Leuke foto's.

  • 23 January 2018
  • 66 reacties
  • 3679 Bekeken


Toon eerste bericht

66 reacties

Reputatie 1
Wat een leuke foto's 😃
Reputatie 7
Badge
De C8553 heeft als bouwjaar 1931.



Dit materieel wordt ook wel "Blokkendoos" of "Mat 24" genoemd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mat_%2724


Hehe eindelijk weet ik nu de naam. 🙂 Ik heb er zelf ook naar gezocht online maar ik kon het maar niet vinden. en ik was zo nieuwsgierig hoe deze trein precies hete.
fijn dat ik het nu weet. 🙂 volgende keer ga ik er weer foto´s van maken.... van deze Mat24 :$
bedankt voor de info trouwens Imark.

Reputatie 7
Badge +3
De C8553 heeft als bouwjaar 1931. Het door jou gefotografeerde rijtuig maakt deel uit van een treinstam waarmee museumritten gemaakt worden.



Dit materieel wordt ook wel "Blokkendoos" of "Mat 24" genoemd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mat_%2724
Reputatie 7
Badge
Informatie over museummaterieel is heel makkelijk via een zoekopdracht in Google te vinden. Ik heb net "C8553" gegoogeld en kwam meteen op deze website:
http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2177


Huu, ik snap het nog niet...hoe heet die oude trein dan? Wat voor trein is het nou? ik zie op die site van jou de zelfde hele oude trein staan die ik ook had gefotografeerd. maar er staat niet echt duidelijk een naam bij ofzo.

Reputatie 7
Badge

Is geen Plan X 😉
Plan X is de DE I of DE II, dit is een Mat'46 of de Muizenneus.


Dankjewel voor de info. Ik zat al erg te twijfelen. Maar nu weet ik het gelukkig.

Reputatie 7
Badge +3
Informatie over museummaterieel is heel makkelijk via een zoekopdracht in Google te vinden. Ik heb net "C8553" gegoogeld en kwam meteen op deze website:
http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2177
Reputatie 7
Badge
En!!!..ik heb weer wat foto´s hoor. 🙂 Het zijn er wel een beetje veel want ik was gisteren een beetje (te) enthousiast. Maar in ieder geval heb ik weer een aantal leuke foto´s.
Ik zal ze laten zien. deze zijn dus ook van het spoormuseum.



Oke, dit is dus plan X als het goed is. ik heb gisteren dus heel veel foto´s gemaakt van deze trein
Ik zal ze hieronder ff allemaal in zetten.


Is geen Plan X 😉
Plan X is de DE I of DE II, dit is een Mat'46 of de Muizenneus.
Reputatie 7
Badge
ik heb hier nog wat foto´s van mijn vriend´s werk.





















Mijn vriend heeft nu de foto´s gemaakt dus ik ben nu ook weer in beeld helaas, me gezicht is daarom dus ook weer bedekt zoals jullie zien. De foto´s zijn erg leuk hoor. Dus kijk er maar goed naar. Dat ik deze foto´s kan maken is ook dankzij mijn vriend natuurlijk, dus ik ben hem uiteraard erg dankbaar. :$

mocht 1 van jullie ook leuke foto´s hebben dan mogen jullie die natuurlijk altijd in mijn topic knallen hoor. Dat vind ik alleen maar leuk.

de volgende serie foto´s zullen waarschijnlijk weer van het spoorwegmuseum zijn. 🙂
Reputatie 7
Badge
En!!!..ik heb weer wat foto´s hoor. 🙂 Het zijn er wel een beetje veel want ik was gisteren een beetje (te) enthousiast. Maar in ieder geval heb ik weer een aantal leuke foto´s.
Ik zal ze laten zien. deze zijn dus ook van het spoormuseum.



Oke, dit is dus plan X als het goed is. ik heb gisteren dus heel veel foto´s gemaakt van deze trein
Ik zal ze hieronder ff allemaal in zetten.









btw, hoe werken deze deuren eigenlijk van deze plan X? en kunnen ze ook vergrendelt worden tijdens het rijden?



























oke dat waren dus de foto´s van plan X.



Oke. na het maken van de foto´s van plan X viel mijn oog dus op deze trein. Maar ik zou echt niet weten wat voor type trein dit is hoor. Weten jullie het misschien?
In ieder geval ziet ie er wel mooi uit (beetje ouderwets wel 🙂 ) Maar toch wel mooi om te zien.








Ooh, en toen ik onder deze ouderwetse (waarvan ik de naam dus niet weet) trein keek toen zag ik dus dit snoer liggen. Wat is dit eigenlijk voor soort snoer? Ik heb het vaker gezien. Ik heb dit soort snoeren ook bij de intercity direct wel eens gezien volgens mij. Bij de intercity direct maakt zo´n snoer dan verbinding tussen de locomotief en de rest van de rijtuigen.























Nu ff een paar foto´s van deze trucks. Dit soort trucks worden toch ook gebruikt in het goederen vervoer van tegenwoordig?





Hier een wiel van dichtbij van dezelfde truck.




Hier nog een paar vergelijkingsfoto´s gemaakt van plan V en U. Ik wou toch even goed kijken naar de verschillen omdat ik dat de vorige keer niet zo goed kon zien en toen dacht ik nog dat plan V en U de zelfde vorm hadden enzo.






Tja...de verschillen zijn nu toch wel duidelijk te zien hoor. ;)











En uiteraard heb ik verder nog wel wat foto´s gemaakt van Plan V. En ik weet niet wat het is....maar iedere keer als ik naar dit museum ga dan word ik als een magneet aangetrokken door deze mat64.
Ik kan mij als klein jongetje nog goed herinneren dat ik vaak in deze trein zat als ik samen met mijn ouders ergens naartoe ging. En in die tijd zag ik eigenlijk alleen maar mat64 op het Nederlandse spoor volgens mij.
Ach ja...dat waren goede tijden. Ik mis dat soms wel eens hoor. :)


koplampen van dichtbij. 🙂 zijn deze koplampen van deze Mat64 trouwens de zelfde soort koplampen die nu ook nog worden gebruikt voor de SGM trouwens? Ze lijken echt super veel op elkaar....zowel van SGM als van Mat64.













Hier nog een foto van de cabine van plan V. Deze heb ik wel achter het raampje genomen hoor. Op deze foto zie je er helaas niet zo veel van omdat de zon tegen het raampje aan scheen.
In het echt heb ik het wel beter kunnen zien. Het viel mij trouwens wel op dat zo´n cabine wel super ruim is zeg. en ook wel heel erg hoog ook.




Nou dat waren weer de foto´s hoor. zoals jullie kunnen zien was ik gisteren wel echt super enthousiast en daardoor heb ik ook wel erg veel foto´s genomen (iets te veel) maar ja....ik had er in ieder geval wel super veel plezier in...das ook belangrijk he... :)

oh jaa....en binnenkort heb ik nog weer wat foto´s van de werkplaats van mijn vriend. Die zet ik dan ook meten even in dit topic.
Reputatie 7
Badge

De koppeling van een Plan U hangt veel lager dan bij een Plan V (maar net zo laag als bij een Mat '54), Plan U is een dieseltrein en heeft dus geen stroomafnemer en z'n neus is wat stomper dan een V'tje.


Ooh oke, dankjewel voor de informatie beste Edwin. :)
Dat van dat diesel dat wist ik inderdaad wel, maar al die andere punten die je net vertelde die wist ik niet. Maar nu je het zo zegt....ik zit ff wat beter te kijken naar de foto´s van plan v en u...en je hebt inderdaad gelijk. de koppeling is veel lager. 🙂 ja ik zie het inderdaad. en daar onder mist ook dat zwarte ding ofzo...

weetje wat...volgende keer als ik weer naar het museum ga dan ga ik het eens even heel goed bekijken. want in het echt zie je altijd veel meer details dan op een foto natuurlijk he. Dat lijkt me wel een heel slim plan.
Reputatie 7
Badge
Het viel mij trouwens op dat plan U en plan V wel zo ongelofelijk veel op elkaar lijken dat ik echt geen enkel verschil zie (behalve de kleur dan). :)
Volgende keer wat beter kijken :D
De koppeling van een Plan U hangt veel lager dan bij een Plan V (maar net zo laag als bij een Mat '54), Plan U is een dieseltrein en heeft dus geen stroomafnemer en z'n neus is wat stomper dan een V'tje.
Reputatie 7
Badge
Ik heb nog een paar foto´s gemaakt. Deze zijn dus van het spoorwegmuseum. Ik heb daar een (tijdelijke) museumkaart gekocht nu. dus dat is wel fijn want dan kan ik vaker daar naartoe gaan.
btw, ik vind deze foto´s persoonlijk niet zo heel erg goed gelukt....maar weetje wat...ik kan altijd nog een keer terug gaan voor betere foto´s want ik heb nu toch een museumkaart. :)







































Zo, dat was weer erg interessant hoor. Het viel mij trouwens op dat plan U en plan V wel zo ongelofelijk veel op elkaar lijken dat ik echt geen enkel verschil zie (behalve de kleur dan). :)

En uuh..bij mijn volgende bezoek wil ik trouwens ook eens wat meer uitgebreid foto´s maken van plan X. Ik weet niet zo heel veel van deze trein af want hij reed ver voor mijn tijd in de dienstregeling... maar hij ziet er wel mooi uit vind ik. 🙂 en zeker de moeite waard om daar wat meer foto´s van te maken. Dat doe ik dan de volgende keer.

Reputatie 7
Badge
Wat een leuke topic!

Dankjewel marco.grootjans. 🙂 Wat leuk dat je ook eventjes in mijn topic reageert. Hoe gaat het met jouw trouwens?

Reputatie 2
Wat een leuke topic!
Reputatie 7
Badge
Je reis al zonder verdere kosten en dan kun je zo vaak gaan als je zelf wilt. Daarnaast heb je toegang in weet ik hoeveel andere musea.

Ja precies. Dat is eigenlijk wel heel leuk inderdaad 🙂 Er zijn inderdaad veel museums die ik wel eens wil bezoeken. en natuurlijk vooral spoorwegmuseum.

Reputatie 7
Badge


Neem een museumkaart, ideaal in combinatie met een dalvrij- of weekendabonnement.


Ooh joh wat een goed idee. 🙂 Ik weet dat mijn vader wel een museumkaart heeft, maar ja... die kan ik natuurlijk niet gebruiken enzo. :P

ohja ik zie het al. museumkaart kost nu 59 euro. Dat valt opzich wel mee want ik kan daarmee wel onbeperkt naar het museum gaan zo vaak als ik wil. En natuurlijk ook andere musea. ;)
Nou Thom, dat is best een goed idee, ik zal er eens over denken.

Reputatie 7
Badge +4
ik heb nog een paar nieuwe foto´s gemaakt deze week. 🙂 Ook van de GVB trams.



Ik wil trouwens ook nog wel weer eens een keer naar het spoorwegmuseum gaan om nog wat foto´s te maken van nog meer treinen die ze daar hebben. Maar ja....helaas is het spoorwegmuseum wel erg duur dus uuh....dat doe ik wel weer over een paar maanden weer ofzo. :$
Voor nu wil ik in ieder geval nog wat meer foto´s maken van de werpkaats van mijn vriend en van al die trams die ze daar hebben liggen. Want dat is opzich ook wel interessant vind ik. :)


Neem een museumkaart, ideaal in combinatie met een dalvrij- of weekendabonnement. Je reis al zonder verdere kosten en dan kun je zo vaak gaan als je zelf wilt. Daarnaast heb je toegang in weet ik hoeveel andere musea.
Reputatie 7
Badge
Ooh en trouwens, mochten er nog meer mensen hier op het forum zitten die leuke foto´s hebben van treinen ofzo...ik zou zeggen plaats ze gerust hier in dit topic hoor. Dat vind ik alleen maar leuk.

Reputatie 7
Badge
ik heb nog een paar nieuwe foto´s gemaakt deze week. 🙂 Ook van de GVB trams.














Ik wil trouwens ook nog wel weer eens een keer naar het spoorwegmuseum gaan om nog wat foto´s te maken van nog meer treinen die ze daar hebben. Maar ja....helaas is het spoorwegmuseum wel erg duur dus uuh....dat doe ik wel weer over een paar maanden weer ofzo. :$
Voor nu wil ik in ieder geval nog wat meer foto´s maken van de werpkaats van mijn vriend en van al die trams die ze daar hebben liggen. Want dat is opzich ook wel interessant vind ik. 🙂
Reputatie 7
Badge
Zoals ik eerder in dit topic nog had belooft heb ik hier nog wat foto´s van GVB trams van de werkplaats van mijn vriend. Hij werkt namelijk bij het GVB als tram monteur.
Helaas zijn er wel een paar foto´s waar ik ook op sta (schuld van mij vriend want hij heeft de foto´s gemaakt:P ) maar omdat ik wel graag anoniem wil zijn heeft mijn vriend de foto´s in ieder geval wel bewerkt en mijn gezicht bedekt zodat jullie mijn gezicht niet kunnen zien.
Hier komen een paar foto´s :)



Hier dus een deur van de Combino tram. Zoals je kunt zien op deze foto is de elektronica goed te zien.



Hier zie je ook nog wat electronica. :)



Hier ook nog wat elektronica van de deur maar dan wat meer ingezoomd.



Hier een soort van schuifdingetje, Deze is ook van de zelfde combinodeur.



Hier ook nog iets van de deur. Ik weet helaas niet exact hoe deze technische dingen allemaal werken he. Mijn vriend weet dat beter.



Dit is de cabine van de tram. Je ziet daar ook een soort van pok zitten. Naar voren= tractie geven, naar achter= remmen en als de pok in het midden zit dan laat je de tram uitrollen. Deze is dus ook van de Combino.




Hier een combino tram die versiert is met zwarte stickers en met lichtjes aan de onderkant.
Mooi he?



Hier sta ik ook bij een combino tram die versiert is met stickers.



Let even niet op die zweetplek aub. 😛 Het was daar onder die tram namelijk echt super warm.



Hier sta ik boven de tram en kan je goed de stroomafnemer zien. Wat is dat ding groot he....zouden de stroomafnemers bij de NS treinen ook zo groot zijn?
Deze is ook van de combino tram.



Hier nog wat elektronica die op het dak van de combino zit.



Nu sta ik bij een losse tramtruck.


En dit zijn de losse motors van de trams.



Hier zien jullie de tramcabine. Deze is dus niet van de combine. Deze is dan weer van de 11/12G tram. Dat is zeg maar de serie trams voor de combine trams.



Nou dat waren alvast een paar foto´s van de trams. Zoals jullie zien is mijn gezicht bedenkt. Dat is vanwege mijn privacy. Dat voelt voor mij toch wat beter en veiliger aan. haha:)
Er zullen binnenkort nog meer foto´s gaan volgen hoor.
Reputatie 7
Badge
Ach jeej. 🙂 Ik had nog twee foto's die ik gisteren vergeten was in dit topic te plaatsen.

Ik zal ze er nog even in zetten, Deze twee foto's zijn ook de wielen van de DD-ar. 😉






Mooi, nu heb ik alle foto's van gisteren in mijn topic gezet. 🙂
Reputatie 7
Badge
Ooh ooh. ..nu word ik wel een beetje bang. :S Ik dacht dat ze altijd werden gewassen enzo. :S
Niet zozeer omdat het gevaarlijk is. Meer omdat ze.. Ik zal het even netjes houden, niet erg fris zijn.
Reputatie 7
Badge
Afbeelding 6 vraag je wat dat is. Dat is de aspot, en om nog wat specifieker te zijn de aspotplug.
Een aspot zorgt voor de verbinding tussen het draaiende gedeelte, wielstel en het 'vaste' deel, het draaistel.


Aaah interessant hoor. Het leek een beetje op een soort... motor ofzo. :)



Verder kan ik je als tip meegeven om zo'n koppeling niet meer aan te raken.. ;)


Maar waarom dan niet? :? Er zat op dat moment toen ik de koppeling aanraakte geen elektriciteit op de trein hoor.
Afbeelding 6 vraag je wat dat is. Dat is de aspot, en om nog wat specifieker te zijn een aspotdeksel met daarin de aspotplug.
Een aspot zorgt voor de verbinding tussen het draaiende gedeelte, wielstel en het 'vaste' deel, het draaistel.

Verder kan ik je als tip meegeven om zo'n koppeling niet meer aan te raken.. 😉

Reageer