Bij NS kunnen mensen vanaf 60 jaar Keuzedagen kopen bij een dal voordeel abonnement op saldo. Mensen vanaf 65 jaar krijgen korting op abonnementen. NS heeft er niet voor gekozen om alle 65 jarigen zonder abonnement van korting te voorzien. Let wel, NS krijgt geen subsidie.
Ik had al de standaard 40% korting en kon 7 keuzedagen kopen. Maar zelfs dat is nu uitgekleed.. en de 40% korting is niet geldig binnen de ochtend en nu ook de MIDDAGspits. Wordt het echt niet tijd om de policy voor 65+ grondig te herzien??
Ik had al de standaard 40% korting en kon 7 keuzedagen kopen. Maar zelfs dat is nu uitgekleed.. en de 40% korting is niet geldig binnen de ochtend en nu ook de MIDDAGspits. Wordt het echt niet tijd om de policy voor 65+ grondig te herzien??
Die policy wordt al herzien. Vanaf 1-1-22 kun je al geen Keuzedagen meer bestellen als je deze nog niet had. En zoals je al gemerkt hebt zijn geldigheid VDU en Keuzedagen al uitgekleed. Denk niet dat je dit soort policy bedoelt, maar lijkt er op dat NS niet op ouderen zit te wachten en liever jongeren met het goedkope dalkaartje in de trein heeft.
NS zit al enkele decennia (!) met de oorspronkelijk gratis keuzedagen verveeld en faseert ze stap voor stap uit.
Als de overheid dat kortingspercentage zou bijpassen dan zou NS graag 34% (correctie met dank aan @Thom) korting verlenen aan iedereen boven de 65. Net als in het stad- en streekvervoer.
Je kunt je trouwens afvragen of die leeftijdskortingen nog wel van deze tijd zijn.
Mijn vraag is een algemene.. waarom heeft NS geen algemene reductie voor 65-plussers? Op mijn OV-kaart worden busritten tegen gereduceerde tarieven afgerekend. Per Gemeente is het percentage verschillend maar ligt meestal rond de 30%.
Het is dus technisch mogelijk. Waarom dan niet bij NS???
Wordt het niet tijd dit WEL in te voeren?
Groeten,
Morgana uit Zeist
Busbedrijven krijgen subsidie van de overheid om senioren korting te geven, spoorwegbedrijven krijgen daarvoor geen subsidie. NS zou eventuele kortingen zelf moeten betalen en daar begint NS dus niet aan.
Overigens behoren senioren gemiddeld tot de groepen met de hoogste inkomens en is er dus ook geen reden voor kortingen.
Het is 34 procent.
Overigens behoren senioren gemiddeld tot de groepen met de hoogste inkomens en is er dus ook geen reden voor kortingen.
Voor wie wetenschappelijk Engels kan lezen: ‘How to lie with Statistics’. Ik vond het een openbaring te zien hoe je besodemieterd kunt worden.
Het vele geld in Nederland zit vooral bij de bejaarden. Dat maakt het gemiddelde hoog, 15 procent van de bejaarden is stil rijk. Het gemiddelde is dus geen goede maat voor de inkomenspositie van veel bejaarden. Veel senioren zijn voor hun treinreizen afhankelijk van de keuzedagen. Verkijk je niet op de hoeveelheid mensen met alleen AOW en een laag pensioen.
Als je niet met gemiddeld maar met modaal - het grootste aantal in een inkomensgroep rekent, kom je heel anders uit.
Bovendien hebben veel bejaarden hun hypotheek afgelost en de huizenprijzen zijn zeer hoog. Boekhoudkundig heb je dan zeker kapitaal, maar zolang je het huis hebt, kun je de bakker er niet van betalen.
De leeftijdsafhankelijke korting afschaffen? In de praktijk is een studentenabonnement dat vaak en ik denk dat de wereld te klein zou zijn. Terecht trouwens wat mij betreft.
Het vele geld in Nederland zit vooral bij de bejaarden.
Ik had het over inkomen, vermogen staat daar los van.
Verkijk je niet op de hoeveelheid mensen met alleen AOW en een laag pensioen.
Volgens het CBS had in 2019 meer dan 90% van de senioren naast hun AOW ook andere inkomsten. Daar komt bij dat bejaarden met een laag inkomen over dat inkomen veel minder belasting betalen dan niet-bejaarden met hetzelfde inkomen.
Bovendien hebben veel bejaarden hun hypotheek afgelost en de huizenprijzen zijn zeer hoog. Boekhoudkundig heb je dan zeker kapitaal, maar zolang je het huis hebt, kun je de bakker er niet van betalen.
Nogmaals, het ging over inkomen. Vermogen en inkomen zijn twee heel verschillende zaken.
NS zit al enkele decennia (!) met de oorspronkelijk gratis keuzedagen verveeld en faseert ze stap voor stap uit.
Keuzedagen zijn allang niet meer gratis. Reis je naast de Keuzedagen niet met het dal voordeel abonnement die je moet hebben om keuzedagen te kunnen aanschaffen, dan ben je toch al gauw €12 kwijt per keuzedag. Voor die €4,50 die je dan meer betaalt dan een jongere met dagkaart dal mag je bij incheck in dal wel in de spits doorreizen.
Heb je enig idee hoeveel inkomen er uit vermogen te realiseren is?
De vraag was of de voorzieningen voor senioren zouden moeten verdwijnen. De tien procent met alleen AOW is al voldoende grond om ze te handhaven en natuurlijk hebben de meeste mensen wel een pensioen, maar de vraag is hoeveel en ik sprak ook over AOW met een klein pensioen. Ook dat is armoede en het is maar net hoeveel je deze groep nog tegemoet wil komen. Voor veel mensen is het pensioen ook nog eens in jaren niet verhoogd, terwijl er de laatste 12 jaar toch ook inflatie was.
NS is geen sociaal bedrijf, maar had deze keuzedagen in stand moeten houden. Bejaarden met een klein pensioen leven in relatieve armoede. ‘Gemiddeld’ is een hele foute benadering en daar kun je in deze geen uitspraken op baseren. Bommel redt zich wel als de keuzedagen worden afgeschaft maar veel bejaarden verliezen hun uitjes en die hebben niks aan een gemiddelde van de inkomens. Het is zeker ook een maatschappelijke keuze van mijn kant.
We moeten de modale cijfers aanhouden en niet de gemiddelde, daar gaat het me om.
NS zit al enkele decennia (!) met de oorspronkelijk gratis keuzedagen verveeld en faseert ze stap voor stap uit.
Keuzedagen zijn allang niet meer gratis.
Dat is me bekend. Dat ze niet meer gratis zijn is deel van de uitfasering.
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik had gehoopt op een reactie van NS zelf.. maar goed. Misschien moet NS kijken naar onze buren en de ‘Senior discounts’ Hier is een goede begin:
https://www.tripsavvy.com/senior-train-travel-discounts-in-europe-2972914
Terms by Country
Let's take a look at senior train travel discounts by country.
Belgium offers seniors age 65 and older a great senior discount on non-peak train travel. Tickets are just 6.50 Euros each if you travel after 9:01 A.M. on weekdays. You can also get this senior fare on weekends during the school year. Restrictions apply; some "frontier" train stations do not offer the senior fare. This discount is unavailable on August 15, during holiday periods and summer weekends. Proof of age is required.
France gives seniors age 60 and older the opportunity to purchase a Carte Senior+ for 60 Euros. The Carte Senior+ entitles you to discounts of 25 to 50 percent on train travel. You can also change your train ticket for only 5 Euros; the normal change fee is 15 Euros.
Germany offers senior travelers over age 60 a discount on the BahnCard 50. Seniors pay 255 Euros for the second class BahnCard50, which gives you a 50 percent discount on flexible fare train tickets as well as a 25 percent discount on certain saver fares in the German rail system. Carefully research each leg of your journey to see whether the BahnCard50 is a good option for you. If you are traveling with one or more companions, Germany's Weekend Tickets may be a better bet, depending on your travel dates.
Italy offers the Carta d'Argento ("Silver Card") to senior travelers over age 60. The card costs 30 Euros (free for travelers over 75) and is valid for one year. With the Carta d'Argento, you will save 15 percent on most Italian train tickets and 10 percent on couchette tickets (second-class sleeper berths). You will also be able to participate in the RailEurope system with its 25 percent discount on international travel. You have to show both your ticket and your Carta d'Argento to the conductor.
Certain restrictions apply.
Portugal's CP rail system offers seniors age 65 and older discounts on several different types of trains, including regional, interregional and Coimbra Urban trains. The typical discount is 50 percent. Restrictions apply.
Spain's RENFE rail system offers senior travelers 60 and older the Tarjeta Dorada ("Gold Card"). With the Tarjeta Dorada, you will save 25 to 50 percent on train tickets, depending on the type of train, the day of the week you travel and how far in advance you buy your tickets. You can buy your Tarjeta Dorada at a RENFE station for 6 Euros; it will be valid for one year.
The UK's Senior Railcard gives you a one-third discount on a wide variety of standard and first-class tickets. Morning rush hour travel within the London and the South East area does not qualify for the Senior Railcard discount. The Senior Railcard costs £30 and is available to anyone age 60 or over. British train fares are quite high, so it is also worth investigating a BritRail pass if you plan to take several train trips.
Eurostar, which operates the Chunnel trains, no longer advertises a senior fare.
Disclaimer: Some train systems may restrict senior discounts to citizens of European Union communities, even though their websites do not indicate any such restrictions.
Happy travels everyone!
@MorganauitZeist
In het buitenland krijgen de spoorwegen hier subsidie voor, hier niet. Als je hier korting aan senioren gaat geven betekent dat dat de andere reizigers dat via hogere tarieven moeten gaan betalen. Iemand met een minimumloon moet u dan dus gaan subsidiëren.
De Keuzedagen is een lachertje en wordt steeds uitgekleed. Hoe dan ook NS mist een “SENIOR RAILCARD”. Trouwens, ik heb ook begrepen van mijn mindervalide vrienden dat ze ook qua tarieven geen korting genieten. Er bestaat zoiets als een ‘Disabled persons raiIcard’ niet.
De Keuzedagen is een lachertje en wordt steeds uitgekleed. Hoe dan ook NS mist een “SENIOR RAILCARD”. Trouwens, ik heb ook begrepen van mijn mindervalide vrienden dat ze ook qua tarieven geen korting genieten. Er bestaat zoiets als een ‘Disabled persons raiIcard’ niet.
Allemaal leuk maar als u niet vertelt wie al deze cadeautjes moet gaan betalen is verdere discussie zinloos. Het is iets te makkelijk om maar te roepen dat je van alles gratis wil hebben en dat "een ander" het maar moet betalen.
Daarnaast vergelijkt u met allerlei landen waar AOW/pensioen vaak nog niet de helft is van in Nederland.
Er is een veel nauwkeuriger en uitygebreider, maar helaas inmiddels wel verouderd overzicht van veel meer 60/65+ kortingen in EURopa. Op europetrainsguide. Ik heb zelfs zo"n donkerbruin vermoeden dat dat engels overzicht een betje daarop geplagiateerd is, vanwege verouderde bedragen en condities.
ENNe: als je nou eens GOED had gelezen dan had je dus kunnen zien dat in de meeste landen die korting net zo werkt als in NL; je betaalt voor een soort vastrechtkaart en die geeft korting-alleen is die in NL voor iedereen te koop. in FR/SNCF is overigens sinds de regio's het regionale vervoer overnemen de korting voor 60+ in veel gebieden al weg!
Verhuis naar oost_EUR voor de beste korting; alle OV geheel gratis voor 65+ in HU=Hongarije (ja, ook voor U), al is dat wel Orbanistan. treinen-enkel de stoppertjes, gratis in SK=Slowakije, enkel met gratis fotokaart, 75% korting op trein en bus in CZ=Tsjechie, ook voor U, met EU_iD-kaart en vaak gratis Ov in de steden, bvb Praha en Brno (daar vanaf 70). SI=Slovenië heeft per 1/10 voor 65+ lokaal OV gratis gemaakt, maar je moet een chipcard met dat recht erop laten aanmaken voor 2+3=5 eur.
In verhouding heeft NL inderdaad-na NO=Noorwegen, de meeste mensen in de 65+ groep met redelijk hoge inkomens, niet enkel slapend vastzittend vermogen. ENne- Morgana, verwacht van NS geen reactie, maar vooral de grotere gemeentes hebben vaak wel voor hun nooddruftige ouderen een regeling voor gratis lokaal OV (bus.tram)-wat velen beter zal uitkomen.
Als 65 plusser kunt u korting krijgen op de abonnementsprijs van Weekend Vrij en Dal Vrij. De prijs voor Weekend Vrij is dan €21 voor de 2e klas (€24 inclusief 40% dalurenkorting) en voor Dal Vrij is de prijs dan €46. Vanaf 1 janauari wordt dit iets duurder. Lijkt me toch een hele mooie korting waarmee je als je vaker met de trein gaat meer kunt besparen dan met de 34% die voor de bus/tram/metro geldt.
Als ik al die buitenlandse kortingsproducten bekijk lijken ze qua prijs en kortingspercentage allemaal op Dal Voordeel/Voordeeluren.
Behalve België, die hebben dus een soort Senioren Dagretour, en kost € 7,20 voor reizen buiten de spits (niet geldig in vakantieperiodes en weekends in de zomer).
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik had gehoopt op een reactie van NS zelf.. maar goed. Misschien moet NS kijken naar onze buren en de ‘Senior discounts’ Hier is een goede begin:
https://www.tripsavvy.com/senior-train-travel-discounts-in-europe-2972914
Terms by Country
Let's take a look at senior train travel discounts by country.
Belgium offers seniors age 65 and older a great senior discount on non-peak train travel. Tickets are just 6.50 Euros each if you travel after 9:01 A.M. on weekdays. You can also get this senior fare on weekends during the school year. Restrictions apply; some "frontier" train stations do not offer the senior fare. This discount is unavailable on August 15, during holiday periods and summer weekends. Proof of age is required.
France gives seniors age 60 and older the opportunity to purchase a Carte Senior+ for 60 Euros. The Carte Senior+ entitles you to discounts of 25 to 50 percent on train travel. You can also change your train ticket for only 5 Euros; the normal change fee is 15 Euros.
Germany offers senior travelers over age 60 a discount on the BahnCard 50. Seniors pay 255 Euros for the second class BahnCard50, which gives you a 50 percent discount on flexible fare train tickets as well as a 25 percent discount on certain saver fares in the German rail system. Carefully research each leg of your journey to see whether the BahnCard50 is a good option for you. If you are traveling with one or more companions, Germany's Weekend Tickets may be a better bet, depending on your travel dates.
Italy offers the Carta d'Argento ("Silver Card") to senior travelers over age 60. The card costs 30 Euros (free for travelers over 75) and is valid for one year. With the Carta d'Argento, you will save 15 percent on most Italian train tickets and 10 percent on couchette tickets (second-class sleeper berths). You will also be able to participate in the RailEurope system with its 25 percent discount on international travel. You have to show both your ticket and your Carta d'Argento to the conductor.
Certain restrictions apply.
Portugal's CP rail system offers seniors age 65 and older discounts on several different types of trains, including regional, interregional and Coimbra Urban trains. The typical discount is 50 percent. Restrictions apply.
Spain's RENFE rail system offers senior travelers 60 and older the Tarjeta Dorada ("Gold Card"). With the Tarjeta Dorada, you will save 25 to 50 percent on train tickets, depending on the type of train, the day of the week you travel and how far in advance you buy your tickets. You can buy your Tarjeta Dorada at a RENFE station for 6 Euros; it will be valid for one year.
The UK's Senior Railcard gives you a one-third discount on a wide variety of standard and first-class tickets. Morning rush hour travel within the London and the South East area does not qualify for the Senior Railcard discount. The Senior Railcard costs £30 and is available to anyone age 60 or over. British train fares are quite high, so it is also worth investigating a BritRail pass if you plan to take several train trips.
Eurostar, which operates the Chunnel trains, no longer advertises a senior fare.
Disclaimer: Some train systems may restrict senior discounts to citizens of European Union communities, even though their websites do not indicate any such restrictions.
Happy travels everyone!
Hoi,
Dank je wel voor die lijst, maar ik vind die prijs van seniorenkaarten in buitenland ook niet om te jubelen.(Per bus vind ik toch stukken goedkoper.)
In NL: Weekend-vrij met de ouderen korting is een redelijke optie Morgana, vond ik, ook voor mensen met alleen AOW of klein pensioen. Als oudere krijg je dan ook nog korting in de daluren. En deze mogelijkheid zit nu ook in dat reizen met Flexreizen. Alleen is het vinden van die ouderenkorting heel moeilijk op de site van de NS. Bij flex reizen kun je na een maand opzeggen, bij het gewone Weekend vrij zit je er 1 jaar aan vast.
Groet, Yolanda
Het is een beetje te vergelijken met de reden waarom geen kortingen meer geeft op abonnementen voor scholieren. NS krijgt geen cent subsidie voor die abonnementen. De ouders worden wel zwaar gesubsidieerd met kinderbijslag.
Inkomenspolitiek bedrijven via het OV lijkt aantrekkelijk maar is veel minder transparant dan simpelweg de inkomenspositie van mensen verbeteren zodat ze niet gesubsidieerd hoeven te worden.
@nathair er is alleen nog een flex weekend vrij abonnement te verkrijgen, de 'gewone' (jaarabonnement, op saldo) is niet meer aan te schaffen.
@MoDe Dalvoordeel op saldo is nog gewoon te bestellen: https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/2
Er staat wel een storende onduidelijkheid op deze pagina wanneer je op saldo kiest. Maandelijks opzegbaar is dan natuurlijk onzin als je een abonnement van een jaar koopt.
Je moet op de pagina switchen van Flex naar Saldo. Bij het abonnement op saldo zijn dan weer Keuzedagen te koop: https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/keuzedagen-bestellen.html
Ik moet wel toegeven dat NS het niet makkelijk maakt om keuzedagen te bestellen. Heel onhandig dat je daarvoor contact moet opnemen met Klantenservice.
Wat ik ook ingewikkeld vindt is het volgende wanneer je keuzedagen op papier bestelt bij een Voordeelurenabonnement: “Let op: de klasse van de papieren Keuzedagen moet dezelfde zijn als de klasse van je Voordeelurenabonnement.” Betekent dat dat je voor vertrek voor een klassewissel moet doorvoeren bij de automaat? Wat is hier het nut van? Een VDU is een VDU, ongeacht of je normaal gesproken in de 2e klas op saldo reist.
@iMark het ging om weekendvrij. @nathair gaf aan dat de 'gewone' een jaarcontract heeft. Maar de 'gewone' weekendvrij is niet meer te bestellen, alleen de flex variant.
Bijzonder wel dat in heel veel andere landen het spoor blijkbaar nog altijd zo flink gesubsidieerd wordt. Waarom is men daar niet allang mee gestopt, wordt het daar niet bezwaarlijk gevonden dat de belastingbetaler en anderen flink meebetalen aan het bieden van goedkope kaartjes voor bepaalde bevolkingsgroepen?