wat vinden jullie van de staking

  • 7 September 2022
  • 40 reacties
  • 1353 Bekeken


Toon eerste bericht

40 reacties

Ik had me eigenlijk voorgenomen in mijn zomerverlof niet te reageren, ik doe het toch, waarom? Simpel, je verantwoordelijk voelen.

Ik kan hier exact beschrijven welke problemen er zijn met roosters en verlof, maar ik doe dat niet. Ik mag dat niet zomaar ff op het forum gooien, vandaar dat ik niet inhoudelijk kan reageren nu. Excuses daarvoor. Toch wilde ik er wel ff opreageren dat het een stuk complexer ligt dan een looneis.

Reputatie 7
Badge

Als alles de afgelopen jaren door het management zo is uitgekleed, dan heeft ‘men’ OR, MR, de goede vrienden van het FNV en andere vakbonden er blijkbaar ook niet zoveel aan gedaan om dit in een eerder stadium tegen te houden. Ik begrijp dat het personeel correcte arbeidsvoorwaarden wenst, nog los van loon, maar deze acties beschouw ik niet als passend of eigenlijk als middelvinger richting de reizigers.

De betalende klant (dat zijn (veelal) die sukkels die afhankelijk zijn van het OV en bovendien de salarissen betalen van NS medewerkers en management) worden nu week na week ‘genomen’ door het FNV en co. Het lijkt een soort gijzeling over de ruggen van de reizigers. Het personeel en die leuke vakbonden, aangevoerd door het FNV, zou zich beter tegen het management kunnen keren ipv tegen de reiziger, zeker in een markt met een dalende vraag.

 

 

 

Ik snap het punt van de werknemers wel maar als reiziger ben ik het wel een beetje ns moe aan het worden. Vraag mij serieus af of het niet een keer tijd wordt voor een andere vervoerder op spoor dan de ns. Afgelopen jaren is de dienstverlening voor de reiziger niet beter op geworden, meer betalen voor een slechter product….

Badge +3

Edit: tijdens het tikken van deze reactie even naar de wc geweest en een e-mail beantwoord (met nog even een telefoongesprekje daarna) en er waren alweer zes eerdere reacties! 😂

En @thijsdekker Het verband tussen studenten en corona en een trap na (afhankelijk van ov, om je was te laten doen of zo?) zie ik niet zo…

Als ik het allemaal zo lees gaat het meer om (veel) betere arbeidsomstandigheden dan om een forse salarisverhoging. Denk daarbij bijvoorbeeld aan flexibele voorwaarden zoals ‘woensdagmiddag vrij want partner werkt en kids zijn thuis’, of ‘op zaterdag graag vrij plannen wegens (sport)activiteiten’.

Volledige inflatiecorrectie zal sowieso niemand (via een cao) krijgen, en eenmalige uitkeringen en/of 150 euro per maand (onregelmatigheidstoeslag?) erbij per maand ook niet zomaar, zeker als daar geen geld voor is en je het voorheen ook niet kreeg.

Allemaal leuk en aardig dus, maar als je als (rijdend) personeel je vakanties een jaar van tevoren al moet plannen (waarbij dat toegewezen of geweigerd kan worden?) en niet eens (onbetaald) verlof kan krijgen voor de uitvaart van je beste vriend of een tijdje mantelzorg verlenen heb je bijzonder weinig aan dat soort bedragen.

Machinisten/conducteurs zullen best op sommige momenten ‘onmisbaar’ zijn (memo ‘van 1 t/m 4 september géén verlof mogelijk want F1 Zandvoort!’ of zo)… maar betekende dat ook dat je week 35/2022 geen vakantie mocht nemen?

Bij mij (taxi, veelal contractvervoer) werd week 36 extra vakantie (uren genoeg, en dat is niet eens TVT tijd-voor-tijd!) ook afgekeurd toen ik het in juni aanvroeg (want 5 september beginnen de scholen weer!) “Oké, dan neem ik een weekje extra met kerst en 9 januari weer beschikbaar?”

Met als antwoord “dat is prima (wel eerder aanvragen graag!)” Maar blijkbaar kan/mag NS personeel dat niet eens?

Studenten die jarenlang last hebben gehad van corona krijgen nu in het begin van het studie jaar nog een extra trap na van het ns kartel. Schofterig tegenover mensen die van het ov afhankelijk zijn. Actie voeren prima maar verzin iets anders dan steeds weer van ov afhankelijke reizigers te pakken totaal respectloos tegenover reizigers. 

Reputatie 7

Het zou voor de realiteitzin van het ns personeel geen kwaad kunnen om eens bij een echt bedrijf te gaan werken, zodat je leert dat geld niet aan een boom groeit maar er ook inkomsten nodig zijn om exorbitante loonsverhogingen te bekostigen. 

En als ze dan bij een “echt bedrijf” werken zien ze gelijk dat het ook anders kan, dat ze wel een normale pauze hebben, dat ze wel een vakantiedag kunnen opnemen, dat ze wel op normale tijden kunnen werken, dat ze wel weekenden vrij zijn. Je weet wel, dingen die voor jou in je echte bedrijf heel normaal zijn. Misschien moet jij dan omgekeerd eens bij NS gaan werken, variatie op het TV programma “Jouw vrouw, mijn vrouw” maar dan “Jouw baan, mijn baan". 

 

Het zou in ieder geval een beter idee zijn dan om blindelings mee te gaan met al die stemmingmakerij op dit forum.

 

Misschien moet jij dan omgekeerd eens bij NS gaan werken, variatie op het TV programma “Jouw vrouw, mijn vrouw” maar dan “Jouw baan, mijn baan". 

Lijkt me een geweldig concept, ik verheug me nu al op de aflevering waarin de hartchirurg en de motorcoureur van baan wisselen... 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou voor de realiteitzin van het ns personeel geen kwaad kunnen om eens bij een echt bedrijf te gaan werken, zodat je leert dat geld niet aan een boom groeit maar er ook inkomsten nodig zijn om exorbitante loonsverhogingen te bekostigen. 

En als ze dan bij een “echt bedrijf” werken zien ze gelijk dat het ook anders kan, dat ze wel een normale pauze hebben, dat ze wel een vakantiedag kunnen opnemen, dat ze wel op normale tijden kunnen werken, dat ze wel weekenden vrij zijn. Je weet wel, dingen die voor jou in je echte bedrijf heel normaal zijn. Misschien moet jij dan omgekeerd eens bij NS gaan werken, variatie op het TV programma “Jouw vrouw, mijn vrouw” maar dan “Jouw baan, mijn baan". 

Reputatie 6

En de reizigersaantallen kunnen nog wel meer omlaag gaan. Het is toch een schande dat het hele spoor vrijdag (en mogelijk volgende week ook een paar dagen) weer plat ligt. Het lijkt wel op een gecoördineerde actie: ‘hoe krijg ik de reiziger de trein uit’ Nou, ga vooral zo door, zou ik zeggen.

Ongetwijfeld maar als je nu meer dan 10 procent salarisverhoging gaat vragen terwijl de reizigersaantallen drastisch teruglopen dan ben je blijkbaar in de veronderstelling dat ns nog steeds een staatsbedrijf is en het personeel ambtenaren. 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou voor iedereen die langs de zijlijn maar wat onoordeelkundigs staat te roepen over het werken bij NS verstandig zijn zich eerst eens te verdiepen in de materie als het super-onregelmatige werk, het niet kunnen krijgen van verlof omdat NS te weinig mensen heeft aangenomen etc.

NS heeft het enorm laten versloffen en daar plukken we nu als reizigers de wrange vruchten van omdat het personeel heel ontevreden is.

Het zou voor de realiteitzin van het ns personeel geen kwaad kunnen om eens bij een echt bedrijf te gaan werken, zodat je leert dat geld niet aan een boom groeit maar er ook inkomsten nodig zijn om exorbitante loonsverhogingen te bekostigen. 

Staken is gewoon een recht in Nederland en het is goed dat dit pressie middel er is aangezien er in het verleden toch al veel positieve dingen mee zijn bereikt.

En ja, het is klote als je er meermalen door gedupeert wordt en dat het NS management zoals nu het hele land plat legt daar vind ik wat van als oud machinist. Er wordt voor regio's gekozen om het leed te verdelen over de reizigers maar toch een flinke druk op het NS management te leggen.

En waarom heeft het management van de NS niet eerder toenadering gezocht met de bonden en waarom hebben ze het zo uit de hand laten lopen met de medewerkers, ze hebben al een knieval gemaakt dat de focus op cijfertjes lag en efficienty lag en dat de menselijke factoor dus compleet vergeten is. Ook tijdig opleiden van personeel is er compleet bij ingeschoten en daarbij zijn er ook nog eens honderden ontslagen geweest 1 á 2 jaar terug.

 

Vind ik dat de werknemers terecht staken, JA absoluut.  Werken bij de NS geeft vaak dat je 24/7 ingeroosterd kan worden en daarbij heb je niet dat je elke dag op eenzelfde tijd begint maar je begint echt elke dag op andere tijden en eindigt ook op andere tijden.  Heb je mazzel dan zitten deze begintijden dicht bij elkaar maar heb je pech dan kun je zomaar hebben dat je om 4.04/6.47/4.15/5.03 uur mag beginnen. De werkdagen zijn ook compleet random door de week heen en het enige patroon wat daar inzit is dat je rooster na een x aantal weken hetzelfde is en de dagen weer hetzelfde terug komen.  Waarbij de x 4 weken kan zijn maar ook 24 weken.

En dan niet te vergeten dat je ook nog de weekenden werkt, veel roosters werken 2 weekenden en zijn er dan 1 vrij, dus een behoorlijke belasting van je sociale leven.  Daarnaast heb je dan nog dat je bij de NS 24 uur per dag medewerkers op de vloer moet hebben, dus je daait ochtenden, dan avonden dan nachten en dan terug naar avonden om weer te beginnen met de ochtenden.  Soms heb je tijd om een beetje te wennen aan de verschuivingen maar vaak verschuift dit al na 4 dagen, niet echt bevordelijk voor je lichamelijke fitheid zeker niet voor de wat oudere collega's die dit allemaal wat lastiger kunnen verwerken.

 

En als je dan gebruik wil maken van opgebouwd verlof en daar zijn geen mogelijkheden voor, waardoor je niet naar de eerste schooldag van je kind kan als moeder, een begrafenis bijwonen van een niet familielid bijna onmogelijk is en voor een jongere collega die de sleutel van zijn eerste koophuis krijgt dat er geen mogelijkheid is om vrij te krijgen, tja dan mist de menselijk maat compleet.

 

En dan is er bij de medewerkers het gevoel dat er totaal geen waardering is vanuit het management, het management regeert zonder  rekening te houden met het personeel en er vallen beslissingen waarvan ze de impact totaal niet overzien. Dit geeft grote ergernis want wie wil er nu als nummer behandeld worden?

 

Ja, het is volkomen terecht dat de medewerkers opkomen voor hun rechten en voor hun inkomen, zeker met de extreem stijgende prijzen en met inbegrip van het feit dat de NS medewerkers bij de laatste CAO's vanwege de omstandigheden akkoord zijn gegaan met minimale verhogingen en ook daar hebben ingeleverd op punten.

 

En het is nog afwachten of de bonden er met de NS gaan uitkomen, die verwachting is er nog niet gezien ze de druk erop willen houden. 

Stakingen zouden het laatste middel moeten zijn als je er op andere manieren niet uitkomt. Dat de vakbonden er ondanks dat de onderhandelingen met NS gewoon lopen en ze vertrouwen hebben in de goede afloop toch voor kiest het treinverkeer plat te leggen geeft aan dat van het oorspronkelijke doel allang geen sprake meer is maar dat rupsje nooitgenoeg nu gewoon het recht op staken misbruikt om het onderste uit de kan te halen. 

Reputatie 7
Badge

Helaas lijkt dit in Nederland te mogen. In ieder geval heeft nog niemand een rechter gevraagd het te verbieden en als daar juridisch houdbare argumenten voor waren geweest, was dat vast al wel gebeurd.

Maar ik zou het liefst ook zien dat de maatschappij dusdanig ontwrichten voor eigen gewin verboden zou zijn. De discussie (in een ander topic hier) over de vraag in hoeverre dat echt door de regionale stakingen komt en niet door laksheid van de NS top in het zoeken naar wat er met het niet stakende personeel wél kan, maakt dit voor mij wel lastiger. Als de gevolgen die daadwerkelijk door de staking worden veroorzaakt veel gematigder zijn, is er natuurlijk een punt waarop die gevolgen wél acceptabel zouden moeten zijn voor de doelen die het personeel wil bereiken.

Reageer