beantwoord

Aansluitende trein vertrekt te vroeg


Dan kom je aan in Amersfoort op zondag 6 juni om 8.21. Dan steek je het perron over voor de trein van 22 die verder gaat naar Enschede...en die rijdt gewoon weg. Dat wordt bellen met mijn moedertje van 90 die stipt wacht op de tijd en niet altijd bij de tijd is. Trein vertraging kan gebeuren maar dit lijkt erg veel op reizigers bewust irriteren. Niet grappig. Hoe kan dit? Zonder vertraging wachten treinen toch op elkaar. De aansluiting wordt zelfs omgeroepen in de trein. 

icon

Beste antwoord door wsm 6 June 2022, 10:29

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge

Vertrekprocedure wordt over het algemeen al 30 seconden van te voren gestart dus best mogelijk dat die aansluiting niet mogelijk was. 

De belangrijkste taak van NS is het zoveel mogelijk op tijd laten rijden van treintjes. 

De trein waarmee u in Amersfoort aankwam had helaas één minuut vertraging. 

Echter is het van het grootste belang dat uw aansluitende trein strak vertrekt bij het verspringen van de klok, anders zou deze trein ook vertraging oplopen. 

Gelukkig was u wel op tijd voor de volgende!

Reputatie 7
Badge +1

De belangrijkste taak van NS is het zoveel mogelijk op tijd laten rijden van treintjes. 

De trein waarmee u in Amersfoort aankwam had helaas één minuut vertraging. 

Echter is het van het grootste belang dat uw aansluitende trein strak vertrekt bij het verspringen van de klok, anders zou deze trein ook vertraging oplopen. 

Gelukkig was u wel op tijd voor de volgende!

Natuurlijk is dit cynisch bedoeld neem ik aan? Juist op het traject Amersfoort-Apeldoorn is het natuurlijk totaal geen moeite om een eventuele vertraging van 1 á 2 minuten er uit te rijden. Jammer dat NS dit nog steeds niet inziet en angstvallig vasthoudt aan de dienstregeling. 

Het spoorwegnet is erg druk en daarom is het essentieel dat er strak op tijd vertrokken wordt. 

NS heeft hier zelf niets van de vinden, als het sein groen is en de vertrektijd is aangebroken dan _moet_ de machinist vertrekken. 

NS voert slechts gedwee bevelen van anderen uit.

Reputatie 7
Badge +2

Dit is een steeds hardnekkiger probleem aan het worden: oorspronkelijk werd er nog wel op de aansluiting gewacht bij deze overstap met potentieel +30, maar tegenwoordig steeds minder. Terwijl notabene het hele dienstregelingsmodel is afgestemd op die overstap.

Andere kant op valt niet wachten nog te verdedigen, al kan het ook dan behoorlijk vertragend werken. Immers krijg je dan met de volgende trein weer een korte overstap in Utrecht als je naar Den Haag wilde.

Reputatie 7
Badge +3

De belangrijkste taak van NS is het zoveel mogelijk op tijd laten rijden van treintjes. 

De trein waarmee u in Amersfoort aankwam had helaas één minuut vertraging. 

Echter is het van het grootste belang dat uw aansluitende trein strak vertrekt bij het verspringen van de klok, anders zou deze trein ook vertraging oplopen. 

Gelukkig was u wel op tijd voor de volgende!

Natuurlijk is dit cynisch bedoeld neem ik aan? Juist op het traject Amersfoort-Apeldoorn is het natuurlijk totaal geen moeite om een eventuele vertraging van 1 á 2 minuten er uit te rijden. Jammer dat NS dit nog steeds niet inziet en angstvallig vasthoudt aan de dienstregeling. 

Aangezien jij beter weet hoe het treinverkeer geregeld moet worden, grijp je kans er zijn nog heel wat vacatures bij NS en prorail.

De belangrijkste taak van NS is het zoveel mogelijk op tijd laten rijden van treintjes. 

De trein waarmee u in Amersfoort aankwam had helaas één minuut vertraging. 

Echter is het van het grootste belang dat uw aansluitende trein strak vertrekt bij het verspringen van de klok, anders zou deze trein ook vertraging oplopen. 

Gelukkig was u wel op tijd voor de volgende!

 Juist op het traject Amersfoort-Apeldoorn is het natuurlijk totaal geen moeite om een eventuele vertraging van 1 á 2 minuten er uit te rijden. Jammer dat NS dit nog steeds niet inziet en angstvallig vasthoudt aan de dienstregeling. 

Klopt, alleen zit je dan met de trein naar Barneveld die vlak na de intercity vertrekt. Als die ook pas twee of drie minuten later kan vertrekken loopt de dienstregeling op het enkelsporige traject verderop uit de klauwen.

@H. Scholten

Volgens de treinposities app is de trein naar Enschede niet te vroeg vertrokken, om 8:22:00 stond hij nog stil. Uw trein uit Utrecht was volgens bovengenoemde app te laat.

Reputatie 3

Die 2 minuten cross platform overstap in Amersfoort loopt helaas vaak in de soep. In de praktijk heb je meestal minder dan twee minuten. Er wordt vaak vrij vroeg gefloten, dus de trein waar je inzit hoeft maar een kleine vertraging te hebben om de overstap te missen.

Je hebt bij het missen van de aansluiting richting Enschede vaak wel recht op een vergoeding voor geld terug bij vertraging, omdat je meestal 30 minuten of meer vertraging oploopt.

De belangrijkste taak van NS is het zoveel mogelijk op tijd laten rijden van treintjes. 

De trein waarmee u in Amersfoort aankwam had helaas één minuut vertraging. 

Echter is het van het grootste belang dat uw aansluitende trein strak vertrekt bij het verspringen van de klok, anders zou deze trein ook vertraging oplopen. 

Gelukkig was u wel op tijd voor de volgende!

Natuurlijk is dit cynisch bedoeld neem ik aan? Juist op het traject Amersfoort-Apeldoorn is het natuurlijk totaal geen moeite om een eventuele vertraging van 1 á 2 minuten er uit te rijden. Jammer dat NS dit nog steeds niet inziet en angstvallig vasthoudt aan de dienstregeling. 

Ik was er ook van uitgegaan dat het cynisme was maar goed.

Ik reis vaker op dit traject en ik kan de keren tellen dat het goed ging Dat kun je voorkomen door net wel 30 sec later te vertrekken en de tijd inderdaad in te halen op een traject. Ik heb nu toch maar besloten vaker met de auto te gaan en dat vind ik niet zo fijn want ik ben wel van de trein. Van west naar oost Nederland en weer terug daar moet ik nu grofweg ruim 6 uur voor rekenen. Zoals mensen hier al eerder hebben opgemerkt die overstap haal je niet en de NS heeft steeds meer rechtstreekse diensten eruit gehaald. 

Anyway dank voor het meeleven:) en een goed idee, dit keer ga ik mijn geld wel terug vragen. 

Die 2 minuten cross platform overstap in Amersfoort loopt helaas vaak in de soep. 

Dat geldt voor alle 2 minuten aansluitingen. Zulke krappe aansluitingen plannen is gewoon geen goed idee 

Badge +3

Dat geldt voor alle 2 minuten aansluitingen. Zulke krappe aansluitingen plannen is gewoon geen goed idee 

En al helemaal niet uit de richting Amsterdam met overstap van 5a naar 4a. Door het weghalen van de wissels rijdt de 1500 bijna door tot 5b (blijkbaar om een 5-minuten overstap naar Ede-Wageningen te faciliteren die op 4b staat?).

Voor naar Enschede kan je dan beter via Utrecht (of voor Deventer via Hilversum) reizen, duurt wel wat langer maar heb je in ieder geval geen 30 minuten vertraging of je een ongeluk moeten rennen.

Reputatie 7
Badge +2

En al helemaal niet uit de richting Amsterdam met overstap van 5a naar 4a. Door het weghalen van de wissels rijdt de 1500 bijna door tot 5b (blijkbaar om een 5-minuten overstap naar Ede-Wageningen te faciliteren die op 4b staat?).

De 1500 rijdt niet door tot 5b, maar 5a is simpelweg een stukje naar het noorden verlengd. Sinds de wissels daar weggehaald zijn is de scheiding tussen 5a en 5b geregeld met seinen tussen de fasen.

Inderdaad niet heel handig voor de overstap naar 4a op de momenten dat die er is, maar de wijziging an sich heb ik zelf wel toegejuigd nadat ‘ie gerealiseerd was. Voor de reizigers die op Amersfoort Centraal hun reis naar Amsterdam beginnen is de loopafstand naar de trein immers fors afgenomen nu die netjes bij de trappen staat. Scheelt best wel in de spreiding, want voorheen wilde je bij meerdere stellen echt niet achterin die trein zitten als je een bus moest halen bijvoorbeeld.

Badge +3

Ah, op die manier. Wel logisch maar het wordt dan een ‘schuine overstap’ die je bij +1 aankomst vanuit Amsterdam (zoals vandaag bij vertrek 17.30 en 18.00 uit Asd) niet zonder haasten haalt.

De NS Reisplanner was het daar wel mee eens, ‘overstap niet mogelijk’ dus dan zou je aansluiting dus gewoon mogen vertrekken?

Reageer