Skip to main content

Hierbij wilde ik voorstellen om op treinstations, waar er geen poortjes zijn, alert-berichten om te roepen om niet te vergeten in/uit te checken.
Vooral bij t uitstappen omroepen om niet te vergeten uit te checken. Op t betreffende station kan zo'n alert worden geprogrammeerd.
Het is me laatst weer overkomen bij een veluws dorp.

Alvast bedankt!

Wordt toch wel eens in de trein gedaan. Lijkt me wel weird als op stations de hele dag opgeroepen wordt om in en uit te checken.

Hallo benny333 en welkom bij de NS Community.

Deze oproepen worden, zoals Vareo hierboven beschrijft, inderdaad vaak in de trein al gedaan. Ik kan me voorstellen dat dit handiger is dan extra berichten op het station. Zeker in geval van grote verstoringen kunnen deze de aandacht afleiden van overige omroepberichten. Mits goed uitgevoerd kan het natuurlijk wel van toegevoegde waarde zijn. Ik zet je suggestie door!

Je zal maar bij een station wonen en de hele dag de omroep mogen horen over het niet vergeten in/uitchecken, omdat jij dat af en toe vergeet.

Ik denk dat het toch een tikkeltje eigen verantwoordelijkheid is, netzoals je niet je spullen hoort te vergeten in de trein.

Waarom denk je op een station zoals Utrecht Centraal wel aan het uitchecken, omdat er poortjes zijn, maar niet aan het uitchecken op een station zonder poortjes.

Overigens gebeurd wat Vareo aangaf, bijna nooit op mijn traject. Het is wel een goed begin om er voor te zorgen dat het uitchecken minder vaak vergeten wordt. Maar goed dan krijg je weer boze mensen, omdat er "te veel" omgeroepen wordt in de trein.

Asteblief niet, het wordt allemaal al zoveel in de trein omgeroepen dat niemand er nog echt naar luistert. Berichten die constant herhaald worden verliezen doorgaans erg snel aan waarde.

Gisteren werden in de IC waar ik zat allerlei tips en regels op het scherm vertoond. Niet iedereen zal dat meegekregen hebben, maar denk dat niemand blij zou zijn als dit soort boodschappen om.de zoveel tijd omgeroepen worden.

Voornamelijk tijdens de introductie van de OV-chipkaart werd dit veel gedaan. Dit is tegenwoordig wel bij bijna iedereen bekend.

Haha, jongeren denken zo egoistisch!

Jongelui, ik had me plas een kwartier ingehouden, want wc was telkens bezet. Daarna kwam ik op de plaats van bestemming. Dus haastte ik me buiten om ergens een bosschage op te zoeken.

Nu gaan jullie zeggen:

• voor je van huis gaat , eerst even een plasje doen
  • of, waarom moeten vergeetachtige ouderen altijd de straat op.

O ja, of kan zo'n alert niet in een app gezet worden, om door je eigen mobiel herinnerd te worden.

Je zou kunnen overwegen een wekkertje te zetten via de Klok app op je telefoon om 1 a 2 minuten na de verwachte aankomst van de trein af te gaan, dan is dat de reminder dat je moet uitchecken :)

In de NS App zelf is de optie om notificaties aan te zetten bij inchecken, uitchecken en bij vergeten check-out. Geen ervaring met de functie (en hoe goed deze werkt, gezien er vaker geklaagd wordt over missende reizen in de NS App). 

Andere overweging is altijd een los kaartje te kopen, dan is het geen drama als je zou vergeten uit te checken. Wel ben je dan naar alle waarschijnlijkheid duurder uit (mits je nu een abonnement hebt). Als je geen abonnement hebt kan een los kaartje met vroegboekkorting ook interessant zijn. 

In de NS App zelf is de optie om notificaties aan te zetten bij inchecken, uitchecken en bij vergeten check-out. Geen ervaring met de functie (en hoe goed deze werkt, gezien er vaker geklaagd wordt over missende reizen in de NS App). 

Je zal je hele treinrit de notificatie "uitcheck vergeten" zien, maar voor de rest is het prima.

Jongelui, ik had me plas een kwartier ingehouden, want wc was telkens bezet. Daarna kwam ik op de plaats van bestemming. Dus haastte ik me buiten om ergens een bosschage op te zoeken.

Nu gaan jullie zeggen:

O ja, of kan zo'n alert niet in een app gezet worden, om door je eigen mobiel herinnerd te worden.

We kunnen niet met alles en of iedereen rekening houden, het wordt op meerdere plekken aangegeven dat je niet moet vergeten om in- en uit te checken. De rest is dan helaas jouw eigen verantwoordelijkheid. Je zou zoals @Kairos aangaf een reminder kunnen zetten op je telefoon, maar die vlieger houdt al snel op zodra je vertraging krijgt.

er zijn overigens meerdere WC's in een trein voor de volgende keer, en als je de WC bewaakt ben je de eerst volgende die naar de WC kan 😂😉.

Ik zet bij mijn reizen altijd meldingen aan en krijg ook berichten over in/uitcheck. Ik reis op saldo.

Ik zet bij mijn reizen altijd meldingen aan en krijg ook berichten over in/uitcheck. Ik reis op saldo.

Prima, al krijgen mensen soms vreemde meldingen. Iemand die op Utrecht Centraal incheckte kreeg bijvoorbeeld meerdere ‘vergeten uitcheck’ meldingen nog voordat hij goed en wel in de trein zat.

Als je die meldingen aan een bepaalde reis koppelt zou je die melding ongeveer bij aankomst op je bestemming moeten krijgen, want als je al lang en breed het station verlaten hebt heeft het natuurlijk weinig zin (behalve een reminder voor jezelf om de gemiste uitcheck later te corrigeren).

Het lijkt me de moeite niet waard om te gaan pamperen met extra waarschuwen. Iedereen weet zo langzamerhand wel dat je moet in- en uitchecken. 

Wie daar behoefte aan heeft kan zelf in zijn mobieltje een alarm in stellen op de aankomsttijd.

Prima, al krijgen mensen soms vreemde meldingen. Iemand die op Utrecht Centraal incheckte kreeg bijvoorbeeld meerdere ‘vergeten uitcheck’ meldingen nog voordat hij goed en wel in de trein zat.

Dat is dus wat ik ook al aangaf, zodra je een paar meter van je incheckpunt vandaan bent krijg je soms de melding 'vergeten uitcheck" en dat zal aanhouden totdat je uitcheckt in principe is het natuurlijk waar, maar wel vrij irritant.

Volgens een ander topic werken die meldingen (deels) op een geofence en dat kan natuurlijk mis gaan binnen stations waar je locatie niet (eenduidig) bepaald kan worden door je telefoon.

Het principe is prima, maar je privacy (waar ben ik nu?) is natuurlijk wel een dingetje… Daarom is het ook zo goed als onmogelijk om met overstappen tussen vervoerders ‘gewoon’ van A naar B te kunnen en bij uitchecken of achteraf het juiste tarief te betalen…

Hoe ben je van Maastricht naar Arnhem gereisd, via Roermond/Venlo/Nijmegen met Arriva of via Eindhoven/Den Bosch met NS? Dat scheelt nogal wat (aan kilometers/prijs) terwijl de reistijd hetzelfde is.

Bovendien weet NS (de app) bij reizen op saldo niets over in/uitchecks bij andere vervoerders, dus als je met Arriva van Maastricht naar Nijmegen wilt krijg je echt geen meldingen over vergeten uitcheck. Hooguit als je bij NS ingecheckt was en er binnen 6 uur geen uitcheck is.

Kan er dan niet omgeroepen worden via die in-/uitcheckpaaltjes: ‘hier uitchecken, hier uitchecken ...’. Zijn maar twee woorden …

Trouwens, me hele reishistorie is bijna alleen maar zónder in-/uitchecken. Het checken bestaat maar pas. Dus als er ergens geen poortjes staan en ik loop door één of andere reden gewoon door zónder uitchecken, heb ik een normaal gevoel erbij. Ik bedoel, dat ik geen apart gevoel krijg van ‘er klopt iets niet’.

Want iets dat je 50 jaren aan gewend ben, raak je echt niet in een paar jaren kwijt hoor.

Trouwens, me hele reishistorie is bijna alleen maar zónder in-/uitchecken. Het checken bestaat maar pas. 

Volgens mij en wikipedia is de ov chipkaart toch heel wat langer in gebruik dan een paar jaar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaartsysteem

Kort antwoord gaat niet veranderen.

Nu gaan jullie zeggen:

We kunnen niet met alles en of iedereen rekening houden, het wordt op meerdere plekken aangegeven dat je niet moet vergeten om in- en uit te checken. De rest is dan helaas jouw eigen verantwoordelijkheid. Je zou zoals @Kairos aangaf een reminder kunnen zetten op je telefoon, maar die vlieger houdt al snel op zodra je vertraging krijgt.

er zijn overigens meerdere WC's in een trein voor de volgende keer, en als je de WC bewaakt ben je de eerst volgende die naar de WC kan 😂😉.

Haha, Gorott, Bij de tevergeefs 2e poging bleef ik bij wc zitte wachten. Toen kwam er een vader met een tweeling van ongeveer 5 jaar oud. Ik liet ze dus voorgaan, toen de wc vrijkwam. Wat zou jij doen , Gorott? Ik wil een antwoord va je.

.......er zijn overigens meerdere WC's in een trein voor de volgende keer.....

Genoeg types treinen van NS en vooral andere vervoerders met maar één (1) WC aan boord.

Haha, Gorott, Bij de tevergeefs 2e poging bleef ik bij wc zitte wachten. Toen kwam er een vader met een tweeling van ongeveer 5 jaar oud. Ik liet ze dus voorgaan, toen de wc vrijkwam. Wat zou jij doen , Gorott? Ik wil een antwoord va je.

Ligt er aan of 1 van de kids naar de WC moeten en hoe nodig ze moeten, anders ga ik zelf 🤣. Precies hetzelfde met ouderen, nou ja ouderen zou ik meestal wel voor laten gaan in zo'n wiebelige trein.

.......er zijn overigens meerdere WC's in een trein voor de volgende keer.....

Genoeg types treinen van NS en vooral andere vervoerders met maar één (1) WC aan boord.

Woah, Sorry.

Reageer