Blauwnet in Overijssel per 10 december 2017 | NS Community

Blauwnet in Overijssel per 10 december 2017

  • 12 November 2017
  • 44 reacties
  • 5362 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12257 reacties
Wellicht handig om te weten voor iedereen die wel eens met de trein reist in Overijssel. Met ingang van zondag 10 december wordt al het treinverkeer (m.u.v. NS uiteraard) aangeboden onder de merknaam "Blauwnet", onafhankelijk van welke vervoerder de dienst uitvoert. Bovendien komen alle overstapkosten te vervallen bij een overstap van bus op Blauwnet-trein (en omgekeerd) in de hele provincie. En er zijn nog wat kleine wijzigingen/verbeteringen.
http://www.overijssel.nl/thema%27s/bereikbaar/openbaar-vervoer/blauwnet/
http://www.overijssel.nl/thema's/bereikbaar/openbaar-vervoer/blauwnet/@MCi/uitchecken-overstap/

Het wordt wel erg onhandig dat NS in Overijssel nu een vreemde eend in de bijt gaat worden. Er gaan een hoop misverstanden komen met verkeerd inchecken op het traject Wierden-Almelo-Enschede. Maar in ieder geval heeft de provincie Overijssel concrete maatregelen genomen om het reizen met het openbaar vervoer in de provincie eenvoudiger en goedkoper te maken.

44 reacties

Badge +3
Niks persoonlijks, maar als ik iets de grootst mogelijke onzin vind, dan is het wel dat ik een uur bij een overbelaste balie in de rij mag gaan staan om het technisch falen van TLS op te lossen.

Opheffen die club, maar dat roep ik al jaren.

Wat betreft vervoersbewijzen kwam ik erachter dat andere vervoerders geen klassewissel op een BC snappen. Vet, mogen we dat weer uit gaan vechten om het als wijziging op de kaart te gaan krijgen :(

Ik heb over dat hele TLS/OVchip gebeuren een half uurtje geleden in een soortgelijk topic gereageerd (ging ook over Kampen/Blauwnet/Overijssel en overstappen in Zwolle naar NS) dus daar maar verder 'klagen'?

Edit: Ging om dit topic maar doe maar hier want meer reacties inmiddels. Overigens met Henk eens, niets persoonlijks en opheffen want achterhaalde techniek!
Normaal ben ik vrij rustig en relaxt, maar hier kan ik me serieus over opwinden. Vooral ook de onzin van de klassewissel.

Heb m'n BC 2e klas aangevraagd, en permanent in de app een 1e klas klassewissel aangevraagd. Op die manier kan ik tijdelijk terug naar 2e klas wanneer ik met andere mensen reis. Die wissel heb ik anderhalf jaar geleden eens gedaan. Die is dus blijkbaar enkel geldig bij NS, want andere vervoerders kunnen niet tegen de backend praten om registraties door te geven.

Dat moet je dus maar net weten. Op de productpagina klassewissel van NS Zakelijk staat het aangegeven, maar die lees ik niet dagelijks. In de app staat bij het wisselen van klasse wel iets van "wanneer wilt u 1e klas reizen bij NS". Maar dat is enkel zichtbaar wanneer je de klassewissel nog moet doen en ook ambigu.

Onder het vraagteken in de app staat enkel "Hier kunt u een klassewissel doorvoegen waarmee u upgrade van 2e naar 1e klas. Op het scherm bij het in- en uitchecken, ziet u nog wel de 2e klas staan. U kunt dit negeren en gewoon in de 1e klas reizen."

Oftewel, je moet het maar net weten. Bij controle viel men er dus over. Gelukkig was men het ook vrij snel met mij eens dat het nergens over gaat om me weg te sturen.
Reputatie 7
Badge

En sommige reizigers hebben juist doordat er plots sprake is van twee vervoerders last van een sterke verslechtering.

En sommige reizigers hebben juist doordat er plots sprake is van twee vervoerders een verbetering.

En iemand die van bus op trein overstapt heeft het nadeel met overstappen in de spits trouwens altijd en die mensen hoor ik ook niet allemaal constant klagen.


Degenen die nu een verbetering zouden hebben, hadden dat voorheen toch ook al, als ze gebruik maakten van 2 chipkaarten of een E Ticket voor het vol-tariefgedeelte? Dan heb je in ieder geval nog een keuze.

Dat mensen die vanuit de bus wisselen niet klagen, lijkt me logisch: Het ging altijd om het moment van inchecken bij NS. In dit geval reisde Henri altijd gratis met NS, maar omdat er een andere vervoerder voor komt rijden, is dit feestje voorbij. En dat is geen keuze van de reiziger.
Klopt dan is er geen probleem, maar in Kampen staan alleen blauwe paaltjes. Overigens begrijp ik niet waarom dit om 9 uur een voordeel zou zijn, op dat tijdstip verandert er niets.
Lekker dan, als ik voor de spits incheck en later ergens uitcheck (in de spits) dan krijg je 40 % korting. Omdat ik nu ergens moet overstappen op blauwnet, moet ik uitchecken van NS, inchecken op blauwnet (in de spits) en betaal ik het laatste stukje nog vol tarief. Kost me 3 euro meer dan de normale rit. Helemaal top dit!

Weet iemand of je ook 40% hebt op blauwnet met je NS dalvoordeel abonnement?
Reputatie 7
Badge
Die korting heb je, maar alleen als je incheckt (of omcheckt) in de daluren. Mogelijk is een E-ticket tegen voltarief of een trajectkaart (bij veelvuldig reizen) nu voordeliger.
Klopt. Maar dus wel als je nu in de spits moet uitchecken bij ns en weer inchecken bij blauwnet betaal je dus wel vol tarief waar je voorheen gewoon wel de korting krijg.

Je zou zeggen, dat als je binnen bijv 5 of 10 minuten overstapt van ns naar blauwnet, en je bent ingecheckt buiten de spits, dat je alsnog de korting zou moeten krijgen. In dat geval kan je krijgen dat mensen niet meer omchecken (de ns paaltjes staan ook nog overal op het traject).
@henri.kiers
Mensen kunnen eerder uit Kampen vertrekken en dan net na 9.00 uur in Zwolle overstappen en krijgen dan voor hun verdere reis reductie.
@dirkjandee
Als je niet omcheckt van NS naar Blauwnet ga je bij Blauwnet gewoon op de bon.
Uit ervaring zijn de meeste medewerkers in het begin van zo'n verandering nog best coulant, zag van het weekend iemand die gratis een fiets mee mocht nemen. Dus je NSB opmerking gaat niet helemaal op @Tamzin
Dat was destijds de eerste week op Zwolle-Emmen ook maar dat duurt dus niet lang. Wat dat met de NSB te maken heeft ontgaat me.
Reputatie 5
@dirkjandee
Als je niet omcheckt van NS naar Blauwnet ga je bij Blauwnet gewoon op de bon.


Niet waar, vooral de eerste weken niet, omdat reizigers gewoon moeten wennen aan het omchecken.
Normaal als ik reis moet ik overchecken in Hengelo van blauwnet naar NS. Uit gewoonte weer gedaan, maar dat hoefde helemaal niet meer. Toen werd er gecontroleerd. Ben er gewoon op aangesproken, meer niet.
Reputatie 7
Badge +3
Uit ervaring zijn de meeste medewerkers in het begin van zo'n verandering nog best coulant, zag van het weekend iemand die gratis een fiets mee mocht nemen.
En juist dit voorbeeld is grote onzin omdat bij het meenemen van een fiets nu uitgerekend niets gewijzigd is.
Het was slechts een voorbeeld van coulantie door de wijziging in het reizen, want zoals ik eerder vermelde is er door het om-checken wel wat gewijzigd (financieel gezien) maar daar heb je helaas (nog) geen bijdehante reactie op.
Begint goed...

Het gaat om een eventuele landelijke staking van alle bus/tram/metro vervoer en van alle regionale treinvervoer. Het is natuurlijk de vraag of dat echt gaat gebeuren, alhoewel de looneisen van de vakbonden dermate extreem zijn dat het zou kunnen gebeuren.
Gelukkig is onze CAO zo goed als erdoorheen en geaccepteerd door de bonden en achterban haha
Bij de NS-CAO waren de eisen gematigd, volgens de vakbonden vanwege de moeilijke financiƫle situatie van NS. De eisen bij busvervoer komen echter neer op een loonkostenstijging van 12% (lonen plus nog meer betaalde pauzes) en dat gaat dus niet gebeuren.
Reputatie 7
Badge +3
Het was slechts een voorbeeld van coulantie door de wijziging in het reizen, want zoals ik eerder vermelde is er door het om-checken wel wat gewijzigd (financieel gezien) maar daar heb je helaas (nog) geen bijdehante reactie op.
Als je mijn bijdragen wel eens gelezen hebt kun je zien hoe kritisch ik ben over het omchecken. Maar de Dagkaart Fiets (en de Dagkaar Hond en de Railrunner) zijn zo ongeveer de enige reisproducten waarvoor er geen financiƫle gevolgen zijn bij het overgaan van een concessie.

Reageer