Door poortjes bij sloterdijk extra betalen | NS Community

Door poortjes bij sloterdijk extra betalen


Reputatie 1
Sloterdijk is voor mij en vele anderen een belangrijk overstapstation. De nieuwe poortjes zijn echter dusdanig ingericht en ingesteld dat iedere x dat ik moet overstappen op een andere trein, ik verplicht word uit te checken en vervolgens weer bij mijn nieuwe perron in moet checken. Als ik dus voor 15u smiddags bijvoorbeeld met korting incheck, dan kan het zo zijn dat ik door deze constructie alsnog voor de helft van mijn reis het volle pond moet betalen. Is dit geen afzetterij? En hoe valt dit te rijmen met het beleid van de ns om buiten de spits reizen te stimuleren?

129 reacties

Reputatie 6
Nee, dat is niet zo. Het kortingspercentage, behorende bij het oorspronkelijke incheckmoment blijft behouden, tenminste als je tussen NS-treinen overstapt en niet langer dan 35 minuten onderbreekt. Het omgekeerde geldt ook: wanneer je in de spits incheckt, blijft het spitstarief gelden, ook wanneer je in de daluren overstapt. Je moet bij die overstap wel minstens zes euro op je OV-Chipkaart hebben staan, anders kun je niet (opnieuw) inchecken.

Op Sloterdijk geldt nog wel het probleem dat je door het extra inchecken te veel betaalt wanneer je op saldo of met TrajectVrij reist van Haarlem in de richting Castricum-Alkmaar.
Reputatie 1
Minstens 2 x per maand reis ik van Den Helder naar Zandvoort en/of Voorschoten. Iedere maand betaal ik door de poortjes van Amsterdam Sloterdijk circa 8 euro te veel. Via de telefonische klantenservice probeer ik dan, met wisselend succes, dit teveel betaalde bedrag terug te krijgen maar meestal heeft men geen idee waar ik het over heb (niet altijd) en ben ik erg lang aan de telefoon voor een paar euro. Is er niet een eenvoudigere manier om dit bedrag te declareren? Op jaarbasis gaat het toch om zo'n kleine 100 euro. Graag reactie.

Welkom bij onze NS Community, LoesJM!

Begrijpelijk dat je niet graag aan de lijn hangt om deze bedragen te moeten terugvragen. Via deze link vind je onze andere contactmogelijkheden. Misschien dat dat prettiger is.
Als je wilt overstappen op spoor 3 of 4 dan kun je overigens via perron 11 en 12 lopen (zonder uit te hoeven checken). Hier zie je een plattegrond.

Reputatie 1
Bedankt voor je reactie. Echter omlopen via perron 11 en 12 vind ik een erg klantonvriendelijke oplossing voor een probleem dat toch eigenlijk zo langzamerhand wel eens opgelost had mogen worden door de NS. Ik hoop echt dat daar eerdaags serieus werk van wordt gemaakt en tot die tijd zal ik moeten declareren....en heeft de NS dus ook van hun probleem mijn probleem gemaakt. Heel vervelend.
Reputatie 7
Badge +3
Reken er maar niet op. NS vindt het wel best zo. (€€€) Misschien dat er weer een paar posters komen.
Reputatie 6
Elders binnen deze community is meegedeeld dat er geen nieuwe posters zullen komen, omdat de vorige agressie naar het personeel zouden hebben opgeroepen.

NS heeft geconcludeerd dat het OV-Chipkaartsysteem niet afdoende kan worden aangepast en heeft vervolgens het probleem bij het reizend publiek neergelegd. Naar gemeld heeft bureau Mijksenaar - de vaste ontwerper van NS - inmiddels de opdracht om de "wayfinding" (hoe verzin je het) op Sloterdijk te verbeteren. Het is in professionele handen; voorlopig geduld dus. Er komen mooie, agressie dempende borden die de omlooproute aangeven.
Reputatie 7
Badge
Treurig, omdat het primaire probleem de onlogische plaatsing van de poortjes betreft.

Eigenlijk zou je gewoon moeten tailgaten in het geval van een overstap, al riskeer je dan wel een boete, terwijl het NS blijkbaar wel is toegestaan om reizigers te frustreren en duurder uit te laten zijn.
Reputatie 1
Automatiseringsbureau van de NS: ga eens aan je werk i.p.v.steeds mooiere apps te maken! En bureau Mijksenaar, doe geen moeite, agressie dempende borden die de omlooproute aangeven zullen nooit effect hebben zolang de trouwe reiziger te veel moet betalen. Dat blijft onverteerbaar.
Reputatie 1
Maar waar kan ik zo makkelijk mogelijk mijn gemaakte onkosten declareren??
Restitutie aanvragen kan via onze Klantenservice, LoesJM. Hier zie je welke opties je hebt. Via Sociale Media of Live Chat krijg je direct een reactie.
Reputatie 5
Loes, kun je uitleggen op welke manier je precies gedupeerd wordt? Want als je buiten de spits incheckt, dan blijft dit buiten-spits tarief gewoon geldig, ook na overstap in Sloterdijk.
Reputatie 7
Badge +3
Als je je een beetje had ingelezen inzake dit onderwerp dan had je kunnen weten dat bij bepaalde overstappen op Sloterdijk meer TE worden berekend, ook al wordt de route gewoon geadviseerd via de reisplanner. En soms moet iemand reizen via Sloterdijk vanwege een verstoring elders en moet daardoor uit-en weer inchecken waardoor meer wordt berekend dat op de oorspronkelijke route.

Eerst even je huiswerk doen.
https://community.ns.nl/op-het-station-17/stop-de-diefstal-open-de-poortjes-op-sloterdijk-45082
https://community.ns.nl/op-het-station-17/sloterdijk-poortjes-deel-10-48155
Badge +3
Er schijnen ook weer nieuwe borden/posters te zijn met omlooproutes, maar bij sommige adviezen is een poortvrije omlooproute simpelweg niet mogelijk.

Met name bij (tijdelijke) uitval of werkzaamheden op andere trajecten is dat dan ineens een verrassing.

Indien mogelijk, stap dan over in Zaandam dus, maar dat moet je dan wel weten want de reisplanner houdt vast aan Sloterdijk...
In een topic wat ik ben gestart heeft Sivan het volgende antwoord gegeven.

In het geval van Sloterdijk hebben we veel hulp gehad van Henk-Wim, en over dit onderwerp vind ik dat door ons op dit moment voldoende is gezegd.

Ik ben bang dat je enige (re)actie van NS kan vergeten.

https://community.ns.nl/op-het-station-17/sloterdijk-amersfoort-en-e-tickets-54994
@Sivan NS @Jouke NS

Zoals ik al vermoedde is enige reactie van NS op bovenstaande uitgebleven. Ik zit m.b.t. Sloterdijk inmiddels nog wel met de door NS geformuleerde ambitie voor de jaren 2016-2019. De ambitie luidt als volgt:

Ambitie
In onze Strategie Spoorslags Beter 2016-2019 is ons motto om de reiziger op 1, 2 en 3 te zetten. Dit motto weerklinkt tevens in de vervoerconcessie en dit brengt verwachtingen en verplichtingen met zich mee. Wij willen élke OV-reiziger een prettige reiservaring bieden, ongeacht vervoermiddel of vervoerder. Gemiddeld goed is dan niet goed genoeg. Wij leggen, samen met onze partners, de lat hoog. Dat doen we bewust, in het belang van de reiziger en in het belang van Nederland.

Graag m,b,t, Sloterdijk antwoord op de volgende vragen:

  • De reiziger wordt door de foutieve plaatsing van de poortjes in sommige gevallen gedwongen
(indien de reiziger niet extra wil betalen) gedwongen om om te lopen en een trap van 32 treden af
te delen. deze situatie is eind 2017 gecreëerd.

  1. Kunt u aangeven waar in dit geval de reiziger op 1, 2 en 3 staat?
  2. Kunt u aangeven waar u in deze casus aan de verwachtingen en verplichtingen hebt voldaan?. 3. Kunt u aangeven waarom u vindt dat u hiermee de reiziger een prettige reiservaring biedt?
Indien u bovenstaande vragen niet positief kunt beantwoorden zou u dan kunnen aangeven waarom ondanks bovenstaande ambitie is gekozen om de poortjes op Sloterdijk op deze manier te plaatsen.

m.vr.gr.
EGeerling
Goedemorgen E. Geerling.

Ik denk dat er weinig meer is dat vanuit ons nog gezegd kan worden over dit onderwerp, en dat wat ik ook zeg, het voor jou niet als voldoende zal zijn. Ik verwijs opnieuw naar het topic waar door ons en Henk-Wim een en ander al is gezegd.
mrfreeze schreef:
Er is heel goed nagedacht ... En vervolgens helemaal niks aan communicatie gedaan tot organisaties en reizigers gingen klagen. Er had niet de afgelopen periode aan een oplossing gewerkt moeten worden, maar vóór de poortjes dichtgingen.

NS: HenkWim:
Maar dat is het punt: er is geen oplossing. Niet voordat Sloterdijk dicht ging, en ook niet nu Sloterdijk dicht is. De enige 'oplossing' die hier geopperd wordt is het openen van de poortjes, wat niet in verhouding staat en waarvoor dan ook niet gekozen is.
Resteert een coulance /restitutie proces. Wat we maximaal klantvriendelijk inrichten, maar wat natuurlijk niet ideaal is.

Egeerling:
Hoezo maximaal klantvriendelijk: Indien een reiziger noodgedwongen moet omreizen via Sloterdijk vanwege storingen bij Haarlem moet de reiziger er nog steeds zelf achter komen dat hij teveel betaald heeft (wordt niet omgeroepen). Vervolgens doet de klantenservice ook nog steeds of haar neus bloedt en moet hij uiteindelijk via dit forum uiteindelijk zijn geld terughalen (@Phonehead) Dit grenst m.i. aan fraude cq. oplichting.
Reputatie 1
Vandaag maar weer eens een declaratie ingediend bij de NS voor de extra onkosten gemaakt door het overstappen op station Amsterdam Sloterdijk. Ook maar eens gevraagd hoe de NS me denkt te compenseren voor het bijhouden van deze administratie aangezien ik wekelijks met deze onkosten te maken heb en het bedrag dus aardig oploopt. Ik zal vast wel weer het standaard antwoord terugkrijgen dat ik via perron 12 kan omlopen om de extra te extra kosten te vermijden, klantonvriendelijker kán het bijna niet, maar ik zou graag willen dat de NS dit probleem nu eens echt op gaat lossen of op z'n minst proactief het teveel betaalde gaat terugbetalen, tenslotte zijn al mijn gegevens bekend via míjn ov-chipkaart.
Pro-actief vergoeden is helaas vanwege de privacywet niet mogelijk, LoesJM. We mogen niet je gegevens monitoren en op basis van je reisgegevens je restitutie geven. Je dient hierover echt zelf contact met ons op te nemen. Zoals al eerder in dit topic is aangegeven gaan we vooralsnog behalve betere informatievoorziening niks aanpassen.
Reputatie 6
Maar bij NSFlex gebeurt toch niet anders dan het reisgedrag monitoren? Daar zou een correcte berekening van de reiskosten toch geen probleem moeten zijn?
Reputatie 7
Badge
Pro-actief reizigers duperen mag gelukkig wel en gebeurt klaarblijkelijk nog steeds schaamteloos. :(

Privacywetgeving, hahahahaha. Inderdaad, Flex is juist gebaseerd op monitoren.
Reputatie 7
Badge +3
Typisch het bewust verkeerd uitleggen van privacywetgeving. Daar is NS wel vaker op betrapt. Het is een mooi excuus om je achter te verschuilen wanneer je de problemen niet kunt oplossen.

Juist met NS Flex zou het mogelijk moeten zijn om wel de juiste reiskosten te berekenen omdat de rekening achteraf gestuurd wordt. Het zou toch werkelijk niet al te ingewikkeld moeten zijn om correctiefactoren te laten werken wanneer het systeem weet dat je in Amsterdam Sloterdijk bent overgestapt en daardoor teveel hebt betaald. Datzelfde geldt voor andere stations waar dit probleem zich voordoet.
Pro-actief vergoeden is helaas vanwege de privacywet niet mogelijk, LoesJM. We mogen niet je gegevens monitoren en op basis van je reisgegevens je restitutie geven. Je dient hierover echt zelf contact met ons op te nemen. Zoals al eerder in dit topic is aangegeven gaan we vooralsnog behalve betere informatievoorziening niks aanpassen.

Zou je dan ook de moeite willen nemen om aan te geven welke privacy wet de NS hiermee zou overtreden en dat dan ook fatsoenlijk willen onderbouwen.
En daarbij graag ook uitleggen waarom het verplichten van opgeven van NAW bij het indienen van een restitutie verzoek volgens de NS geen (veel grotere) schending van die privacy regels zou zijn.

De NS kan het teveel berekende bedrag beschikbaar stellen als saldo (reuzen op saldo) of bij traject vrij /Flex dit gelijk aanpassen bij opstellen van de rekening.
In de privacy informatie bij die abonnementen geeft de reiziger al toestemming aan de NS om de reis historie te gebruiken voor het bepalen van de prijs. Dus juist voor de prijsbepaling mogen deze gegevens wel gebruikt worden.
Reputatie 1
Pro-actief vergoeden is helaas vanwege de privacywet niet mogelijk, LoesJM. We mogen niet je gegevens monitoren en op basis van je reisgegevens je restitutie geven. Je dient hierover echt zelf contact met ons op te nemen. Zoals al eerder in dit topic is aangegeven gaan we vooralsnog behalve betere informatievoorziening niks aanpassen.
Afijn, dus de NS gaat niks aanpassen. Wat een ongelooflijk botte reactie. Toch maar weer eens Rover, Radar en/of Kassa inschakelen want, hoe leuk en interessant deze Community ook is, het brengt ons niets verder aangezien dit medium behoorlijk kanaliseert omdat de berichten binnen deze Community blijven. Een vorm van downspinnen.
Reputatie 7
Badge
Het is, op een andere manier, hetzelfde als de plicht die NS nu op zich zou hebben genomen op klanten beter te informeren over geld terug bij vertraging op de HSL. Er wordt niets, maar dan ook niets in werkelijkheid aan gedaan. Noch op de stations als oproep, noch in de trein. Ook niet toen de HSL er zoals vier weken geleden een halve dag uit lag.

Klanten moeten, herstel: mogen, overal zelf achteraan.

Reageer