Personeelstekort, treinuitval, schuld: voor NS hopen de problemen zich op
In het Financieel Dagblad staat vandaag een artikel met bovenstaande titel. Voor diegene die het willen lezen kunnen gratis een 5 artikelen per maand abonnement nemen. (ik zag het hedenochtend in de onderste balk voorbij lopen op RTL7).
Veel dingen die op dit forum al besproken zijn komen voorbij. Ik miste alleen de chronische ICT-problemen.
Bladzijde 1 / 2
Ik heb het artikel gelezen. Het somt vrij systematisch op wat we al wisten: 20% minder reizigers waarbij tot overmaat van ramp vooral de topbetalers (zakelijke reizigers, abonnementhouders) massaal wegblijven. Het enige wat wel nieuw belicht wordt zijn de langzamerhand zorgwekkend hoog oplopende schulden van NS.
Het artikel geeft daarnaast gaan dat NS niet de tering naar de nering wil zetten maar diverse vormen van overheidssubsidie wil: coronasteun, een lagere infraheffing en afschaffing van BTW op tickets (die dan dus niet wordt doorgegeven aan de reizigers).
Mijn bezwaar is dat het bedrijf blijft weigeren zelf de handen uit de mouwen te steken maar vooral weer zijn hand ophoudt. Daarnaast blijven de buitensporige CAO-eisen van de vakbonden een issue dat veel politici zal weerhouden de portemonnee te trekken.
Constant de hand ophouden bij de overheid stopt een keer.
Even gegoogled en zie hier de status van de CAO-onderhandelingen.
Wat mij vooral de laatste maanden opvalt is de totale onzichtbaarheid van de NS-directie. Ik ben bijvoorbeeld ook benieuwd of er een actieplan is voor de komende maanden. Nu vallen er al regelmatig treinen uit (bij een al ingeperkte dienstregeling), hoe moet dat als ook nog een deel van het personeel op vakantie gaat. Of mag rijdend personeel geen vakantie opnemen in de maanden Juli en Augustus???
Het ziekteverzuim van 12% is torenhoog en als het rijdend personeel geen vakantie zou mogen opnemen dan gaat dit alleen maar toenemen denk ik.
Ik mis gewoon visie bij NS.
Wat mij vooral de laatste maanden opvalt is de totale onzichtbaarheid van de NS-directie. Ik ben bijvoorbeeld ook benieuwd of er een actieplan is voor de komende maanden. Nu vallen er al regelmatig treinen uit (bij een al ingeperkte dienstregeling), hoe moet dat als ook nog een deel van het personeel op vakantie gaat. Of mag rijdend personeel geen vakantie opnemen in de maanden Juli en Augustus???
Het ziekteverzuim van 12% is torenhoog en als het rijdend personeel geen vakantie zou mogen opnemen dan gaat dit alleen maar toenemen denk ik.
Het personeel kan wel de kont tegen de krib gooien maar waar niet is verliest de keizer zijn recht. Een kale kip kun je nu eenmaal niet plukken.
NS zelf weigert intussen de dienstregeling structueel in te krimpen ondanks dat er 20% minder reizigers zijn dan twee jaar geleden. Hef 10% van de treinen op, dan is het personeelstekort weggewerkt en komt er lucht in de financiële situatie
Ik mis gewoon visie bij NS.
Zeker. De financiële situatie van NS wordt alarmerend en de overheid weigert extra subsidie. De directie lijkt niet meer te weten hoe het verder moet en kijkt passief toe.
Wanneer er meer controle/handhaving is, zullen er meer inkomsten komen. Eerst vanuit de boetes/correctietarieven, later door terugkerende reizigers.
Wanneer er meer controle/handhaving is, zullen er meer inkomsten komen. Eerst vanuit de boetes/correctietarieven, later door terugkerende reizigers.
Ik denk dat je jezelf daarmee niet moet rijk rekenen. Je zult misschien 1 of 2% extra inkomsten inkomsten genereren (de meeste zwart/grijsrijders zullen niet gaan betalen maar wegblijven) maar het financiële gat door vooral het thuiswerken los je daar echt niet mee op.
Er is sprake van structurele veranderingen in het vervoersgedrag en de situatie van 2019 is verleden tijd. Het businessmodel van voor corona (torenhoge spitstarieven en afbraaktarieven in de daluren) is domweg achterhaald.
Wanneer er meer controle/handhaving is, zullen er meer inkomsten komen. Eerst vanuit de boetes/correctietarieven, later door terugkerende reizigers.
Ik denk dat je jezelf daarmee niet moet rijk rekenen. Je zult misschien 1 of 2% extra inkomsten inkomsten genereren (de meeste zwart/grijsrijders zullen niet gaan betalen maar wegblijven) maar het financiële gat door vooral het thuiswerken los je daar echt niet mee op.
Er is sprake van structurele veranderingen in het vervoersgedrag en de situatie van 2019 is verleden tijd en komt niet meer terug. Het businessmodel van voor corona (torenhoge spitstarieven en afbraaktarieven in de daluren) is domweg achterhaald.
Het zou de komende jaren met thuiswerken nog wel eens erger kunnen worden. De meeste kantoren worden verhuurd op basis van 5 jaar met een stilzwijgende verlenging voor 5 jaar. De meeste grote kantoorwerkgevers zitten dus nu met een veel te hoog aantal vierkante meters per medewerker (veroorzaakt doordat een groot gedeelte nu thuis werkt). Zodra deze contracten dus expireren zal er veelal veel minder vierkante meters worden gehuurd en zal de transitie naar nog meer thuiswerken worden ingezet. Dan met de simpele reden dat er gewoon geen plek voor je is op kantoor. Nu is er nog de neiging om medewerkers weer naar kantoor te halen omdat er plek zat is. Straks is dat niet meer het geval.
Ik zie dus net als jij de situatie van 20129 niet meer terugkeren, vooral ook omdat thuiswerken uiteindelijk met wat haken en ogen prima werkt.
@Henkpeetersen
Wat daarbij ook een rol speelt is dat er tijdens corona massaal is geïnvesteerd in IT-faciliteiten voor thuiswerken. Daarmee is thuiswerken nu voor veel meer werknemers een optie dan voor corona.
NS kan op bepaalde lijnen veel besparen. 5x per uur een intercity tussen Breda en Rotterdam lijkt mij onnodig bijvoorbeeld, als je de bezetting zo ziet. Zeker in de avond. Waarom niet gewoon versoberen hierin, makkelijk verdiend lijkt me. Snap niet dat ze dat niet doen.
@Tamzin Buitensporige eisen van de vakbonden? Ik denk dat die reëel zijn en in verhouding naar andere CAO's. De afgelopen CAO's waren nu niet echt goed te noemen en die kwamen elke keer weer op momenten dat er begrip was om de looneisen niet te hoog te leggen vanwege de omstandigheden, maar elk jaar minder loonsverhoging dan de inflatie dat houdt ook een keer op.
En interen op de opbouw van je pensioen is al helemaal niet sjiek van een werkgever en dan hebben we het maar helemaal niet over het stukje “gewaardeerd worden” wat gewoon ontbreekt tegenwoordig.
Je kan als directie niet steeds meer verwachten van medewerkers en ze belonen met verslechteringen van de arbeidsvoorwaarden, dat pikken medewerkers niet en terecht.
Bij de NS is het hoognodig dat er een flinke draai gemaakt gaat worden in het management, de kloof tussen werkvloer en management is bijna onoverbrugbaar groot geworden. De 10 minuten treinen schrappen zou de eerste stap zijn om de rust qua bezetting terug te krijgen op de werkvloer en vooral niet nog meer treinen in willen zetten maar de inzet weer opnieuw afstemmen op het aantal beschikbare medewerkers.
En intrekken van verlof en vakantie werkt averechts, dan zullen er nog meer ziekmeldingen gaan komen en meer mensen de deur van de NS achter zich dichttrekken.
Maar zeggen dat de eisen van de vakbonden buitensporig zijn dat is totale onzin, maar het is wel fijn dat jij bereid bent om elk jaar voornamelijk maar in te leveren en met minder toe te komen.
En financieel weet de NS ook met boekhoudkundige truukjes dingen anders er uit te laten zien dan dat ze in werkelijkheid zijn, eerder deden ze dat ook met gigantische afschrijvingen die niet onderbouwt konden worden maar wel een verlies in de boeken zette. Dus eerst even de jaarrekening uitpluizen voordat je de cijfers onderaan de streep als waarheid ziet.
@Tamzin
Maar zeggen dat de eisen van de vakbonden buitensporig zijn dat is totale onzin, maar het is wel fijn dat jij bereid bent om elk jaar voornamelijk maar in te leveren en met minder toe te komen.
het is buitensporig in verhouding tot de prestaties die NS en haar medewerkers nu leveren. @MoDe geeft een goede suggestie. Ga controleren en correctietarieven toepassen en boetes uitdelen voor reizigers die onterecht in de 1e klasse reizen
kunje een vermogen mee binnenhalen en dat kan dan weer uit worden gegeven aan o.a. personeel. Ik heb de afgelopen 70 NS-ritten 1x controle gehad (iedereen die mij niet gelooft mag mijn ov chipkaart account controleren) en bij aankomst op Amsterdam CS zie ik ACHT medewerkers van NS voor de ingang langdurig chillen en roken, dus blijkbaar hebben de medewerkers van NS compleet andere prioriteiten en was controleren en/of werken IN het station en/of IN de trein geen optie
ik kom net uit Brussel (mn reis begon zelfs al voor Brussel) en i.t.t. een controle in de 1e klas in Nederland had in België WEL iedereen betaald, omdat ze weten dat het personeel niet bij >95% van de ritten wegblijft. Dat maakt het extra bedrag voor 1e klas ook de moeite waard. In Nederland zou ik er geen cent extra voor betalen, maar het interesseert gelukkig vrijwel geen van je collega's iets en ik ben blij om te lezen dat je geen kritisch woord voor ze over hebt en ook door machinisten het binnenhalen van (extra) inkomsten voor NS niet gewaardeerd wordt of als noodzaak gezien wordt om te overleven. Ook al stond op Schiphol en elk ander station een klein leger aan NS-personeel dat niets uitvoerde
De CAO-voorwaarden zijn nu al buitensporig. Denk alleen al aan de doorbetaalde pauzes, omdat het af en toe voorkomt dat je in de pauze door moet werken. De rest van Nederland heeft ook geen doorbetaalde pauzes, ondanks dat het af en toe voorkomt dat je in de pauze door moet werken.
Doorbetaalde pauzes zijn niet zo uitzonderlijk, hoor. Bij de meeste bedrijven waar ik gewerkt heb, kreeg je een half uur van de baas en een half uur van je zelf.
@Rolang Er zijn meer functies bij de NS dan alleen hoofdconducteurs, als de machinist zijn werk niet meer doet dan rijdt er geen trein meer rond.
@wsm Noem je een hele CAO buitensporig op 1 onderdeeltje en wel een doorbetaalde pauze?
Zal ik je dan even toelichten dat die 30 minuten nog niet eens de netto pauze is maar dat daar voor het treinpersoneel nog de looptijd van en naar het verblijf afgaat, zeg 3 minuten heen en 3 minuten terug. Voor de machinist kun je daar dan nog 5 minuten afhalen omdat deze de trein op een eindstation nog moet beproeven en er door de NS op doorgaande trajecten gerekend wordt met de vertrektijd van de trein en niet met de aankomsttijd van de trein, dat zijn ook zo maar enkele minuten die gepikt worden van de 30 minuten pauze.
En je bent tijdens je pauze volledig bereikbaar en inzetbaar en het gebeurt geregeld dat je pauze verplaatst moet worden in je dienst doordat je dienst veranderd wordt gedurende de dag en dat is echt niet een enkele keer per jaar. Aangezien je geen “vaste” pauze hebt maar altijd inzetbaar moet zijn is het niet meer dan terecht dat het een betaalde pauze is.
Oh en nog als aanvulling, je mag het stationsgebied alleen verlaten met toestemming, anders wordt er van je verwacht rondom het station te verblijven in je pauze zodat je snel inzetbaar bent indien nodig.
Off-topic, maar bij taxi CAO ook van die dingen over doorbetaalde onderbrekingen, maar werkgevers zijn gelukkig vrij om daar vanaf te wijken.
Zo wordt bij taxi rijden met een elektrisch voertuig (bij mijn werkgever) gewoon de loopafstand van je woning naar een laadpaal doorberekend als werktijd, ook al log je bij aanvang of einde dienst in/uit op je BCT (boordcomputer taxi).
Terwijl de CAO bij ‘voertuig aan huis’ zegt dat er dan 15 minuten per dienst/dag afgetrokken mag worden van je woon-werktijd! (er is geen reiskostenvergoeding).
Voor de rest wat dingen die voor treinpersoneel niet zullen gelden, zoals bij een korte rit (van bijv. 45 minuten) toch een vol uur uitbetaald krijgen, en onderbrekingen van minder dan 15 minuten tussen ritopdrachten ook, bijvoorbeeld bij vertragingen.
Pauzes bestaan al een tijd niet meer, dat worden dan opgelegde ‘onderbrekingen’ (wegens de wettelijke arbeids/rusttijden) maar kan je als chauffeur zelf inplannen (op een dienst van 5½ tot 8 uur minimaal een kwartier ergens, melden bij centrale). Bij een dienst tot 10 uur is het 30 minuten (mag ook 2×15 minuten zijn).
Ook dat geldt natuurlijk niet voor treinpersoneel, zou wat zijn “ik neem nu ff een kwartiertje lunchpauze”. En dat je dan als NS personeel je uitsmijter moet eten rond het station (of laten inpakken als je ineens opgeroepen wordt) vind ik bizar, want je bent (zelf gemeld of volgens dienstplanning, desnoods na vertraging wat later) dan gedurende enige tijd toch gewoon niet beschikbaar?
Het is niet voor niets een doorbetaalde pauze omdat het inderdaad kan voorkomen dat je net je broodje besteld hebt en dan gebeld wordt om een trein te rijden die over een x aantal minuten vertrekt. Dan wacht je uiteraard wel even op je broodje en die mag je dan aan de stuurtafel opeten.
Je bent gedurende je hele dienst beschikbaar en krijgt om die reden dus je pauze doorbetaald.
Vwb de Belgie opmerkingen leerde ik gisteren van een HC hier dat men wél gevolgd mag worden obv hoeveelheid scans die men maakt met controleapparaat en wordt daarop aangesproken. Hij was verbaasd dat het bij NS niet mocht.
Vwb de Belgie opmerkingen leerde ik gisteren van een HC hier dat men wél gevolgd mag worden obv hoeveelheid scans die men maakt met controleapparaat en wordt daarop aangesproken. Hij was verbaasd dat het bij NS niet mocht.
Dat is ook iets wat ik niet begrijp, maar de NS directie had nooit moeten overstappen op niet controleren maar wel een servicerondje.
Een deel van de bezwaren over het monitoren van controleactiviteit kan ik begrijpen, een aantal zal een creatieve manier vinden om het aantal kunstmatig hoog te houden. Maar inderdaad de instelling om dan maar “service” te doen en vooral nergens op durven/mogen/kunnen/willen monitoren is geen goede in mijn ogen.
Uit de NOS vandaag
”Volgens NS-bestuurder Eelco van Asch is het meldnummer een succes, maar hij vindt deze ervaringen "kwalijk om te horen". Het moet beter, zegt hij. "Dat is een serieus signaal, dus daar gaan we mee aan de slag". Maar hij wijst ook op logistieke redenen waardoor hulp soms even op zich laat wachten. "Een trein is 300 meter lang, dus het kan even duren voordat de conducteur bij je is. Soms is dat dus te lang. Als het urgent is, moeten we sneller schakelen."
Van Asch benadrukt dat het meldnummer niet de enige maatregel is van de NS om de treinen veiliger te maken. "We hebben veel mensen op en rond het station, 700 veiligheidsmedewerkers, tienduizend camera's, en we doen nu een proef met live meekijken in treinen. We zien je, we pakken je, en we zorgen ervoor dat je de trein nooit meer in komt", belooft hij.”
Beloftes. Waarom geloof ik deze niet?
En het ergste is dat het diezelfde manager is die de Hc de BOA wil ontnemen en ook proeven wil doen met treinen zonder Hc.
Blijft zo jammer dat de media hem daar niet mee confronteert.
En zo en zo heb ik persoonlijk totaal geen vertrouwen in deze man na een reactie die ik persoonlijk heb gekregen in mijn tijd bij de NS.
En het ergste is dat het diezelfde manager is die de Hc de BOA wil ontnemen en ook proeven wil doen met treinen zonder Hc.
Dat laatste lijkt me zonder meer een goed idee
En het ergste is dat het diezelfde manager is die de Hc de BOA wil ontnemen en ook proeven wil doen met treinen zonder Hc.
Dat laatste lijkt me zonder meer een goed idee
En dat komt de veiligheid ook echt ten goede denkt Tamzin.
Overigens verwacht ik dan een nog grotere uitstroom van machinisten bij de NS, vele zullen niet blijven als er zonder Hc gereden moet gaan worden.
Gelukkig heeft men hier wel tijd voor.
Hopelijk hebben ze er genoeg want als ik de berichten zo volg van de CAO onderhandelingen wordt het een zomer vol stakingen bij het spoor. Dan kan dit een alternatief zijn voor de kortere afstanden.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.