Skip to main content

Op de vraag of van mijn fiets de versnellingen  konden worden bijgesteld en de achterband kon worden vervangen, antwoordde de medewerkster van Fiets & Service Arnhem dat dat 'niet mocht van de NS' omdat het om een e-bike ging.

Ik begrijp niet zo goed wat er anders is aan een achterband van een e-bike dan van een gewone fiets.

Bovendien zie ik nergens (ook niet in de algemen voorwaarden) dat e-bikes niet 'mogen' worden  onderhouden…

Iemand hier ervaring mee?

Kreeg dit zelfs bij ANWB fietshulp te horen, dus dat zal bij hun niet anders zijn. E-bikes kunnen soms specialistisch personeel behoeven om de simpelste dingen te behandelen, dus kan ik me voorstellen dat ze gewoon alle e-bikes weigeren om problemen te voorkomen.


Daarbij komt nog, maar of dat hier ook het geval is weet ik niet, dat fietsenwinkels gewoon bepaalde merken fietsen weigeren. Een hersteller bepaald immers zelf wat voor werk hij aanneemt.

Zonder fietsmerken te noemen, vooral merken welke alleen online verkopen.


Daarbij komt nog, maar of dat hier ook het geval is weet ik niet, dat fietsenwinkels gewoon bepaalde merken fietsen weigeren. Een hersteller bepaalt immers zelf wat voor werk hij aanneemt.

Zonder fietsmerken te noemen, vooral merken welke alleen online verkopen.

Mag dat zomaar @Thom ? Dus met een Stella of Gazelle of Batavus of VanMoof ben je welkom en anders niet?

Mijn band is lek, zelf geen zin om te plakken dus regel dat. Ja maar, je fiets is van het verkeerde merk! 🤣

Oke, dan ga ik wel lopen, maar mag ik dan wel een gratis broodje aap? Nee, die verkopen we niet.

Ja maar “Ik had het helemaal niet over verkopen, maar gratis” 🤣

Als het gaat om een fatbike te ‘tunen’ wordt het een ander verhaal. Elke wijziging daaraan zal de RDW en een verzekeraar moeten goedkeuren.

Een lekke band vervangen lijkt me geen probleem, of het nou om een 50 jaar oude DAF, Opel Kadett of Volkswagen Kever of moderne Tesla gaat (joehoe, het gaat om een fiets in dit geval!)


Ja natuurlijk mag dit, daar hoef je geen jurist voor te zijn. Iemand met een bedrijf mag toch gewoon weigeren een klus of reparatie te doen, de schilder komt toch ook niet om alleen het kleine zolderraampje te schilderen.

En in het lange verhaal van @Robert B staat nu juist een fietsmerk genoemd waar geen fietsreperatuur wat mee te maken wil hebben.....


Daarbij komt nog, maar of dat hier ook het geval is weet ik niet, dat fietsenwinkels gewoon bepaalde merken fietsen weigeren. Een hersteller bepaald immers zelf wat voor werk hij aanneemt.

Zonder fietsmerken te noemen, vooral merken welke alleen online verkopen.

In dit geval is gaat het om een Gazelle Orange. Uiteindelijk bepaalt een ondernemer natuurlijk zelf welke klussen hij wel en niet aanneemt! Wel prettig om dat ook duidelijk in je algemene voorwaarden (of op een bordje aan de deur; ook goed) op te schrijven, dan! Nu staat in hun voorwaarden dat ze tweewielers repareren en dat ze daaronder alle soorten fietsen verstaan. 

De klantenservice van de NS begreep de weigering ook niet.

Nou ja. Op zoek naar een andere fietsenmaker dan maar!


Ja natuurlijk mag dit, daar hoef je geen jurist voor te zijn. Iemand met een bedrijf mag toch gewoon weigeren een klus of reparatie te doen, de schilder komt toch ook niet om alleen het kleine zolderraampje te schilderen.

En in het lange verhaal van @Robert B staat nu juist een fietsmerk genoemd waar geen fietsreperatuur wat mee te maken wil hebben.....

Het is duidelijk dat je geen jurist bent. Zo simpel ligt het namelijk niet. 


Reageer