Energie verbruik Utrecht Centraal

  • 2 December 2021
  • 4 reacties
  • 112 Bekeken

Beste heer/mevrouw,

 

Ik ben een 19-jarige student aan de Aeres. Ik heb een opdracht waar ik een deel van een stad (in mijn geval Utrecht centraal) groener moet maken. Ik heb veel gezocht en zelfs documentaires gekeken maar ik kon nergens vinden hoeveel energie Utrecht centraal ongeveer gebruikt. Is dit misschien iets wat iemand weet, het zou erg veel helpen voor mijn schoolopdracht. Dit opdracht wordt misschien ook aan de overheid laten zien als het goed genoeg is dus ik zou uw hulp erg waarderen.

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes,

 

Zairesus


4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat wordt een hele uitzoekerij.

Ik vraag me af of er een instantie is die een totalisatie kan maken waarin alles wordt meegenomen. Je moet dan denken aan het energiegebruik van alle installaties als verlichting en OV-chipkaartpoortjes kaartautomaten. Maar ook aan het energieverbruik van alle winkels en horeca op het station. Je moet ook goed afbakenen wat precies het tot het station gerekend wordt.

 
 
×
 
 
 

Een tijd geleden zijn de zonnepanelen op de perronkappen in gebruik genomen. Informatie daarover vind je op:

https://www.vattenfall.nl/grootzakelijk/energiekenners/achter-de-knoppen/ns/zonnepanelen/

 

Wellicht kan je met je vraag bij de daar genoemde Alex Rigter terecht.

Reputatie 7
Badge +1

Je kunt het onderwerp groener maken zo breed maken als je zelf wil. Dat kan over de inrichting van de stations (meer beplanting, minder tegels etc.) of bijvoorbeeld verpakkingen/drinkbekers van producten die de horeca verkoopt. Of wellicht een combi van allerlei onderdelen. 

Als je je specifiek op het stroomverbruik wil richten, zou je wellicht kunnen onderzoeken welke onderdelen stroom verbruiken en daar kijken of er verbeteringen zijn toe te passen. Zoals bijvoorbeeld heel simpel, de toepassing van LED-verlichting of zonnepanelen. Wellicht dat je daar zonder het verbruik te kennen al verbeteringen kunt opstellen.

Misschien heb je nog wat aan deze pagina, met een overzicht van nieuwsberichten over duurzaamheid op stations etc.:
https://www.prorail.nl/nieuws?q=&periode=-1&categorie=38460

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Zairesus en welkom op de Community! 
Ik heb even voor je gezocht, maar ik vrees niet verder te komen dan je huidige zoektocht. Helaas kan ik je niet helpen met de cijfers voor specifiek Utrecht Centraal. Wel heb ik een aantal documenten/websites gevonden waar je misschien nog wat informatie van kan verzamelen. 

Heel veel succes met het maken van de opdracht!

Reageer