Skip to main content
beantwoord

Unclear Fee on Account - Immediate Resolution Required

  • 27 May 2024
  • 15 reacties
  • 271 Bekeken

Dear NS team,

I am writing to express my concern regarding a recent charge on my account. One and a half years ago, I cancelled all my subscriptions and services with NS. For the subsequent year, I have received no communication or notification regarding any fees or outstanding payments.

However, I was recently informed that I need to pay a fee of €18.70 (Invoice number: ). I am perplexed as to the origin of this charge, as I have not been using any services that would warrant such a fee.

I request a detailed explanation of the fee and its justification. If this charge is an error, please rectify it immediately. I have always ensured that my account is in good standing, and this unexpected fee is both surprising and concerning.

Thank you for your prompt attention to this matter.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

You can check a detailed invoice in your MijnNS account (the website, not the app). You can also contact the customer service department. This is a customer community and we have no access to your personal data. 

Hello VENDE, welcome at our community,

 

Thanks for the answer, Momo. If you still have any questions the please let us know, Vende!

Badge +3

See this topic (in Dutch) 

It could well be a late payment for a journey that took place more than three months ago.

If ithis is the case (check the invoice itself), it is a violaton of the NS terms, which require them to invoice any costs within three months), after which they may take two years to collect the payment.

Since it was not invoiced on time (or for a wrong amount of € 0,00), there is no need to pay. You can safely ignote threats to cancel your subscription (because you don’t have one anymore) or any other threats like letters from collection agencies. NS should take it to court, and a judge will surely decide in your favour.

I don't know where Robert got this advice, but if this is an invoice from a journey some time ago, we can and may still collect this. Our advice is to pay it in time before further cost are incurred.

Badge +3

I don't know where Robert got this advice, but if this is an invoice from a journey some time ago, we can and may still collect this. Our advice is to pay it in time before further cost are incurred.

It is not so much an advice, but a conclusion from the other topic. We are waiting for a conclusion from ‘Klachtenloket Openbaar Vervoer’. Until then, it’s safe to not pay anything (if you are not an active subscription holder).

As my colleague already said in that topic, we charge cost that have been made. These need to be paid. If these invoices not be paid on time we will forwarded this invoice to a collecting agency, which will result in additional cost.

Reputatie 7
Badge +3

At this point it is not clear what the reason for these particular costs are. It may be because of that other issue, but it could also be something else. The only way to find out is to check the invoice in the MijnNS account or via the customer service. 

Regarding the other issue, customers received an email about the late payment explaining why this happened. 

Ik heb nooit een dergelijke e-mail gehad.

Ook vind ik het niet echt van stijl getuigen om opnieuw dezelfde dingen te roepen zonder acht te slaan op de duidelijke bepaling in de algemene voorwaarden, waarnaar ook in dit topic wordt verwezen.

Incassokosten bovenop een onrechtmatige factuur betekent wel dat de factuur hoger wordt, maar de incassokosten komen voor rekening van de NS, niet voor de klant. 

Misschien moet ik maar een melding doen bij de inspectie dat de NS structureel de eigen voorwaarden schendt.

Badge +3

Ik heb nooit een dergelijke e-mail gehad.

Ook vind ik het niet echt van stijl getuigen om opnieuw dezelfde dingen te roepen zonder acht te slaan op de duidelijke bepaling in de algemene voorwaarden, waarnaar ook in dit topic wordt verwezen.

Incassokosten bovenop een onrechtmatige factuur betekent wel dat de factuur hoger wordt, maar de incassokosten komen voor rekening van de NS, niet voor de klant. 

Misschien moet ik maar een melding doen bij de inspectie dat de NS structureel de eigen voorwaarden schendt.

@Jan Haverkamp ik zei al privé tegen @Erryt NS dat ‘we’ jouw bevndingen bij het Klachtenloket met spanning afwachten. Hij kon daar niets over terugvinden maar ‘wij’ weten natuurlijk de uitkomst al (mocht het bij @VENDE over iets soortgelijks gaan, wat ik op zich wel vermoed).

Uit voorzorg gewoon betalen (wat jij ook hebt gedaan) is natuurlijk een optie… Maar als je toch (al een tijdje) geen klant meer bent laat het er maar eens op aankomen. (sorry for typing this in Dutch)

Dreigende taal “wij behouden ons het recht voor” is meestal gebakken lucht. E-mails en brieven met zulke termen zijn meestal geautomatiseerd (via ChatGPT kan ik er zo eentje voor jou genereren), dus laat er eerst maar eens een deskundig persoon naar kijken. Tegen die tijd ben je bij de NS vervolgens een paar maanden verder en geven ze je toch maar gelijk.

Ik kreeg vanmorgen een factuur naar aanleiding van het wijzigen van een NS-abonnement. Daarin staat de volgende tekst

 

We zijn erachter gekomen dat we een of meerdere treinreizen die u in de afgelopen periode gemaakt heeft, niet gefactureerd hebben. U vindt op de tweede pagina van uw factuur de datum en omschrijving van de reiskosten waar het om gaat. Wilt u de originele factuur inzien? Kijk in Mijn NS bij 'betaaloverzicht' en zoek daar de factuur van die periode op. Daar ziet u € 0 achter deze reiskosten staan. Daar had het bedrag moeten staan, dat we op de factuur van deze maand alsnog in rekening brengen. We vinden het heel vervelend dat we op een later tijdstip nog kosten in rekening moeten brengen. Onze excuses voor het ongemak.

 

Op mijn factuur staan echter geen reizen genoemd. Waarschijnlijk is dit dus een algemene tekst aan alle reizigers waar een correctie is doorgevoerd. Die tekst zul je ontvangen bij de eerste factuur.

Hieruit blijkt duidelijk dat dit een grootschalig fenomeen is. Ik ga daarom vandaag een klacht indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport vanwege het negeren van de algemene voorwaarden.

Ik verwacht namelijk dat de NS mij 'uit coulance' tegemoet zal komen in de procedure bij het klachtenloket. Ze zullen hier geen uitspraak van de Geschillencommissie over wensen, want dat is natuurlijk vragen om meer 'gezeur' van andere reizigers en/of organisaties. 

Reputatie 7
Badge

I don't know where Robert got this advice, but if this is an invoice from a journey some time ago, we can and may still collect this. Our advice is to pay it in time before further cost are incurred.

It is not so much an advice, but a conclusion from the other topic. We are waiting for a conclusion from ‘Klachtenloket Openbaar Vervoer’. Until then, it’s safe to not pay anything (if you are not an active subscription holder).

More importantly, this conclusion was based on NS's own terms and conditions. According to those, I'm sorry to say the below statement is simply false:

we can and may still collect this.

Also, you only pay collection fees if you either end up paying willingly after all or a judge rules you have to pay the costs. Therefore, the below statement is also not true in general:

If these invoices not be paid on time we will forwarded this invoice to a collecting agency, which will result in additional cost.

There is a second outcome possible if you don't pay, which is you end up not having to pay, because either NS or a collection agency gives up or they take things to court and a judge rules you don't have to pay.

It would suit NS to admit their error and ask to be forgiven and not be charged for sending an incorrect invoice, trial costs etc. instead of threatening customers following their own terms and conditions.

Badge +3

Ik heb nooit een dergelijke e-mail gehad.

Mag ik het heel sneaky (of best toevallig) vinden dat jij daags daarna alsnog een dergelijke e-mail krijgt? Of ging dat bij jou om een recente abonnementswissel van een vrij reizen abonnement en reiskosten op de datum van de wisseling zelf?

Ik kreeg vanmorgen een factuur naar aanleiding van het wijzigen van een NS-abonnement. Daarin staat de volgende tekst

We zijn erachter gekomen dat we een of meerdere treinreizen die u in de afgelopen periode gemaakt heeft, niet gefactureerd hebben. U vindt op de tweede pagina van uw factuur de datum en omschrijving van de reiskosten waar het om gaat. Wilt u de originele factuur inzien? Kijk in Mijn NS bij 'betaaloverzicht' en zoek daar de factuur van die periode op. Daar ziet u € 0 achter deze reiskosten staan. Daar had het bedrag moeten staan, dat we op de factuur van deze maand alsnog in rekening brengen. We vinden het heel vervelend dat we op een later tijdstip nog kosten in rekening moeten brengen. Onze excuses voor het ongemak.

Vervelend of niet (de tekst zoek zelf maar die factuur op vind ik al suF), maar als ‘ze’ na meer dan 3 maanden erachter komen dat er ooit € 0,00 gefactureerd is (alsof jij achteraf ergens op betrapt bent, dus kom alsnog maar op met je geld❓)

Dan is dat niet jouw probleem!

En dan mogen ‘ze’ je informeren/vragen/verzoeken/waarschuwen/sommeren/dwingen om te betalen zoveel ze willen, maar dat houdt natuurlijk geen stand.

Is dat trouwens een betaalverzoek of een incasso-aankodiging? Ik hoop het eerste… 

Dat het ‘verstandig’ is om een (meestal klein, hooguit enkele tientjes) bedrag toch maar te betalen om ‘erger te voorkomen’ (want wij behouden ons het recht voor om…) en dan pas verder in discussie te gaan snap ik wel. Alhoewel (figuurlijk):

“Geef mij je fiets of (dreigende taal) anders steek ik je banden lek!”
Oke, wacht , ik haal de ventielen er wel uit (vergelijk “ik betaal toch maar”) want dan zijn ze toch leeg, hoef jij niet te dreigen om ze lek te steken en hier heb je mijn fiets.

Maar let op: ik film dit allemaal voor de politie die ik zojuist gebeld heb. Wat zullen we doen? Ga jij aan de haal met mijn fiets met lege banden of wachten we nog even?” Probleem opgelost, de dief haakt af en jij kan je band weer oppompen (dus je NS abonnement weer gebruiken).

Hoe dan ook, het stinkt dus (in de gevallen waar het om kosten voor niet of verkeerd gefactureerde diensten van meer dan 3 maanden geleden gaat) 😫

Hypothetische vraag (we weten het antwoord al): Wat zou trouwens de termijn zijn als ‘ze’ je toentertijd te veel gefactureerd hadden en jij erachter komt  (foei, daar klopt iets niet beste NS!) en dus geld terug zou willen?
Stel je hebt een gemiste uitcheck of incheck bij een verkeerde vervoerder, dalkorting onterecht niet gekregen of een totaal verkeerde factuur of reis dubbel betaald ❓

Dat moet je meestal binnen 90 dagen claimen, of anders pech… Krijgt nog wel een staartje denk ik, maar gezien het ‘Geldermalsen/Ermelo paaltje’ topic zal de NS in eerste instantie niets doen… En dat hebben ze lekker 18 maanden laten slepen wegens ‘die gegevens hebben we niet meer en/of mogen we niets mee doen’ (maar neem vooral contact op, want je facturen bewaren we 7 jaar!)

Mocht het nu (dit topic) echt over iets soortgelijks gaan, dan zou de NS op zijn minst zijn verlies moeten nemen en wie niet wenst te betalen ook niet gaan ‘vervolgen’. We gaan het zien 🙄

Badge +3

Wat korter en op kleuterjuf niveau/nivo voor wat er zoal speelt in de speeltuin:

We zijn erachter gekomen dat we een of meerdere treinreizen die u in de afgelopen periode gemaakt heeft, niet gefactureerd hebben. U vindt op de tweede pagina van uw factuur de datum en omschrijving van de reiskosten waar het om gaat. Wilt u de originele factuur inzien? Kijk in Mijn NS bij 'betaaloverzicht' en zoek daar de factuur van die periode op. Daar ziet u € 0 achter deze reiskosten staan. Daar had het bedrag moeten staan

Hoi! Dora van McRobert’s Burger® 🍔 en Broodje Aap© 🐒 kleuterservice 🍔 hier.

We zijn er achter gekomen dat je één of meerdere keren in de {welke} afgelopen periode te weinig betaald hebt voor… een Big Menu of milkshake of wat dan ook. Pak je kassabonnetjes van die periode er maar even bij.

Je ziet dat daar ergens € 0,00 [of helemaal niets] op staat, maar jij (een kleuter) snapt natuurlijk wel dat het een ander bedrag moest zijn!

Dat bedrag hebben we bij deze voor jou uitgerekend, handig toch ⁉

Dus betalen graag, of het (mogelijke) gevolg is dat je nooit meer bij oNS mag komen eten… 🤣

En als je netjes betaalt krijg je een dubbel Big Broodje Aap menu gratis voor de moeite (als excuses).

Reputatie 7
Badge

Wat korter en op kleuterjuf niveau/nivo voor wat er zoal speelt in de speeltuin:

En als je netjes betaalt krijg je een dubbel Big Broodje Aap menu gratis voor de moeite (als excuses).

Uh, zoiets staat er bij NS niet eens bij toch? Een bedankje voor wie her nog aan meewerkt, was best leuk geweest.

Reputatie 7
Badge

Dus betalen graag, of het (mogelijke) gevolg is dat je nooit meer bij oNS mag komen eten… 🤣

Om dit, geen abonnement meer mogen afsluiten bij NS, kun je ook overwegen te betalen onder protest en parallel daaraan de klachtenprocedure in te gaan.

Reageer