Wat is volgens jullie de beste trein van NS?

  • 16 December 2023
  • 39 reacties
  • 819 Bekeken

Reputatie 5

Wat vinden jullie eigenlijk de beste trein die NS heeft?


39 reacties

Badge +3

Ha ha, hoog "volgens opa was vroeger alles beter" gehalte in dit topic.😀

De stoelen maken me niet zoveel uit, zolang ik maar kan zitten. Maar de beste trein is… 

Die waar conducteurs tussen Eindhoven - Den Bosch - Utrecht - Amsterdam gewoon drie keer langs kwamen om kaartjes te knippen (of met een paar gulden toeslag verkopen, dat was de ‘sport’ van het zwartrijden toentertijd) in een intercity met misschien wel 500 zitplaatsen (en wegens nostalgie een 1600 loc ervoor).

En na Den Bosch precies wisten “Oh, jou had ik al gezien. Goede reis verder” 😏

Heeft @Loes de kniptang nog altijd bij zich?​​​

 

Reputatie 7
Badge +4

De Koploper, en dat niet ongeveer, maar zonder meer. Dat is tenminste nog een echte trein.

 

 

Bommel wil reizen, niet alleen vervoerd worden.

Reputatie 7
Badge +4

Op dit kaartje zeven controlestempels

 

Toen was geluk heel gewoon.

Van de Sprinters ben ik net als @West zeer te spreken over de SLT. Veel betere rijeigenschappen en stoelen dan de SNG waar ik ook regelmatig mee reis

De SLT vind ik toch echt het minste sprintermaterieel. Het beste vind ik de Flirt en dan de SNG.

Wat misschien ook meespeelt is dat SLT er zo ongelooflijk goor uitziet. Het schreeuwt al jaren om een schilderbeurt.

Reputatie 7
Badge +4

Trouwe lezers van dit forum weten dat ik decennialang van Groningen naar Den Haag heb geforensd, en ik wil toch een eervolle vermelding geven aan een extra comfortabele getrokken trein. Die werd gereden met Corailrijtuigen die gehuurd waren van de SNCF. Goede, ruime stoelen en voor de toeslag kreeg je dan koffie, croissantje en een krantje. Nou ja krant, aanvankelijk alleen de Telegraaf, maar dat werd snel aangepast aan het type reiziger. Heerlijke trein was dat. Toen was geluk, ook in de trein, heel gewoon.

Reputatie 7
Badge +3

Hier nog een bron met info over de ‘ambtenarentrein’ Er werd inderdaad in Utrecht CS een loc geplaatst en de andere afgekoppeld.
https://www.nicospilt.com/index_Eersteklas.htm

Excuses voor het afdwalen. Maar het ging natuurlijk over comfortabele treinen bij NS.

In de vorige eeuw werd nog duidelijk gemikt op concurreren met de auto op snelheid en comfort. Die ambtenarentrein van Groningen naar Den Haag is een verhaal op zich. 

Reputatie 7
Badge

Maar wel met de oude inrichting, dus met de oranje stoelen. En die bakjes tussen de stoelen zijn irritant.

Reputatie 7
Badge +1

De Koploper, en dat niet ongeveer, maar zonder meer. Dat is tenminste nog een echte trein.

De ICM was ook een fijne trein. Helaas wordt het getrokken materieel zo'n beetje afgeschaft. Alles wat daarna is gekomen kan niet tippen aan het comfort van De Koploper en de icm.

Reputatie 5
Badge

Ik sluit me aan bij de ICM! Heerlijke trein.

 

Wat betreft sprinter/stoptrein materieel: plan v, Mat ‘64

Reputatie 6

Ik heb goede herinneringen aan alles van voor 1974. Was tot die tijd regelmatig gebruiker van de trein. Comfort en maar hoogst zelden vertraging of uitval, Juist bij slecht weer waren de diesel elektrische zeer betrouwbaar…. Bij sneeuw en ijzel een aanloopje nemen om de Hembrug over te komen…. 

Reputatie 5

De koploper en de ICM vind ik ook comfortabeler dan de andere. ICNG vind ik persoonlijk ook niet slecht, enige comfortabele nieuwe trein. Eerlijk gezegd heb ik liever comfortabele stoelen dan stopcontacten en wifi. Na zou dat moeten hebben in de nieuwe treinen, en niet de stopcontacten en wifi.

Reputatie 4

Koploper en ICM. Dit zijn echte treinen. De rest geeft me een metro gevoel. Leuk al die fancy gekleurde verlichting en frivole opstelling van stoelen, het gevoel met een trein te reizen wordt er niet mee bereikt.

Reputatie 5

Ja, de sprinters lijken meer op een metro dan op een trein. Vooral met dat ze veel deuren hebben. Langzaam uitstappen vind ik persoonlijk bij een trein horen

Reputatie 7

De beste trein die NS ooit gehad heeft, is Mat. 54 (de hondekop). De ICM op afstand tweede. 

De hondekop was oerdegelijk en loodzwaar maar lag daardoor als een blok op het spoor en zeker op de lange afstand zeer comfortabel. Dát was een échte trein, de treinen van tegenwoordig voelen als blikken speelgoed. 

Reputatie 7
Badge +3

Grappig om te lezen dat verschillende mensen de ICM en de Koploper de beste treinen vinden. Dat is namelijk dezelfde trein.Na de modernisering heet dit materieel nu ICMm. 
Op YouTube vond ik deze video van ‘Europe’s weirdest looking train

Voor zover ik het kan beoordelen vind ik de ICMm op dit moment de comfortabelste trein van NS. (De ICE3M laat ik voor het gemak buiten beschouwing, die is hors concours.) 
Maar ik heb nog niet met een ICNG gereisd en ook nog niet met een FLIRT.

Van de Sprinters ben ik net als @West zeer te spreken over de SLT. Veel betere rijeigenschappen en stoelen dan de SNG waar ik ook regelmatig mee reis.

Van de ICM kan ik me herinneren dat ik indertijd (in 1977) met een Tienertoerkaart speciaal naar Eindhoven was afgereisd om met een gloednieuwe ICM naar Venlo en terug naar Eindhoven te reizen. De eerste serie (ICM-0) heeft een tijd proefgereden in de stoptreindienst tussen Eindhoven en Venlo. Het idee van de doorloopkop was toen revolutionair bij NS en een zeer goed idee. 

 

 

Reputatie 7
Badge

Met een heuse restauratierijtuig, zo'n ouderwets blauwe rijtuig. Dat weet ik nog goed. 

Reputatie 7
Badge

En toch is het zo. De IC+ kwam veel later.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt gelijk. Begin jaren tachtig heeft de ‘ambtenarentrein’ inderdaad met Corail-rijtuigen gereden. Ik heb nog niet gevonden in welke jaren dat geweest is. Wel de volgende bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ambtenarentrein

“Al in 1978 huurde de NS een aantal rijtuigen van de SNCF. Deze naar Nederlandse begrippen moderne en luxueuze rijtuigen werden aanvankelijk (met een antiek blauw Wagon-Lits restauartierijtuig) ingezet in de zakentreinen “Intercity Plus” tussen Maastricht/Heerlen en Den Haag.
Nadat de extra service op die lijn in 1980 niet meer rendabel bleek verhuisden de rijtuigen naar een nieuwe snelle forenzentrein Groningen - Den Haag, de ‘Randstad Express’ met de beroemde treinnummers 500 en 501. Ze werden daar gecombineerd met een BKD-rijtuig type ICR.
In 1983 werd, ter opheffing van het tekort aan getrokken materieel, de huurovereenkomst van 17 Corails uitgebreid met 5 rijtuigen. De 22 bakken verdwenen uit de Limburgse treinen en gingen naast de Groningse slag rijden op de verbinding Venlo – Den Haag. Ook in die stammen werd een ICR-restauratie- en bagagerijtuig (type BKD) toegevoegd. Zo konden weer een aantal Hondekop-treinstellen worden vrijgemaakt voor andere diensten. In de zomer reed ook nog eens een DB-bagagerijtuig mee in enkele treinen ten behoeve van het vervoer van fietsen. De treinsamenstelling kreeg helemaal een internationaal tintje als de trein werd getrokken door een 1500. In september 1984 vertrokken alle Corailrijtuigen definitief terug naar La France.”   https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=5196bd9f47e5d47afa7340dbc15e6e66&topic=54786.0

Ik kan uit de bronnen niet opmaken wat er dan in Utrecht CS gebeurde bij het kopmaken. Ik vermoed dat er een loc werd geplaatst aan de achterkant van de trein en dat loc aan de kop van de trein werd afgekoppeld. Dat zal aanpoten geweest zijn voor de rangeerders.

Reputatie 3

ICM is het comfortabelst, maar de vraag is welke trein het beste is.

Onder de sprinters is mijn favoriet is de FLIRT, omdat ik het interieur en het exterieur er het beste van uit vind zien. Bovendien zijn de stoelen van de SNG erg oncomfortabel, en ben ik in een SLT een keer mijn chipkaart verloren in een vrij smalle gleuf naast de stoel (heb hem er wel weer uit gepield gekregen, maar was geen fijne ervaring). Onder de intercity's is de VIRM mijn favoriet (als die schoon is (wat niet echt vaak is)). Mijn ervaring met de ICM is vooral dat die met 3 bakken rijdt en daardoor overvol is; dan reis ik liever in een VIRM die rustiger is. Verder klinkt de ICM soms als een wasmachine. Waarom ik de VIRM beter vind dan de DDZ kan ik niet goed zeggen, aangezien het interieur bijna identiek is.

Ik heb nog niet met ICNG gereisd, en niet vaak genoeg met ICR om er een oordeel over te hebben. Van het materieel dat uit dienst is heb ik alleen met de SGM en DDAR gereisd (en die staan allebei helemaal onderaan mijn lijstje).

Waarom ik de VIRM beter vind dan de DDZ kan ik niet goed zeggen, aangezien het interieur bijna identiek is.

VIRM vind ik een ellende door die geknikte bak waardoor je beneden je benen niet goed kwijt kunt. 

Reputatie 7
Badge +3

De trein die @Rene74 bedoelt is ICRm, geïntroduceerd als ICR in het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw.

De ICR-rijtuigen zijn indertijd gebaseerd op de middenbak van de ICM3-0, de protoserie. Ze hebben dus grote overeenkomsten met de ICM.

 

Badge +3

Op deze foto van OVnieuws.info zie je de balk duidelijk zitten:

 

Ernie en Elmo zaten er niet mee (oudere stoelen zo te zien)… 

 

dat ligt er iig maar net aan wat je precies wil;

 

gaat het om comfort zou ik uiteraard zeggen de Koploper

 

qua capaciteit zou ik zeggen DDZ of Virm. Al moet ik zeggen dat ik DDZ fijner vindt omdat ik zelf vrij lang ben.

qua stoptrein denk ik  toch wel de FLIRT. deze heeft naar mijn mening de beste indeling en comfortabelste stoelen van NS sprinters

 

vr gr Huub

Reputatie 7
Badge +3

Ernie en Elmo zaten er niet mee (oudere stoelen zo te zien)… 

 

Dat is een ICM, geen DDZ, en daar zit zo te zien ook een verhoging beneden onder het raam.

 

 

Overigens las ik dat de ICM stellen die nog wat jaren door mogen, nog een goede schoonmaakbeurt krijgen.  https://www.facebook.com/groups/NS.koploper/permalink/6079189695517717/?mibextid=oMANbw

Ha ha, hoog "volgens opa was vroeger alles beter" gehalte in dit topic.😀

Reageer