reis maar dagelijks maken, dan blijf je bezig (en de Klantenservice ook)!

En het ligt niet aan Qbuzz volgens mij, tenzij de tijd op hun paaltjes niet gelijk loopt (de overstap om 16:09 in Geldermalsen). Qbuzz geeft alleen maar de transacties door (via TLS) en NS Flex hangt daar een prijs aan.

Maar het duurt inderdaad veel te lang, zie deze hoopgevende reactie van 32 maanden(!) geleden. Zo spoedig (on)mogelijk dus?

Reputatie 6
Badge +2

 het ligt niet aan Qbuzz volgens mij, tenzij de tijd op hun paaltjes niet gelijk loopt (de overstap om 16:09 in Geldermalsen). Qbuzz geeft alleen maar de transacties door (via TLS) en NS Flex hangt daar een prijs aan.

NS zou inderdaad zelf het juiste bedrag moeten kunnen bepalen. Maar omdat het bij Arriva enz. wel goed gaat is het misschien de bedoeling dat de niet-NS-vervoerder bepaalde gegevens op een bepaalde manier gecodeerd aan NS doorgeeft, maar dat er tussen NS en Qbuzz een misverstand is over de codering.

Het ligt niet aan het niet gelijk lopen van de klokken, ik heb al eens een minuut gewacht om zeker te zijn dat de tijden die in seconden worden geregistreerd maar die de reiziger alleen in minuten te zien krijgt, in de goede volgorde waren, en toen ging het toch verkeerd.

Reputatie 7

 het ligt niet aan Qbuzz volgens mij, tenzij de tijd op hun paaltjes niet gelijk loopt (de overstap om 16:09 in Geldermalsen). Qbuzz geeft alleen maar de transacties door (via TLS) en NS Flex hangt daar een prijs aan.

NS zou inderdaad zelf het juiste bedrag moeten kunnen bepalen. Maar omdat het bij Arriva enz. wel goed gaat is het misschien de bedoeling dat de niet-NS-vervoerder bepaalde gegevens op een bepaalde manier gecodeerd aan NS doorgeeft, maar dat er tussen NS en Qbuzz een misverstand is over de codering.

Het ligt niet aan het niet gelijk lopen van de klokken, ik heb al eens een minuut gewacht om zeker te zijn dat de tijden in seconden die de reiziger alleen in minuten te zien krijgt, in de goede volgorde zijn, en toen ging het toch verkeerd.

 

Een misverstand dat nu al 32 maanden voortduurt…... Come on. Dit is gewoon je reizigers bedriegen. Slaat helemaal nergens op. Er is ten koste van de reiziger complete onwil om dit probleem op te lossen.

Badge +3

Precies! De toezegging (inside info vanuit NS namens @AKnol86, dank daavoor) over ‘zo snel mogelijk’ is 32 maanden oud, het probleem zelf speelt natuurlijk al langer.

Dit is een structureel probleem met NS Flex, waarbij een overstap naar Qbuzz (trein-trein) niet op de juiste manier verwerkt wordt en reizigers geld kost. Wijzen naar Qbuzz is inmiddels uitgesloten!

Als je het meldt krijg je 100% gelijk en elke maand die 60 of 80 euro of zo wel terug… Zucht :sleeping:

 Alle kosten die teveel zijn gerekend worden via NS Flex terugbetaald. Het kan even duren voordat alles goed in het systeem staat, maar tot die tijd kan vergoeding worden aangevraagd mocht het weer fout gaan.

Ik ga uitzetten dat dit nog steeds speelt. Wordt vervolgd. 

Reputatie 7

Ik ga uitzetten dat dit nog steeds speelt. Wordt vervolgd. 


Too little too late.

Als je ons wilt helpen dan mag je mij een privébericht sturen waarbij ik je privégegevens graag ontvang. Als iemand anders dit heeft meegemaakt dan mag diegene mij ook daarvoor berichten. Je zal ons daar ontzettend bij helpen!

Reputatie 7

Waarom nu weer om privégegevens vragen terwijl het al zolang speelt. Dit moet gewoon opgelost worden er is lang genoeg gewacht.

En het heeft weinig zin nog eens opnieuw te beginnen.

Gezien ook andere issues begin ik bij het woord NS te zuchten. Bij elkaar opgeteld begint de lijst wel heel lang te worden.

Als je ons wilt helpen dan ontvang ik graag een privébericht.

Reputatie 7

Dat is een herhaling van zetten die niets oplost en het probleem weer bij de reiziger legt.

Ik reis ook niet op deze lijn maar lees en volg de verschillend hoofpijn dossiers en het zou prettig zijn als iemand van NS die dat kan zich hier eens over gaat buigen.

Ik heb tot nu geen klachten over NS maar begin de dag te vrezen dat dat wel zo is.

 

Wij kunnen niets beteken als wij geen gegevens kunnen leveren. Het is nu speculeren voor ons wat er is gebeurd. Wij mogen niet zomaar gegevens van reizigers inzien. Ik wil je vragen om on-topic te blijven zodat we dit probleem kunnen oplossen.

Badge +3

Wij kunnen niets beteken als wij geen gegevens kunnen leveren.

De screenshots liegen er niet om, dus die gegevens heb je al.

Je kunt dan wel toestemming gaan vragen om iemands reishistorie in te zien, maar daar staat dus niets nieuws.

Het is nu speculeren voor ons wat er is gebeurd.

Dat moge inmiddels wel duidelijk zijn, bij een overstap NS → Qbuzz in de spits met een incheck in de daluren worden er onterecht kosten berekend voor het deel met Qbuzz, en dat hoort bij NS Flex niet zo te zijn (en gebeurt ook niet bij andere vervoerders).

Wij mogen niet zomaar gegevens van reizigers inzien.

Natuurlijk staat het NS vrij om alle overstaptransacties van NS naar Qbuzz (in Geldermalsen en Dordrecht) te checken op onregelmatigheden.

Daar heb je geen namen etc. voor nodig. Bovendien, iedereen met NS Flex heeft die toestemming al gegeven, want zonder dat kan er immers ook geen factuur opgesteld worden… toch?

En het lijkt me ook niet al te moeilijk om wat fictieve transacties in het systeem te duwen en te kijken wat daar voor prijs uit rolt.

Badge +3

En het lijkt me ook niet al te moeilijk om wat fictieve transacties in het systeem te duwen en te kijken wat daar voor prijs uit rolt.

Terzijde: met de Reisplanner kom je al een heel eind. Dan krijg je voor Rotterdam - Gorinchem en Dal Vrij zoiets als dit:

Maar ja, de Reisplanner kan (nog) niet omgaan met NS Flex dus dit voorbeeld is voor een reis op saldo (geen behoud van korting bij overstap in de spits).

De prijs (€ 5,54) klopt op zich ook niet, want bij een overstap naar een andere vervoerder in de spits mag volgens mij niet het basistarief (€ 0,99) gerekend worden.

Er staat me iets bij dat Arriva dat ook doet (in Limburg), maar da’s een ander onderwerp dus laten we eerst het Qbuzz mysterie maar eens opgelost krijgen.

Reputatie 7

@Robert B: precies

 

En je kan het toch ook zelf door een medewerker van NS laten testen. Je stuurt de beste “het” (zie genderneutrale post elders op dit forum) gewoon op pad met 20 chipkaarten met zo’n beetje de hele productenrange van NS op pad, zorgt er voor dat hij in de spits moet overstappen op Geldermalsen en laat "het” uitchecken op Gorinchem en misschien nog op wat andere stations. Er zijn in meerdere topics al klachten over geweest om nu reizigers weer te gaan laten testen is echt not done.

 

NS en Qbuzz dienen er gewoon met gezwinde spoed (na 32 maanden mag het wel eens een keer) voor te zorgen dat dit probleem wordt opgelost. 

Badge +3

Dat vragen om gegevens lijkt er op te wijzen dat NS denkt dat het probleem speelt bij specifieke reizigers?

Maar uit eerdere reacties vanuit NS blijkt dat er toch wel degelijk sprake is/was van een structureel probleem (dat opgelost zou zijn, maar is het dus niet).

Pas als dat niet te reproduceren is zou ik die specifieke reizers ‘lastig gaan vallen’. Neem overigens aan dat die er met alle plezier aan meewerken ‘laat je los op mijn reishistorie!’ :sweat_smile:

Ik zie in dit topic in de afgelopen maand 1 reis van Macklobell waarbij het mis is gegaan. Daarom hebben wij inderdaad het vermoeden dat het probleem speelt bij specifieke reizigers en dat zoeken we graag uit. We komen hier nog op terug.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie in dit topic in de afgelopen maand 1 reis van Macklobell waarbij het mis is gegaan. Daarom hebben wij inderdaad het vermoeden dat het probleem speelt bij specifieke reizigers en dat zoeken we graag uit. We komen hier nog op terug.

Ik kwam hier via het topic foutieve programmering incheckpaal en heb dit topic doorgenomen.

 

Bij bovenstaande reactie kan ik mij eerlijk gezegd niets voorstellen. Er zouden dus bepaalde ov-chipkaarten in omloop zijn met Flex, waarbij de paal op station Gorinchem een verkeerde registratie maakt???

 

Ik geloof veel, maar dit lijkt mij toch wel heel onwaarschijnlijk. Macklobell is niet de enige die hier over klaagt en al degene die wel klagen zouden dus een verkeerde chipkaart hebben???

 

Eerlijk gezegd denk ik dat NS de afgelopen 3 jaar weinig met dit topic heeft gedaan en eerder de kassa heeft horen rinkelen. Mijn indrukken over NS zijn tot op heden helaas niet erg positief. Topic over Focum werd ook nogal ruw afgekapt. 

Reputatie 5

Hallo, hier ook zo'n 'specifieke' reiziger. In 2019 (!) elke keer gedoe met NS Flex dalvrij met overstappen naar Qbuzz tijdens de spits terwijl de reis in daltijd begon.

 

Inmiddels zijn we dik 2 jaar verder en heb ik ook zelf weer mogen ondervinden dat dit probleem nog steeds niet is opgelost. Nu met een NS Flex Dal korting abo ipv dalvrij.

 

In de tussentijd ook een nieuwe OV-chipkaart geregeld, dus het ligt daar ook niet aan. 

 

Ik ga hier toch maar eens serieuze media aandacht voor zoeken. Dit is toch niet normaal meer. 😡

 

Reageer