Een afteller op de perronborden. Wat vind jij? | NS Community
Sticky

Een afteller op de perronborden. Wat vind jij?


Inmiddels kennen jullie onze campagne Fluiten = niet meer instappen, en hebben we jullie geïnformeerd over de tien minuten trein. Vooral op grote stations met veel reizigers en korte instaptijden is het belangrijk dat er op tijd wordt ingestapt. We willen onze reizigers daarom meer inzicht geven in de vertrekprocedure, en daarom denken we na over een nieuwe functie op de perronborden. Denk je met ons mee?

Het idee
Tijdens het binnenrijden van de trein wordt afwisselend (iedere 4 seconden) de vertrektijd en instaptijd in minuten getoond. Zo laten we de geplande vertrektijd nog steeds zien, met daaraan toegevoegd hoe lang het nog duurt voordat de trein vertrekt. Tien seconden voordat de conducteur de vertrekprocedure start, wordt er vervolgens afgeteld. Na deze tien seconden fluit de conducteur en toont het bord 'Niet meer instappen'.

We hebben nu drie concepten bedacht, waar we graag jullie mening over horen.

Concept 1. Eenvoud.

Het filmpje toont linksboven een donderblauwe tijd tot instappen. Bij de laatste 10 seconden staat er een lichtblauwe balk achter de seconden die leegloopt.

Concept 2. Deuren.

Het filmpje toont linksboven een donkerblauwe tekst op een lichtblauwe balk bij het aftellen in minuten. Bij de laatste 10 seconden verandert de balk en tekst van kleur. Er wordt nu ook een instapsymbool getoond.

Concept 3. Kleurseconden.

Het filmpje toont linksboven een donkerblauwe tekst op een lichtblauwe balk. De seconden worden in het rood getoond. Tevens zie je een simpel instapsymbool wanneer de trein het station binnenkomt.

Vragen bij specifieke situaties
Vraag 1. Op dit moment tonen we vertraging afgerond op 5 minuten. Met het huidige systeem kan het zijn dat er lang 'nog 1 minuut' getoond wordt. Dit lijkt ons niet gewenst. Wat vind je van de optie “instappen” wanneer die 1 minuut eigenlijk al voorbij is? We geven dan geen tijd aan maar laten we wel weten dat de trein ieder moment kan vertrekken.



Vraag 2. We tonen bij de eerste twee concepten het aantal minuten tot de trein vertrekt. Hoe is dat voor jou wanneer de trein nog niet aan het perron staat? Is dit verwarrend?


Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 2 minuten”.


Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 6 minuten”.

Vraag 3. Bij het fluiten toont het bord 'Niet meer instappen'. De deuren zijn dan waarschijnlijk nog open. Weerhoudt dit je om in te stappen? Wat voor gevoel geeft dit? Je ziet dan namelijk niet meer waar de trein heengaat.



Vraag 4. We geven nu de laatste tien seconden aan op het bord. Wat doe je dan? Wat voor gevoel geeft dit je?



Vraag 5. Op welke momenten kijk je zelf op het bord? Zouden deze concepten dit gedrag veranderen?

Vraag 6. Welke concepten of specifiek onderdeel spreekt je het meest aan?

Misschien heb je zelf wel suggesties voor verbeteringen. We horen het graag!

123 reacties

Reputatie 6

Het zijn allemaal aardige oplossingen maar de eenvoud ontbreekt. Het is vrijwel ondoenlijk om de treinen zodanig op tijd te laten rijden dat zo een systeem zou kunnen werken. Op het moment dat voor een sprinter aankomst en vertrektijd gelijk zijn (volgens de reisplanner) gaat dit nooit lukken. Er zal eerst een dienstregeling moeten komen waarbij treinen misschien een beetje minder snel rijden en iets langere halteringstijden hebben waardoor overstappen, bij kleinere vertragingen, mogelijk blijft. Niemand die nu regelmatig een aansluiting mist zal bezwaar maken tegen een 3 minuten langere reistijd, het bespaart ze tijd en de moeite om voor de zoveelste keer weer GTBV te moeten vragen. 

Door een iets lager plan snelheid en een iets langere geplande haltering is het mogelijk dat, als de afteller vanuit de trein aangetuurd kan worden, de HC samen met de machinist iets meer elastiek heeft om overstappers iets meer tijd te geven en toch 2 stations verder weer op tijd te zijn.

Een van groen naar rood verlopende balk als afteller is beter dan getallen, Als ik 5 x naar zo een filmpje kijk zie ik minstens 4 x de tijd en maar 1 x de afteller. Op een perron loop je niet aldoor omhoog naar een bord te kijken dus moet de informatie in 1 oogopslag duidelijk zijn. Het aftel systeem zou  vanuit de trein aangestuurd kunnen worden. Het vertrek zou dan op een x minuten na het openen van de deuren horen plaats te vinden. (om het technisch nog een beetje simpel te houden) Maar de HC zou voor het binnenrijden van een station + 30 of + 60 seconden kunnen ingeven om overstappen mogelijk te maken. Samen met de machinist heeft de HC dan bijvoorbeeld 3 minuten ruimte op een traject. Ze zijn dan weer baas op de trein… Niets ten nadele van de man van ProRail achter de computer, maar die ziet die 100 mensen niet rennen om over te stappen….  

 Het “niet meer instappen” op een bord zal niets uitmaken, behalve mogelijk voor mensen die nog 20 meter of meer naar de trein moeten lopen. Wie 1 stap van instappen is stapt toch wel in fluit of niet. Het is jammer dat de afstand tussen de deuren door de verschillende treinstellen nooit gelijk is, Misschien iets met een kleurcode op het perron en de informatie schermen waardoor mensen zich daar opstellen waar de deuren komen…. Kan er weer een seconde of wat van de haltering af….

Goed, ik weet niets van hoe mensen reageren en wat mogelijk is, ik probeer logisch na te denken… 

Update: Ik heb helaas nog geen reactie gekregen op mijn navraag om de evaluatie van deze proef. Hopelijk snel meer informatie!

Ook deze week heb ik nog niets gehoord helaas, 

Update: Ik heb inmiddels een reactie gekregen, maar heb vooralsnog niets wat ik kan communiceren. Zodra ik dat wel heb, zal ik dat plaatsen.

Update: Ook deze week heb ik nog geen nieuwe informatie en gezien de feestdagen verwacht ik ook geen verandering in de komende twee weken. Begin januari zal ik weer van me laten horen!

Update: Helaas heb ik nog steeds geen verdere informatie, ik vermoed dat mijn vorige reminder verloren is gegaan in de vakantieperiode. Ik heb zojuist opnieuw een mail verstuurd met vraag om terugkoppeling over deze pilot.

Update: Ook deze week heb ik nog geen nieuwe informatie gekregen. Ik heb wederom een nieuwe reminder verstuurd.

Badge +3

Ook deze week heb ik nog geen nieuwe informatie gekregen.

:frowning2:

Update: Ik heb in ieder geval wat meer informatie gekregen, maar nog geen echt inhoudelijke terugkoppeling. Naar ik begreep wordt er momenteel overlegd over wat we hierover mogen communiceren. Hopelijk volgende week meer!

Badge +3

Naar ik begreep wordt er momenteel overlegd over wat we hierover mogen communiceren.

Spannend.

Update: Helaas toch deze week nog geen verder nieuws. Mijn contactpersoon gaf in de vorige mail aan voorlopig nog geen nieuws te kunnen geven, ik heb bij deze gevraagd over de termijn die we daarbij moeten aanhouden.

Badge +3

Lijkt me een goede vraag, Stijn. Ga zo door :muscle_tone2:

Update: Ik heb inmiddels een vrij beknopte terugkoppeling gekregen, namelijk dat de afteller in het tweede kwartaal van 2020 zou moeten worden geïmplementeerd.

Ik zou zelf liever een iets uitgebreidere terugkoppeling willen geven, bijvoorbeeld ook voor welk van de concepten is gekozen, en heb nog nagevraagd of we er iets dieper op in zouden kunnen gaan. Hopelijk kan ik er spoedig iets meer over zeggen!

Badge +3

Ik was vooral benieuwd naar de ervaringen met het tonen van de treinlengte op de borden. Misschien kun je daar nog expliciet naar vragen? Al vrees ik dat we eerder op de borden zien wat het geworden is dan dat we nog een terugkoppeling krijgen :rolling_eyes:

Update: Ik heb helaas nog geen reactie gekregen op mijn verzoek tot een uitgebreidere terugkoppeling. Hopelijk snel meer!

Update: Ik heb gisteren een reactie gekregen met een veel uitgebreidere evaluatie! Ik ben nog even aan het dubbelchecken wat ik hiervan openbaar mag communiceren, maar verwacht dit later deze week te kunnen plaatsen.

Reactie kwam sneller dan verwacht. Bij deze!

Opzet

Tijdens een proef afgelopen jaar hebben we extra informatie beschikbaar gesteld aan reizigers om hen de mogelijkheid te geven zich beter te spreiden over het perron en de trein. Hiermee zouden reizigers makkelijker een zitplaats moeten kunnen vinden en verloopt het halteerproces soepeler.

De proef bestond uit de volgende 4 onderdelen:

  1. Een minuten-timer tot de vertrektijd tonen (afgewisseld met de vertrektijd)
  2. Een seconden-timer tot de uiterste instaptijd tonen
  3. De stoppositie langs het perron tonen op basis van letterborden
  4. Een drukte-indicatie per treindeel tonen

De uitvoering van de proef heeft plaatsgevonden van dinsdag 23 april tot en met 14 juni 2019 op het perron langs spoor 18 van Utrecht Centraal.

Onze bevindingen

  • De minuten-timer en stoppositie worden goed gezien door de reizigers die aan de evaluatie hebben meegedaan.
  • Reizigers vinden de drukte-informatie en stoppositie belangrijk, maar deze is zonder toelichting lastig te begrijpen.
  • Een groot deel van de geïnterviewde reizigers geeft aan hun gedrag aangepast te hebben aan de hand van de nieuwe informatie.
  • We hebben een kleine daling van de vertrekvertraging in de spits gezien tijdens de proefperiode. Daar zijn we enthousiast over omdat de vertrekvertraging van de treinen die van spoor 18 vertrekken al erg laag is

Hoe verder?

De vertrekvertraging op spoor 18 was al laag en desondanks hebben we een daling kunnen bewerkstelligen. Het is interessant om te zien of we de instapinformatie op andere stations kunnen inzetten waar de vertrekvertraging groter is om te zien of we daar ook een daling kunnen krijgen.

We willen mogelijkheden onderzoeken of de instapinformatie ook bruikbaar kan zijn op stations waar een probleem is met ‘crowd control’.

De vier verschillende onderdelen van deze proef hebben allemaal een ander stadium van volwassenheid:

  1. De minuten-timer is het meest volwassen, deze hopen we vanaf Q2 2020 stapsgewijs te implementeren.
  2. Voor de seconden-timer hadden we tijdens de proef extra mensen op het perron die de bediening voor hun rekening namen. We zijn aan het verkennen hoe we dit het beste kunnen realiseren met bestaande eigen bemensing. Hierbij spelen zowel techniek als proces een rol.
  3. Voor het tonen van de stoppositie gebruiken we op dit moment letterborden. Naast mogelijkheden om deze informatie te tonen op locaties waar letterborden aanwezig zijn, willen dat deze letterborden breder beschikbaar maken. Hierbij zijn we in gesprek met ProRail, omdat zij eigenaar zijn van deze borden.
  4. Voor drukte-informatie uit deze proef willen we consistentie met het tonen van de drukte-informatie in de NS App.
Reputatie 2

Twee andere suggesties:

Het liefst gewoon vertraging aangeven per minuut ipv per 5 minuten. Als de NS App het kan, waarom de borden dan niet? 

Displays met de rijtuigvolgorde op elk (groot) station, of meer informatie over de trein en stoplocatie op de informatieborden. In Zwolle staat bijvoorbeeld netjes aangegeven: achterste treinstel blijft achter, maar waar komt die te staan? Het zou enorm veel heen en weer geren schelen en sneller vertrek als het duidelijk is waar het goede treinstel komt te staan. Bovendien heb ik zelf altijd de pech dat er een 1e klas treinstel voor mijn neus stopt en tegen de tijd dat ik over het perron of door de trein de tweede klas heb gevonden, is er geen zitplek meer. En dan rennen er nog steeds mensen hopeloos over het perron met een fiets. In Berlijn wordt de stopplaats van trein aangegeven met letters op het perron. Die letters zie ik ook in Nederland, maar die zullen wel voor de sier zijn. In het VK (Greater London/Surrey in ieder geval) wordt keurig omgeroepen en getoond op de informatieborden hoeveel rijtuigen de trein heeft, dus de enigszins ervaren reiziger kan makkelijk zijn plek op het perron vinden. Iets dergelijks zou in Nederland ook zeker niet overbodig zijn. 

Terug naar de informatieborden. 

Verschillende kleuren lijken mij een goede optie, al zou ik het liefst zien dat rood verschijnt bij een minuut. Dan kan de reiziger vast klaar gaan staan en is het ook duidelijk voor reizigers die te ver van een informatiebord af staan om tekst te kunnen lezen, dat de trein er bijna is. Informatieborden zijn schaars op sommige stations. 

 

Badge +3

Ik citeer uit het bericht van Stijn hier vlak boven:
 

Hoe verder?

De vertrekvertraging op spoor 18 was al laag en desondanks hebben we een daling kunnen bewerkstelligen. Het is interessant om te zien of we de instapinformatie op andere stations kunnen inzetten waar de vertrekvertraging groter is om te zien of we daar ook een daling kunnen krijgen.

We willen mogelijkheden onderzoeken of de instapinformatie ook bruikbaar kan zijn op stations waar een probleem is met ‘crowd control’.

De vier verschillende onderdelen van deze proef hebben allemaal een ander stadium van volwassenheid:

  1. De minuten-timer is het meest volwassen, deze hopen we vanaf Q2 2020 stapsgewijs te implementeren.
  2. Voor de seconden-timer hadden we tijdens de proef extra mensen op het perron die de bediening voor hun rekening namen. We zijn aan het verkennen hoe we dit het beste kunnen realiseren met bestaande eigen bemensing. Hierbij spelen zowel techniek als proces een rol.
  3. Voor het tonen van de stoppositie gebruiken we op dit moment letterborden. Naast mogelijkheden om deze informatie te tonen op locaties waar letterborden aanwezig zijn, willen dat deze letterborden breder beschikbaar maken. Hierbij zijn we in gesprek met ProRail, omdat zij eigenaar zijn van deze borden.
  4. Voor drukte-informatie uit deze proef willen we consistentie met het tonen van de drukte-informatie in de NS App.

Zojuist las ik over de invoering van een nieuw IT-systeem dat de reisinformatie moet verbeteren. Ik lees echter niets over bovenstaande in dat artikel. Worden de bovengenoemde punten, zoals minuten-timer en treinlengte, daarin meegenomen?

Ik heb het uitgevraagd, Tochjo.

Ik ga even met mijn hoofd tegen de muur staan bonken.

Badge +3

Ik ga even met mijn hoofd tegen de muur staan bonken.

En wat zou het allemaal kosten (afgezien van 62 fte aan overbodig personeel)?

Maar op zich niet onlogisch toch om e.e.a. van ProRail naar NS over te hevelen, omdat NS toch al een tijdlang verantwoordelijk is voor de getoonde informatie (en dat nu blijkbaar grotendeels handmatig moet doen)?

Ach die integratie is al jaren bezig, men is al jaren eigen laagjes rondom de ProRail-omgeving aan het bouwen, et cetera. Dat loopt sinds 2012, als ik het goed zeg. Vind dit bericht gewoon komisch.

Ik citeer uit het bericht van Stijn hier vlak boven:
 

Hoe verder?

De vertrekvertraging op spoor 18 was al laag en desondanks hebben we een daling kunnen bewerkstelligen. Het is interessant om te zien of we de instapinformatie op andere stations kunnen inzetten waar de vertrekvertraging groter is om te zien of we daar ook een daling kunnen krijgen.

We willen mogelijkheden onderzoeken of de instapinformatie ook bruikbaar kan zijn op stations waar een probleem is met ‘crowd control’.

De vier verschillende onderdelen van deze proef hebben allemaal een ander stadium van volwassenheid:

  1. De minuten-timer is het meest volwassen, deze hopen we vanaf Q2 2020 stapsgewijs te implementeren.
  2. Voor de seconden-timer hadden we tijdens de proef extra mensen op het perron die de bediening voor hun rekening namen. We zijn aan het verkennen hoe we dit het beste kunnen realiseren met bestaande eigen bemensing. Hierbij spelen zowel techniek als proces een rol.
  3. Voor het tonen van de stoppositie gebruiken we op dit moment letterborden. Naast mogelijkheden om deze informatie te tonen op locaties waar letterborden aanwezig zijn, willen dat deze letterborden breder beschikbaar maken. Hierbij zijn we in gesprek met ProRail, omdat zij eigenaar zijn van deze borden.
  4. Voor drukte-informatie uit deze proef willen we consistentie met het tonen van de drukte-informatie in de NS App.

Zojuist las ik over de invoering van een nieuw IT-systeem dat de reisinformatie moet verbeteren. Ik lees echter niets over bovenstaande in dat artikel. Worden de bovengenoemde punten, zoals minuten-timer en treinlengte, daarin meegenomen?

De minuten-timer en treinlengte zijn hier geen onderdeel van, helaas.

Badge +3

Zijn die inmiddels afgevoerd van de takenlijst of kunnen we ze nog wel verwachten?

Reageer