Skip to main content

Hoi, ik had een vraag. Waarom staan er alleen vertrektijden op de borden en niet ook de aankomsttijden, zoals in de rest van Europa? En waarom hebben niet alle stations borden op het perron? Wat ik hiermee bedoel, is dat op Voorschoten, Zwolle-Stadshagen en sommige andere kleine(re) stations geen borden staan, terwijl ze op veelgebruikte stations zoals Harderwijk en Het Harde wel staan. En dan bedoel ik die borden op het perron waar de samenstelling en de stops ook op staan.

In principe is de aankomst tijd van de trein niet belangerijk voor de mensen die op het perron staan, al zorgt het wel voor verwarring bij sommige mensen.

Die mensen denken dat de tijd die op het bord staat de aankomsttijd is van de trein, en die staan dan voor een verassing wanneer ze om die tijd naar het perron gaan.


Of er op een perron schermen hangen met de vertrektijd en bestemming (waarop sinds enige tijd ook de samenstelling van een trein getoond wordt) hangt af van het station en hoeveel treinen er vertrekken. Hiervoor wordt het beleid bepaald door ProRail en dit is na te lezen in onderstaande PDF. Zo'n scherm op het perron heet een Treinbeeld Perron. 

https://stations.nl/wp-content/uploads/2021/12/beleid_prorail_omtrent_reisinformatiemiddelen_op_stations.pdf

 

Overigens heeft Voorschoten bij mijn weten wel dergelijk TB perron schermen, zoals ook op een foto te zien op de Wikipedia pagina. https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Voorschoten

 


Hoi, ik had een vraag. Waarom staan er alleen vertrektijden op de borden en niet ook de aankomsttijden, zoals in de rest van Europa? En waarom hebben niet alle stations borden op het perron? 

Die borden staan er sowieso nog alleen voor de franje. NS wilde ze jaren geleden al afschaffen maar Rover c.s. lagen toen dwars. En omdat de dienstregeling tegenwoordig zo ongeveer iedere maand wel veranderd (nog los van alle werkzaamheden) klopt er vaak toch niets van.


Die borden zijn ook zeer regelmatig de eerste en vaak enige plek waar ik het zie als een trein opeens uitvalt (terwijl je er al op stond te wachten en dus niet meer in de app kijkt of überhaupt niet in de app hebt gekeken omdat je dezelfde reis vaker maakt en de dienstregeling kent).


Oke bedankt allemaaal(:


Hoi, ik had een vraag. Waarom staan er alleen vertrektijden op de borden en niet ook de aankomsttijden, zoals in de rest van Europa? En waarom hebben niet alle stations borden op het perron? 

Die borden staan er sowieso nog alleen voor de franje. NS wilde ze jaren geleden al afschaffen maar Rover c.s. lagen toen dwars. En omdat de dienstregeling tegenwoordig zo ongeveer iedere maand wel veranderd (nog los van alle werkzaamheden) klopt er vaak toch niets van.

Het gaat om de digitale informatieborden, niet de papieren.


Alsjeblieft https://www.rijdendetreinen.nl/vertrektijden/aankomsten 😅

Of in de NS app (tik op vertrektijden en wijzig dat naar aankomsttijden), standaard wordt als station het dichtstbijzijnde getoond.

Tik op een trein en je ziet de samenstelling (bijv. de sprinter uit Tilburg):

 


Reageer