beantwoord

Daluren met keuzedag tijdens spoorwerkzaamheden

  • 28 April 2024
  • 2 reacties
  • 63 Bekeken

Ik wil woensdag 1 mei 24 van Leeuwarden naar Utrecht.

Echter door werkzaamheden rond Zwolle is de rit tot Meppel met de trein, dan met een (NS-)bus naar 't Harde en dan weer met de trein door naar Utrecht.

Als ik steeds moet uit en weer inklokken dan heb ik een probleem met de terugreis van 16.19 uur. Ik klok op Utrecht in voor 16:05 uur dus tijdig voor wat betreft het daluren tarief/ keuzedag. Als ik moet uitklokken in 't Harde enz dan weer moet inklokken dan zit ik in het spitsblok.

  1. Wat moet ik doen om te zorgen dat ik geen kosten in rekening krijg. 
  2. Wat gebeurt er als de trein van 16:19 uur in Utrecht vertraagd binnenkomt en daardoor ook 30 (of 35?) minuten later pas vertrekt? 

    Ik hoor het graag.
    Groet
icon

Beste antwoord door Tochjo 28 April 2024, 10:39

Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3

U moet ook in treinvervangend vervoer een geldig vervoerbewijs hebben, dus in uw geval ingecheckt zijn met uw OV-chipkaart. Omdat er geen poortjes staan op de stations Meppel en ‘t Harde, kunt u gewoon zonder in- en uitcheckhandelingen in de treinvervangende bus stappen en later zo weer het perron op de trein in. Het antwoord op uw eerste vraag is dus: als u op uw vertrekstation in de daluren incheckt, dan is de hele reis zo met een Keuzedag te maken en zijn er geen extra kosten.

Overigens zouden die kosten er ook niet moeten zijn als er wel poortjes gestaan hadden. Dan had u moeten uitchecken om het station te verlaten en vervolgens weer moeten inchecken voordat u in de treinvervangende bus stapte, en omgekeerd na het uit de treinvervangende bus stappen. Als dit inchecken steeds binnen 35 minuten na uitchecken gebeurt, dan blijft de Keuzedag gelden, ook als dat opnieuw inchecken dan in de spitsuren plaatsvindt. Zie deze pagina, onder het kopje “De eerste check-in bepaalt het tarief. Hoe werkt dat?“.

Het antwoord op uw tweede vraag luidt dat er dan evenmin een probleem is. De voorwaarden stellen inderdaad dat u binnen 30 minuten na inchecken aan uw reis moet beginnen, maar er staat bij “tenzij [het later beginnen aan de reis] een gevolg was van een vertraagde of uitgevallen NS-trein”.

Geweldig!

Een super snel én duidelijk antwoord.

Dus dank u wel!

Reageer