Betere service bij gevonden OV-chipkaart

  • 14 May 2024
  • 14 reacties
  • 236 Bekeken

Zojuist heb ik een persoonlijke (gele NS) OV-chipkaart gevonden van een medereiziger. Het advies dat de NS geeft is “knip de kaart doormidden, degene wiens kaart is verloren moet de kaart blokkeren en een nieuwe aanvragen”. Dat moet toch beter kunnen?

Jullie als NS weten precies van wie die kaart is. Kunnen jullie geen formulier plaatsen op de NS site waar je als vinder het nummer en de vervaldatum van de gevonden kaart kunt invoeren, waarna automatisch een email wordt verstuurd naar degene wiens kaart is verloren? Op die manier kun je wellicht voorkomen dat een reiziger pas bij de volgende keer inchecken erachter komt dat diens kaart weg is - met alle stress van dien.

Alvast bedankt voor het overwegen!


14 reacties

Reputatie 6

Hey Sofies. Welkom bij de NS Community.

Dit is helaas niet mogelijk met oog op privacy. Ik snap dat je hier graag een oplossing voor ziet en ik zet je suggestie dan ook graag door, maar ik kan je niet veel hoop geven dat iets dergelijks mogelijk gaat zijn. 

Reputatie 6

Als de kaarthouder na verlies de kaart geblokkeerd heeft, heeft het geen zin meer dat deze de kaart nog terugkrijgt. Eenmaal geblokkeerd kan deze niet meer gedeblokkeerd worden en kan de kaarthouder er niet meer mee reizen. 

Om verder misbruik van gevonden kaarten te voorkomen is het advies de gevonden kaart te vernietigen.

De vervoerder gaat niet een heel systeem optuigen om kaarten retour te krijgen naar de eigenaar, deze dient gewoon een nieuwe te bestellen.

Hetzelfde geldt overigens ook voor bankpassen, direct vernietigen.

Hey Sofies. Welkom bij de NS Community.

Dit is helaas niet mogelijk met oog op privacy. Ik snap dat je hier graag een oplossing voor ziet en ik zet je suggestie dan ook graag door, maar ik kan je niet veel hoop geven dat iets dergelijks mogelijk gaat zijn. 

Dank je voor je reactie Daniel, fijn dat je mijn suggestie door wil zitten. Binnen de geldende privacy-kaders lijkt het me wel mogelijk om degene wiens kaart is verloren een berichtje te sturen met de melding “Iemand heeft jouw OV-chipkaart als gevonden opgegeven. Controleer alstublieft of u de kaart nog hebt. Zo niet, dan raden we u aan uw kaart te blokkeren en een nieuwe aan te vragen’. Uitwisselen van adressen, opsturen van een kaart e.d. lijkt me niet wenselijk.

Reputatie 6

Dank je voor je reactie Daniel, fijn dat je mijn suggestie door wil zitten. 

Prima natuurlijk dat het wordt doorgezet, maar juist nog niet zo heel lang geleden zijn na lang overwegen en lering uit het verleden de regels rond gevonden/verloren/gestolen chipkaarten en bankpassen aangepast zo als ze nu zijn. Dat is niet voor niets gebeurd.......

Dank je voor je reactie Daniel, fijn dat je mijn suggestie door wil zitten. 

Prima natuurlijk dat het wordt doorgezet, maar juist nog niet zo heel lang geleden zijn na lang overwegen en lering uit het verleden de regels rond gevonden/verloren/gestolen chipkaarten en bankpassen aangepast zo als ze nu zijn. Dat is niet voor niets gebeurd.......

Kan je ook een keer met een bron komen? Ter onderbouwing? Ik mag toch echt hopen dat je niet werkzaam bent in het OV. 🤡

Reputatie 2

Dank je voor je reactie Daniel, fijn dat je mijn suggestie door wil zitten. 

Prima natuurlijk dat het wordt doorgezet, maar juist nog niet zo heel lang geleden zijn na lang overwegen en lering uit het verleden de regels rond gevonden/verloren/gestolen chipkaarten en bankpassen aangepast zo als ze nu zijn. Dat is niet voor niets gebeurd.......

Ik heb zelf ook al een paar keer ervaren dat bij NS de gevonden voorwerpen door de afdeling paarse krokodil worden afgehandeld. De laatste keer dat ik iets in de trein vergeten was bleek het makkelijker om in de app te zoeken wat de volgende rit van het betreffende treinstel was en het dan weer op te halen waar het was blijven liggen. Tot zover ook je aanname dat de conducteur op de eindbestemming de trein naloopt.

Reputatie 7
Badge

Prima natuurlijk dat het wordt doorgezet, maar juist nog niet zo heel lang geleden zijn na lang overwegen en lering uit het verleden de regels rond gevonden/verloren/gestolen chipkaarten en bankpassen aangepast zo als ze nu zijn. Dat is niet voor niets gebeurd.......

Kan je ook een keer met een bron komen? Ter onderbouwing? Ik mag toch echt hopen dat je niet werkzaam bent in het OV. 🤡

Ik heb 'm even voor je opgezocht:

 

Hoewel misschien sympathiek denk ik niet dat NS weer kosten moet gaan maken om weer een nieuw systeem te gaan opzetten om verloren chipkaarten en/of andere verloren goederen te registreren.

Ik denk dat de huidige procedures voldoende zijn, mensen zijn ook zelf verantwoordelijk om op hun spullen te letten en als ze dat niet doen dan zal dat soms helaas ook financiële consequenties hebben. Je kunt ook te veel willen pamperen.

Reputatie 6

...Tot zover ook je aanname dat de conducteur op de eindbestemming de trein naloopt....

Geen aanname, maar Bron: Handboek Conducteur

(Maar er kunnen natuurlijk situaties zijn waarbij een conducteur zijn/haar prioriteiten elders moet leggen, bv begeleiding hulpbehoevende reizigers, overdragen reizigers aan S&V of bij vertragingen "gewoon" tijdgebrek omdat de trein gelijk weer vol loopt met reizigers)

...Tot zover ook je aanname dat de conducteur op de eindbestemming de trein naloopt....

Geen aanname, maar Bron: Handboek Conducteur

(Maar er kunnen natuurlijk situaties zijn waarbij een conducteur zijn/haar prioriteiten elders moet leggen, bv begeleiding hulpbehoevende reizigers, overdragen reizigers aan S&V of bij vertragingen "gewoon" tijdgebrek omdat de trein gelijk weer vol loopt met reizigers)

Nu even terug naar de realiteit: er is geen conducteur die aan het eindpunt van iedere rit de trein doorloopt om te kijken of er achtergelaten voorwerpen zijn. Achtergelaten voorwerpen worden meestal door een schoonmaker gevonden als ze niet al eerder door een medereiziger zijn geadopteerd. Alleen als een trein wordt afgerangeerd wordt hij gecontroleerd op achtergebleven reizigers en voorwerpen.

 

Reputatie 6

....Nu even terug naar de realiteit: er is geen conducteur die aan het eindpunt van een rit de trein doorloopt om te kijken of er achtergelaten voorwerpen zijn......

Prima, ik heb een ander beeld, hoop dat dat ook kan en mag.....

Reputatie 7
Badge +3

Hey Sofies. Welkom bij de NS Community.

Dit is helaas niet mogelijk met oog op privacy. Ik snap dat je hier graag een oplossing voor ziet en ik zet je suggestie dan ook graag door, maar ik kan je niet veel hoop geven dat iets dergelijks mogelijk gaat zijn. 

Dank je voor je reactie Daniel, fijn dat je mijn suggestie door wil zitten. Binnen de geldende privacy-kaders lijkt het me wel mogelijk om degene wiens kaart is verloren een berichtje te sturen met de melding “Iemand heeft jouw OV-chipkaart als gevonden opgegeven. Controleer alstublieft of u de kaart nog hebt. Zo niet, dan raden we u aan uw kaart te blokkeren en een nieuwe aan te vragen’. Uitwisselen van adressen, opsturen van een kaart e.d. lijkt me niet wenselijk.

Hoe moet het extra personeel (voor zover deze te vinden is) voor deze nieuwe service betaald worden? €7,50 administratiekosten vragen aan de eigenaar van de verloren kaart voor deze service? Of mogen andere klanten via duurdere kaartjes meebetalen?

Reputatie 7
Badge

Niet doen dus. En anders als vinder er zelf maar achteraan. 

Badge +3

De eigenaar van een ov-chipkaart is OV-chipkaart/Translink zelf, dus zou de NS (of jij) een gevonden kaart daarheen moeten sturen.

Maar dat heeft geen zin want OV-chipkaart gaat de kaarthouder niet benaderen en zal deze vernietigen, dus dat kan jijzelf of NS personeel (bij een servicebalie) net zo goed zelf doen.

Als jij een gevonden bankpas opstuurt naar de betreffende bank hetzelfde, en een (terug)gevonden rijbewijs of paspoort krijg je ook niet terug via de RDW of overheid.

Het enige wat je kunt doen is via social media de kaarthouder opzoeken en een (privé)bericht sturen dat je (mogelijk) zijn/haar kaart hebt gevonden. Misschien kan je hem ook nog op https://ilost.co/nl zetten. Let op! Paspoorten en identiteitsbewijzen mogen niet worden geregistreerd, deze dient u in te leveren bij de gemeente.

Vaak weet diegene al lang dat de kaart verloren is en zal hem geblokkeerd hebben. In tegenstelling tot een bankpas kan je een ov-chipkaart niet deblokkeren als je hem terugvindt/krijgt.

Reageer