Waarom moet je tegenwoordig in Maastricht door een extra controle en bij binnenkomst gelijk gecontroleerd worden? Heel bijzonder. NS heeft de boete volgens mij toch niet nodig.
Dat zijn de zogenaamde 'ingangscontroles', bedoeld om ervoor te zorgen dat degenen zonder geldig vervoerbewijs op voorhand al niet in de trein plaatsnemen. Dit soort controles worden niet bij elke trein gedaan.
Goede zaak wat mij betreft.
Bedoel je met ‘tegenwoordig’ dat die controles er dagelijks zijn? Dan zal het wel komen omdat Maastricht een populaire bestemming is rond de feestdagen.
In Eindhoven (mét poortjes) staan ze vaak bij de (rol)trappen, maar dat is pas later op de avond en ook uitstappers worden gecontroleerd.
Dat zijn de zogenaamde 'ingangscontroles', bedoeld om ervoor te zorgen dat degenen zonder geldig vervoerbewijs op voorhand al niet in de trein plaatsnemen. Dit soort controles worden niet bij elke trein gedaan.
Dit betekent dat eventuele boetes gederfde winst zijn. Blijkbaar heeft de trein weinig capaciteit dat ze de capaciteit voorhands willen handhaven. Maar het zal wel. Vind het wel apart en overdreven.
Dat zijn de zogenaamde 'ingangscontroles', bedoeld om ervoor te zorgen dat degenen zonder geldig vervoerbewijs op voorhand al niet in de trein plaatsnemen. Dit soort controles worden niet bij elke trein gedaan.
Dit betekent dat eventuele boetes gederfde winst zijn. Blijkbaar heeft de trein weinig capaciteit dat ze de capaciteit voorhands willen handhaven. Maar het zal wel. Vind het wel apart en overdreven.
Het is een goede manier om problemen IN de trein te voorkomen, als zwartrijders op voorhand al geweerd worden op een station waar men eventueel ook directe ondersteuning van V&S (Veiligheid & Service) kan vragen. Op sommige stations, bijvoorbeeld Weert (en dan met name op de sprinter die daar terug richting Eindhoven keert) wordt deze methode al heel vaak toegepast.
Het is een goede manier om problemen IN de trein te voorkomen, als zwartrijders op voorhand al geweerd worden op een station waar men eventueel ook directe ondersteuning van V&S (Veiligheid & Service) kan vragen. Op sommige stations, bijvoorbeeld Weert (en dan met name op de sprinter die daar terug richting Eindhoven keert) wordt deze methode al heel vaak toegepast.
De reden voor extra controle in Weert zal wel de overlast op Maarheeze zijn (azc Budel), waar een tijdlang permanente V&S beveiliging was.
Overigens wordt er in Maastricht in de wintermaanden wel vaker strenger gecontroleerd, ook vanuit de gemeente. Dat had dan te maken met (drugs)overlast, vandalisme en verhoogde terreurdreiging door gebeurtenissen in België en Duitsland.
In dit geval kan het best een stukje ‘crowd control’ zijn, als het station (en de treinen) al druk genoeg zijn.
Zwartrijders eruit filteren is niet iets overbodigs. Het is ook het soort dat voor overlast zorgt.
Aangezien Maastricht niet voorzien is van poortjes, staat het dienstdoende personeel wat daar reservedienst heeft, daar met enige regelmaat aan het begin van het perron te controleren.
Een zeer effectief middel om te voorkomen dat overlastgevende zwartrijders daar in de trein stappen.
Ik weet niet waar je het boete verhaal vandaan hebt, maar je komt simpelweg het perron niet op zonder geldig kaartje, dat kan je dan kopen bij de kaartautomaat of dmv inchecken met een OV-Chipkaart of bankpas bij de incheckpaaltjes.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.