Skip to main content
We hebben een nieuwe website! En we horen graag wat jullie ervan vinden.



NS kent zijn eigen terminologie niet goed.

Nee, ik denk dat degene die het heeft aangepast bewust een poging heeft gedaan om die twee bij elkaar te zetten. Ik kan namelijk geen (andere) pagina meer vinden over de Klassewissel.


Het is prima als het bij elkaar staat, maar NS kan niet kiezen tussen met ''Toeslag 2-1'' alleen het ene of beide te bedoelen (zoals je zelf ook signaleert). Verder ontbreekt klassewissel 1-2.
De bedoeling van deze pagina is om zowel de klassewissel als de 2-1 te bespreken. Daaraan, of aan andere pagina’s hebben we niets gedaan. Zie ook deze pagina. "Meer over klassewissel regelen" verwijst naar de pagina toeslag 2-1.



Als we kijken naar de aard van de Toeslag 2-1 is dat misschien ook niet zo gek. Uiteindelijk is het een product dat een klassewissel regelt voor reizigers die recht hebben op 100% korting. Dat percentage is logischerwijs niet zomaar toe te passen op de 1e klas-prijs (dan zou er geen sprake zijn van een toeslag). Daarom is gekozen voor een vast bedrag per dag. Niettemin blijft het een vorm van klassewissel. Voor reizigers met 40% korting bestaat een dergelijk product niet, ook zij kunnen op deze pagina terecht komen voor hun informatie (bijv. via Google).



De verwarring (en onjuistheid van de informatie) ontstond omdat de door Pe_pe genoemde zin bedoeld was voor reizigers met 40% korting, maar dat viel niet uit de opsomming te halen. Wat we hebben geprobeerd te doen is daarin wat orde scheppen.



Het is echter goed te volgen dat de scheiding tussen 2-1 en klassewissel bij 40% korting iets duidelijker moet, vooral voor klanten zoals jullie die heel goed in de producten en terminologie zitten). We kijken daar nog even naar.
Update: We gaan overwegen de informatie over 'Hond' en 'Fiets' te splitsen.



Laat me raden: Het resultaat van die overweging is: "Pfff, wat een gezeur weer van die reizigers; een fiets is toch net zoiets als een hond?" of iets van die strekking ... ?
Het heeft ook met prioriteit te maken. Naast de paar opmerkingen hierover op het forum stoort bijna niemand zich hier aan. Toevallig ik wel. Ik zie graag een scheiding van informatie en heb dit intern ook aangegeven. NS is echter een veelomvattend bedrijf en dit soort details, want dat zijn het, hebben gewoon minder aandacht. En dat is terecht. Maar dat wil niet zeggen dat het nooit zal veranderen.
Het mag ook wel eens worden gezegd dat de aanpassingen die gedaan zijn bij Dalvrij en Weekendvrij, de zaken overzichelijker hebben gemaakt. Het is helder verwoord en de vijfenzestigplussers worden er duidelijk op gewezen dat ze extra korting hebben. Vroeger las je daar over heen en nu is het duidelijk vermeld. Ook het wijzen op alternatieven voor abonnementen en wanneer dat relevant is, maakt het duidelijker voor de consument.

Ik heb hier in het verleden wat op gemopperd maar kan zo snel niet terugvinden waar dat was. Het is nu in ieder geval naar wens opgelost.
Fijn om te horen, Thom!

Reageer