Fietsenstalling abonnement stallingtermijn | NS Community
beantwoord

Fietsenstalling abonnement stallingtermijn

  • 2 February 2022
  • 44 reacties
  • 1282 Bekeken

Ik heb een jaarabonnement op de fietsenstalling bij Utrecht Centraal, vandaag kwam ik daar en er hing een label aan mijn fiets dat ik verkeerd geparkeerd stond: dat ik een abonnement nodig had. Er zat geen abonnement sticker meer op mijn fiets, worden deze dingen vaker gestolen? Hoe snel moet ik erbij zijn voordat mijn fiets afgevoerd wordt?

 

Ik ging een nieuwe sticker halen en vroeg hoe lang ik de fiets mag laten staan, onbeperkt volgens de medewerker: ze controleren alleen of er een abonnement sticker aanwezig is en niet hoe lang de fiets er staat.

 

Vervolgens zie ik in de stalling bij Amsterdam Amstel fietsen staan met een label eraan dat ze de maximale parkeertermijn overschreden hebben en afgevoerd zullen worden. 

 

Heeft elke stalling z’n eigen regels? Hoe wordt gecontroleerd hoelang de fiets er staat? Hoe veel tijd zit er tussen zo’n label en dat de fiets daadwerkelijk afgevoerd wordt? Hoe krijg je deze weer terug? Moet ik de exacte stalling plek onthouden om informatie te krijgen als de fiets onverhoopt zoek raakt? Allemaal vragen...

icon

Beste antwoord door Laura NS 2 February 2022, 20:51

Bekijk origineel

44 reacties

Badge +3

Dan kom ik terug bij mijn vraag: hoe vaak moet ik mijn fiets checken op labels om te voorkomen dat deze onterecht verwijderd wordt? Op de label stond alleen 28 januari en vandaag is het 2 februari.

Ik zou me daar (met de info van een beheerder in Utrecht) geen enkele zorgen over maken Je hebt:

1. een geldig abonnement
2. een fiets die ergens geplaatst mag worden (maar oh jee, de sticker is gejat door iemand die daar niets mee kan?!)
3. een nieuwe sticker gehaald en de toezegging dat stallen voor abonnementhouders onbeperkt is.

Dan kom ik terug bij mijn vraag: hoe vaak moet ik mijn fiets checken op labels om te voorkomen dat deze onterecht verwijderd wordt? Op de label stond alleen 28 januari en vandaag is het 2 februari.

Ik zou me daar (met de info van een beheerder in Utrecht) geen enkele zorgen over maken Je hebt:

1. een geldig abonnement
2. een fiets die ergens geplaatst mag worden (maar oh jee, de sticker is gejat door iemand die daar niets mee kan?!)
3. een nieuwe sticker gehaald en de toezegging dat stallen voor abonnementhouders onbeperkt is.

Hi Robert, maar dat kunnen ze allemaal aan de fiets niet zien: die staat gemarkeerd voor verwijdering.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou uitgaan van de voorwaarden van de stalling en niet van een toezegging, waarvan je niet weet op de betreffende stallingshouder op de hoogte was van de precieze voorwaarden.

Waar vind ik de voorwaarden van de stalling?

Badge +3

Waar vind ik de voorwaarden van de stalling?

Op ns.nl/voorwaarden

Deze zijn voor een jaarabonnement https://www.ns.nl/binaries/_ht_1627566025518/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ns-fiets_jaarabonnement.pdf maar veel zinnigs over maximale stallingsduur (per station/stalling verschillend dus) kan ik er niet in vinden.

Artikel 5.2 en 5.3 zijn wel relevant, de sticker achterop de zadelbuis moet aanwezig zijn. En indien nodig (sticker gejat?, nieuwe fiets?) kan je tot 3 keer per jaar een nieuwe sticker krijgen.

Voor Utrecht (abonnement van 55 euro) begrijp ik dat verwijderde fietsen naar het Gemeentelijke Depot gaan en daar 8 weken bewaard worden voordat ze ‘eigendom’ worden van de gemeente. Om je fiets terug te krijgen kost dan iets van € 22,70 en je moet natuurlijk de sleutel(s) hebben.

Ik heb 75 euro moeten betalen, geen 55 :)

Bedankt voor de link. Precies, niks vastgelegd over stallings termijn of een verwijder termijn nadat er een label wordt geplaatst. En de sticker is blijkbaar niet op de goede locatie geplakt, maar hopelijk houdt dat dieven tegen omdat het minder zichtbaar is.

Ok, dus na de volgende verdwenen sticker moet ik het abonnement stopzetten omdat ik dan in bezit ben van de laatste sticker.

Badge +3

Ik vind het ook wat wazig allemaal, met al die verschillende regels per stalling en of er wel of niet gehandhaafd wordt op stickers e.d.

Las nog wel http://www.ns.nl/snellerstallen met een (gratis) ‘tag’ op je fiets, maar dat is dus in Utrecht nog niet beschikbaar?

Ik vind het ook wat wazig allemaal, met al die verschillende regels per stalling en of er wel of niet gehandhaafd wordt op stickers e.d.

Las nog wel http://www.ns.nl/snellerstallen met een (gratis) ‘tag’ op je fiets, maar dat is dus in Utrecht nog niet beschikbaar?

Bij Utrecht CS wordt er niet ingecheckt voor abo houders, er zit een persoon die visueel kijkt. Waarschijnlijk zit de sticker daarom ook op een andere plek dan achter het zadel. Die tag is wel interessant voor Amstel, ga ik navragen!

Badge +3

Bij Utrecht CS wordt er niet ingecheckt voor abo houders, er zit een persoon die visueel kijkt. 

Maar die dus wel je ov-chipkaart even scant? Oh hoi jij bent het @DrMonique zet maar ergens neer (wegens abonnement)!

Anders wordt het wel een gedoe als er sensoren/camera's zijn om te bepalen hoe lang een fiets ergens staat. En bij jou dus een sticker gejat is waar niemand wat aan heeft, want bij uitrijden scant de medewerker toch ook even je kaart)?

Daar staan filmpjes over op Youtube. Hoe geweldig makkelijk het allemaal is.

Reputatie 7
Badge +3

Welke stalling gebruik je, @DrMonique ?

Er wordt niks gescand, je fietst zonder barriere volle vaart naar binnen. De 1e keer sprak ik de persoon aan die bij de ingang zat, die bleef 10 minuten volhouden dat ik geen abonnement had omdat ik geen sticker had (die kwam ik halen).

Welke stalling gebruik je, @DrMonique ?

De “hypermoderne super-deluxe, flagschip” stalling van Utrecht CS. Lekker zonder controle doorfietsen helpt de doorstroming natuurlijk.

Het beste antwoord van dit topic is dat er niet gehandhaafd wordt? Haha, ok NS als jullie dat vinden. Wel een beetje verwarrend voor de mensen denk ik?

Het beste antwoord van dit topic is dat er niet gehandhaafd wordt? Haha, ok NS als jullie dat vinden. Wel een beetje verwarrend voor de mensen denk ik?

Excuses, ik was inderdaad iets te snel, DrMonique

Badge +3

Even teruglezend en ‘samenvattend’:

  • Je hebt een stallingsabonnement (75 euro per jaar) met sticker op je fiets, en mag zonder in te checken (dus onbeperkt zolang er geen sensors of zo zijn) stallen in een daarvoor bestemd deel van de stalling.
  • De sticker zei 28 januari maar je abonnement is gewoon vernieuwd (en betaald)
  • Op 2 februari tref je een label aan dat je fiets verwijderd gaat worden
  • Je wilde dus een nieuwe sticker maar de beheerder deed moeilijk
  • Je hebt nu een nieuwe sticker

Dat kan dan een stuk handiger inderdaad, met zo’n tag zoals op Amstel bijvoorbeeld want dan weet men meteen dat het jouw fiets is en of die daar mag staan (actief abonnement). Plus je hoeft niet meer met je ov-chipkaart in en uit te checken, maar dat hoefde dus al niet? In de YouTube video (ben hem even kwijt) moest er in ieder geval bij het verlaten van de stalling een ov-chipkaart gescand worden (of een sticker met chip, geen idee) en kon je door.

Tot aan de uitgang (controlepost) mag je trouwens niet fietsen, maar dat wordt natuurlijk massaal genegeerd :sweat_smile:

Maar als iedereen gewoon naar binnen kan sjezen zonder kaart/abonnementcontrole hoe werkt dat dan bij het verlaten van de stalling? In tegenstelling tot Delft (14 of 28 dagen, verschilt dus per stalling) kan er dan toch nooit bepaald worden waar en hoe lang een fiets ergens gestald is? En zonder sticker, om welke fiets het dan gaat? Er moet ergens een controle moment zijn, bij betreden van de stalling (oke, bij auto’s kan dat op kentekenherkenning maar dan krijg je alsnog een kaartje bij de slagboom).

Even teruglezend en ‘samenvattend’:

 

Even verbeterd:

  • Je hebt een stallingsabonnement (75 euro per jaar) met sticker op je fiets, en mag zonder in te checken stallen in een daarvoor bestemd deel van de stalling met bezetting sensoren.
  • Op 2 februari tref je een label aan die op 28 januari is geplaatst dat je fiets verwijderd gaat worden, geen idee wanneer dat zou zijn: dat wordt niet door de NS gecommuniceerd en ook in dit topic wordt die informatie niet gegeven.
  • Je hebt nu een nieuwe sticker, je mag nog 1x in de komende 10 maanden een nieuwe sticker krijgen. Dus bij de volgende sticker het abonnement direct stopzetten want je hebt de sticker nodig om de fiets te stallen en/of geld terug te krijgen.

Tot aan de uitgang (controlepost) mag je trouwens niet fietsen, maar dat wordt natuurlijk massaal genegeerd :sweat_smile:

Maar als iedereen gewoon naar binnen kan sjezen zonder kaart/abonnementcontrole hoe werkt dat dan bij het verlaten van de stalling? In tegenstelling tot Delft (14 of 28 dagen, verschilt dus per stalling) kan er dan toch nooit bepaald worden waar en hoe lang een fiets ergens gestald is? En zonder sticker, om welke fiets het dan gaat? Er moet ergens een controle moment zijn, bij betreden van de stalling (oke, bij auto’s kan dat op kentekenherkenning maar dan krijg je alsnog een kaartje bij de slagboom).

  • Op Utrecht CS is er een fiestpad in de stalling, ik heb begrepen dat je gewoon doorfietst.

Er zit een sensor bij de stallingsplaatsen die de bezetting aangeven (e.g. <10 plekken vrij). Laatste keer zag ik dat er een QR code bij de stalling plaats staat met vak en plaats nummer. Vandaar dat ik vroeg of ik dat moet onthouden om informatie over een fiets te krijgen. Mogelijk kunnen ze per plaats monitoren hoe lang een fiets er staat. En kunnen ze de QR code scannen als ze iets geks aan een fiets zien om zo een “flag” in het systeem te zetten, maar dat is 100% speculatie: de NS heeft in dit topic geen informatie gegeven, helaas.

 

Als klant moet ik er rekening mee houden dat ik op een dag mijn fiets bij het gemeente depot op zal moeten halen, aangezien de NS geen info verschaft. Niet echt klantvriendelijk.

 

Ik ga informeren over de tag, ik weet niet of ik bij Amstel een tag kan krijgen met een abo van Utrecht CS. Hopelijk checken ze wel regelmatig of de tag-houder ook de eigenaar is.

Badge +3

Die tag (o.a. Amstel) kan iedereen krijgen.

Bij Stallen op Rekening (inbegrepen bij NS Flex) is hij gratis.

Bij helemaal geen abonnement zijn er kosten (5 euro).

Die tag (o.a. Amstel) kan iedereen krijgen.

Bij Stallen op Rekening (inbegrepen bij NS Flex) is hij gratis.

Bij helemaal geen abonnement zijn er kosten (5 euro).

Ja, maar de betreffende fiets staat in Utrecht en daar is geen tag te halen :wink:

Gemeente Amsterdam geeft wat meer info: Niet meer werkzaam bij verwijdering, Heeft u een nieuwe fiets of wilt u meerdere fietsen stallen? Haal dan een nieuwe fietstag. https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/fiets/parkeren/fietstag/ 

Mooi, hopelijk mag ik hem zelf plakken :)

Reputatie 7
Badge +3

Die tag (o.a. Amstel) kan iedereen krijgen.

Bij Stallen op Rekening (inbegrepen bij NS Flex) is hij gratis.

Bij helemaal geen abonnement zijn er kosten (5 euro).

Ja, maar de betreffende fiets staat in Utrecht en daar is geen tag te halen :wink:

Gemeente Amsterdam geeft wat meer info: Niet meer werkzaam bij verwijdering, Heeft u een nieuwe fiets of wilt u meerdere fietsen stallen? Haal dan een nieuwe fietstag. https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/fiets/parkeren/fietstag/ 

Mooi, hopelijk mag ik hem zelf plakken :)

Tag lijkt alleen bedoeld voor fietsparkeren in Amsterdam. Voor gemeentelijke stallingen in Utrecht heb je ook een tag (voor aan fietssleutel) in combinatie met sticker op frame. Deze is alleen geldig in Utrecht voor 24 uur gratis parkeren (daarna betaal je een bepaald tarief).

Reputatie 7
Badge +3

Er zit een sensor bij de stallingsplaatsen die de bezetting aangeven (e.g. <10 plekken vrij). Laatste keer zag ik dat er een QR code bij de stalling plaats staat met vak en plaats nummer. Vandaar dat ik vroeg of ik dat moet onthouden om informatie over een fiets te krijgen. Mogelijk kunnen ze per plaats monitoren hoe lang een fiets er staat. En kunnen ze de QR code scannen als ze iets geks aan een fiets zien om zo een “flag” in het systeem te zetten, maar dat is 100% speculatie: de NS heeft in dit topic geen informatie gegeven, helaas.

Die QR is voor jouzelf, zo kun je onthouden waar je je fiets heb neergezet. Wel zo handig, anders kun je je een slag in de rondte zoeken. De sensor zit in de gleuf waar je fiets in zet en daarmee kunnen ze zien hoe lang er al een fiets in een rek gestald staat. Daarmee wordt ook geregistreerd welke en hoeveel plekken bezet of leeg zijn zodat per rij de bezetting kan worden aangegeven.

Ik ken de stalling in Utrecht niet, wel die in Delft. In Delft zijn nu 3 stallingen, waarvan de 3e pas is geopend nadat ik daar niet meer stalde, dus met die 3e heb ik geen ervaring. Bij stalling 1 is er geen QR code en is er bij ieder rek alleen het pleknummer aangegeven, niet het rijnummer, die staat wel op de grond van de rij,dus moet je zelf nog wel even kijken in welke rij je staat. In stalling 2 zit bij iedere plek een sticker met rij en rek nummer en QR code. 

 

Reageer