Den Haag Centraal spoor 11/12 | NS Community
beantwoord

Den Haag Centraal spoor 11/12

  • 12 November 2016
  • 14 reacties
  • 1799 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi,

Tijdens de bouw van het HSE (Haags Startstation Erasmuslaan) las je veel dat de sporen 11&12 op Den Haag Centraal weer terug zouden gaan naar NS nadat de metro daar weg was.
Echter is het metrostation nu al een tijdje in gebruik en de sporen 11/12 al een tijdje buiten gebruik.

Ik ben benieuwd: wat zijn de plannen en op welke termijn?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 14 November 2016, 14:39

Bekijk origineel

14 reacties

Volgens mij liggen vanaf CS tot Laan van NOI nergens wissels, dus zoals het er nu bij ligt heeft de NS er niets aan. Als ze die er nog in zouden leggen, dan kan t weer gebruikt worden.
Volgens mij worden spoor 11 en 12 pas weer aangesloten wanneer de wissels van CS op schop gaan. Ik weet zo snel niet wanneer dat gaat gebeuren.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij het zelfs zo dat van deze sporen 11 en 12 de rails net na de perrons gewoon ophoudt. De rails is daar weggehaald en verlegd naar het nieuwe hoger gelegen metrostations.

Los van deze situatie met de sporen 11 en 12 is er ook de issue met OV-poortjes op Den Haag Centraal. De gemeente wil dat de stationshal voor iedereen vrij toegankelijk blijft en daarom komen de poortjes niet bij de ingang van de stationshal maar tussen de stationshal en de perrons. Daar is echter niet genoeg ruimte dus moeten de perrons aan de halzijde worden ingekort en aan de andere kant worden verlengd. Daarvoor moeten ook wissels worden verlegd, dus weer een nieuwe verbouwing. Prorail kan op zijn vroegst in 2019 hieraan beginnen. Het lijkt mij het meest waarschijnlijk om met die verbouwing gelijk ook de sporen 11 en 12 mee te nemen, al heb ik daar nog niets over gelezen.

In de berichten waarin wordt gesproken dat spoor 11 en 12 weer door NS gebruikt zal worden, wordt alleen gesproken over "in de toekomst", maar volgens mij is nooit een jaartal genoemd.
Hallo Nickvvee, welkom op het Serviceforum.
Ik snap dat je hier graag meer over wilt weten. In een eerder topic is hier ook over gesproken. Hierin wordt aangegeven dat er de komende tijd geen gebruik zal worden gemaakt van spoor 11 en 12. Een termijn of jaartal wanneer hier verandering in gaat komen durf ik daarom ook niet aan te geven.
Reputatie 4
Dan snap ik niet dat de RET met spoed een nieuw station moest bouwen.
Kapitaalvernietinging.
Reputatie 7
Dan snap ik niet dat de RET met spoed een nieuw station moest bouwen.
Kapitaalvernietinging.


Het is inderdaad een stuk geldsmijterij van de eerste orde en al evenmin een voorbeeld van enige planning en afstemming. Bovendien is het verbannen van de metro naar het huidige hoge niveau beslist geen vooruitgang voor overstappende reizigers.
Het correcte antwoord op deze vraag is terug te vinden in het zgn. MIRT van het Ministerie, zie https://www.mirtoverzicht.nl/projecten/den-haag-cs-perronsporen-11-12
Reputatie 4
Het correcte antwoord op deze vraag is terug te vinden in het zgn. MIRT van het Ministerie, zie https://www.mirtoverzicht.nl/projecten/den-haag-cs-perronsporen-11-12
met de werkzaamheden bij Leiden deze weken zou de beschikbaarheid van de sporen 11 en 12 op Den Haag Centraal geen overbodige luxe zijn.

Dagelijks wordt er wel gewacht voordat er een spoor beschikbaar is om op binnen te komen. Het reduceren van wissels reduceert daarbij ook nog eens de gewenste flexibiliteit. Just saying....
Reputatie 7
Badge +3

Het staat elk jaar weer in de ProRail netverklaring in het "Overzicht planningsdata functionaliteitswijzigingen infraprojecten"
 

13fc5b21-51ed-4604-8e36-491e6eda0008.jpg


https://www.prorail.nl/sites/default/files/netverklaring_2020_versie_05.pdf

Reputatie 7
Badge +3

De ombouw emplacement spoor 11 en 12 staat behalve nog wat andere spoor projecten volgens RTL Nieuws op de lijst met spoorprojecten die voorlopig niet door kunnen gaan als gevolg van de Stikstof uitspraak door RvS

 

Den Haag CS, perronsporen 11 en 12
European Rail Traffic Management System (ERTMS)
Fietsparkeren bij stations
Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNOV)
Grensoverschrijdend spoorvervoer
Kleine stations
Maaslijn (spoorwegproject)
Maatregelenpakket HSL-Zuid
Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO)
Overwegenaanpak
Plan van Aanpak Goederen Emplacementen (PAGE) Risicoreductie (verbeteren externe veiligheid rond spooremplacementen)
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer: Alkmaar - Amsterdam
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer: Amsterdam Centraal
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer: Eindhoven - Breda
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer: Meteren Boxtel
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer: Nijmegen
Programma Emplacementen op orde
Programma Kleine Functiewijzingen
Sporen Schiedam - Rotterdam
Sporendriehoek Noord-Nederland
Toegankelijkheid Stations
Hopelijk is die uitspraak z.s.m. terug te draaien.
Hopelijk is die uitspraak z.s.m. terug te draaien.

De uitspraak is definitief. Uitspraken van de RvS zijn niet terug te draaien.

Veel projecten kunnen uiteindelijk waarschijnlijk wel doorgaan, maar de vergunningsaanvragen zullen op een andere manier ingediend en beoordeeld moeten worden.
Badge +3
D66 of een andere partij had toch het lumineuze idee om de helft van de varkens en kippen weg te doen, zodat op die manier aan de stikstofnorm voldaan werd en alles gewoon door kon gaan?
Reputatie 7
Badge +3

Even een oud topic afstoffen (dank moderator om deze weer uit het archief te halen).

Vandaag is het contract getekend voor de ombouw van het spooremplacement van Den Haag Centraal, waarbij ook de sporen 11 en 12 weer in dienst komen voor NS. In 2023 zal de ombouw van het emplacement starten en de oplevering van het emplacement is gepland in 2025.

 

https://www.prorail.nl/nieuws/ombouw-emplacement-den-haag-centraal

Reageer