6 november mondkapjesplicht in station en op het perron?

  • 3 November 2021
  • 25 reacties
  • 473 Bekeken

Reputatie 2

Per 6 november is er weer een mondkapjes plicht in het station en op het perron? Of geld het dit keer niet ? Misschien is het handig om mensen hier nu al op te wijzen door middel van omroep berichten ...... En wat meer handhaving..... Een besmettingsbron die nooit genoemd wordt is wel degelijk de trein , er wordt door veel mensen gereisd zonder mondkapje of met het mondkapje op de kin .... Als hier vanaf het begin veel strenger op was gecontroleerd hadden we nu niet zoveel ellende gehad .


25 reacties

Daar moet het kabinet vandaag nog mee akkoord gaan en daarnaast doe je net alsof al die besmettingen nu door het OV komen terwijl het grootste percentage besmettingen THUIS is.

En wat nog frappanter is dat in heel veel landen er geen probleem gemaakt wordt om regels zoasl het mondkapje na te leven maar vooral in Nederland zijn mensen te beroerd om zich aan te passen en een mondkapje op de juiste manier te dragen.

Heb je zelf al eens gezien wat er gebeurt nadat iemand langs is gelopen om op mondkapjes te controleren? 5 minuten later hebben de mensen die er geen gehoor aan willen geven het mondkapje alweer onder hun neus.

Het is niet een controle die corona besmettingen voorkomt, het is het gedrag van de mensen !!!

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroeninderdaad, de meeste besmettingen die terug te leiden waren, vonden thuis plaats. Maar iemand moet een besmetting mee naar huis genomen hebben. En de meeste kans lijkt mij toch de trein, omdat men en daar langer dan 15 minuten binnen 1,5 m in elkaars buurt zit en een deel van de reizigers zich structureel niet aan de mondkapjesplicht houdt, inclusief personeel. Als ongevaccineerden zich niet aan de plicht houden is een besmetting zo doorgegeven.

En inderdaad, het houden aan mondkapjesplicht valt en staat met gedrag van mensen. Maar gedrag valt te beïnvloeden. Door consequent te handhaven en sancties toe te passen (boete, uit de trein zetten, van station verwijderen) kan gedrag gestuurd te worden. En als NS gastheerschap wilt uitdragen, dan zorgt het treinpersoneel voor reserve mondkapjes voor hen die het echt vergeten heeft of een kapot kapje heeft. 

Roep om, zet de plicht op schermen en loop 2x achter elkaar door de trein. 1e keer waarschuwing, 2e keer boete

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben erg voor een verbod op spatschermen voor de Hc’s. Dat is een heel slecht voorbeeld. Spatschermen doen echt helemaal niets. 

Over mondkapjes wordt ook van alles en nog wat beweerd maar wanneer ze goed gedragen worden helpen ze wel degelijk een beetje tegen de verspreiding van het virus. In Azië weet men al sinds decennia dat mondkapjes helpen bij de bestrijding van infectieziekten. Bovendien doe je het niet om jezelf maar om anderen te beschermen. Dat in het geval je onverhoopt besmettelijk zou zijn zonder symptomen. Alleen domme Nederlanders wensen dat niet te begrijpen.

 
 
×
 
 
 

@MoDe  Dus jij gaat hier beweren dat het grootste deel van de mensen die nu Corona hebben opgelopen dat in de trein hebben opgelopen.  Kom maar door met de cijfers daarvan want ik ken zelf maar weinig mensen die Corona hebben gehad die met het OV reizen.

En als we het even terug leggen naar ander vervoer waar je dicht op elkaar zit, vliegtuigen, dan hoor je daar maar zeer weinig besmettinge en ook daar wordt amper gecontroleerd op mondkapjes.

Volgens mij was de 2e positie voor besmettingen het vieren van feestjes en het hebben van visite thuis. Dus als we ons thuis nu eens beter aan de voorschriften houden en wat meer afstand tot elkaar bewaren dan dalen de besmettingen ook. Dus geen feestjes meer met het huis vol e.d. wat ik toch wel weer vaak zie gezien het aantal auto's bij mensen voor de deur.  Helaas kan dat nog even niet.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen 

Alle kleine beetjes helpen, dus ook de mondkapjes.

Maar je hebt beslist een punt over besmettingen die bij de mensen thuis plaatsvinden.Dat is verreweg de grootste bron van transmissies, mede omdat daar ook contacten op nauwe afstand plaatsvinden tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden. De niet-gevaccineerden lopen enorme risico’s omdat ze besmet kunnen worden door een iemand anders die niet gevaccineerd is. Maar ook in de nog steeds uitzonderlijke gevallen dat ze in contact komen met een gevaccineerde die wel besmettelijk is maar geen symptomen heeft.

Reputatie 7
Badge +3

@JeroenIk beweer niet dat dat grootste del van de mensen in het OV besmet is geraakt, maar geef aan dat de kans dat iemand in de trein besmet geraakt groter is dan men zegt.

Zeg eens eerlijk, wat geef jij door bij een eventuele bronnen-en contactonderzoek?

Pas heb ik mij laten testen in een week waarin ik in 18 verschillende treinen heb gezeten verspreid over 3 dagen. In die week zijn er 2 familieleden geweest met wie ik langer dan 15 minuten binnen 1,5 meter ben geweest. Er waren meerdere onbekenden die langer dan 15 minuten in mijn buurt waren, waarvan 1 in theater en onbekend aantal in de trein. Op mijn werk afstand gehouden en wanneer afstand niet mogelijk was mondkapje ggedragen.De kuitslag was negatief, maar was deze positief dan kon men bij contactonderzoek geen namen noteren van die onbekenden. De conclusie zal dan zijn dat ik het opgelopen heb in familiekring.

 

Reputatie 7

Bij 32,1 % van de personen met een positieve testuitslag is afgelopen week een mogelijke besmettingsplek vastgesteld. Bij 55,8 % van deze 32,1 % zou de huissituatie de mogelijke plek van besmetting zijn geweest.

Dit betekent dat in 17,9 % van de positieve gevallen de besmetting mogelijk thuis zou hebben plaatsgevonden, dat bij 14.2 % een mogelijke andere andere plek des onheils kan worden aangewezen en dat men bij 67,9 % van de gevallen geen flauw benul heeft van waar de besmetting heeft plaatsgevonden.

Zou dus niet al te vergaande conclusies trekken uit deze cijfers zoals door GGD/RIVM verstrekt.

 

Ik heb alleen getest als ik op ging reizen of als dat moest om terug te gaan naar NL en ben geen enkele keer positief getest.

Ik heb meerdere vliegreizen gemaakt over lange afstanden (meer dan 12 uur vliegen) en heb daarbij gebruik gemaakt van 3M FFP2 mondkapjes om mezelf zo goed mogelijk te beschermen in de drukke vliegtuigen. Daarnaast gewoon wat vaker handen wassen, handengel gebruikt als ik ze niet kon wassen en verder geprobeerd afstand te bewaren als ik geen mondkapje op had.

En ik heb me al vroeg laten vaccineren toen ik in April de mogelijkheid kreeg om dat in de USA te doen, heb er mijn reis voor verlengd zodat ik beide prikken daar kon krijgen.

En als ik positief had getest na het vliegen had ik dat toch echt wel aangegeven als mogelijke besmettingsbron, net als dat ik eht OV zou aanwijzen als ik daarmee gereist zou hebben in de week voor het constateren van de besmetting.

Als ik wel een besmetting op zou lopen dan kan ik het alleen mezelf verwijten omdat ik dan zelf onvoldoende afstand heb gehouden of onvoldoende veiligheidsmaatregelen heb genomen om besmetting te voorkomen.

 

 

 

Reputatie 7
Badge

@Jeroeninderdaad, de meeste besmettingen die terug te leiden waren, vonden thuis plaats. Maar iemand moet een besmetting mee naar huis genomen hebben.

Uiteraard is dit waar, maar dit is geen valide argument om andere plaatsen waar besmetting plaatsvinden als bron van groter risico aan te duiden.

Dat eerst iemand anders op een andere of dezelfde plek besmet moet zijn geraakt, geldt namelijk voor elke besmetting. Als je niet meer zou kijken naar waar iemand besmet is geraakt, maar naar waar de bron van zijn besmetting besmet is geraakt, kun je die lijn vrijwel oneindig doortrekken en niets meer zeggen over het relatieve risico op verschillende plaatsen.

Echt de enige manier om het risico op besmetting op verschillende plaatsen te vergelijken, is door te kijken naar de aantallen besmettingen op die plaatsen. Besmettingen thuis moet je dan ook gewoon zodanig tellen, als besmettingen thuis, net als besmettingen in het ov als besmettingen in het ov geteld moeten worden. Als je besmettingen thuis als gevolg van andere besmettingen elders gaat beschouwen, concludeer je onterecht dat de thuissituatie nooit het probleem is, terwijl het risico daar dus juist wél relatief groot is. Hoe de 'eerste' besmetting een thuissituatie in komt, is daar volkomen irrelevant.

Reputatie 7

Over mondkapjes wordt ook van alles en nog wat beweerd maar wanneer ze goed gedragen worden helpen ze wel degelijk een beetje tegen de verspreiding van het virus. 

Wanneer ze goed gedragen worden.... wie doet dat steevast? Wie draagt iedere rit in de trein weer een nieuw / schoon kapje zoals de instructie voorschrijft, en zit er niet met zijn vieze vingers aan? Vaak is het dragen toch gewoon voor de bühne en zodra de conducteur weg is gaat hij weer onder de kin. Dat heb ik al ontelbare keren zien gebeuren. Kinderachtig, maar wel realiteit helaas. Handhaven is gewoon onmogelijk.

Op perrons is ruimte genoeg om afstand te houden en vrijwel altijd gewoon in de buitenlucht, net als in op straat of op een winkelplein, dus vraag me af hoeveel mensen zich hier weer aan de regel gaan houden. Dat was de vorige keer al half/half en niemand zei er iets van. 

We zullen het gaan zien.

Reputatie 3

@MoDe  Dus jij gaat hier beweren dat het grootste deel van de mensen die nu Corona hebben opgelopen dat in de trein hebben opgelopen.  Kom maar door met de cijfers daarvan want ik ken zelf maar weinig mensen die Corona hebben gehad die met het OV reizen.

En als we het even terug leggen naar ander vervoer waar je dicht op elkaar zit, vliegtuigen, dan hoor je daar maar zeer weinig besmettinge en ook daar wordt amper gecontroleerd op mondkapjes.

Volgens mij was de 2e positie voor besmettingen het vieren van feestjes en het hebben van visite thuis. Dus als we ons thuis nu eens beter aan de voorschriften houden en wat meer afstand tot elkaar bewaren dan dalen de besmettingen ook. Dus geen feestjes meer met het huis vol e.d. wat ik toch wel weer vaak zie gezien het aantal auto's bij mensen voor de deur.  Helaas kan dat nog even niet.

 

Laat die discussie niet deze kant op gaan. Dat wordt relativisme. In een trein moeten mensen dicht op elkaar zitten die elkaar niet kennen. Logisch om mondkapjes te adviseren, los van de daadwerkelijke besmettingen, we willen toch niet het risico niet lopen dat we er in deze setting met onze inschatting naast zitten? Zouden de besmettingen laag zijn kan dat juist komen omdat het merendeel juist die mondkapjes nog braaf draagt. Laten we daarom geen grenzen gaan zoeken. Dat is het dragen van zo’n kapje echt niet waard. First world problems.  

Reputatie 6

First world problems zijn het niet. First world problems zijn onvoldoende naar elkaar luisteren. Het niet respecteren van andermans mening en kritische denkers voor wappies uit te maken.
Als nu, met het opnieuw invoeren van allerlei regels, zelfs SEH artsen "gehakt maken” van de maatregelen en de vinger op de werkelijke zere plek leggen... Als in een eerder advies van het Outbreak Management Team over het coronatoegangsbewijs staat: "De kans dat een deelnemer op een evenement besmettelijk is, is kleiner bij volledig gevaccineerde personen dan bij ongevaccineerde, maar vooraf geteste personen." 

Het gebruik van mondkapjes in Azie is een stuk relaxter als het soms lijkt. Daar wordt vaak, ook zonder ziektes, een soort mondbedekking gebruikt tegen de vervuiling. Ik heb er gewoond en het is niet zo gek dat ze het doen, na een paar uur in de stad ben je al redelijk groezelig. Die mondbedekking kan een voor de mond gehouden zakdoek zijn, een sjaaltje een bandana een katoenen mondkapje of een bijna uit elkaar vallend wegwerpkapje dat al 3 of 4 x uitgespoeld is. En nu met covid? Makkelijker als hier, als het maar een beetje op een mondkapje lijkt is het goed. Regels tijdens een lock-down kan je “afkopen”…..  

Heel veel zal het ook niet uitmaken nu je dat ding toch weer op veel plekken dragen moet. Hoeveel tijd breng je nou op een station door… 

Wat ik veel vreemder vond is dat bij twee kaartjesautomaten in de buitenlucht er, zelfs met mondkapje op, eentje niet gebruikt mocht worden, terwijl je daar redelijk kort en toch nog vrij ver uit elkaar staat. Tegelijkertijd mocht je in de trein wel langdurig naast elkaar mag zitten/staan. Op sommige stations was dat wel heel onhandig. Hoop niet dat dat terugkomt. De 1,5 meter is voorlopig ook nog alleen een advies.

Reputatie 7
Badge +1

Zag net dat inmiddels op de screens met de vertrektijden-en vertragingen (oh pardon- dat woord mag niet meer toch?) en cancels- onderop de boodschap staat dat vanaf 6/11 weer op perron etc maskerdraagplicht geldt.

Reputatie 7
Badge +3

Dat geldt dus ook voor personeel van NS. 

Reputatie 7
Badge

Maar die mogen ook face-shields dragen toch? Wat ik heel raar zou vinden.

Reputatie 7
Badge +1

Zolang onderstaande regels van toepassing zijn wel:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/vervoer/openbaar-vervoer

Reputatie 1

Per 6 november is er weer een mondkapjes plicht in het station en op het perron? Of geld het dit keer niet ? Misschien is het handig om mensen hier nu al op te wijzen door middel van omroep berichten ...... En wat meer handhaving..... Een besmettingsbron die nooit genoemd wordt is wel degelijk de trein , er wordt door veel mensen gereisd zonder mondkapje of met het mondkapje op de kin .... Als hier vanaf het begin veel strenger op was gecontroleerd hadden we nu niet zoveel ellende gehad .

 

Het actief controleren en aanspreken van reizigers hoort niet tot de basis taken van een conducteur.

Dus moeilijk om de reizigers te gaan controleren een aanspreken...waarom dit doen als je belangrijkere taken te doen hebt als conducteur ( sarcasme )

Zou er daarom ook niet teveel van verwachten en hopen dat ze het nu opeens wel serieus gaan nemen.
Kunnen beter omroepen dat er een mondkapjes plicht is maar dat er niet erop gecontroleerd gaat worden. Dus vooral niet reizen met het OV als jij je niet comfortabel voelt tussen lui die het niet al te serieus nemen. En zeker niet upgraden naar de eerste klas en denken dat het dan rustiger en veiliger is voor je...want dan kom je helemaal bedrogen uit.

 

Reputatie 7

Momenteel zit ik in de trein en zie meerdere mensen zitten geheel zonder mondkapje (Roosendaal - Den Bosch). Ik heb niet de illusie dat dat anders gaat worden. Zeker niet op perrons en in stations vanaf zaterdag. N.B. Dit hele traject opnieuw geen personeel gezien - alleen de omroep.

Reputatie 7
Badge +3

@JurgenH Het wordt tijd de regels voor het personeel te herzien.

Reputatie 7
Badge +1

Dat lijkt mij een heel goed plan. 

@JurgenH Het wordt tijd de regels voor het personeel te herzien.

Misschien moet je maar eens solliciteren bij de NS want JIJ wil zoveel veranderen bij de NS dat je eerst maar deel moet gaan uitmaken van de Raad van Bestuur of een management functie moet gaan bekleden bij de NS.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Ik ben een positief-kritische treinreiziger die knelpunten signaleert. Het reizen per trein draagt heel veel bij aan Nederland. Ik wil het graag laten bij signaleren. Voor eindeloze discussies met mensen die sommige dingen niet willen of kunnen begrijpen heb ik geen puf. 

@Jeroen Ik ben een positief-kritische treinreiziger die knelpunten signaleert. Het reizen per trein draagt heel veel bij aan Nederland. Ik wil het graag laten bij signaleren. Voor eindeloze discussies met mensen die sommige dingen niet willen of kunnen begrijpen heb ik geen puf.

Mooi, dan hoop ik voorlopig geen reacties van jou meer te zien op mijn posts, want accepteren dat er mensen zijn die ergens ANDERS over denken dan jij kun je ook niet accepteren.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen QED.

Reageer