Blowen in het station is ook nu al te handhaven, dat valt natuurlijk gewoon onder het rookverbod.
Voor een verbod rondom het station zul je inderdaad bij de gemeente moeten zijn. Maar levert het ook echt overlast op, behalve dan misschien een geur die je niet aanstaat?
Blowen in het station is ook nu al te handhaven, dat valt natuurlijk gewoon onder het rookverbod.
Voor een verbod rondom het station zul je inderdaad bij de gemeente moeten zijn. Maar levert het ook echt overlast op, behalve dan misschien een geur die je niet aanstaat?
Ik heb astma. De geur van wiet is draaglijk, maar de rook niet. Mijn astma reageert sneller op wietrook dan op sigarettenrook. Ik kan me ook voorstellen dat wiet- rook of geur negatievere emoties oproept bij mensen dan sigaretten- rook of geur.
Op maatschappelijk vlak wordt gebruik van wiet ook minder geaccepteerd dan sigaretten, omdat sigaretten jaren 'normaal' waren.
"Vermijd ze dan", dat gaat lekker als ze in je pad staan .
Dan zou ik dit melden bij de gemeente. Of het helpt is een tweede.
Vervelend dat mensen dit IN het station doen en niet even op een bankje 20 meter verderop. Dat pubers willen roken of blowen moeten ze zelf weten, het staat ze vrij, maar heb dan wel het fatsoen om er niemand mee lastig te vallen.
Gelukkig hebben we overigens in Nederland (nog) geen doorgedraaide regelgeving rondom het tabak-, alcohol- of (soft)drugsgebruik in de openbare ruimte. Laten we erop vertrouwen dat veruit de meesten die zulke genotsmiddelen consumeren dat met mate en verstand doen, en geen overlast veroorzaken.
Ik woon in Gouda en daar is door de vrijwel constante aanwezigheid van V en S in het station de overlast van bepaalde groepen en het zwartrijden enorm afgenomen. Het liep de spuigaten uit, maar inmiddels niet meer. Het blowen voor de deur is moeilijker aan te pakken en ik verlaat het station regelmatig via een wolk van weed, wat ik inderdaad een vorm van stank vindt.
Er is weinig anders tegen te doen dan wegtreiteren, maar dat is zo eenvoudig nog niet. Het werkt wel: men heeft in de stationshal muziek van Paganini zitten draaien en daar houdt deze culturele minderheid niet van. Effectief, maar het mocht uiteindelijk niet.
Ik vrees dat we ons er maar bij moeten neerleggen en in de toekomst de bedragen aan ziektekosten als gevolg van ongezond gedrag maar weer moeten ophoesten.
Laten we erop vertrouwen dat veruit de meesten die zulke genotsmiddelen consumeren dat met mate en verstand doen, en geen overlast veroorzaken.
Tja, de VMBO leerlingen hier (en die zijn echt geen 18) roken en vapen ook overal, al is dat dan wel keurig buiten het schoolplein. En (vooral na het weekend) overal lachgas-cilinders in parkjes.
Joop den Uyl zei ooit “jongelui, u ziet maar...” (of iets van die strekking).
Off-topic wel lachen dit uit 1983 https://www.youtube.com/watch?v=VSrWfn-LnVQ
En weer actueel (rijk en arm en kansen voor jeugd), want wie opgroeit als een dubbeltje zal geen kwartje worden… https://www.wbs.nl/publicaties/den-uyl-kende-geen-dedain
@Thom zal die (totaal off-topic) link wel waarderen.
Zeker.
Een goed en treffend artikel.
Van vapers moet ik nog altijd wel een beetje giechelen, van die 'stoere' jongens (of meisjes) die dan lekkere fruitig smakende giftige stoffen tot zich nemen .
En blijkbaar heb je nu ook de smartvape…
14 kinderen in een jaar tijd in het ziekenhuis beland door die vape, waarvan één een peuter van 2 die de vloeistof van de vape had opgedronken.
Ach ja, ze merken het vanzelf wel. Iets met natuurlijke selectie .
Natuurlijke selectie moet je altijd voorkomen. Sociaal Darwinisme heeft te veel kwaad gebracht, eigenlijk alleen maar. De prijs is te hoog.
Natuurlijke selectie is helaas onvermijdelijk. Het enige wat we kunnen doen, is het proces tijdelijk uitstellen, maar uiteindelijk houdt dat op en komt het waarschijnlijk in veelvoud keihard terug.
Alles wat onder de controle van moeder natuur valt, kan de mensheid niet helemaal stoppen. Denk aan stormen, aardbevingen en vulkaanuitbarstingen. Hoe slim onze technologie ook is, deze krachten blijven bestaan en laten zien dat de natuur de baas is. We kunnen de schade misschien beperken maken of voorspellen wat er gebeurt, maar helemaal tegenhouden kunnen we het niet. Moeder natuur bepaalt wat er gebeurt, en wij moeten leren daarmee om te gaan. De dood hoort daar helaas ook bij.
De ene is nou eenmaal minder sterk dan de ander, mentaal of fysiek. Daar kan je wel gedeeltelijk verandering in maken, maar op genetisch vlak zal dat (hopelijk) nooit lukken.
Ik heb het over sociaal Darwinisme, Dat is de in mijn ogen de vulgaire maatschappelijke vertaling ervan.
De evolutietheorie als zodanig bestrijd ik niet.
Excuus ik heb het niet goed gelezen, het was laat .
Sociaal darwinisme zou inderdaad voorkomen moeten worden, maar ik ben van mening dat dit iets is wat moeilijk te vermijden is.
"Ik ben sterk, dus ik ben de beste" en "ik ben zwak, dus ik ben niks waard" zitten denk ik wel in de menselijke natuur geprogrammeerd.
Sommige mensen maken hiervan gebruik door zich beter te voelen dan anderen en 'zwakkeren' neer te halen, terwijl anderen het bij de gedachte "ik ben sterk" laten en geen behoefte hebben om anderen neer te zetten.
De gedachte dat alleen de sterkste telt is enorm gevaarlijk, de man met de snor heeft dat wel laat zien .
Overigens had ik het over natuurlijke selectie, omdat men meerdere malen gewaarschuwd wordt, maar toch gewoon doet waar ze lekker zin in hebben.