Een afteller op de perronborden. Wat vind jij? | NS Community
Sticky

Een afteller op de perronborden. Wat vind jij?


Inmiddels kennen jullie onze campagne Fluiten = niet meer instappen, en hebben we jullie geïnformeerd over de tien minuten trein. Vooral op grote stations met veel reizigers en korte instaptijden is het belangrijk dat er op tijd wordt ingestapt. We willen onze reizigers daarom meer inzicht geven in de vertrekprocedure, en daarom denken we na over een nieuwe functie op de perronborden. Denk je met ons mee?

Het idee
Tijdens het binnenrijden van de trein wordt afwisselend (iedere 4 seconden) de vertrektijd en instaptijd in minuten getoond. Zo laten we de geplande vertrektijd nog steeds zien, met daaraan toegevoegd hoe lang het nog duurt voordat de trein vertrekt. Tien seconden voordat de conducteur de vertrekprocedure start, wordt er vervolgens afgeteld. Na deze tien seconden fluit de conducteur en toont het bord 'Niet meer instappen'.

We hebben nu drie concepten bedacht, waar we graag jullie mening over horen.

Concept 1. Eenvoud.

Het filmpje toont linksboven een donderblauwe tijd tot instappen. Bij de laatste 10 seconden staat er een lichtblauwe balk achter de seconden die leegloopt.

Concept 2. Deuren.

Het filmpje toont linksboven een donkerblauwe tekst op een lichtblauwe balk bij het aftellen in minuten. Bij de laatste 10 seconden verandert de balk en tekst van kleur. Er wordt nu ook een instapsymbool getoond.

Concept 3. Kleurseconden.

Het filmpje toont linksboven een donkerblauwe tekst op een lichtblauwe balk. De seconden worden in het rood getoond. Tevens zie je een simpel instapsymbool wanneer de trein het station binnenkomt.

Vragen bij specifieke situaties
Vraag 1. Op dit moment tonen we vertraging afgerond op 5 minuten. Met het huidige systeem kan het zijn dat er lang 'nog 1 minuut' getoond wordt. Dit lijkt ons niet gewenst. Wat vind je van de optie “instappen” wanneer die 1 minuut eigenlijk al voorbij is? We geven dan geen tijd aan maar laten we wel weten dat de trein ieder moment kan vertrekken.



Vraag 2. We tonen bij de eerste twee concepten het aantal minuten tot de trein vertrekt. Hoe is dat voor jou wanneer de trein nog niet aan het perron staat? Is dit verwarrend?


Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 2 minuten”.


Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 6 minuten”.

Vraag 3. Bij het fluiten toont het bord 'Niet meer instappen'. De deuren zijn dan waarschijnlijk nog open. Weerhoudt dit je om in te stappen? Wat voor gevoel geeft dit? Je ziet dan namelijk niet meer waar de trein heengaat.



Vraag 4. We geven nu de laatste tien seconden aan op het bord. Wat doe je dan? Wat voor gevoel geeft dit je?



Vraag 5. Op welke momenten kijk je zelf op het bord? Zouden deze concepten dit gedrag veranderen?

Vraag 6. Welke concepten of specifiek onderdeel spreekt je het meest aan?

Misschien heb je zelf wel suggesties voor verbeteringen. We horen het graag!

123 reacties

De huidige werkwijze is erg onduidelijk (gezien ook de vele berichten hierover op het forum), dus aftellen op het station en "Niet meer instappen" tonen na het fluitsignaal juich ik in principe toe, hierdoor wordt het een stuk duidelijker. Niet meer de bestemming zien is een extra stok achter de deur om niet meer in te stappen.

Het staat of valt naar mijn idee echter met hoe consequent de trein ook daadwerkelijk vertrekt na het verlopen van deze aftelklok. Als ik te Rotterdam Centraal de intercity richting Utrecht pak komt het regelmatig voor dat deze te laat vertrekt doordat er gewacht moet worden op een binnenkomende trein die voorlangs kruist. Wacht zo'n afteller in zo'n geval tot het vertreksein bediend wordt, of staat zo'n trein dan rustig een minuut langs het perron met geopende deuren terwijl er "niet meer instappen" op de borden staat? Dat laatste zal leiden tot onbegrip en mensen die de borden gaan negeren vermoed ik.

Een ander aspect wat naar mijn idee aandacht verdient zijn de cross-platform-overstappen van 2 minuten. Dit zijn officiële overstappen, regelmatig tussen treinen die slechts om het half uur rijden, waarbij het halen van die overstap dus erg belangrijk is, maar die vaak mis gaan bij lichte vertragingen. Hier zou naar mijn idee duidelijk gecommuniceerd moeten worden of die overstap nog haalbaar is bij vertraging. Neem je de aansluiting over, dan moeten de borden niet overstappende reizigers in paniek brengen door te melden dat je nog slechts 2 seconden hebt. Ben je, hoe klantonvriendelijk het ook is, van plan om voor de neus van de overstappers weg te rijden, meld dit dan meteen.
Ik vind het persoonlijk een prima idee, maar inderdaad, wat Bemined aangeeft is het essentieel dat dit wel synchroon moet lopen met de informatie vanuit de verkeersleiding. Op het moment dat dit niet gebeurd, dan voorzie ik dat het een chaos wordt in de reisinformatie.

Daarnaast lijkt het mij goed dat bij de borden die aangeven 'Niet meer instappen' wel de eindbestemming van de trein blijft staan. Dit om te voorkomen dat er verwarring ontstaat om welke trein het gaat.

Vertraging in minuten weergeven kan ik ook alleen maar toejuichen, maar onder de voorwaarde dat dit pas vanaf 3 minuten wordt weergegeven. Het gebeurt vaak dat een trein één of twee minuten onderweg oploopt, en die vervolgens weer inhaalt.
De bestemming juist niet vermelden heeft absoluut mijn voorkeur, want dan nodig je ze niet uit om toch nog in te stappen. Als de borden gekoppeld worden, zoals de aftellers (staan gekoppeld aan het sein) op sommige stations, lijkt het mij een fijne aanvulling.
De lay-out opties zijn mij om het even, wel een voorkeur voor het in rode cijfers aftellen. Dat zorgt voor je focus.

Net als de reactie van Bemined denk ik dat dit valt of staat of er ook echt gefloten wordt op dat moment en de deuren dan ook echt dicht gaan.
Als de trein na het aftellen nog 10 seconden of langer met open deuren staat dan geeft dat meer onrust en onduidelijkheid dan nu.

Ik zou het aftellen bij 20 seconden laten beginnen en niet bij 10. Als je namelijk langs te trein loopt om een rustiger coupe te vinden dan is 20 seconden ruim genoeg om naar de volgende deur te lopen en 10 seconden net aan de krappe kant.

Ik moedig het zeker aan om dit aan te geven en ook de echte tijden weer te geven.

Vraag 1. Op dit moment tonen we vertraging afgerond op 5 minuten. Met het huidige systeem kan het zijn dat er lang 'nog 1 minuut' getoond wordt. Dit lijkt ons niet gewenst. Wat vind je van de optie “instappen” wanneer die 1 minuut eigenlijk al voorbij is? We geven dan geen tijd aan maar laten we wel weten dat de trein ieder moment kan vertrekken.
**Dit lijkt mij zeer slecht. Het hele systeem gaat erom dat je erop kan vertrouwen, zodra er een nieuwe tijd bekend is zou het systeem opnieuw moeten gaan aftellen. Maar sowieso de laatste 10 (liefst 20) seconden voor vertrek aftellen. Daar moet je bij dit systeem als reiziger vanuit kunnen gaan.

Vraag 2. We tonen bij de eerste twee concepten het aantal minuten tot de trein vertrekt. Hoe is dat voor jou wanneer de trein nog aan het perron staat? Is dit verwarrend?
**Het is wel een beetje verwarrend. Maar liever wel de tijd dan alleen de tijd instappen want dan weet je nog niets. Maar misschien kan je er van maken:
[geen trein aan het perron] Nog 3 minuten
[wel een trein aan het peroon] Instappen, vertrek nog 3 minuten.

Vraag 3. Bij het fluiten toont het bord 'Niet meer instappen'. De deuren zijn dan waarschijnlijk nog open. Weerhoudt dit je om in te stappen? Wat voor gevoel geeft dit? Je ziet dan namelijk niet meer waar de trein heengaat.
**Mij wel, ik vind dat duidelijk zeker in combinatie met (in het rood!) aftellen van de seconden.

Vraag 4. We geven nu de laatste tien seconden aan op het bord. Wat doe je dan? Wat voor gevoel geeft dit je?
**Dit zou mij opjutten, ik weet dat als ik binnen deze tijd in de trein ben ik nog mee kan.

Vraag 5. Op welke momenten kijk je zelf op het bord? Zouden deze concepten dit gedrag veranderen?
**Nu eigenlijk één keer als ik het perron op loop om te checken of het inderdaad de trein is die ik moet hebben. Veel zou niet veranderen, behalve als de trein druk is en ik een rustige coupe zoek, dan zal ik regelmatig kijken zodat ik weet hoe lang ik langs de trein kan lopen.

Vraag 6. Welke concepten of specifiek onderdeel spreekt je het meest aan?
**De duidelijkheid om te zien over hoeveel minuten/seconden de trein vertrekt. Geen vrees meer dat als ik langs te trein loop dat ik een boete kan krijgen als ik bij het fluitje incheck.
De borden moeten beter gekoppeld worden dan de aftellers: zowel aan het sein, als aan de spoorbezetting langs het perron, als aan de vertrektijd. Anders gaat het mis.

En waarom het mij wel goed lijkt dat de bestemming nog wordt weergegeven is voor de uitzonderingssituaties. Stel dat een trein lang voor het inrijsein voor het perron heeft moeten wachten, dan is de vertraging nog niet doorgevoerd in de systemen. Zodra er dan spoorbezetting is en het uitrijsein veilig komt, zal ook de afteller op de borden gaan lopen. Dan krijg je dus de situatie dat de trein nog niet eens stilstaat langs het perron, maar de eindbestemming al niet eens meer zichtbaar is. Dat lijkt mij geen wenselijke situatie. Dan krijg je alleen maar meer vertraging, omdat reizigers terecht willen weten of het wel 'hun' trein is die binnen komt rijden.
Datzelfde geldt voor stations die langs de vrije baan liggen. Er zijn genoeg plekken in Nederland waar je voor langere tijd geen meetpunt voor de vertraging passeert of überhaupt er geen speciale detectie is voor treinen langs het perron, dus dan kan het dus zijn dat er al 'Niet meer instappen' staat, terwijl de trein nog niet eens in zicht is. Dat moet mijns inziens voorkomen worden.
Reputatie 7
Badge
Het idee en het feit dat er over dit punt wordt nagedacht vind ik goed. Zeer goed zelfs.

Het niet vermelden van de eindbestemming zou er denk voor zorgen dat er niet meer ingestapt wordt. Er kan natuurlijk dan lichte paniek ontstaan. Het allerbelangrijkste lijkt mij (net als hierboven staat) dat de afteller wel synchroon moet lopen met de werkelijkheid en dat lijkt met een lastige. Stel het bord gaat aftellen maar de trein is er nog niet, of de deuren gaan niet op de seconde precies dicht, dan zorgt dat voor onduidelijkheid.

Het allermakkelijkste lijkt mij, dat er gewoon gefloten wordt op de hele minuut van vertrek zoals vermeld op het bord. Dat is er eigenlijk geen afteller nodig en is eigenlijk gewoon zonder poespas gewoon duidelijk wanneer een trein vertrekt. Bij een eventuele vertraging zal dit dan natuurlijk wat later zijn.

Maar: Hulde dat er over nagedacht wordt het proces beter / duidelijker te maken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik neig naar concept 3. Voor mij hoeft er geen bestemming meer op als er 'niet instappen' op staat. Je mag toch niet meer instappen en anders nodigt het misschien toch nog mensen uit om even snel toch in te stappen als de deuren nog niet dicht zijn.
Wel zou er zodra de trein vertrekt op het borden de nieuwe treinbestemming op het bord kunnen komen met 'vorige ......' en 'volgende .....' in kleinere letters onderaan.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie niet zoveel in dergelijke concepten wanneer die niet volledig geautomatiseerd kunnen worden zoals bij sommige metrosystemen met perronwanddeuren.

Als er dan toch zo nodig iets op een bord moet staan dan inderdaad een eenvoudige mededeling als "niet instappen / Do not board". Veel beter is natuurlijk om de treinen zelf met een alarmeringssysteem met bijvoorbeeld rode verlichting bij de deuren (zoals bij de metro in Amsterdam) uit te rusten wanneer de deuren gesloten gaan worden. Wie kijkt er nu op een vertrekaanwijzer wanneer je hoofd in een van 90 graden gedraaid staat ten opzichte van de CTA omdat je voor de trein staat?

Het is mij onduidelijk wanneer de afteller op 0 gaat staan. Is dat de vertrektijd? Is dat het moment waarop de deuren gesloten zouden moeten worden? Wanneer het het laatste is dan wordt kostbare overstaptijd gestolen van de reizigers en gaan alle overstappen die nu voor 2 minuten in de boeken staan de mist in.

Ik zou overigens graag verlost worden van het huidige systeem met loterijtijden. Ik zou graag in de gelegenheid zijn om een stuk langs de trein te kunnen lopen naar een rustiger gedeelte (of stiltezone) zonder overvallen te worden door een (te) vroeg fluitende conducteur waardoor ik mijn trein mis omdat ik niet meer mag instappen. Nu los ik dat dan maar op door meteen in te stappen en dan maar door de trein te lopen. Dat is niet handig want daar stoor je onnodig andere reizigers mee.
Reputatie 7
Badge
Wat goed dat hier serieus over na wordt gedacht.

1. De tekst instappen lijkt me duidelijk wanneer de precieze tijd tot vertrek niet kan worden bepaald. Wel denk ik dat het belangrijk is dat in ieder geval de laatste 10 seconde dan alsnog verschijnen wanneer de trein wel bijna gaat vertrekken.

2. De tijd tot het vertrek vind ik een handige toevoeging, ook als er nog geen trein staat. Het lijkt me wel duidelijker als het instap-symbool uit de voorbeelden 2 en 3 pas in beeld komt als de trein daadwerkelijk langs het perron staat. Ik zie dit als een indicator dat er ingestapt mag worden, die dus zichtbaar zou moeten zijn tussen het openen van de deuren en het fluitsignaal.

3. Ik vind het duidelijk dat er niet meer ingestapt mag worden als het bord dat aangeeft. Als ik nog net aan kom rennen, zou ik minder geneigd zijn nog in te stappen, vooral omdat ik zo niet meer even snel kan controleren welke trein er langs het perron staat. Tijdens de vertrekprocedure vind ik dat een voordeel.

4. Door dit aftellen kan ik goed inschatten of ik snel bij de dichtstbijzijnde deur naar binnen moet, of dat ik nog net naar een rustigere plek kan. Dit straalt uit dat ik nog prima mee kan, maar wel even op moet schieten.

5. Ik kijk op het bord als ik het perron op kom lopen en - als hij er nog niet stond - als de trein aan komt rijden. Als ik zou weten dat het bord de laatste 10 seconde instaptijd aan zou geven, zou ik ook nog kijken als ik naast een deur sta te wachten om in te stappen, om in te schatten of ik nog naar een rustigere deur kan. Hier twijfel ik nu vaak over bij drukte.

6. Ik zie alle drie de mock-ups duidelijke verbeteringen ten opzichte van de huidige situatie. Optie 2 vind ik het meest duidelijk. Vooral het aftellen spreekt mij (in alle mock-ups) erg aan.

Ik ben het met @marv87 eens dat 10s misschien net wat kort is. 15 a 20 seconde aftellen lijkt mij nog handiger.

Wellicht is het nog een idee bij het begin van het aftellen een geluidje te laten horen. Een belletje ofzo; subtiel, maar net genoeg om de aandacht naar het bord te trekken.

De grote vraag is voor mij nog wat er gebeurt als het instappen (van mensen die al ruim op tijd op het perron stonden) te lang duurt (door drukt en/of vertraagde aankomst). Het lijkt mij onwenselijk dat de tekst dat er niet meer ingestapt mag worden verschijnt voordat iedereen die op tijd aanwezig was een redelijke kans heeft gehad om in te stappen. Misschien kunnen conducteurs een mogelijkheid krijgen na het aftellen nog even een andere tekst weer te laten geven. Iets als: "Graag haast maken. Deze trein moet vertrekken", wat dan na nog een signaal van de conducteur (tijdens het fluiten?) alsnog kan veranderen in de standaard tekst.
Reputatie 6
Ik vraag me af hoe dit gaat werken met cross-overs. Ik merk op Leiden CS (ik reis tussen Den Haag CS en Haarlem vv) dat ik niet altijd kan rekenen op het gegeven dat de aansluiting daadwerkelijk aan de overzijde staat (zo ben ik een keer per ongeluk in Schiphol uitgekomen omdat er een vertraagde trein stond) of stond de aansluitende trein voor of achter de trein waar we uitstapten. Op zo'n moment is het wel fijn dat je kan zien waar de trein heengaat, als er ook gewacht wordt (zoals @Bemined aangeeft hier boven). Overigens stop de trein soms ook regens waar geen bord meer te bekennen is en kun je het dichtbij zijnde bord niet altijd direct zien.

  1. Instappen lijkt me duidelijk als de trein er al staat. Maar wat doe je als de tijd tot vertrek maar blijft oplopen?
  2. Ik vind het prima om te zien hoe lang het nog duurt tot de trein vertrekt. Dit is namelijk ook zo bij een tram/metro en dat vind ik altijd erg prettig. Het zou fijn zijn als de teller real time mee kan lopen en ook als de trein dus al vertraging heeft opgelopen, je dit ziet op de teller. Wel moet duidelijk zijn dat er sprake is van een vertraging.
  3. De combinatie van fluitsignaal en bord weerhoudt mij van instappen.Maar ja, ik stap nooit in na een fluitsignaal omdat ik niet tussen de deur wil komen dus ik ben een braverd. De mensen die ik regelmatig naar boven zie rennen op Heemstede-Aerdenhout omdat ze voor de zoveelste keer de trein dreigen te missen, proppen zichzelf er altijd nog bij ná het fluitsignaal en het gaat altijd maar net goed. Die kijken niet op het bord, die rennen meteen naar de deur die ze het eerst zien... 🙂 weerhoud je hen er ook van? Ik denk het niet....
  4. Ik hoop dat het op het bord duidelijker te zien is, nu moest ik toch even kijken wat er stond; of het seconden of minuten zijn
  5. Nogmaals, ik ga altijd uit van het fluitje. Maar ik zou wel meer geneigd zijn naar een verder gelegen deur te lopen als ik weet dat ik nog een halve minuut oid heb. Nu kies ik toch maar voor zekerheid en pak ik sneller een bepaalde deur.
  6. Ik vind de seconden in het rood verwarrend. ZOu dat eerder bij vertraging behouden.
Reputatie 4
Stop met geld weggooien met dit soort onzinnige projecten. Er is maar 1 probleem op dit moment en dat is het te vroeg vertrekken van treinen.
Dat is op te lossen door conducteurs er op te wijzen dat er op elk perron al een perfecte afteller hangt, namelijk een klok met daarin een Secondewijzer
Hoi Schraper. Ons personeel is opgeleid om de juiste vertrekprocedure te hanteren.

Heb je ook nog feedback over bovenstaand idee?
Reputatie 4
Mijn feedback heb ik al gegeven. Niet aan beginnen.
Als het personeel de juiste vertrekprocedure volgt dan zijn er geen te vroeg vertrekkende treinen. Als ik dit forum wel eens doorlees dan klopt dat niet helemaal.
Reputatie 2
Vraag 1: ik vind het verwarrend als er komt te staan ‘nu instappen’ o.i.d. terwijl de trein nog niet vertrekt. In het ergste geval is een trein laat binnen en staat hij op een andere plek langs het perron dan reizigers verwachten, waardoor iedereen zich door een deur naar binnen moet proppen. Dat verlengt niet alleen de halteringstijd op het eerste station, maar ook op alle volgende stations

Vraag 2: als de trein nog niet langs het perron staat zou ik gewoon de werkelijke vertrektijd tonen, dus 16:56 of 16:56+2, met +2 in rood. Dan is duidelijk welke trein wanneer vertrekt.

Vraag 3/4: hangt er een beetje van af hoe onderscheidend de lay-out is van de huidige aanduiding ‘niet instappen / do not board’ voor treinen die langs het perron uitrusten of worden afgerangeerd, want dat kan wel verwarring opleveren. Ik zou in de display in elk geval wel laten staan welke trein het is (bijvoorbeeld IC Amsterdam – Enkhuizen) met daaronder een knipperende tekst “niet meer instappen / do not board”, dan laat je ook duidelijk zien welke trein nu vertrekt. Anderzijds kan dit waaghalzen natuurlijk wel het zetje geven om nog snel even in de trein te springen, wat bij het niet vermelden van de bestemming van de trein wellicht minder gebeurt.

Vraag 5: de vraag is echter in hoeverre de borden in de toekomst nog een prominente rol spelen. Ik kijk voor mijn treinen makkelijker op mijn telefoon, die ook nog eens betere informatie geeft dan de borden (namelijk vertraging in minuten en treinsamenstelling). De effectiviteit van de (aangepaste) borden hangt echter ook sterk af van de uitvoering van het treinverkeer. Een voorbeeldje dat op stations vaker voor komt: op spoor 1 staat de IC naar Verweggistan en het is 15 seconden voor de officiële vertrektijd. Op spoor 2 dendert met enige vertraging de stoptrein uit Weinighuizen binnen, waarin nog mensen zitten die de aansluiting op de IC willen halen. Als de stoptrein langs het perron de deuren opent en de eerste overstappers een sprint inzetten gaan in perfecte harmonie de deuren van de IC dicht, zodat deze keurig op tijd vertrekt. In zo’n geval maakt het niet uit wat er op borden staat, reizigers die de deur bereiken voor deze volledig gesloten is storten zich naar binnen en proberen deze voor mede-gedupeerden open te houden.
Kortom: zolang dit soort situaties nog frequent voor komt is het beter de energie te steken in verbeteringen die direct nut voor klanten hebben.

Vraag 6: ondanks het bovenstaande heeft het concept wel goede aanknopingspunten in de verbetering van de informatie aan de reiziger. Het in minuten weergeven van de vertraging (en bij voorkeur in een andere kleur, waarom hangen er anders kleurenschermen op alle stations) is een wezenlijke verbetering ten opzichte van de huidige globale praktijk, al is die informatie natuurlijk ook makkelijk in je app te krijgen.
Het zou ook een goed idee zijn om de treinlengte- en samenstelling van de trein op de borden weer te geven, zodat de reizigers zich over het perron verspreiden en direct op de goede plek gaan staan (waarbij ik er van uit ga dat, net als in andere landen, ook de aanduidingen 1e en 2e klas worden getoond). Tevens moet je dan het perron in duidelijke vakken verdelen (kleuren zouden daarbij handiger zijn dan letterbakken, want die snapt niet iedereen), zodat de instapplek makkelijk te vinden is. De grootste uitdaging zal zijn om machinisten dan ook zover te krijgen dat ze op de juiste plek stoppen, wat in de praktijk vooral bij SLT vaker niet dan wel goed gaat.
Reputatie 5
Het is alleen een goed idee, als de borden eerst heel erg goed worden afgestemd op de seinen, de locatie van de treinen, enzovoorts. Dat is nu in elk geval nog niet het geval.

Die borden weten vaak niet eens welke trein eerst komt, of de trein een minuut geleden vertrokken is, op tijd is of 3 minuten vertraging heeft. Ze lijken simpelweg gekoppeld aan de data uit de reisplanner.

Als we dit plan doorvoeren op de huidige software, dan zien we die borden straks aftellen tot de vertrektijd, 'no more boarding' en 1 minuut later komt de trein binnenrijden.
Badge +3
Mijns inziens is de beste oplossing de vertrekprocedure pas te starten als de secondewijzer bovenaan staat en de vertrekminuut begint. Nu dat er niet in lijkt te zitten, vind ik het wel een goede zaak dat NS nadenkt hoe de huidige procedure zo goed mogelijk kan verlopen qua communicatie naar klanten.

Ik ben een groot voorstander van eenvoud. Het plaatje van de deuren vind ik niet duidelijk genoeg en ik denk dat het van afstand ook niet zichtbaar genoeg is. Afwijkende kleuren kunnen wat mij betreft alleen als er echt een belangrijke afwijking is, zoals een trein die niet verder rijdt dan een bepaald station. Moeten instappen vind ik niet belangrijk genoeg daarvoor.

Dat leidt tot de volgende antwoorden op de vragen:

1. Ik vind "Instappen" in plaats van "Nog 1 minuut" goed. Maar alleen als de trein zeker al aan het perron staat.

2. Als de trein er nog niet is, zou ik de vertrektijd willen zien.

3. Ik zou aarzelen in te stappen, omdat het moeilijker te zien is om welke trein het gaat. Als het mij duidelijk is dat het om mijn trein gaat, dan zou ik kijken waar de conducteur is en welke signalen hij afgeeft. Vergelijkbaar met de huidige procedure om niet meer in te stappen na het fluiten: er zijn conducteurs die op het laatst aankomende reizigers alsnog laten instappen. Als het meerdere keren is gebeurd dat het scherm "Niet meer instappen" toont terwijl de trein toch nog niet vertrekt en instappen nog kan, dan zal ik een volgende keer minder waarde aan de tekst op het scherm hechten.

4. Dan stap ik in, in plaats van nog langs de trein te lopen op zoek naar een goede plek. Het geeft me duidelijkheid. Nu weet ik niet wanneer de conducteur aan de vertrekprocedure begint. In de nieuwe situatie weet ik dat wel.

5. Ik kijk op het bord als ik op het perron kom, om te zien of het mijn trein is die aan het perron staat, of van welk perron mijn trein gaat vertrekken als hij er nog niet is. Ik zou het scherm in de gaten houden om te weten wanneer ik moet instappen als ik langs de trein loop op zoek naar een plek.

6. Dat reizigers beter worden geïnformeerd over iets wat nu onduidelijk is (wanneer de vertrekprocedure begint), spreekt me het meest aan.

Elke aanpassing kan overigens alleen bij een zeer goede koppeling tussen de informatie op het scherm en het werkelijke vertrek van de trein. Het mag nooit zo zijn dat het scherm "Niet meer instappen" toont terwijl de trein nog niet gaat vertrekken, of dat reizigers via het scherm worden verzocht in te stappen in een trein die er nog niet is. Op basis van mijn ervaring als reiziger denk ik dat in het huidige systeem deze koppeling nog onvoldoende betrouwbaar is en dat invoering op korte termijn daarom geen verstandige zaak is.
Reputatie 2
Ik zie dat hierboven al veel goede punten zijn genoemd. Persoonlijk ben ik geen voorstander van het aftellen zolang de deuren dan niet ook echt op de seconde nauwkeurig bediend worden.
En wanneer dat wel gebeurd (op de aangegeven tijd! En dus niet ergens in de minuut daarvoor...), is een afteller ook niet nodig (je hebt immers de vertrektijd, en de gewone klok met de karakteristieke rode secondewijzer ernaast).

Wel een puntje van aandacht; als je dit systeem toch invoert, en je geeft "Niet meer instappen" weer op de schermen ipv de bestemming, dan ga je een nieuw problem creëren; Aangezien mensen nu eenmaal niet een half uur (of als je geluk hebt 'slechts' een kwartier) willen wachten op de volgende trein, zullen ze toch gewoon instappen.
Vooral omdat mensen gewoontedieren zijn, die een trein zien op het gebruikelijke perron op de gebruikelijke tijd, ook als de bestemming niet meer wordt weergegeven.
Dan stappen ze dus toch in.... En wat nu als het de voorgaande trein voor dat perron is die vertraagd is, of er een spoorwijziging is? Dan is die reiziger die op het laatste moment het perron op kwam lopen en is ingestapt, mogelijk zonder het te weten in een trein gestapt met een andere bestemming dan waar ze heen willen. En dan krijg je ergernissen, mensen die veel tijd verliezen, terug moeten reizen, enzovoorts.
Dit systeem zou dus alleen kunnen werken bij incidentele reizigers, die niet elke dag op dezelfde tijd de trein nemen, en dus meer zoekende zijn naar hun trein.

De situatie zou wat mij betreft als volgt moeten zijn;

-> Géén wisselende teksten op het scherm; je moet alle informatie in één oogopslag kunnen zien, zonder er een aantal seconden naar te moeten kijken om alle informatie af te wachten.
-> Géén aftellers toepassen; dit zorgt voor paniekreacties in de laatste seconden, en onduidelijkheid als er niet ook daadwerkelijk op de seconde gefloten wordt.
-> De bestemming verdwijnt níet van het bord tot de deuren daadwerkelijk zijn gesloten.
-> Conducteurs fluiten níet voorafgaand aan de vertrekminuut op de stationsklok. Als de NS zo graag 30 seconden van tevoren willen beginnen met de vertrekprocedure.... verzet dan gewoon alle stationsklokken -30 seconden, zodat de reiziger er van op aan kan dat een trein die om 15:00 moet vertrekken, tot ten minste 14:59:59 op de klok beschikbaar blijft om in te stappen.
Ik vind het voorstel vreselijk verwarrend...
Allerlei verschillende getallen met verschillende werkingen en gevoelens en stressreacties enz enz..

Ik vind het logisch dat als er in de reisplanner of op de borden staat dat een trein om bijvoorbeeld 16:24 vertrekt, dat je dan op tijd moet zijn en dat de trein echt om 16:24 exact vertrekt. Nog steeds zijn er mensen die op welke manier dan ook te laat zijn en andere reizigers verhinderen...
Ik vind dat je op deze manier degenen belonen voor het feit dat ze niet op tijd zijn vertrokken van huis en het moeilijker maken voor degenen die wel op tijd zijn vertrokken en nu geen idee meer hebben hoe laat de trein nu eigenlijk vertrekt.

Als een trein er is, dan stap ik in, ik vind het onduidelijk als er staat: Nu instappen, want gaat de trein dan onmiddellijk weg? en kan ik dan niet eerder instappen?

Mijn mening op de vragen:

Vraag 1. Op dit moment tonen we vertraging afgerond op 5 minuten. Met het huidige systeem kan het zijn dat er lang 'nog 1 minuut' getoond wordt. Dit lijkt ons niet gewenst. Wat vind je van de optie “instappen” wanneer die 1 minuut eigenlijk al voorbij is? We geven dan geen tijd aan maar laten we wel weten dat de trein ieder moment kan vertrekken.

  • Ik vind het juist wel werken, ik ben nu gewend om te zien dat er 5 minuten vertraging kan zijn en dat er omgeroepen wordt dat er een aantal minuten vertraging is, want het kan op deze manier altijd meevallen.En als het tegenvalt wordt er tot nu toe altijd opnieuw omgeroepen, soms ook niet, wat vervelend is, maar ik denk dat dat bij een eventueel nieuw systeem niet gaat veranderen..
Vraag 2. We tonen bij de eerste twee concepten het aantal minuten tot de trein vertrekt. Hoe is dat voor jou wanneer de trein nog niet aan het perron staat? Is dit verwarrend?
Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 2 minuten”.
  • Ik vind dit heel erg verwarrend, want duurt het nog 2 minuten voordat de trein aankomt? En kan ik dan gelijk instappen? Ik begrijp het dan zowiezo niet als er na 2 minuten geen trein staat, wel als er een trein staat, want dan zo het kunnen zijn dat de volgende trein over 2 minuten aankomt.
Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 6 minuten”.
Hetzelfde als bij 2 minuten... Al vind ik het veel duidelijker als je gewoon de originele vertrektijd toont.

Vraag 3. Bij het fluiten toont het bord 'Niet meer instappen'. De deuren zijn dan waarschijnlijk nog open. Weerhoudt dit je om in te stappen? Wat voor gevoel geeft dit? Je ziet dan namelijk niet meer waar de trein heengaat.
  • Ik zou dan niet meer instappen maar dat zou dan niet aan het bord liggen maar aan het fluiten, want na het fluiten stap ik niet meer in.
  • Wel zou ik het fijn vinden als deze methode werd toegepast, net zoals met treinen die gerangeerd worden, daar wordt namelijk ook altijd een bord getoond zonder bestemming met: niet instappen.
Vraag 4. We geven nu de laatste tien seconden aan op het bord. Wat doe je dan? Wat voor gevoel geeft dit je?
  • Hmmm, dit vind ik vreemd, want gaat de trein over 10 seconden weg? Heb ik nog 10 seconden om in te stappen? En in de tijdsduur dat je jezelf deze vraag stelt is de trein alweer weg, erg verwarrend dus....
Vraag 5. Op welke momenten kijk je zelf op het bord? Zouden deze concepten dit gedrag veranderen?
  • Ik kijk zelf altijd bij aankomst op het perron op het bord, deze concepten zouden dit zeker veranderen in de zin dat ik nog meer op de borden zou gaan kijken en mijzelf meer zou informeren over de betekenis hiervan.
Vraag 6. Welke concepten of specifiek onderdeel spreekt je het meest aan?
  • Het concept met het niet laten zien van de reisbestemming als de trein echt vertrekt, spreekt mij het meeste aan.
Het laatste; ik denk dat je op deze manier veel meer problemen op de hals haalt dan met de huidige manier van zaken regelen.
Als je zelfs tot op de minuut nauwkeurig of zelfs tot op de seconde nauwkeurig wilt gaan rekenen, dan is de kans op fouten nog groter, want wat gebeurt er dan als een trein vertraging heeft?
Ik denk zelf ook dat de oorzaak of bron van dit gehele concept niet weg te denken is, degenen die te laat kwamen zullen nog steeds te laat komen, en zelfs al wijs je met rode uitroeptekens naar een bord met NIET INSTAPPEN, dan zullen mensen altijd alsnog willen instappen.
Reputatie 1
Zijn de ervaringen van het systeem in Zwolle hierin meegenomen? Dit systeem was op proef 10 a 15 jaar geleden. 10 seconden voor vertrektijd (centraal aangestuurd) maakte de cta een scherpend geluid dat de trein ging vertrekken. Dit systeem is echter een stille dood gestorven, omdat de conducteurs zelf wilden bepalen wanneer de trein precies zou vertrekken, bijvoorbeeld om nog net even overstappende reizigers te laten instappen.
Concept 2, maar met de rood gekleurde aftel. Ik vind het vaak erg onduidelijk wanneer een trein precies vertrekt; ik ga zelf op een horloge af terwijl het personeel op de trein op andere klokken afgaat. In mijn ervaring vertrekken treinen soms dus ruim 40 seconden te vroeg. Dat kan erg onhandig zijn; als de stationsborden specifieker worden in het aangeven van een vertrektijd kan dit extra duidelijkheid bieden.

Wat mij ook erg opvalt is dat men vaak snel geneigd is om te rennen. Als ze weten dat hun trein in de komende 2-3 minuten vertrekt, rent men vaak de benen onder het lijf uit. En als ze dan eenmaal de trein in stappen, staat deze nog doodleuk 2 minuten met de deuren open stil. Het is dus duidelijk dat men niet goed weet wanneer een trein precies vertrekt.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn mensen die zelfs nog rennen of hun leven er vanaf hangt bij treinen die nog meer dan 10 minuten aan het perron staan. Ik ben eens bijna omver gelopen op Den Haag Centraal door iemand die net als ik uit de sprinter vanaf Rotterdam/Delft kwam en het op een rennen zette en uiteindelijk (net als ik) de sprinter richting Leiden moest hebben die daar altijd een kwartier stond voor die weer vertrok.
Trein stond al op spoor 7, was daar 17.32 aangekomen (zelfde tijd als de sprinter vanuit Rotterdam/Delft) en zou pas 17.47 vertrekken.
Dat is vrij asociaal ja, en ook moeilijk te begrijpen, maar als de schermen op het perron duidelijker zijn over de exacte vertrektijd kan dit misschien voorkomen worden.
Reputatie 7
Badge +3
In bovengenoemd geval was het meer een kwestie van een reisadvies opvragen en zien wat de vertrektijd is. Wanneer je om 17.32 aankomt op spoor 1 (kan ook 2 geweest zijn) kun je op het scherm bij spoor 7 helemaal niet zien dat die trein om 17.47 vertrekt. Maar als je gewoon je reis hebt gepland weet je dat je 15 minuten hebt en dus rustig aan kunt doen.
Overigens hangen er op Den Haag Centraal wanneer je van het perron richting de stationshal loopt van die TB7 schermen met de eerste 7 vertrekkende treinen, daar kun je ook even snel een blik op werpen.

Maar sommige zien een trein al staan en denken dat die elk moment kan vertrekken en raken dan een soort van in paniek dat ze hem gaan missen.
Ik herken me er overigens wel in; Den Haag Centraal is wat mij betreft altijd onprettig om op over te stappen. Om van het ene perron naar het andere te gaan moet je vaak twee keer door de poortjes (die gelukkig wel open staan) en treinen staan er vaak erg lang. Het is inderdaad ook niet altijd even duidelijk wanneer welke trein vertekt; ik zie dat zelf altijd pas op de vertrekborden op het perron zelf.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je van/naar spoor 8/9/10 gaat moet je inderdaad 2 keer door nu nog open poortjes (die stonden er die ene keer overigens nog niet).
Maar ik merk ook dat niet iedereen naar de schermen kijkt en gewoon als een blind paard een trein uit stormt en naar een andere trein rent, want hé die trein staat er al dus kan zo vertrekken. Dan komen ze meerdere mensen zo goed mogelijk ontwijkend en hijgend bij die trein enkele perrons verder aan en springen dan met een triomfantelijke blik de trein in, zo van "die heb ik toch maar mooi gehaald" en vervolgens blijft die trein nog misschien 10 minuten staan.
Ik vind dat altijd wel een vermakelijk schouwspel om te zien 😂

Reageer