Klein detail nog, https://www.ns.nl/binaries/_ht_1632900653831/content/assets/ns-nl/tarieven/ns-tarieven-2021.pdf staat nog online.
Wel handig om dingen te vergelijken, maar die mag op zich wel weg of doorverwijzen naar ns.nl/tarieven want het is 2023...
We gaan zien hoe het Flex systeem het allemaal gaat verrekenen, maar voor de prijzen is er in ieder geval nu één pagina www.ns.nl/tarieven en die klopt!
Let op: voor reizen met NS klopt het!.
Blauwnet hanteert andere tarieven voor NS Flex, maar daar zijn andere topics over (kan in je voordeel of nadeel zijn, afhankelijk van het traject)
En toeslag bovenop de 2e klas prijs wordt ook lastig bij vrij reizen abonnementen
Prima toch, 70% van 0 euro extra betalen. Moeten we NS ook wel aan houden dan komend jaar.
Kleinigheidje op https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html voor 2023
De toeslag voor 1e klas reizen met NS Flex in het weekend wordt verhoogd van 67% naar 70% bovenop de 2e klas prijs.
Die verhoging van de 1e klas toeslag heeft niets met het weekend te maken (dat was vorig jaar toen de weekend-toeslag gelijk getrokken werd naar 67%).
En toeslag bovenop de 2e klas prijs wordt ook lastig bij vrij reizen abonnementen
Je betaalt gewoon 70% meer dan wat de reis 2e klas voltarief je zou kosten (zonder vrij reizen).
Reis je vrij dan krijg je 40% korting op die 70% toeslag en betaal je effectief 42% van het 2e klas voltarief (niet bovenop).
Maar goed, de tabel op pagina 16 van https://www.ns.nl/binaries/_ht_1668068611619/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf is helemaal correct!
Dit hele topic teruglezend ben ik al lang blij dat men er scherp op is om de nieuwe (landings)pagina ns.nl/tarieven bijna helemaal kloppend te houden.
Voor Zakelijk en Consumenten is het verder identiek, er is (logisch) geen pagina voor Zakelijke tarieven (meer), want dat verschil was er al niet en nooit geweest.
Top dat er in de Tarievenlijst van 2022 gewoon netjes 67% staat voor 1e klas toeslag. Hoeven ‘we’ daar in ieder geval meer maanden op te wachten voor een aanpassing.
Gisteren op Twitter nog wel een kleine ‘aanvaring’ met een Webcare ^dakje die (tegen mij) begon over 63%, als antwoord op iemand die NS Flex had en het allemaal nogal onduidelijk vond.
Tja, voor wie nu ineens NS Flex heeft werkt een Klassewissel anders dan bij reizen op saldo (klassewissel voor een dag, laden bij een automaat). Dat werkt niet meer dus.
Bij reizen op saldo en Weekend Vrij was een klassewissel bij een automaat voor vrijdagavond al veel langer niet mogelijk, dat kostte dan altijd al €9 (daluren) i.p.v. €5 (weekend).
Nog een ander foutje, op ns.nl/tarieven staat dat bij een groepsticket het voor persoon 5 t/m 7 per persoon €3 extra is in 2022, in de tarievenlijst 2022 staat nog €2 (pagina 5).
Zie ook dat er €1 extra betaald moet worden voor een dagkaart kind (Railrunner), hond en fiets uit de automaat, maar die kunnen dus ook op een ov-chipkaart geladen worden.
Is dat nieuw (laden op ov-kaart)?
Kon al langer. In ieder geval de fietskaart, zelf een keer gedaan. Zal in 2017 of 2018 geweest zijn.
De sterretjes vliegen om je oren maar nog eentje (uit de 2022 pdf) pagina 3:
IC direct Toeslag maand**** (77 euro)
**** Alleen verkrijgbaar icm een ander RoS Abonnement en alleen via de Kaartverkoopautomaat.
Ik zou daar gewoon Reizen op Saldo van maken, en abonnement en kaart(verkoop)automaat met een kleine letter schrijven
Oei, en de 2-1 upgrade voor Keuzedagen en (vrij reizen) saldo abonnementen (incl. Studentenreisproduct, mag erbij gezet worden) is ook met €1 verhoogd zie ik voor dal en weekend, maar staat op pag. 5 bij Losse kaartjes & Toeslagen…
Dat laatste klopt wel (Toeslagen), maar op losse kaartjes is dat allemaal niet van toepassing natuurlijk. Laat dat maar zo staan, anders wordt het te ingewikkeld.
Nog een ander foutje, op ns.nl/tarieven staat dat bij een groepsticket het voor persoon 5 t/m 7 per persoon €3 extra is in 2022, in de tarievenlijst 2022 staat nog €2 (pagina 5).
Zie ook dat er €1 extra betaald moet worden voor een dagkaart kind (Railrunner), hond en fiets uit de automaat, maar die kunnen dus ook op een ov-chipkaart geladen worden?
Is dat nieuw (laden op ov-kaart)?
Ja, ik zag ook al sterretjes en scrolde nog naar beneden om te zien of er nog een opmerking stond. Niet dus. En om verder te muggeziften, waarom (in de 2021 pdf) alleen sterretje aangevend dat de maandkaart nog niet te koop is (wat intussen wel zo is) bij de 2e klas maandkaart en niet bij de 1e klas maandkaart?
Nog een ander foutje, op ns.nl/tarieven staat dat bij een groepsticket het voor persoon 5 t/m 7 per persoon €3 extra is in 2022, in de tarievenlijst 2022 staat nog €2 (pagina 5).
Oef, dat die 50% 1e klas toeslag in het weekend verdwijnt is wel jammer
Nog even muggeziften dan, op pagina 16 en 17 staat er nog een * bij Traject Vrij Maandabonnement (2e klas). Dat was een opmerking onder de tabel *Dit product is nog niet te koop.
Voor 2022 is die opmerking weg, maar het sterretje staat er nog…
Misschien een beetje laat, maar het is zo te zien na je laatste mail wel aangepast, zoals te zien in de gelinkte PDF op ns.nl/tarieven
Daar staat nu ook de PDF voor de 2022 tarieven en is te zien dat het vanaf 1 januari 2021 naar 67% gaat. En die 67% gaat dan ook gelden in het weekend (was 50%). Het percentage staat nu alleen in de tabel en niet meer erboven vermeld. Kan er ten minste niet meer een zelfde vergissing als dit jaar gemaakt worden.
Toch nog een mail verstuurd. Hopelijk de laatste en ook aangegeven dat het nu wel duidelijk was. Bedankt voor alle moeite Robert!
Ik kan, denk ik, aangeven dat alles nu klopt. @Robert B bedankt voor je geduld en inzet!
Eh, bijna.
De Tarievenlijst pdf voor zakelijk is inderdaad weggehaald (was ook dubbelop), maar de 63% in de tekst boven de tabel op pagina 15 staat er nog.
Om daarvoor weer de molen aan te slingeren lijkt me niet nodig, want dat het 65% moet zijn blijkt wel uit de (erg handige en duidelijke) tabel.
Ik kan, denk ik, aangeven dat alles nu klopt. @Robert B bedankt voor je geduld en inzet!
Durf het bijna niet te zeggen,
De tarievenlijst consumenten klopt inmiddels (de tabel dus, ondanks dat er nog ergens een verdwaalde 63% boven staat).
Dat is deze https://www.ns.nl/binaries/_ht_1629101986334/content/assets/ns-nl/tarieven/ns-tarieven-2021.pdf (pagina 15)
Helaas is het (verder identieke) document op https://www.ns.nl/binaries/_ht_1611075333421/content/assets/ns-nl/zakelijk/ns-tarievenlijst-2021---zakelijk.pdf nog niet aangepast…
Geen idee waarom er voor precies hetzelfde document verschillende links moeten bestaan.
Had ik dan de oude PDF nog open staan….. Ik zie dat inderdaad op pagina 15 nog 63% vermeld staat. Ik zal nog een laatste mail sturen dan, ik had de reminder gelukkig nog klaar staan.
Ik ben bang dat het nog niet helemaal duidelijk is bij desbetreffende afdeling want ik zie nog geen verandering. Ik zal deze week nog een herinnering sturen dat het nog niet goed staat.
Ik zie de verandering wel. De tabel (pag. 15) is aangepast, alleen staat er vlak boven nog wel een verdwaalde 63%.
Ik ben bang dat het nog niet helemaal duidelijk is bij desbetreffende afdeling want ik zie nog geen verandering. Ik zal deze week nog een herinnering sturen dat het nog niet goed staat.
Ik zie dat de 65% nu aan is gepast naar 63% vlak onder het tariefeenheden tabel. Alleen in de grafiek staat deze nog op 65%. Ik ga nog even op onderzoek uit wat er precies moet gebeuren.
Andersom. Op de webpagina over Klasse wisselen staat het goed (65%), dat was een kwestie van een 3 in een 5 veranderen.
Maar het gelinkte pdf-document ‘tarievenpagina’ waarnaar verwezen wordt bij ‘Kosten van klasse wisselen’ is nog altijd ongewijzigd, en toont op pagina 15 nog altijd overal 63% waar dat dus 65% moet zijn.
Wat er moet gebeuren is het bronbestand (Tarievenlijst 2021, een Adobe Illustrator/InDesign document) aanpassen en dan de pdf’s voor zowel consumenten als zakelijk even opnieuw ‘genereren’. Net zoiets als de online (gele) vertrekstaten eigenlijk
Ik zie dat de 65% nu aan is gepast naar 63% vlak onder het tariefeenheden tabel. Alleen in de grafiek staat deze nog op 65%. Ik ga nog even op onderzoek uit wat er precies moet gebeuren.
@Robert B Ik zie dat de verwijzing van tarieven nu weer naar de consumenten wordt geleid. Ik ben nog bezig om de percentages van de tarievenpagina te laten corrigeren.
De pdf voor zakelijk is identiek aan die voor consumenten, dus die moet dan ook even opnieuw gegenereerd worden zodra het bronbestand (9158 NS Tarievenlijst 2021.indd) aangepast is.
Ik heb een terugkoppeling op de vraag van Thom op 27 mei. Ik moet eerlijk zeggen dat het lastig was om het uit te zoeken. Ik kreeg het volgende antwoord:
We zijn inderdaad van 1,7 naar beneden gegaan door de prijsstijging niet te berekenen. Daarbij zijn we uiteindelijk op 1,63 uitgekomen, maar inmiddels zitten we wel weer op 1,65.
@Robert B Ik zie dat de verwijzing van tarieven nu weer naar de consumenten wordt geleid. Ik ben nog bezig om de percentages van de tarievenpagina te laten corrigeren.