Sticky

Een afteller op de perronborden. Wat vind jij?

• 30 oktober 2018
  • 52 reacties
  • 4159 Bekeken

Toon eerste bericht

52 reacties

Reputatie 4

Het zijn allemaal aardige oplossingen maar de eenvoud ontbreekt. Het is vrijwel ondoenlijk om de treinen zodanig op tijd te laten rijden dat zo een systeem zou kunnen werken. Op het moment dat voor een sprinter aankomst en vertrektijd gelijk zijn (volgens de reisplanner) gaat dit nooit lukken. Er zal eerst een dienstregeling moeten komen waarbij treinen misschien een beetje minder snel rijden en iets langere halteringstijden hebben waardoor overstappen, bij kleinere vertragingen, mogelijk blijft. Niemand die nu regelmatig een aansluiting mist zal bezwaar maken tegen een 3 minuten langere reistijd, het bespaart ze tijd en de moeite om voor de zoveelste keer weer GTBV te moeten vragen. 

Door een iets lager plan snelheid en een iets langere geplande haltering is het mogelijk dat, als de afteller vanuit de trein aangetuurd kan worden, de HC samen met de machinist iets meer elastiek heeft om overstappers iets meer tijd te geven en toch 2 stations verder weer op tijd te zijn.

Een van groen naar rood verlopende balk als afteller is beter dan getallen, Als ik 5 x naar zo een filmpje kijk zie ik minstens 4 x de tijd en maar 1 x de afteller. Op een perron loop je niet aldoor omhoog naar een bord te kijken dus moet de informatie in 1 oogopslag duidelijk zijn. Het aftel systeem zou  vanuit de trein aangestuurd kunnen worden. Het vertrek zou dan op een x minuten na het openen van de deuren horen plaats te vinden. (om het technisch nog een beetje simpel te houden) Maar de HC zou voor het binnenrijden van een station + 30 of + 60 seconden kunnen ingeven om overstappen mogelijk te maken. Samen met de machinist heeft de HC dan bijvoorbeeld 3 minuten ruimte op een traject. Ze zijn dan weer baas op de trein… Niets ten nadele van de man van ProRail achter de computer, maar die ziet die 100 mensen niet rennen om over te stappen….  

Het “niet meer instappen” op een bord zal niets uitmaken, behalve mogelijk voor mensen die nog 20 meter of meer naar de trein moeten lopen. Wie 1 stap van instappen is stapt toch wel in fluit of niet. Het is jammer dat de afstand tussen de deuren door de verschillende treinstellen nooit gelijk is, Misschien iets met een kleurcode op het perron en de informatie schermen waardoor mensen zich daar opstellen waar de deuren komen…. Kan er weer een seconde of wat van de haltering af….

Goed, ik weet niets van hoe mensen reageren en wat mogelijk is, ik probeer logisch na te denken… 

Update: Ik heb helaas nog geen reactie gekregen op mijn navraag om de evaluatie van deze proef. Hopelijk snel meer informatie!

Reageer