Wat is volgens jullie de beste trein van NS?

  • 16 December 2023
  • 39 reacties
  • 802 Bekeken

Reputatie 5

Wat vinden jullie eigenlijk de beste trein die NS heeft?


39 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De Koploper, en dat niet ongeveer, maar zonder meer. Dat is tenminste nog een echte trein.

 

 

Bommel wil reizen, niet alleen vervoerd worden.

Reputatie 7
Badge

Maar wel met de oude inrichting, dus met de oranje stoelen. En die bakjes tussen de stoelen zijn irritant.

Reputatie 7
Badge +1

De Koploper, en dat niet ongeveer, maar zonder meer. Dat is tenminste nog een echte trein.

De ICM was ook een fijne trein. Helaas wordt het getrokken materieel zo'n beetje afgeschaft. Alles wat daarna is gekomen kan niet tippen aan het comfort van De Koploper en de icm.

Reputatie 5
Badge

Ik sluit me aan bij de ICM! Heerlijke trein.

 

Wat betreft sprinter/stoptrein materieel: plan v, Mat ‘64

Reputatie 6

Ik heb goede herinneringen aan alles van voor 1974. Was tot die tijd regelmatig gebruiker van de trein. Comfort en maar hoogst zelden vertraging of uitval, Juist bij slecht weer waren de diesel elektrische zeer betrouwbaar…. Bij sneeuw en ijzel een aanloopje nemen om de Hembrug over te komen…. 

Reputatie 5

De koploper en de ICM vind ik ook comfortabeler dan de andere. ICNG vind ik persoonlijk ook niet slecht, enige comfortabele nieuwe trein. Eerlijk gezegd heb ik liever comfortabele stoelen dan stopcontacten en wifi. Na zou dat moeten hebben in de nieuwe treinen, en niet de stopcontacten en wifi.

Reputatie 4

Koploper en ICM. Dit zijn echte treinen. De rest geeft me een metro gevoel. Leuk al die fancy gekleurde verlichting en frivole opstelling van stoelen, het gevoel met een trein te reizen wordt er niet mee bereikt.

Reputatie 5

Ja, de sprinters lijken meer op een metro dan op een trein. Vooral met dat ze veel deuren hebben. Langzaam uitstappen vind ik persoonlijk bij een trein horen

Reputatie 7

De beste trein die NS ooit gehad heeft, is Mat. 54 (de hondekop). De ICM op afstand tweede. 

De hondekop was oerdegelijk en loodzwaar maar lag daardoor als een blok op het spoor en zeker op de lange afstand zeer comfortabel. Dát was een échte trein, de treinen van tegenwoordig voelen als blikken speelgoed. 

Ha ha, hoog "volgens opa was vroeger alles beter" gehalte in dit topic.😀

Badge +3

Ha ha, hoog "volgens opa was vroeger alles beter" gehalte in dit topic.😀

De stoelen maken me niet zoveel uit, zolang ik maar kan zitten. Maar de beste trein is… 

Die waar conducteurs tussen Eindhoven - Den Bosch - Utrecht - Amsterdam gewoon drie keer langs kwamen om kaartjes te knippen (of met een paar gulden toeslag verkopen, dat was de ‘sport’ van het zwartrijden toentertijd) in een intercity met misschien wel 500 zitplaatsen (en wegens nostalgie een 1600 loc ervoor).

En na Den Bosch precies wisten “Oh, jou had ik al gezien. Goede reis verder” 😏

Heeft @Loes de kniptang nog altijd bij zich?​​​

 

Reputatie 7
Badge +4

Op dit kaartje zeven controlestempels

 

Toen was geluk heel gewoon.

Reputatie 7

Qua stoel om als passagier in te zitten ga ik ook voor de ICM. Om zelf mee te rijden stem ik voor de SLT; fijne stabiele ligging en weersinvloeden hebben op deze trein de minste impact (denk aan gladde sporen tijdens remmen/optrekken).

Reputatie 5

Mijn stem gaat naar de ICE 3! (Als NS International nog steeds 3 treinstellen bezit tenminste.) Wat een geweldige trein om in te zitten, met het tapijt en de houten accenten. 😁

Qua regulier materieel kan ik me alleen maar aansluiten bij de rest door te zeggen Koploper (of ICRm). Heerlijke stoelen en goed rijcomfort. Zo jammer dat ze uit dienst moeten. Ik heb ook gouden herinneringen aan de Buffel, maar dat komt meer door nostalgie dan dat het een goede trein was..

Reputatie 7
Badge +3

Grappig om te lezen dat verschillende mensen de ICM en de Koploper de beste treinen vinden. Dat is namelijk dezelfde trein.Na de modernisering heet dit materieel nu ICMm. 
Op YouTube vond ik deze video van ‘Europe’s weirdest looking train

Voor zover ik het kan beoordelen vind ik de ICMm op dit moment de comfortabelste trein van NS. (De ICE3M laat ik voor het gemak buiten beschouwing, die is hors concours.) 
Maar ik heb nog niet met een ICNG gereisd en ook nog niet met een FLIRT.

Van de Sprinters ben ik net als @West zeer te spreken over de SLT. Veel betere rijeigenschappen en stoelen dan de SNG waar ik ook regelmatig mee reis.

Van de ICM kan ik me herinneren dat ik indertijd (in 1977) met een Tienertoerkaart speciaal naar Eindhoven was afgereisd om met een gloednieuwe ICM naar Venlo en terug naar Eindhoven te reizen. De eerste serie (ICM-0) heeft een tijd proefgereden in de stoptreindienst tussen Eindhoven en Venlo. Het idee van de doorloopkop was toen revolutionair bij NS en een zeer goed idee. 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Grappig om te lezen dat verschillende mensen de ICM en de Koploper de beste treinen vinden. Dat is namelijk dezelfde trein.Na de modernisering heet dit materieel nu ICMm. 
Op YouTube vond ik deze video van ‘Europe’s weirdest looking train

Voor zover ik het kan beoordelen vind ik de ICMm op dit moment de comfortabelste trein van NS. (De ICE3M laat ik voor het gemak buiten beschouwing, die is hors concours.) 
Maar ik heb nog niet met een ICNG gereisd en ook nog niet met een FLIRT.

Van de Sprinters ben ik net als @West zeer te spreken over de SLT. Veel betere rijeigenschappen en stoelen dan de SNG waar ik ook regelmatig mee reis.

Van de ICM kan ik me herinneren dat ik indertijd (in 1977) met een Tienertoerkaart speciaal naar Eindhoven was afgereisd om met een gloednieuwe ICM naar Venlo en terug naar Eindhoven te reizen. De eerste serie (ICM-0) heeft een tijd proefgereden in de stoptreindienst tussen Eindhoven en Venlo. Het idee van de doorloopkop was toen revolutionair bij NS en een zeer goed idee. 

 

 

Maar wat is dan de naam van het getrokken materieel naar Antwerpen/Brussel?

Van de Sprinters ben ik net als @West zeer te spreken over de SLT. Veel betere rijeigenschappen en stoelen dan de SNG waar ik ook regelmatig mee reis

De SLT vind ik toch echt het minste sprintermaterieel. Het beste vind ik de Flirt en dan de SNG.

Wat misschien ook meespeelt is dat SLT er zo ongelooflijk goor uitziet. Het schreeuwt al jaren om een schilderbeurt.

 

Maar wat is dan de naam van het getrokken materieel naar Antwerpen/Brussel?

Dat is ICR materieel.

Reputatie 7
Badge +3

Grappig om te lezen dat verschillende mensen de ICM en de Koploper de beste treinen vinden. Dat is namelijk dezelfde trein.Na de modernisering heet dit materieel nu ICMm. 
Op YouTube vond ik deze video van ‘Europe’s weirdest looking train

Maar wat is dan de naam van het getrokken materieel naar Antwerpen/Brussel?

ICR (met de R van rijtuig)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Intercityrijtuig

Reputatie 7
Badge +3

Na de modernisering: ICRm.

Ook van ICR kan ik me de instroom nog herinneren. Een tijdje waren er nogal bonte samenstellingen in de IC’s van Haarlem naar Maastricht/Heerlen. De ICR was een enorme verbetering ten opzichte van het zeer matige Plan E-materieel. De eersteklas rijtuigen stroomden als eersten in. Dan was het contrast met tweedeklas Plan E of Plan W wel heel groot.

Misschien wel een aardig feitje over ICM en ICR is misschien dat de toenmalige beslissers het rond 1977-1980 te duur en onnodig vonden om airconditioning in te bouwen. Dat was onnodige luxe in ons land. Met als gevolg dat zo’n 15 jaar bij de grote modernisering alsnog tegen hoge kosten airconditioning is ingebouwd. Maar gezien het feit dat ICMr en ICRr zo’n 25 jaar na de modernisering nog steeds dagelijks rijden is dat wel een goede investering geweest.

De oorspronkelijke versies van ICM en ICR hadden ramen met een draaihendel. Er was altijd wel iemand die klaagde over het feit dat er een raam openstond of juist niet. En het was een enorme herrie in de treinen als die met 130-140 km/u door het land reden en er ramen openstonden.

Reputatie 7
Badge +4

Trouwe lezers van dit forum weten dat ik decennialang van Groningen naar Den Haag heb geforensd, en ik wil toch een eervolle vermelding geven aan een extra comfortabele getrokken trein. Die werd gereden met Corailrijtuigen die gehuurd waren van de SNCF. Goede, ruime stoelen en voor de toeslag kreeg je dan koffie, croissantje en een krantje. Nou ja krant, aanvankelijk alleen de Telegraaf, maar dat werd snel aangepast aan het type reiziger. Heerlijke trein was dat. Toen was geluk, ook in de trein, heel gewoon.

Reputatie 7
Badge

Met een heuse restauratierijtuig, zo'n ouderwets blauwe rijtuig. Dat weet ik nog goed. 

Reputatie 7
Badge +4

Met een heuse restauratierijtuig, zo'n ouderwets blauwe rijtuig. Dat weet ik nog goed. 

 

…. en dan kon je uit je werk in Den Haag in de trein nog redelijk eten ook, als was het geen culinair hoogtepunt waar de Fransen bekend om zijn, ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Zijn jullie (@Thom en @Vareo)  niet in de war met de IC+ die reed tussen Amsterdam en Maastricht en tussen Den Haag en Heerlen?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Intercity_Plus

Er was indertijd wel een treinstel met nummer 4444 (na de modernisering weer teruggenummerd naar 4231) dat meer capaciteit had in de eerste klas en reed tussen Groningen en Den Haag v.v. in de zogenaamde ambtenarentrein. Zie bijvoorbeeld: https://hettreinenhoekje.nl/materieeltypes/ICMm
Ik kan me niet voorstellen dat er een trein met getrokken materieel gereden heeft tussen Groningen en Den Haag. Dit vanwege het moeten kopmaken in Utrecht.

Reputatie 7
Badge

En toch is het zo. De IC+ kwam veel later.

Reageer