De Volkskrant is vernietigend over de huidige dienstverlening van NS

  • 5 October 2022
  • 34 reacties
  • 1003 Bekeken


Toon eerste bericht

34 reacties

Reputatie 5

Ja, kritiek heb ik ook genoeg, maar daar werd niet naar gevraagd 🤣

De balans schiet bij mij door naar positief. Misschien gewoon geluk, of anders perceptie. Vroeger gingen er 2 IC’s per uur. Nu 4 en als er 2 uitvallen, nog maar 2.

Inderdaad. Ik ben oud genoeg om me de invoering van een klokvaste kwartierdienst tussen Arnhem en Utrecht te herinneren, dat was in 1998. Tot in de vroege avond, op zaterdag en zondagmiddag reden er vanaf toen 4 IC’s tussen Arnhem en Utrecht (en v.v.). Twee naar Den Haag, twee naar Den Helder.

Vanaf de dienstregeling 2023 gaat de bediening tussen Arnhem en Utrecht in het weekend terug naar twee IC’s per uur, dus naar de situatie van voor 1998 🙄.

Reputatie 6

Ja, kritiek heb ik ook genoeg, maar daar werd niet naar gevraagd 🤣

De balans schiet bij mij door naar positief. Misschien gewoon geluk, of anders perceptie. Vroeger gingen er 2 IC’s per uur. Nu 4 en als er 2 uitvallen, nog maar 2.

Het is inderdaad perceptie.

Hier vanaf Alkmaar en Alkmaar Noord zie ik alleen maar verschraling en zeker richting bestemming die ik vaak nodig heb (Haarlem / Den Haag). Nu gelukkig minder vaak dan voorheen toen ik nog forens was richting Haarlem. De spitsIC is verleden tijd, sprinter zorgt nu eenmaal voor meer reistijd.

Reputatie 7

Het LOCOV maakt volledig gehakt van de plannen. 

Ook zijn er enkele opmerkelijke adviezen:

- Oprekken van de conducteursnorm om langere treinen mogelijk te maken

- Eenmansbediening in alle sprinters vanaf 2024.

- Onderzoek naar invoering van het rondje om de kerk. 

- Geen uurdiensten in de avonden en het weekend

Uit het hele stuk blijkt dat er nul vertrouwen is dat NS de situatie onder controle gaat krijgen. 

 

De informeel bestuurder van de NS, de FNV, geeft aan achter de afschaling te zitten en wil zich nu klaarblijkelijk opwerpen als de reddende engel. Zal daar nu verder maar even geen commentaar op geven.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/10/de-rek-is-eruit-bij-ns

 

De informeel bestuurder van de NS, de FNV, geeft aan achter de afschaling te zitten en wil zich nu klaarblijkelijk opwerpen als de reddende engel. Zal daar nu verder maar even geen commentaar op geven.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/10/de-rek-is-eruit-bij-ns

Daar zit strategie achter. Als de dienstverlening van NS mede door de inflexible opstelling van vakbonden en personeel zo slecht blijft als nu wordt dat een tijdbom onder een nieuwe HRN-concessie (voor zover die überhaupt legaal zal blijken te zijn) en dat is het.laatste wat de FNV wil. De FNV beseft dat het zijn hand dreigt te overspelen vandaar.

Daar zit strategie achter. Als de dienstverlening van NS mede door de inflexible opstelling van vakbonden en personeel zo slecht blijft als nu wordt dat een tijdbom onder een nieuwe HRN-concessie (voor zover die überhaupt legaal zal blijken te zijn) en dat is het.laatste wat de FNV wil. De FNV beseft dat het zijn hand dreigt te overspelen vandaar.

Helaas wacht ik in een ander topic ook nog steeds op jouw reactie over het inflexibel zijn, waar wil jij nu dat het personeel flexibeler in is en dan graag ZONDER het overtreden van gestelde regels in de arbeidstijdenwetgeving en regels die de NS als werkgever heeft gesteld.

Overigens zullen de bonden bij een andere concessiehouder net zo aanwezig zijn als dat ze nu zijn, daar gaat het naamkaartje op de trein geen verschil op maken.

Daar zit strategie achter. Als de dienstverlening van NS mede door de inflexible opstelling van vakbonden en personeel zo slecht blijft als nu wordt dat een tijdbom onder een nieuwe HRN-concessie (voor zover die überhaupt legaal zal blijken te zijn) en dat is het.laatste wat de FNV wil. De FNV beseft dat het zijn hand dreigt te overspelen vandaar.

Helaas wacht ik in een ander topic ook nog steeds op jouw reactie over het inflexibel zijn, waar wil jij nu dat het personeel flexibeler in is en dan graag ZONDER het overtreden van gestelde regels in de arbeidstijdenwetgeving en regels die de NS als werkgever heeft gesteld.

Bijv. opheffing van de servicenorm bij de inzet van conducteurs (zoals ook gebeurde tijdens corona), eenmansbediening toestaan, doorbetaalde lunchpauzes als toeslag afrekenen en niet meer laten af gaan van de werktijd. Kan allemaal prima binnen de wet. Lees ook het Locov verhaal eens. 

De FNV ziet wel dat de huidige erbarmelijke dienstverlening een bedreiging voor het voortbestaan van NS is en dat met hun huidige opstelling die dienstverlening ook niet snel op orde komt. Het geduld bij reizigers en politiek raakt op. 

@Tamzin

Eenmansbediening is geen flexibiliteit maar gewoon een andere werkwijze.

Servicenorm is geen flexibiliteit maar een andere norm en dus regelgeving die de werkgever met bonden overeen is gekomen. Flexibiliteit hier in zou alleen zijn wanneer een Hc toch een langere trein meeneemt dan volgens de servicenorm mag en dat gebeurt nu ook. Het mag nu alleen niet PLANMATIG.

Doorbetaalde lunchpauzes en dat dat afgaat van de lengte van de dienst is puur arbeidstijdenwet aangezien die lunchpauze dus arbeidstijd is. Stel dan gewoon voor om een pauze vast te stellen en dat deze niet aangepast mag worden, net als bij het gros van de bedrijven in Nederland.  Dan kun je zien hoe flexibel de NS medewerkers nu al zijn in het schuiven met pauzes en aanpassingen in hun diensten.

Of er voor de FNV nu NS of Arriva op de treinen staat maakt niet veel uit, enige is dat er na 3 jaar onder een nieuwe concessie verlener een andere CAO gaat gelden waar veel huidige NS medewerkers niet voor zullen blijven en hun heil bij een ander bedrijf zullen gaan zoeken of gewoon de boel plat zullen gaan gooien.

 

Bij jouw buren is het gras zeker veel groener dan bij jezelf.🤣

 

 

@Tamzin

Eenmansbediening is geen flexibiliteit maar gewoon een andere werkwijze

Klopt. Maar een bedrijf kan zijn werkwijze ook aanpassen Niet alles hoeft hetzelfde te blijven als vijftig jaar geleden.

 

Servicenorm is geen flexibiliteit maar een andere norm en dus regelgeving die de werkgever met bonden overeen is gekomen.

Klopt ook. Maar in overleg met de bonden kan dat gezien het personeelstekort worden aangepast. De servicenorm is helemaal geen wettelijke verplichting.

 

Doorbetaalde lunchpauzes en dat dat afgaat van de lengte van de dienst is puur arbeidstijdenwet aangezien die lunchpauze dus arbeidstijd is. 

De lunchpauze is volgens de Arbeidstijdenwet juist geen werktijd. Alleen is bij NS nu afgesproken dat NS die lunchpauze alleen voor rijdend personeel als werktijd beschouwt en betaalt. Maar wettelijk hoeft dat helemaal niet en voor niet-rijdend personeel geldt dat ook bij NS niet. 

Als er een structureel personeelstekort is zul.je je als bedrijf daaraan moeten aanpassen. Doen andere bedrijven ook want wie zich niet aanpast verdwijnt op den duur vanzelf.

Reputatie 7
Badge +1

Ik verklaar dit topic door herhaling van zetten als remise. Misschien kunnen jullie nog wat leren van Niemann of anders van Carlsen. 🤣

Reageer