Skip to main content

Het klinkt simpel, wachten totdat iedereen de trein uitgestapt is en dan pas rustig 1 voor 1 instappen, maar voor velen is het (helaas) niet zo simpel.

Het is toch wel iets waar ik me al een tijdje aan irriteer. Er wordt geduwd en gebeukt, en wachten... Ho maar!

Ik weet al een tijd dat de gemiddelde reiziger egoïstisch en respectloos is, maar het feit dat mensen zelfs niet de moeite nemen om anderen eerst uit te laten stappen, laat wel zien waar onze maatschappij naartoe gaat.

 

In de tram en bus in de Randstad is het eigenlijk al niet meer gewoonlijk dat men wacht voordat iedereen uitgestapt is, zelf beuk ik er dan maar al te graag doorheen om toch even duidelijk te maken dat dit niet heel normaal is, dan krijg ik weer vervelende gezichten 😂.

 

Vandaag weer, met z'n alle door de deur heen willen proppen en bijna een eleboog in m'n gezicht omdat iemand de trap wilt nemen.

 

Juist in deze tijd is lief zijn voor elkaar van uiterst belang...

Ook dit is hier al vele malen ter sprake gekomen. Nee het gaat niet goed met Nederland op dit gebied.(corona heeft de zaken hier ook flink verergert lijkt wel) Ik heb zelf een behoorlijk postuur en wil bij het uitstappen dit soort types nog wel eens blokkeren (die dus willen instappen). Tot nu toe is het bij scheldkanonnades gebleven maar ja je moet maar net de verkeerde tegen het lijf lopen.  


Ik moet zeggen, het is me wel eens voorgekomen dat er nog 1 achterliggende reiziger nog aan komt rennen en dat ik al binnen sta. Maar vaak wacht ik toch nog wel een seconde of twee om toch zeker te zijn dat er niemand meer aankomt.

 

Het is nog een wonder dat er een paadje vrij gemaakt wordt (al is ie enorm smal).


Het is in het (auto-)verkeer precies hetzelfde. Ik weet niet of het “vroegâh” beter was, maar het baart wel veel zorgen.

En dat terwijl in een aantal situaties dat asociale gedrag alleen maar, ook voor hunzelf, averechts werkt. Als bij het instappen iedereen met elkaar rekening houdt, gaat het gewoon echt sneller. Als iedereen netjes invoegt zoals het geleerd is (wel gebruik maken van de hele strook, maar niet harder rijden dan de strook naast je en netjes op tijd rustig invoegen, één voor een) dan zijn er denk ik heel wat files minder. Vergelijkbaar met strook-springers en mensen die met volle snelheid doorrijden tot de staart van de file en dan bovenop de rem gaan staan. En laat ik niet beginnen over al die mensen die nog even gas moeten geven vlak voor het rode stoplicht.

Ik vind het niet eens asociaal. Ik vind het dom.


Wellicht in lange treinen en/sprinters op bepaalde stations door NS te bepalen deuren alleen ingang en andere alleen uitgang. Als expiriment.


Wellicht in lange treinen en/sprinters op bepaalde stations door NS te bepalen deuren alleen ingang en andere alleen uitgang. Als expiriment.

Dat is moeilijk te handhaven en dan zouden er ook weer aanpassingen in de trein of op het station gedaan moeten worden.

Het zou werken als Nederland een utopia was, maar dat zijn we verre van.

Kortom: te duur.


De trams in Amsterdam hanteren eenzelfde soort systeem, en ik vind het eerlijk gezegd voor meer chaos zorgen dan dat het iets oplost.


Daarnaast zou het ook alleen kunenn werken in de sprinters, ICM en ICNG. De passagiersstroom in de dubbeldekkers is altijd al een groot probleem geweest en dat wordt alleen maar een groter probleem als maar 1 kant van de bak voor uitstappers is.

 

Dan heb je natuurlijk nog de beperkte fietsplaatsen en invalide-'parkeer'-plekken.


Reageer