Beste communityleden,
Ik loop rond met een fundamentele vraag waar ik graag uw inzichten over zou willen horen. Omdat ik vermoed dat er meer reizigers zijn die met dezelfde vragen zitten, deel ik mijn overwegingen hier op het forum.
De NS biedt een breed scala aan reisproducten aan, maar als reiziger zonder abonnement betaal je eigenlijk altijd meer dan nodig is. Het reguliere tarief voor een treinreis kan namelijk al snel hoger uitvallen dan de kosten van een abonnement met korting of vrij reizen. Afhankelijk van je reispatroon kun je verschillende abonnementen kiezen of combineren om je kosten zo laag mogelijk te houden, mits je enigszins kunt inschatten hoeveel en hoe vaak je zult reizen.
Een deel van de treinreizigers controleert waarschijnlijk niet regelmatig of hun huidige abonnement nog wel het meest voordelig is in vergelijking met hun daadwerkelijke reishistorie. Hierdoor betalen zij mogelijk te veel.
Daarbovenop maakt de NS het niet altijd eenvoudig om het juiste abonnementsproduct te kiezen of te gebruiken. Veel abonnementen kunnen bijvoorbeeld niet op dezelfde OV-chipkaart worden geladen, en het wijzigen of ophalen van abonnementen verloopt vaker moeizaam dan vlekkeloos. Wanneer er wel twee reisproducten op één kaart staan en dit misgaat, lijkt het antwoord vaak te zijn: "Dit kan gebeuren, hier is een link naar een uitleg hierover, dus het is uw eigen verantwoordelijkheid."
Mijn vraag is: waarom kan dit niet eenvoudiger? Waarom worden alle treinreizen niet simpelweg bij elkaar opgeteld, waarna achteraf bepaald kan worden welk abonnement voor die maand het voordeligst zou zijn? Ik begrijp dat abonnementen in het leven zijn geroepen om enige voorspelbaarheid in inkomsten te waarborgen voor de dienstverlener, maar gezien het feit dat NS-abonnementen maandelijks opzegbaar zijn, lijkt dit argument hier niet van toepassing.
Ik ben benieuwd hoe andere treinreizigers hierover denken en of zij wellicht met dezelfde ervaringen zitten.