Sticky

Een afteller op de perronborden. Wat vind jij?

  • 30 oktober 2018
  • 67 reacties
  • 4939 Bekeken


Toon eerste bericht

67 reacties

Reputatie 4

Het zijn allemaal aardige oplossingen maar de eenvoud ontbreekt. Het is vrijwel ondoenlijk om de treinen zodanig op tijd te laten rijden dat zo een systeem zou kunnen werken. Op het moment dat voor een sprinter aankomst en vertrektijd gelijk zijn (volgens de reisplanner) gaat dit nooit lukken. Er zal eerst een dienstregeling moeten komen waarbij treinen misschien een beetje minder snel rijden en iets langere halteringstijden hebben waardoor overstappen, bij kleinere vertragingen, mogelijk blijft. Niemand die nu regelmatig een aansluiting mist zal bezwaar maken tegen een 3 minuten langere reistijd, het bespaart ze tijd en de moeite om voor de zoveelste keer weer GTBV te moeten vragen. 

Door een iets lager plan snelheid en een iets langere geplande haltering is het mogelijk dat, als de afteller vanuit de trein aangetuurd kan worden, de HC samen met de machinist iets meer elastiek heeft om overstappers iets meer tijd te geven en toch 2 stations verder weer op tijd te zijn.

Een van groen naar rood verlopende balk als afteller is beter dan getallen, Als ik 5 x naar zo een filmpje kijk zie ik minstens 4 x de tijd en maar 1 x de afteller. Op een perron loop je niet aldoor omhoog naar een bord te kijken dus moet de informatie in 1 oogopslag duidelijk zijn. Het aftel systeem zou  vanuit de trein aangestuurd kunnen worden. Het vertrek zou dan op een x minuten na het openen van de deuren horen plaats te vinden. (om het technisch nog een beetje simpel te houden) Maar de HC zou voor het binnenrijden van een station + 30 of + 60 seconden kunnen ingeven om overstappen mogelijk te maken. Samen met de machinist heeft de HC dan bijvoorbeeld 3 minuten ruimte op een traject. Ze zijn dan weer baas op de trein… Niets ten nadele van de man van ProRail achter de computer, maar die ziet die 100 mensen niet rennen om over te stappen….  

 Het “niet meer instappen” op een bord zal niets uitmaken, behalve mogelijk voor mensen die nog 20 meter of meer naar de trein moeten lopen. Wie 1 stap van instappen is stapt toch wel in fluit of niet. Het is jammer dat de afstand tussen de deuren door de verschillende treinstellen nooit gelijk is, Misschien iets met een kleurcode op het perron en de informatie schermen waardoor mensen zich daar opstellen waar de deuren komen…. Kan er weer een seconde of wat van de haltering af….

Goed, ik weet niets van hoe mensen reageren en wat mogelijk is, ik probeer logisch na te denken… 

Update: Ik heb helaas nog geen reactie gekregen op mijn navraag om de evaluatie van deze proef. Hopelijk snel meer informatie!

Ook deze week heb ik nog niets gehoord helaas, 

Update: Ik heb inmiddels een reactie gekregen, maar heb vooralsnog niets wat ik kan communiceren. Zodra ik dat wel heb, zal ik dat plaatsen.

Update: Ook deze week heb ik nog geen nieuwe informatie en gezien de feestdagen verwacht ik ook geen verandering in de komende twee weken. Begin januari zal ik weer van me laten horen!

Update: Helaas heb ik nog steeds geen verdere informatie, ik vermoed dat mijn vorige reminder verloren is gegaan in de vakantieperiode. Ik heb zojuist opnieuw een mail verstuurd met vraag om terugkoppeling over deze pilot.

Update: Ook deze week heb ik nog geen nieuwe informatie gekregen. Ik heb wederom een nieuwe reminder verstuurd.

Badge +3

Ook deze week heb ik nog geen nieuwe informatie gekregen.

:frowning2:

Update: Ik heb in ieder geval wat meer informatie gekregen, maar nog geen echt inhoudelijke terugkoppeling. Naar ik begreep wordt er momenteel overlegd over wat we hierover mogen communiceren. Hopelijk volgende week meer!

Badge +3

Naar ik begreep wordt er momenteel overlegd over wat we hierover mogen communiceren.

Spannend.

Update: Helaas toch deze week nog geen verder nieuws. Mijn contactpersoon gaf in de vorige mail aan voorlopig nog geen nieuws te kunnen geven, ik heb bij deze gevraagd over de termijn die we daarbij moeten aanhouden.

Badge +3

Lijkt me een goede vraag, Stijn. Ga zo door :muscle_tone2:

Update: Ik heb inmiddels een vrij beknopte terugkoppeling gekregen, namelijk dat de afteller in het tweede kwartaal van 2020 zou moeten worden geïmplementeerd.

Ik zou zelf liever een iets uitgebreidere terugkoppeling willen geven, bijvoorbeeld ook voor welk van de concepten is gekozen, en heb nog nagevraagd of we er iets dieper op in zouden kunnen gaan. Hopelijk kan ik er spoedig iets meer over zeggen!

Badge +3

Ik was vooral benieuwd naar de ervaringen met het tonen van de treinlengte op de borden. Misschien kun je daar nog expliciet naar vragen? Al vrees ik dat we eerder op de borden zien wat het geworden is dan dat we nog een terugkoppeling krijgen :rolling_eyes:

Update: Ik heb helaas nog geen reactie gekregen op mijn verzoek tot een uitgebreidere terugkoppeling. Hopelijk snel meer!

Update: Ik heb gisteren een reactie gekregen met een veel uitgebreidere evaluatie! Ik ben nog even aan het dubbelchecken wat ik hiervan openbaar mag communiceren, maar verwacht dit later deze week te kunnen plaatsen.

Reactie kwam sneller dan verwacht. Bij deze!

Opzet

Tijdens een proef afgelopen jaar hebben we extra informatie beschikbaar gesteld aan reizigers om hen de mogelijkheid te geven zich beter te spreiden over het perron en de trein. Hiermee zouden reizigers makkelijker een zitplaats moeten kunnen vinden en verloopt het halteerproces soepeler.

De proef bestond uit de volgende 4 onderdelen:

  1. Een minuten-timer tot de vertrektijd tonen (afgewisseld met de vertrektijd)
  2. Een seconden-timer tot de uiterste instaptijd tonen
  3. De stoppositie langs het perron tonen op basis van letterborden
  4. Een drukte-indicatie per treindeel tonen

De uitvoering van de proef heeft plaatsgevonden van dinsdag 23 april tot en met 14 juni 2019 op het perron langs spoor 18 van Utrecht Centraal.

Onze bevindingen

  • De minuten-timer en stoppositie worden goed gezien door de reizigers die aan de evaluatie hebben meegedaan.
  • Reizigers vinden de drukte-informatie en stoppositie belangrijk, maar deze is zonder toelichting lastig te begrijpen.
  • Een groot deel van de geïnterviewde reizigers geeft aan hun gedrag aangepast te hebben aan de hand van de nieuwe informatie.
  • We hebben een kleine daling van de vertrekvertraging in de spits gezien tijdens de proefperiode. Daar zijn we enthousiast over omdat de vertrekvertraging van de treinen die van spoor 18 vertrekken al erg laag is

Hoe verder?

De vertrekvertraging op spoor 18 was al laag en desondanks hebben we een daling kunnen bewerkstelligen. Het is interessant om te zien of we de instapinformatie op andere stations kunnen inzetten waar de vertrekvertraging groter is om te zien of we daar ook een daling kunnen krijgen.

We willen mogelijkheden onderzoeken of de instapinformatie ook bruikbaar kan zijn op stations waar een probleem is met ‘crowd control’.

De vier verschillende onderdelen van deze proef hebben allemaal een ander stadium van volwassenheid:

  1. De minuten-timer is het meest volwassen, deze hopen we vanaf Q2 2020 stapsgewijs te implementeren.
  2. Voor de seconden-timer hadden we tijdens de proef extra mensen op het perron die de bediening voor hun rekening namen. We zijn aan het verkennen hoe we dit het beste kunnen realiseren met bestaande eigen bemensing. Hierbij spelen zowel techniek als proces een rol.
  3. Voor het tonen van de stoppositie gebruiken we op dit moment letterborden. Naast mogelijkheden om deze informatie te tonen op locaties waar letterborden aanwezig zijn, willen dat deze letterborden breder beschikbaar maken. Hierbij zijn we in gesprek met ProRail, omdat zij eigenaar zijn van deze borden.
  4. Voor drukte-informatie uit deze proef willen we consistentie met het tonen van de drukte-informatie in de NS App.

Reageer